JL Audio Topic . Nieuwe dealer in NL.

Started by morca, June 13, 2013, 22:49:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

palmspar

Ik heb pas een jl subwoofer voor in de auto besteld, een  JL 10W3v3-2 met JX500/1D versterker.
kabels heb ik al aangebracht in de auto, nu nog wachten tot de andere spullen binnenkomen.
Het komt in een gesloten kist de Audio System G10 van 22 liter wat volgens jl 19.09 zou moeten zijn.
Denk niet dat dat een groot probleem is in een grotere kist gaat ie wat dieper en iets minder strak vermoed ik.
kan ook de kist nog wat opvullen met plaat om de juiste inhoud te krijgen natuurlijk.
Ben benieuwd hoe het gaat klinken, wil met testtonen het gemiddelde geluid van de hoge tonen en mids meten en dan op 40hz de sub op hetzelfde volume instellen. :colgate:
Een sub in een auto staat bijna altijd veel te hard, soms is dat wel leuk natuurlijk.
     


palmspar

Bedankt ik weet niet precies wat ik kan verwachten, heb weinig ervaring met subwoofers in een auto.
Wil wel een mooi zuiver geluid 10 en 12 inch zijn een beetje alleskunners, al lijkt me 12 wel erg groot voor in de kleine ruimte van een auto.
De radio is een jvc kd-avx22 prima ding vind ik, heb hem al best lang.
Met een sub en de crossover op 80hz hebben de speakers ook niet veel vermogen meer nodig, of je moet echt hard willen spelen.
In de kist zit al isolatie tegen de achterwand waar is dat nu precies voor?

morca

Ligt een beetje aan het materiaal vd demping.
Persoonlijk heb ik nooit iets in de kist zitten.

Jvc....vaken ingebouwd maar poos geleden.
Dat waren niet de beste headunits .
Met een alpine bv stuurde de jl toen veel.meer en strakker geweld uit.
Maar goed jvc is met kenwood opgegaan,die maakte wel redelijk goeie headunits.

Mooi zuiver spelen doet ie,heb je een eq in die radio.
Een eq is wel.aan te raden. Ik had een losse van alpine werkte super om de sub veel beter te laten klinken na correct afstellen.
Hele set klonk beter.

palmspar

Volgens meeste meningen op internet is isolatie niet perse nodig als je kast stevig genoeg is idd, al kan het weinig kwaad verder.
Heb geen eq op de radio, dat is roomcalibratie net zoiets als audyssey neem ik aan.
Eerst maar eens zo proberen een gesloten sub gaat niet zo diep als een geporte, en de roomgain van de auto zorgt hopelijk voor een redelijk vlakke weergave zonder eq :colgate:

morca

Ik heb zelf ook jaren zonder eq rondgereden.
Was zonde vd sub,een goeie 11 bands eq en dan goed inregelen zorgde ervoor dat hij niet meer zo 'boemde'
Maar echt grommend niet hoorbaar laag weergaf.
Echt mooi in de auto met een gesloten JL omdat het nergens heenkan

Wat voor auto heb je,hatchback zorgt vaak ook dat hij beter kan ademen,had ik ook en dan beetje grote auto
Ik had toen de hoedeplank een cm 0f 5 te kort gemaakt naar een poosje,de sub smoorde een beetje in de kofferbak.
Rand langs de achterklep niet aan laten sluiten zeg maar,maar een 4/5 cm ruimte open laten,te kort maken
Dan speelt de sub veel mooier de auto in door die brede luchtspleet van links naar rechts,even tipje die ik vaker toepaste bij vrienden of klanten en die waren er altijd zeer content mee.
Ik bouwde voor mezelf in,beetje als hobby dus 1 hoord het vd ander zo heb ik wel een paar dikke setjes ingebouwd in die tijd.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk....en inderdaad er gaat niets boven praktijk ervaring  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

palmspar

#382
Ik heb een hatchback idd, we gaan het zien ben benieuwd  :colgate:
Ok de radio heeft wel iets van een eq, 7 kanaals zie ik, heb er nooit naar gekeken verder en zeker niet met een db meter. :nopompom:
zou ie ook testtonen weergeven of hoe werkt dat normaal met een eq? anders moet je er een heleboel downloaden op hetzelfde volume.

https://www.manualslib.com/manual/81612/Jvc-Dvd-Cd-Receiver-Kd-Avx22.html?page=66

Dan zal ik zeker proberen om hetzelfde volume te krijgen, bedankt voor de tips :worship:

Witalik

Quote from: palmspar on November 20, 2016, 16:11:33
Bedankt ik weet niet precies wat ik kan verwachten, heb weinig ervaring met subwoofers in een auto.
Wil wel een mooi zuiver geluid 10 en 12 inch zijn een beetje alleskunners, al lijkt me 12 wel erg groot voor in de kleine ruimte van een auto.
De radio is een jvc kd-avx22 prima ding vind ik, heb hem al best lang.
Met een sub en de crossover op 80hz hebben de speakers ook niet veel vermogen meer nodig, of je moet echt hard willen spelen.
In de kist zit al isolatie tegen de achterwand waar is dat nu precies voor?

Kan nooit te weinig zijn hoor, Vroeger had ik er 2x12 inch Rockford. De controle in het geluid is dan echt bizar, normaal luister je naar bas in een nummer en nu heeft de bas ook een eigen ritme. Lastig te omschrijven.  Was laatst bij 100% tuning, daar stond een oude kever met een dikke installatie. Werd er Black sabbath - paranoid gedraaid. Ik heb dat nummer her-ontdekt. Wow diepte in die bas had ik nog nooit gehoord !
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"


palmspar

Ik was bang dat een 12 inch te diep zou gaan, en er veel roomgain op zou treden.
Een one note bas zeg maar, een eq zou dat wel op kunnen lossen.
Als ik hoor wat een svs sb 2000 kan in een kamer, leek 10 inch in de auto wel genoeg.
Al zal er wel verschil zitten in car en home audio subs.
Car subs gaan volgens mij harder, maar niet zo laag.

morca

Jl audio gaat juist zeer laag.
Alleen dan wel na juiste eq.
De door jouw verkozen driver zal idd hard zat gaan ,houd je de oren ook een beetje goed  :D

Raymond187

1 sub is leuk, maar gaat echt niet zo hard hoor. Minimaal 2 dan

Arcenon

#388
Quote from: Raymond187 on November 21, 2016, 09:09:57
1 sub is leuk, maar gaat echt niet zo hard hoor. Minimaal 2 dan

Mijn TREO SSX 12'' ging anders echt heeeul hard hoor met z'n 2000w rms rating  :coffee:

http://www.treoonline.com/ssx.html



Maar inderdaad, als het je voornamelijk om strak geluid gemaakt ben je het beste (zonder gebruik van EQ) af met een gesloten kist, 10''/12'' en de voorkeur gaat uit naar 2 subwoofers, waar het niet perse harder van moet gaan maar vooral zorgt voor extra controle. Lekker een monoblokje per subwoofer en gaan. Als laatste grootse mensen setup deed ik het echter gewoon normaal met een hertz hx300subwoofer http://www.hertzaudiovideo.com/car-audio-subwoofers-hienergy-hx300/ in een te krap bemeten kistje en dat was meer dan prima voor een daily driver en speelde erg strak, redelijk te vergelijken met je JL woofer dus het zal allemaal wel goedkomen.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

morca

Quote from: Raymond187 on November 21, 2016, 09:09:57
1 sub is leuk, maar gaat echt niet zo hard hoor. Minimaal 2 dan
Me neef had er toen 2,dat was echt teveel druk op je oren.
Vond ik niet prettig meer.
Voordeel met roken zag je de rook meteen de auto uitvliegen met je raam iets open  :headbanging:

palmspar

#390
Een verdubbeling van vermogen op 1 sub is 3db extra, en een 2e zelfde sub ook 3db voor verdubbeling van wooferoppervlak.
Had eerst de 4 ohm woofer uitgezocht dan leverd de versterker 300watt, nu met 2 ohm 500watt klinkt veel meer maar is maar 2db harder.
De man van de audiozaak vond 2ohm beter dan werd de versterker optimaal benut, zal niet zoveel schelen nu kun je de woofer wel stuk spelen op 500 watt met 300 watt gaat dat gewoon niet.
Volgens jl is 300-400 optimaal, veel spl en goede weergave. :colgate:
De subwooferkist is binnen, ziet er goed uit ook 22mm mdf had 18mm verwacht.

palmspar

De spullen zijn ingebouwd, de sub stond al gelijk vrij goed een paar db harder dan de middentonen van de speakers.
klinkt erg goed zonder kraken of rammelen, de bas gaat erg diep met een zuiver geluid. :headbanging:
Ook knipperen de koplampen niet gelukkig, zelfs niet op een volume waar ik nooit op zal gaan spelen.
scheelt weer een condensator aanschaffen :colgate:


palmspar

Idd mooi spul jl, gelukkig ging het inbouwen ook zonder erge strubbelingen.
Nog wat rockmuziek op de usb gezet om nog eens goed te testen ha ha.
Had nog nooit van jl gehoord komt door dat topic over svs sb16 subs.
Volgens de audiozaak zijn ze een van de betere met car audio, al had ik zelf al voor jl gekozen na wat testen te lezen enzo. :colgate:


morca

Goei audiozaak dan.
Het merk was de eerste die met echte sub,s kwam begin jaren 80.
En ik heb nog niet veel beter gehoord.
Ik kwam er ook zo achter via een dealer waar ik kwam,hij zegt marco deze moet je kopen die winnen alle wedstrijden in spl en sq.
25 jaar later wil ik nog steeds niet anders  :music:

veel luisterplezier  ;)

vik

Voor de eigenaren van een Fathom serie even een weetje:

Ongeacht of de switch op het front paneel op:  uit/aan/auto staat blijft de subwoofer aktief en dus slijten de condensatoren. De enige manier om dit te voorkomen is ontkoppelen van het stroom net, en sommige modellen hebben een on/off switch op de achterkant zitten dit werkt ook.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

morca

Quote from: vik on November 23, 2016, 11:44:49
Voor de eigenaren van een Fathom serie even een weetje:

Ongeacht of de switch op het front paneel op:  uit/aan/auto staat blijft de subwoofer aktief en dus slijten de condensatoren. De enige manier om dit te voorkomen is ontkoppelen van het stroom net, en sommige modellen hebben een on/off switch op de achterkant zitten dit werkt ook.
Die heb ik even met toenaam vd tipgever in de startpost gezet  :thumbs-up:

vik

Top! Dit naar aanleiding van een F112 die een probleem heeft en contact hierover heb gehad met Barry.


Quote from: morca on November 23, 2016, 11:48:16
Die heb ik even met toenaam vd tipgever in de startpost gezet  :thumbs-up:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Raymond187

Quote from: vik on November 23, 2016, 11:44:49
Voor de eigenaren van een Fathom serie even een weetje:

Ongeacht of de switch op het front paneel op:  uit/aan/auto staat blijft de subwoofer aktief en dus slijten de condensatoren. De enige manier om dit te voorkomen is ontkoppelen van het stroom net, en sommige modellen hebben een on/off switch op de achterkant zitten dit werkt ook.
Geldt dit ook voor andere subs?

bmateijsen

Quote from: Raymond187 on November 23, 2016, 17:09:41
Geldt dit ook voor andere subs?

Geldt voor alle elektronische componenten ;)