Gaat het goed met downloaden van torrents?

Started by VTEC_genieter, June 13, 2013, 22:14:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alexander2

Providers zijn niet geneigd om hun netwerken te belasten met P2P.
Met andere woorden zelfs al heb je glasvezel 100/100 dan haal je die snelheid gewoon niet.
Dat komt ook door de peer exchange die public trackers hanteren tel daar de uiterst lage snelheden bij op en je hebt een mega file van data.
De meeste mensen die downloaden van public trackers knijpen ook zelf de verbindingen, die seeden met 1 Kbps....schiet niet echt op als die deelt. :D
Daarom duurt het ook erg lang om 10 Gb binnen te halen.
Providers zullen steeds meer public trackers blokkeren of het dataverkeer (P2P)  nog meer knijpen.




quattronl

dan ben ik blij dat ik niks meer met torrents doe.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

alexander2

Quote from: quattronl on June 15, 2013, 22:29:57
dan ben ik blij dat ik niks meer met torrents doe.

Torrenten is niet altijd een drama.  ;)

Er is een wereld van verschil tussen public trackers en private trackers.
Private trackers daar kom je niet zomaar op maar daar download je een film met je volledige snelheid met andere woorden heb je Ziggo 150 Mbit/s dan download je ook met die snelheid!
Helaas laat Ziggo het niet toe om je verbinding vrij te laten met andere woorden P2P wordt na verloop van tijd steeds langzamer.
Tevens is de upload snelheid van Ziggo bedroevend langzaam.

Glasvezelnetwerken die knijpen helemaal enorm af daar download en seed je met trieste snelheden op private trackers.
Tevens is de rangorde op private trakers heel anders ingericht maar dat wordt te technisch.





dennism

Als het goed is mogen providers in Nederland niet meer knijpen door netneutraliteit, trackers blokkeren zullen ze ook niet doen tenzij door de rechter verplicht. Als zoiets uitkomt zullen mensen de provider massaal verlaten. Mocht je bang zijn dat je provider toch knijpt zet dan protocol encryption eens aan, dan Zou je direct moeten zien dat het sneller gaat.

uiteraard heb je idd wel het probleem van langzame seeders.

Houd er ook rekening mee dat torrent verkeer zeer zwaar kan zijn voor routers, zeker de goedkope routers. vooral als je veel tegelijk download met veel concurrent connecties. Ik merk een wereld van verschil met torrents sinds ik overgestapt ben van een netgear router van +- 120 euro naar een Sonicwall van +- 800 euro (gratis verkregen bij een training, al staan ze ook vaak genoeg voor rond de 200 euro op marktplaats van trainingen). Maar dit zijn dan ook zakelijke routers zonder bijzaken als Wifi en UPNP maar wel met zeer goede routing engines gemaakt voor zeer veel concurrent connecties (waar mijn oude router bij 2000-3000 connecties instorte, doet deze nog full speed bij 15000+ connecties. Ik kan mijn glas verbinding iig makkelijk voltrekken als de upload capaciteit aan de andere kant er is, en anders overstappen op usenet. Hier haal ik ook makkelijk de volle snelheid van mijn verbinding en het is een stuk minder belasting op de router.

alexander2

#29
Quote from: dennism on June 15, 2013, 22:41:16
Als het goed is mogen providers in Nederland niet meer knijpen door netneutraliteit, trackers blokkeren zullen ze ook niet doen tenzij door de rechter verplicht. Als zoiets uitkomt zullen mensen de provider massaal verlaten. Mocht je bang zijn dat je provider toch knijpt zet dan protocol encryption eens aan, dan Zou je direct moeten zien dat het sneller gaat.

uiteraard heb je idd wel het probleem van langzame seeders.

Houd er ook rekening mee dat torrent verkeer zeer zwaar kan zijn voor routers, zeker de goedkope routers. vooral als je veel tegelijk download met veel concurrent connecties. Ik merk een wereld van verschil met torrents sinds ik overgestapt ben van een netgear router van +- 120 euro naar een Sonicwall van +- 800 euro (gratis verkregen bij een training, al staan ze ook vaak genoeg voor rond de 200 euro op marktplaats van trainingen). Maar dit zijn dan ook zakelijke routers zonder bijzaken als Wifi en UPNP maar wel met zeer goede routing engines gemaakt voor zeer veel concurrent connecties (waar mijn oude router bij 2000-3000 connecties instorte, doet deze nog full speed bij 15000+ connecties. Ik kan mijn glas verbinding iig makkelijk voltrekken als de upload capaciteit aan de andere kant er is, en anders overstappen op usenet. Hier haal ik ook makkelijk de volle snelheid van mijn verbinding en het is een stuk minder belasting op de router.

Hier maak je echt een denkfout als het om torrents en verbindingen gaat.
Heel veel mensen denken met zoveel mogelijk verbindingen haal ik meer snelheid maar het probleem met public trackers is dat het P2p protocol heel anders in elkaar zit bij private trackers.
Dus meer verbindingen zorgt juist voor meer data file ( bestaat dat woord eigenlijk wel )

Bij public trackers is juist het grootste probleem dat leechers en seeders gebruik maken van thuis netwerken en de hoeveelheid verbindingen zorgen ervoor dat het vastloopt.
De router heeft vrijwel geen invloed hierop wel heb je gelijk dat je router volloopt dat geeft problemen, veel routers hebben een 'beveiliging' zodat je moet resetten.
Laat ik het anders formuleren jij kan never nooit met bijvoorbeeld een glasvezel netwerk 100/100 downloaden en uploaden.
dat laat je ISP'r nooit toe.

Met private trackers ligt dat echt heel anders daar kan je wel met 10 gbps downloaden en seeden als je zou willen.
Dat principe wordt in feite ook toegepast bij Usenet met 1 verschil er vindt geen P2p plaats.
Wel zijn er enorme data netwerken overal verspreidt op de wereld ( servers dus ) die het materiaal uploaden en dan moet je echt aan 10 Gbps verbindingen denken.

alexander2

#30
Quote from: dennism on June 15, 2013, 22:41:16
Als het goed is mogen providers in Nederland niet meer knijpen door netneutraliteit, trackers blokkeren zullen ze ook niet doen tenzij door de rechter verplicht. Als zoiets uitkomt zullen mensen de provider massaal verlaten. Mocht je bang zijn dat je provider toch knijpt zet dan protocol encryption eens aan, dan Zou je direct moeten zien dat het sneller gaat.

uiteraard heb je idd wel het probleem van langzame seeders.

Houd er ook rekening mee dat torrent verkeer zeer zwaar kan zijn voor routers, zeker de goedkope routers. vooral als je veel tegelijk download met veel concurrent connecties. Ik merk een wereld van verschil met torrents sinds ik overgestapt ben van een netgear router van +- 120 euro naar een Sonicwall van +- 800 euro (gratis verkregen bij een training, al staan ze ook vaak genoeg voor rond de 200 euro op marktplaats van trainingen). Maar dit zijn dan ook zakelijke routers zonder bijzaken als Wifi en UPNP maar wel met zeer goede routing engines gemaakt voor zeer veel concurrent connecties (waar mijn oude router bij 2000-3000 connecties instorte, doet deze nog full speed bij 15000+ connecties. Ik kan mijn glas verbinding iig makkelijk voltrekken als de upload capaciteit aan de andere kant er is, en anders overstappen op usenet. Hier haal ik ook makkelijk de volle snelheid van mijn verbinding en het is een stuk minder belasting op de router.

Stukje aanvulling Dennis  ;)

Alle public trackers hanteren torrent clients bijvoorbeeld:

Azureus
KTorrent
Transmission
μTorrent
μTorrent Mac

Deze hebben helaas niet de mogelijkheid hebben om ip adressen toe te wijzen.
Met andere woorden je maakt geen verbinding met de uploader.
Zelfs al zou de torrent 'vers' zijn en er zijn pas 10 leechers dan hebben al die leechers vrijwel geen volle verbinding met de uploader.
Dat laat geen enkele public tracker toe om bepaalde redenen.

dennism

#31
Dat ben ik deels zeker met je eens. Meer verbindingen is zeker niet beter. Probleem is echter dat op vooral op public trackers de kwaliteit per connectie zeer verschillend kan zijn. Van 1kb/s tot meerdere mb/s sec afhankelijk van de provider en netwerk van degene waarmee je connect. Op private trackers heb je dit veel minder omdat daar eisen worden gesteld om deel te mogen nemen op de private tracker qua upload, connections en dat soort zaken. Liever een concurrent connectie die 1MB/sec doet dan 100 concurrent connecties die 10kb's doen terwijl het op het oog dezelfde snelheid is. Private trackers zijn dan ook zeker aan te raden over public trackers.

Al moet ik zeggen dat ik regelmatig op usenet nog betere connecties heb dan op private trackers (heb niet op heel veel trackers toegang dus ook niet heel veel referenties in die hoek). Terwijl je op usenet ook nog eens niet illegaal bezig bent in nederland als consument (downloaden mag, uploaden niet, tenzij het sofftware betreft, dan mag beide niet ;-) ). Daarnaast gebruikt in mijn ervaring usenet nog minder connecties dan private trackers zodat je ook met mindere apparatuur betere zaken doet op usenet, en je hebt altijd encryptie terwijl bij torrent beide zowel de leecher als de seeder encryptie moet ondersteunen. Usenet servers bieden deze service echter eigenlijk altijd zonder dat je er naar hoeft om te kijken.

Dat een router geen invloed hebt ben ik echter niet met je eens, de router heeft idd geen invloed op het aantal sessies dat jij al dan niet probeerd op te zetten. echter iedere tcp connectie (sessie) die je PC opzet moet door je router verwerkt worden. Als je een router hebt die rated is voor een laag aantal concurrent connections dan zal deze vollopen en of heel langzaam worden, of vast lopen (de gemiddelde consumenten router is rated voor 2000-3000 connecties, met enkele betere modellen die tot +- 5000 gaan). Mijn router is rated tot 30000 connecties, een wereld van verschil daar dit een stuk meer is dan mijn PC en Nas ooit concurrent zullen opzetten., terwijl 2000-3000 makkelijk te halen is als je wat torrents van ik noem maar ff de piratebay download met 2000+ seeders em deze concurrent laat lopen. Zeker mocht het voorkomen dat meerdere personen in een huishouden torrents gebruiken (studentenhuizen e.d, of kinderen met een eigen PC).


alexander2

#32
Quote from: dennism on June 15, 2013, 23:13:54
Dat ben ik deels zeker met je eens. Meer verbindingen is zeker niet beter. Probleem is echter dat op vooral op public trackers de kwaliteit per connectie zeer verschillend kan zijn. Van 1kb/s tot meerdere mb/s sec afhankelijk van de provider en netwerk van degene waarmee je connect. Op private trackers heb je dit veel minder omdat daar eisen worden gesteld om deel te mogen nemen op de private tracker qua upload, connections en dat soort zaken. Liever een concurrent connectie die 1MB/sec doet dan 100 concurrent connecties die 10kb's doen terwijl het op het oog dezelfde snelheid is. Private trackers zijn dan ook zeker aan te raden over public trackers.

Al moet ik zeggen dat ik regelmatig op usenet nog betere connecties heb dan op private trackers (heb niet op heel veel trackers toegang dus ook niet heel veel referenties in die hoek). Terwijl je op usenet ook nog eens niet illegaal bezig bent in nederland als consument (downloaden mag, uploaden niet, tenzij het sofftware betreft, dan mag beide niet ;-) ). Daarnaast gebruikt in mijn ervaring usenet nog minder connecties dan private trackers zodat je ook met mindere apparatuur betere zaken doet op usenet, en je hebt altijd encryptie terwijl bij torrent beide zowel de leecher als de seeder encryptie moet ondersteunen. Usenet servers bieden deze service echter eigenlijk altijd zonder dat je er naar hoeft om te kijken.

Dat een router geen invloed hebt ben ik echter niet met je eens, de router heeft idd geen invloed op het aantal sessies dat jij al dan niet probeerd op te zetten. echter iedere tcp connectie (sessie) die je PC opzet moet door je router verwerkt worden. Als je een router hebt die rated is voor een laag aantal concurrent connections dan zal deze vollopen en of heel langzaam worden, of vast lopen (de gemiddelde consumenten router is rated voor 2000-3000 connecties, met enkele betere modellen die tot +- 5000 gaan). Mijn router is rated tot 30000 connecties, een wereld van verschil daar dit een stuk meer is dan mijn PC en Nas ooit concurrent zullen opzetten., terwijl 2000-3000 makkelijk te halen is als je wat torrents van ik noem maar ff de piratebay download met 2000+ seeders em deze concurrent laat lopen. Zeker mocht het voorkomen dat meerdere personen in een huishouden torrents gebruiken (studentenhuizen e.d, of kinderen met een eigen PC).



Onze berichten kruisen elkaar. ;)
Je kan wel een router kopen die meer connecties toelaat en daarmee overweg kan maar dat is niet het probleem.
Het torrent protocol van public trackers creëert juist data file en daar kan je met je router geen invloed op uitoefenen.
dat kunnen ze heel simpel oplossen maar dat doen ze bewust niet.

Laat ik het anders stellen haal jij je volledige snelheid dus je download en seed ( public trackers ) met de volledige snelheid?
Dat zou uniek zijn. ;)

dennism

#33
Quote from: alexander2 on June 15, 2013, 23:13:14
Stukje aanvulling Dennis  ;)

Alle public trackers hanteren torrent clients bijvoorbeeld:

Azureus
KTorrent
Transmission
μTorrent
μTorrent Mac

Deze hebben helaas niet de mogelijkheid hebben om ip adressen toe te wijzen.
Met andere woorden je maakt geen verbinding met de uploader.
Zelfs al zou de torrent 'vers' zijn en er zijn pas 10 leechers dan hebben al die leechers vrijwel geen volle verbinding met de uploader.
Dat laat geen enkele public tracker toe om bepaalde redenen.

Hoe bedoel je dit precies? Daar ik geen UPNP heb in mijn router heb ik namelijk netjes een forward in gesteld met poort (welke ook nodig is voor directe connecties) anders krijg ik de logische foutmelding dat directie connecties niet mogelijk zijn met peers achter een NAT (omdat double nat zonder forwards niet werkt). En als ik via netstat een check uitvoer zie ik ook netjes TCP sessies naar naar IP's die in mijn torrent client op de PC (utorrent) aangeeft als Peer, op de NAS draai ik een andere client echter deze is momenteel niets aan het doen met torrents dus daar kan ik niet checken.

QuoteLaat ik het anders stellen haal jij je volledige snelheid dus je download en seed ( public trackers ) met de volledige snelheid?
Dat zou uniek zijn

Nee, maar dat wil ik ook niet ;) Torrents limiteer ik op 500KB/s upload op public trackers, een beetje illegaal bezig zijn kan, maar ik maak het niet te bond. Zeker ook omdat ik op public trackers niet zeker ben van een volledig encrypte verbinding. Volle download en volle (gelimiteerde) upload is echter geen probleem als ik meerdere torrent laad op een public tracker.
Wel heb ik wel eens volle download gehad (usenet destijds) en volle upload (naar mijn werk, wat ISO's uploaden tijdens thuis werken) tegelijker tijd, dat wat ook geen enkel probleem.

VlisChris

Niet alles gelezen, maar ik DL genoeg aan films.
Zit bij Zeelandnet en als ik daar aan het binnenhalen ben kan ik je garanderen dat dat mijn volledige capaciteit gebruikt. Heb maar een simpel abbo'tje, maar zelfs daarmee had ik laatst 75GB in 3 a 4 dagen binnen gehaald. En dat was niet met een volcontinue verbinding. Heb mijn laptop af en toe ook wel eens dichtgeklapt ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

Ik weet niet hoe ik mijn probleem moet oplossen, maar ik ga morgen even in de netwerkinstellingen van m'n NAS kijken naar de DNS server en de firewall in de NAS ga ik ook uitzetten.
Hopelijk werken de torrents weer.

Anders ga ik m'n NAS resetten en een andere IP-adres geven.
En een andere poortnummer voor de torrents gebruiken.

Hopelijk gaan veel torrents weer werken...
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VTEC_genieter

De DNS servers zijn aangepast in m'n NAS:
antivirus programma, de package center en zelfs de torrents werken eindelijk weer!
De NAS kan weer data ontvangen!

Grote gevolgen als je de DNS servers niet op tijd aanpast :alien:
Hoewel.....sommige torrent sites zijn geblokkeerd/leeggeruimd....

Ben nu weer aan het downloaden met ongeveer 800kb/sec ;D
Misschien ga ik ook een review plaatsen over m'n NAS ;)

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp! :)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

quattronl

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Raphie

hier komen de torrents ook gewoon met 6MB binnen hoor, géén enkel probleem
JBL PRX Power!

Hanky Panky

Quote from: Christiaan S on June 15, 2013, 23:52:37
Niet alles gelezen, maar ik DL genoeg aan films.
Zit bij Zeelandnet en als ik daar aan het binnenhalen ben kan ik je garanderen dat dat mijn volledige capaciteit gebruikt. Heb maar een simpel abbo'tje, maar zelfs daarmee had ik laatst 75GB in 3 a 4 dagen binnen gehaald. En dat was niet met een volcontinue verbinding. Heb mijn laptop af en toe ook wel eens dichtgeklapt ;)

Die 75 GB trek ik in twee uur binnen met mijn thuis lijntje  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VTEC_genieter

Ik heb adsl met ongeveer 1mb/sec downloadrate.
Gisteren laat nog de top 40 (muziek) binnen gehaald, dat was heel snel gebeurd!
:thumbs-up:

Hebben jullie glasvezel?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

alexander2

Quote from: Hanky Panky on June 18, 2013, 18:46:17
Die 75 GB trek ik in twee uur binnen met mijn thuis lijntje  :D

Ik nog veeeeeel sneller maar geen thuis lijn. :D

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

alexander2

Kan niet iedereen weet dat Raphie de allergrootste heeft.
Weet je wat echt lachen is DIT topic leest hij toch niet. :D

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VTEC_genieter

Alexander,
Geloofde jij eerst niet in de kwaliteiten van de "illegale" films?
Ik zei nog hardop "iedereen is al kritisch op z'n HT en betaalt bakken geld voor speakerkabels en interlinks, wie gaat nou films downloaden?! Die zijn nooit zo goed als origineel."

Was jij die persoon die daarop reageerde met "ik zei ook hetzelfde....ik werd daarna vet uitgelachen hier"
??

:D

Ik was eerst ook geen voorstander, maar ik moet nu ook zeggen dat de beeldkwaliteit erg goed is  :thumbs-up:
Ik heb laatst de film The Call in de extensie mp4 gedownload en wat kan een klein bestand zoveel beeldkwaliteit geven, maar de soundtrack was in stereo.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

alexander2

Quote from: VTEC_genieter on June 18, 2013, 22:22:16
Alexander,
Geloofde jij eerst niet in de kwaliteiten van de "illegale" films?
Ik zei nog hardop "iedereen is al kritisch op z'n HT en betaalt bakken geld voor speakerkabels en interlinks, wie gaat nou films downloaden?! Die zijn nooit zo goed als origineel."

Was jij die persoon die daarop reageerde met "ik zei ook hetzelfde....ik werd daarna vet uitgelachen hier"
??

:D

Ik was eerst ook geen voorstander, maar ik moet nu ook zeggen dat de beeldkwaliteit erg goed is  :thumbs-up:
Ik heb laatst de film The Call in de extensie mp4 gedownload en wat kan een klein bestand zoveel beeldkwaliteit geven, maar de soundtrack was in stereo.

Ach nu ben ik helemaal verwend vrijwel alles kijk ik in BD kwaliteit of een goede remux.  :D