USB ntfs schijven beschikbaar maken in netwerk

Started by Ejorne, June 10, 2013, 00:33:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Momenteel heb ik veel van mijn muziek/films op usb schijven staan welke aan mijn htpc hangen. Deze heb ik gedeeld en kan er dus toegang toe krijgen vanaf mijn andere apparaten (laptop, mediaplayer, tablet en telefoons)

Maar dan moet de pc wel aan staan en die wil ik eigenlijk zoveel mogelijk uit hebben vanwege het stroomverbruik. Het is een wat oudere pc met een vrij energie onzuinige cpu (C2D E6300 / S775)

Dit los ik dan op door de pc te laten ontwaken via WOL. Maar niet echt handig omdat het ontwaken een paar seconde duurt en soms dan gaat de pc weer in slaapstand terwijl ik er nog van gebruiken wil.

Ik heb nog een oude werkloze laptop welke ik mogelijk kan inzetten. Een DELL Vostro1000 uit het Vista tijdperk. Momenteel als try-out Ubuntu er op staan maar gebruiken doe ik het niet.

Welke kant kan ik hiermee op? Misschien is ububtu-server wat? Er moeten dus bestaande (gevulde) ntfs geformateerde usb schijven aan. En omdat deze laptop maar 2 usbsloten heeft moet er dus ook een usb-switch aan te pas komen. Ik weet niet in hoeverre dat kan met ubuntuserver of bv freenas?

Wie heeft er tips?

weust

Schrijven op NTFS schijven vanuit non-Windows omgevingen is over het algemeen lastig of niet mogelijk ivm ondersteuning.
Je hebt te maken met beveiliging. Als jij een schijf met NTFS formatteert, neemt ie de rechten over van de machine waarin deze geformatteerd is.
Die rechten heb je dus niet op een andere machine, of deze moeten onderdeel zijn van hetzelfde Active Directory.
En daarvan betwijfel ik dat je dat thuis hebt draaien.

Beter is om de schijf te formatteren met ExFAT. Ik gok dat dat wel ondersteuning heeft onder Debian (Ubuntu en FreeNas).
Dan heb je het hele beveiliging gedoe niet. Nog beter is natuurlijk om de schijf inhoud te kopieren naar een andere schijf of schijven, en dan de bestaande disk in Ubuntu of FreeNAS opnieuw te formatteren in EXT3 oid.

NTFS onder *NIX omgevingen is vragen om problemen iig.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

_ MarcelloW _

Het beste is natuurlijk een NAS aanschaffen, dan heb je een complete alles in een oplossing, en, helemaal wanneer je voor een (bijvoorbeeld) Synology gaat, heb je nog veel meer dan alleen maar een schijf op het netwerk.

Mocht dit niet binnen je budget passen is dit een aardige oplossing voor je USB schijven:
http://www.synology.com/products/product.php?product_name=USB%20Station%202
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Ejorne

Quote from: weust on June 10, 2013, 08:46:06
Schrijven op NTFS schijven vanuit non-Windows omgevingen is over het algemeen lastig of niet mogelijk ivm ondersteuning.
Je hebt te maken met beveiliging. Als jij een schijf met NTFS formatteert, neemt ie de rechten over van de machine waarin deze geformatteerd is.
Die rechten heb je dus niet op een andere machine, of deze moeten onderdeel zijn van hetzelfde Active Directory.
En daarvan betwijfel ik dat je dat thuis hebt draaien.

Beter is om de schijf te formatteren met ExFAT. Ik gok dat dat wel ondersteuning heeft onder Debian (Ubuntu en FreeNas).
Dan heb je het hele beveiliging gedoe niet. Nog beter is natuurlijk om de schijf inhoud te kopieren naar een andere schijf of schijven, en dan de bestaande disk in Ubuntu of FreeNAS opnieuw te formatteren in EXT3 oid.

NTFS onder *NIX omgevingen is vragen om problemen iig.

Ik kan dus weer beter Windhoos Vista er terug opzetten wanneer ik de laptop in wil zetten? Zal dit veel verschil maken in energieverbruik in vergelijk met een freenas/ubuntu-server installatie?

Ik zou eventueel een extra schijf erbij kunnen kopen en deze vast in de juiste indeling zetten voor freenas/ubuntu-server. Vervolgens de inhoud van 1 andere schijf daar naartoe plaatsen. En die schijf vervolgens ook weer gereed maken in de juiste bestndsindeling...


Quote from: _ MarcelloW _ on June 10, 2013, 08:47:29
Het beste is natuurlijk een NAS aanschaffen, dan heb je een complete alles in een oplossing, en, helemaal wanneer je voor een (bijvoorbeeld) Synology gaat, heb je nog veel meer dan alleen maar een schijf op het netwerk.

Mocht dit niet binnen je budget passen is dit een aardige oplossing voor je USB schijven:
http://www.synology.com/products/product.php?product_name=USB%20Station%202

Een nas is momenteel buiten mijn budget. Gaat er ooit wel komen maar dan denk ik dat ik er zelf eentje samenstel zodat ik niet aan 1,2 of 4 schijven beperkt ben.

Zo'n USB-netwerk kastje heb ik van Eminent ook voorbij zien komen. Maar die heeft als beperking dat ik er alleen maar vanaf windhoos systemen bij kan komen. Mijn tablet en telefoons kunnen hier dan niets mee. Dat zal met de door jou getipte Synology wel anders zijn denk ik? Maar ook de prijs zal dat wel zijn denk ik. Maar kan er aan deze synology usb-station wel zomaar bestaande ntfs-schijven gekoppeld worden en daar naartoe geschreven worden?

weust

Een schijf onder Ubuntu/Freenas formatteren als ext3 heeft geen nut, want dat kan Windows (standaard) niet lezen of beschrijven.

Ik zou je nieuw aan te schaffen schijf onderdeel maken van de Freenas, en dan vanuit Windows Vista (het zielige benamen is echt niet nodig, zo kan ik namelijk gaan beginnen over Linux) overzetten naar de Freenas disk.
Het is het meest handige, kost je alleen een extra disk die je weer kan toevoegen aan de Freenas natuurlijk.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

_ MarcelloW _

Zo'n synologykastje is EUR 66,50. http://tweakers.net/pricewatch/266782/synology-usb-station-2.html Deze is te bedienen via een webbrowser (willekeurige computer) en binnen je network overall bereikbaar.

Er zijn nog andere oplossingen voor te verzinnen. Pogoplug geloof ik. En vast nog wel meer.


Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Sjettepet

Als je al een oude laptop hebt liggen dan zou ik die gebruiken. Gebruik dan geen Vista maar Windows XP. Mijn ervaring is dat delen via Windows XP veel eenvoudiger en sneller gaat, vooral als je niet-Windows apparaten in je netwerk hebt.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

dennism

Quote from: weust on June 10, 2013, 09:44:02
Een schijf onder Ubuntu/Freenas formatteren als ext3 heeft geen nut, want dat kan Windows (standaard) niet lezen of beschrijven.

Ik zou je nieuw aan te schaffen schijf onderdeel maken van de Freenas, en dan vanuit Windows Vista (het zielige benamen is echt niet nodig, zo kan ik namelijk gaan beginnen over Linux) overzetten naar de Freenas disk.
Het is het meest handige, kost je alleen een extra disk die je weer kan toevoegen aan de Freenas natuurlijk.

Denk dat dit de beste oplossing is, echter Freenas e.d. op een laptop zetten is ook niet ideaal. Laptops en USB schijven zijn gewoon totaal niet gemaakt voor 24/7 operaties waar een NAS (of een systeem veredeld als NAS) nu juist wel voor bedoeld is.

Windows XP oid zou ik zeker niet aan beginnen. Dit is qua OS en Performance het slechtste "Moderne" windows OS voor Filesharing via SMB of andere protocollen (namelijk alleen maar ondersteuning voor oude protocol versies). Mocht je voor windows kiezen als Fileserver host ga dan voor Windows 7 of 8. Vista is namelijk ook niet ideaal. Verder gaat XP zeer binnenkort ook uit de extended support, en dat is toch echt het moment om dit OS permanent de deur uit te gooien. Geen support meer betekend namelijk geen patches meer, dus vunerabilities zullen niet meer gepatched worden. En een OS dat niet meer gepatched wordt in verbinding laten staan met een netwerk is gewoon vragen om problemen vroeg of laat.

weust

Precies. Een NAS met een USB disk kan prima, maar dan alleen als backup disk bijvoorbeeld.
Niet om wat anders mee te doen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Ejorne

Dat ik eventueel Vista er terug op zou zetten is omdat de laptop komt met een licentie daarvan. Een XP, 7 of 8 licentie heb ik niet en zou dat dus moeten aanschaffen.

Overigens is Windhoos voor mij geen zielige benaming, het is gewoon zoals ik het/mijn OS/pc noem. Windhoos is daarbij een zeer machtig verschijnsel, wellicht zelfs als een ode aan MS te zien...  :P

Ik begrijp natuurlijk dat een oude laptop met daaraan wat usb schijven niet gemaakt is als een 24/7 oplossing. Daarnaast is een NAS natuurlijk op meerdere punten de betere keuze. Een nas gaat er dan tzt ook zeker wel komen. Maar voorlopig moet ik mijn budget even laten beslissen dat het met de NAS nog even moet wachten en zoek ik dus een tijdelijke oplossing om mijn shjares te kunnen benaderen.

Het hoeft ook geen hi-end snelle situatie te zijn. De films zijn ISO rips van DVD's en mijn muziek geript in flac. Volgens mij is dat niet echt een zware belasting voor een pc/netwerk om dat te kunnen aanbieden. Ook zal ik mijn nieuwe bestanden (usenet downloads en rips van schijfjes) er bij willen zetten. Nu zal dat een wat zwaardere belasting zijn dan het sharen van dvd/muziek. Maar mijn internet verbinding is niet zo snel en ik heb ook niet echt haast met het downloaden of wegschrijven van mijn rips. Ik hoop(te) dus een goedkope tijdelijke situatie te kunnen creëren met die laptop...

dennism

Het kan ook zeker wel, echter zorg dan op zijn minst voor goede backups tenzij de data verloren mag gaan. De kans is namelijk een stuk groter dat er wat mis gaat bij een omgebouwde laptop dan bij een echte NAS. Qua snelheid zal het zeker wel goed, het is meer de veiligheid van je data waar ik mij zorgen om maak.

Ejorne

Quote from: dennism on June 10, 2013, 15:19:33
Het kan ook zeker wel, echter zorg dan op zijn minst voor goede backups tenzij de data verloren mag gaan. De kans is namelijk een stuk groter dat er wat mis gaat bij een omgebouwde laptop dan bij een echte NAS. Qua snelheid zal het zeker wel goed, het is meer de veiligheid van je data waar ik mij zorgen om maak.

Ja, de veiligheid. Sorry dat ik daar niet eerder over gesproken heb. Maar veiligheid is niet zozeer van belang, nu ja veiligheid natuurlijk wel maar niet ín de storage/nas. Ik heb namelijk samen met een goede vriend de veiligheid geregeld. Hij heeft een kopie van mijn gegevens en ik die van hem. Mocht er iets kapot gaan dan klop ik bij hem of hij bij mij aan. Natuurlijk is dit niet waterdicht maar volgens mij veiliger dan het binnen 1 NAS te regelen.

En helemaal up to date is deze 'vorm van backup' ook niet. Als ik er nu wat bij zet dan heeft hij deze gegevens pas wanneer we de schijven weer uitgewisseld hebben. Maar het merendeel is nu al bij beide aanwezig en dat is zo'n beetje 99% van het belang. Als ik straks een goed werkende NAS heb dan wil ik geautomatiseerd de gegevens tussen hem en mij gaan regelen, maar goed dat is pas wanneer ik een mooie NAS heb kunnen bouwen...