Clippen

Started by Cantodea, June 4, 2013, 17:04:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cantodea

Hoe komt het dat de anti-mode zo vlug de vermelding clipping detecting toont op de analoog in/uitgang? Er is nergens een housecurve, peq of tilt toegepast. De headroom staat op 5 en compensatie op 4,5. Zonder anti-mode kan ik de volume knop een pak verder opdraaien dan met. Bij volume op 50/100 begint hij al te clippen. Doe ik iets verkeerd?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

R0N

Quote from: Cantodea on June  4, 2013, 17:04:13
Hoe komt het dat de anti-mode zo vlug de vermelding clipping detecting toont op de analoog in/uitgang? Er is nergens een housecurve, peq of tilt toegepast. De headroom staat op 5 en compensatie op 4,5. Zonder anti-mode kan ik de volume knop een pak verder opdraaien dan met. Bij volume op 50/100 begint hij al te clippen. Doe ik iets verkeerd?

Hallo,

Het ziet er naar uit dat de bron een hoog signaal heeft (> 1,5 V).
Om dit te compenseren doe je:
blz. 21, punt 3-8 Invoer instellingen   > kies In-sens: laag.

Toelichting uit de handleiding:
In-sens
Het analoge ingangsbereik kan aangepast worden aan het uitgangsniveau van de
aangesloten bron. Standaard staat de 'In-sens' instelling op 'hoog', wat het beste
resultaat geeft voor de gestandaardiseerde audiobronnen. In deze stand is het spanningsbereik
3,9 Vrms (XLR) en 2,0 Vrms (RCA). Heeft u bronnen met een (veel)
hogere spanningswaarde, kies dan voor 'In-sens: laag'. De maximale waarden voor de
ingangsignalen zijn dan 7,9 Vrms (XLR) en 4,0 Vrms (RCA) (hardwareversie 2013).

Dan zal het opgelost zijn.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Cantodea

Ok, maar dit had ik al geprobeerd. Clippen doet hij dan inderdaad niet meer. Maar de versterker moet dan echt heel ver open om een beetje volume te hebben.
Is dit normaal?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

morca

Tussen een sub moet menig dsp ver opengedraaid worden .
Omdat je de curve vaak vlakt,heb je daarna meer vermogen nodig om de output weer naar normaal level te brengen.

Cantodea

#4
Bedoel je daarmee dat ik bvb de headroom mag verlagen van bvb 5 naar 2 en de compensatie mag verhogen van bvb 4,5 naar 7,5?
Zal het dan weer niet beginnen clippen?

Ik vind met name bij klassiek dat ik veel te weinig dynamiek heb, stille passages zijn echt heel stil,terwijl zware cressendo's niet geven wat je er van verwacht, het alsof het niet tot leven komt.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

morca

Nee ik heb het puur over de receiver en sub amp,en stukje uitleg waarom.
De gain bijstellen vd antimode zal Ron of 1 vd leden die er 1 heeft je beter bij helpen . ;D

R0N

Quote from: Cantodea on June  4, 2013, 17:41:09
Ok, maar dit had ik al geprobeerd. Clippen doet hij dan inderdaad niet meer. Maar de versterker moet dan echt heel ver open om een beetje volume te hebben.
Is dit normaal?

Wat is het volume van de AM: -20dB of 0 dB?
Heb je hier wel eens aan geschroefd?

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

R0N

Quote from: Cantodea on June  4, 2013, 17:55:01
Bedoel je daarmee dat ik bvb de headroom mag verlagen van bvb 5 naar 2 en de compensatie mag verhogen van bvb 4,5 naar 7,5?
Zal het dan weer niet beginnen clippen?


JA die waardes kun je een beetje aanpassen, nadat je het volume van de AM eerst hebt aangepast (0 dB).

Als het signaal komt van clippen wordt het uitgangssignaal naar de versterker wel beperkt ter beveiliging.
Het is dus niet gevaarlijk en je kunt altijd weer de veranderde waarde bijstellen.

TIP Verander altijd één ding tegelijk, anders is het achteraf moeilijk te bepalen welke verandering wat teweeg heeft gebracht.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Cantodea

Het volume van de am stond wel degelijk op 0.
In-sens stond op hoog, maar de head-room stond op 2
Ik had de In-sens op laag gezet, maar het volume was dan te laag.
Daarna terug de In-sens weer op hoog en de headroom op 6, compensatie staat 5,5
Nu speelt de versterker ongeveer even luid met of zonder de am.
Probleem bij deze opgelost.
Morgen heb ik mijn nieuwe versterker, zou het dan nuttig zijn om de metingen opnieuw te laten uitvoeren?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

R0N

Quote from: Cantodea on June  4, 2013, 22:30:02
.......
Nu speelt de versterker ongeveer even luid met of zonder de am.
Probleem bij deze opgelost.
Morgen heb ik mijn nieuwe versterker, zou het dan nuttig zijn om de metingen opnieuw te laten uitvoeren?

Fijn dat het nu opgelost is.
Ja, nadat de nieuwe versterker is ingespeeld, opnieuw meten. Is zeker nuttig!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)