Au: Krant ontslaat fotografen en gebruikt iPhone's als camera

Started by Erik, June 3, 2013, 22:09:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Zo dat moet even pijn doen voor sommige fotografen.

QuoteWe weten dat er her en der bezuinigd moet worden en dat fotografen in zwaar weer verkeren omtrent de beloning en waardering van hun fotografie. Maar de Amerikaanse krant 'The Chicago Sun-Times' maakt het wel erg bont. De krant heeft haar volledige ploeg fotografen ontslagen. Het gaat om 28 fulltimers, waarvan sommigen al meer dan 30 jaar voor de krant werkten. Onder de ontslagen was ook de (lokaal) beroemde fotograaf John H. White, een zwarte Amerikaan die heel veel befaamde foto's in Chicago heeft gemaakt. Hij won in 1982 een Pulitzer prijs won en hij was een groot leermeester voor zijn collegafotografen bij de krant.

http://nl.fotovideo.nu/nieuws/35335/krant-ontslaat-fotografen-en-gebruikt-iphones-als-camera
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

fotografen? lees je nog wel eens de krant? alleen maar dezelfde foto's uit het archief en stills van Youtube
fotografie is toch niet meer van deze tijd?!?
JBL PRX Power!

Erik

Quote from: Raphie on June  3, 2013, 22:24:50
fotografen? lees je nog wel eens de krant? alleen maar dezelfde foto's uit het archief en stills van Youtube
fotografie is toch niet meer van deze tijd?!?
Dat laatste wordt hiermee wel duidelijk voor wie het nog niet doorhad
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Het is gewoon kortzichtigheid van de kranten.
Als je het al zwaar hebt om je kop boven water te houden is het wellicht de moeite waard om je te onderscheiden met goede fotografie. Mensen kijken plaatsen en lezen dan pas de tekst. Zorg voor een pakkende foto en de mensen lezen je artikel ook wel (op zijn minst even vluchtig door).

Maargoed, dat zullen mensen wel niet met me eens zijn. Mijn probleem niet :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

Quote from: Christiaan S on June  4, 2013, 01:34:29
Het is gewoon kortzichtigheid van de kranten.
Als je het al zwaar hebt om je kop boven water te houden is het wellicht de moeite waard om je te onderscheiden met goede fotografie. Mensen kijken plaatsen en lezen dan pas de tekst. Zorg voor een pakkende foto en de mensen lezen je artikel ook wel (op zijn minst even vluchtig door).

Maar goed, dat zullen mensen wel niet met me eens zijn. Mijn probleem niet :)
Er is waarschijnlijk gewoon geen droog brood in fotografie te verdienen, tenzij je fashion photographer bent en je shoots krijgt via de bladen.

Maar dat is maar voor weinig weggelegd.



JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

LOL via de bladen ?
Geloof me als er ergens gekort word is het daar, wat ook onbegrijpelijk is trouwens.
Kijk maar naar de gemiddelde kwaliteit van de fotografie in de bladen, die is in 99% van de gevallen om te janken.

Er zijn nog wel bladen met goede fotografie maar de algehele kwaliteit RENT achteruit, en de reden is in mijn optiek juist een ONDERSCHATTING van de fotografie. Fotografie word tegenwoordig door elke "hobbyist" aangeboden die er gewoon op kicked om zijn naam in een blad te zien.

Tenzij je een naam bent als Mario Testino, David Lachapelle, Erwin Olaf etc. kun je echt vergeten dat je je geld kan verdienen met voor de "bladen" werken.
Vaak is de vergoeding "naamsvermelding", de laatste keer dat ik dat bij de AH probeerde werd ik de winkel uitgezet "nee echt mevrouw, ik vermeld AH als ik het opeet, echt waar".
Als het niet "naamsvermelding" is dan moet je een keer rekenen op bedragen tussen de 200-1000.00 voor een reportage wat gewoon niet te doen is qua huren van locatie, modellen, visagist, styling etc.

Heb je dan de mazzel dat je een keer de jackpot treft heeft dat meer te maken met netwerken dan met kwaliteit jammer genoeg.
Dit is een van de redenen dat ik me eigenlijk amper met "de bladen" bezig hou, ik richt me puur op de BN-ers en buitenlandse artiesten, designers, reclame (vaak ook geen vergoeding maar apparatuur wat ook niet onbelangrijk is) en natuurlijk workshops/educatie daar komt bij ons 90% van de inkomsten vandaan.

Hetzelfde zie je in de particuliere markt, bijna iedereen kent wel iemand die een camera heeft en die het huwelijk wel wil vastleggen, laatst nog een gesprek gehad voor een volle dag van 8:00-22:00, 2 fotografen (ik en assistent), digitaal afleveren met optie voor het boek........ grote bruiloft, stonden op te scheppen over de catering en taart....... en toen kwam de klapper...... het hele budget voor de fotografie was 250.00 (en nee dat was niet per uur), je snapt dat ik dacht "Mooi niet"... was geen probleem voor het paar want ze hadden al 3 andere kandidaten waarvan er 2 het voor hun eigen portfolio wel gratis wilde doen, maar ze wilde eerst de prijs van een pro horen :D

Fotografie word niet onderschat maar de kwaliteit word verkeerd ingeschat.
Bladen realiseren zich "nog" niet dat als de fotografie geen impact meer heeft mensen het blad niet meer kopen, voor mij is het een drijfveer om een magazine te kopen als ik waanzinnig mooie fotografie zie en dan maakt het me niet uit of het de Vogue is of Interview (maar goed ik kijk er met andere ogen naar). Kijk naar bladen als NGC, Vogue (bepaalde landen), Playboy (bepaalde landen), Harpars Bazaar allemaal bladen die het nog steeds goed doen, en allemaal met mooie fotografie waar ook echt budgetten voor worden vrijgemaakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nahpets

Quote from: Christiaan S on June  4, 2013, 01:34:29
Het is gewoon kortzichtigheid van de kranten.

Wat mij betreft heb je gelijk. Ik word meer getrokken door een foto dan door een koptekst. Een paar 'journalisten' er uit (alles wat met high society/BN-ers, roddel en achterklap te maken heeft, en zo'n beetje alle columnisten, als ik een mening wil horen praat ik wel tegen mezelf), en de fotografen er prominent in.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Raphie

Dat zeg ik, mensen hebben er geen geld meer voor over, er zijn er een paar die nog kunnen verdienen
Maar fotograaf is i.d.d. Tegenwoordig geen beroep meer, maar hobby.
Ik zie een beroep als iets waarmee je een inkomen kan verdienen, een hypotheek kan betalen en je gezin van in levensonderhoud kan voorzien

Zaken waarmee je een paar honderd euro in de maand bij elkaar sprokkelt met allerhande fotografie gerelateerde activiteiten en waarbij de hobby meer kost dan dat het oplevert (reizen, materiaal, productiviteit wegsnoepen van een echte baan etc)
Vaak bestaan fotografen bij de gratie van hun partner, die voor de financiele stabiliteit zorgt (de absolute top daargelaten)
JBL PRX Power!

NoFuzz

De kwaliteit van hobby foto's is dan ook wel enorm vooruit gegaan. Vrijwel elke enigszins enthousiaste fotograaf heeft al een DSLR in de hand (kijk maar bij een schoolreisje of wat dan ook) en het ziet er met Lightroom-achtige pakketten (PS Elements bijvoorbeeld) ook al snel "leuk" uit. Dat de vakmensen de verschillen zien, OK. Maar ziet het "Grote publiek" dat ook?

Zeker voor een krant is het belangrijker dat er een foto van "De gebeurtenis" is en dat komt steeds vaker voor: die 28 fotografen kunnen natuurlijk nooit direct op de plaats zijn waar iets gebeurt, terwijl een heel groot deel van de mensen wel een camera bij zich heeft, ook al is het een smartphone. Een clichématig Instagram filtertje er overheen en het lijkt toch heel wat. En direct via internet op de burelen van de krant, waarbij de fotomaker inderdaad al blij is als zijn of haar naam er onder staat.

Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

J.A.F._Doorhof

Ik kan gelukkig goed rondkomen van de fotografie, maar ken er genoeg die het niet meer redden.

Toch zou ik niet zeggen dat fotografie geen beroep meer is, er zijn plenty fotografen die gewoon hun levensonderhoud verdienen met fotografie, alleen niet elk jaar in een nieuwe auto kunnen rijden.

De vraag is wat wil je?
Ik zou niet voor een baas willen werken van 9:00-17:00 ook al zou ik het dubbele verdienen van wat ik nu doe.
De vrijheid en de dingen die ik zie wegen niet op tegen je leven verslijten in een cublicle :D


Bij ons is de balans tussen Home Theater en Fotografie een zeer fijne die ik erg prettig vind, vandaar dat we ook per 1 Januari de PC shop hebben weggedaan na ruim 20 jaar, zoiets doet wel zeer maar het drukte te erg op de dingen die we echt leuk vonden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Nofuzz,
en daar sla je de spijker bijna op de kop.
De hobbyist is in geen enkel geval zo goed als een ECHTE fotograaf, verre van.
ECHTER.... de massa is zo verpest door "slechte" fotografie dat ze het allemaal wel voor lief nemen.

Neem voedsel.
Als ik je elke week een steak voorzet die van slechte kwaliteit is, maar met een sausje er best lekker doorgaat, dan wen je hieraan en zul je op een gegeven moment de steak zelfs lekker gaan vinden. Tot ik je trakteer op een goed bereide steak van topkwaliteit met de juiste kruiden en je er achter komt dat je dat sausje helemaal niet meer nodig hebt... daarna is de weg terug ERG moeilijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: NoFuzz on June  4, 2013, 10:42:05
De kwaliteit van hobby foto's is dan ook wel enorm vooruit gegaan.
Dat denk ik ook betere "auto" functies, meer megapixels, betere kwaliteit engines en steeds goedkoper en bereikbaarder voor de gewone man. Soms gaat het elk jaar met sprongen vooruit. Als ik zie hoeveel verschil er alleen al zit tussen mijn compact en zijn opvolger dat is al een wereld van verschil.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

PC shop weg is een goede zet. Overhead kosten vaak groter dan de omzet en al dat gezeik van particulieren. Brengt een hoop rust denk ik.
Laat retail maar lekker over aan de mediamarkts, mycoms en dynabytes
JBL PRX Power!

NoFuzz

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  4, 2013, 10:44:38
@Nofuzz,
en daar sla je de spijker bijna op de kop.
De hobbyist is in geen enkel geval zo goed als een ECHTE fotograaf, verre van.
ECHTER.... de massa is zo verpest door "slechte" fotografie dat ze het allemaal wel voor lief nemen.

Neem voedsel.
Als ik je elke week een steak voorzet die van slechte kwaliteit is, maar met een sausje er best lekker doorgaat, dan wen je hieraan en zul je op een gegeven moment de steak zelfs lekker gaan vinden. Tot ik je trakteer op een goed bereide steak van topkwaliteit met de juiste kruiden en je er achter komt dat je dat sausje helemaal niet meer nodig hebt... daarna is de weg terug ERG moeilijk.

Dat laatste is absoluut een mooie metafoor! (Kijk maar hoe populair de McD nog steeds is. Of hoe ze in teveel restuarants en bars automatendrap verkopen als "cappuccino" ;-)

Maar, voor een krant kan ik me voorstellen dat ze, ook al zien de redacteuren het verschil wel, toch kiezen voor actualiteit en het kostenplaatje. Kan me voorstellen dat ze hebben geteld hoeveel en welke foto's hun eigen fotografen leveren vs andere bronnen waaronder dus "crowdsourced" foto's.
Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  4, 2013, 10:44:38
Neem voedsel.
Als ik je elke week een steak voorzet die van slechte kwaliteit is, maar met een sausje er best lekker doorgaat, dan wen je hieraan en zul je op een gegeven moment de steak zelfs lekker gaan vinden. Tot ik je trakteer op een goed bereide steak van topkwaliteit met de juiste kruiden en je er achter komt dat je dat sausje helemaal niet meer nodig hebt... daarna is de weg terug ERG moeilijk.
Mee eens alhoewel ik denk dat mensen eerder het nut en plezier zien van een betere steak dan een veel betere foto.
Dat laatste is denk ik meer weggeleged voor de foto fetisten onder ons :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

Quote from: Erik on June  4, 2013, 11:11:27
Mee eens alhoewel ik denk dat mensen eerder het nut en plezier zien van een betere steak dan een veel betere foto.
Dat laatste is denk ik meer weggeleged voor de foto fetisten onder ons :D
maar foto's zijn ook maar beperkt houdbaar, zeker in het nieuws

Vroeger had je de roving reporters, die d.m.v contacten/tips etc altijd op het juiste moment op de juiste plek waren en de moneyshot konden maken.
Tegenwoordig wordt je overspoeld met content en boeit het echt niemand meer wat voor plaatje of er bij staat. Kijk bij de telegraaf bijv, ieder bericht over de politie, altijd hetzelfde fototje van de gordel met holster en handboeien. "Roving Reporters" zijn dood. De romantiek van de Peter Parker, die met z'n foto's bij de buggle leurt is echt iets van de vorige eeuw.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Dat zie je verkeerd Erik.
Een goede foto roept VEEL meer emotie op dan een video of artikel, en niet alleen voor de fotofetishisten ;)

Denk maar aan de iconische foto's van oorlogen, rampen etc. Maar ook de modellen van Avadon, Newton, etc daar hoef je geen verhalen bij.

Opmerkingen als megapixels, software etc, zijn irrelevant je kan een pakkende foto maken met een iPhone of polaroid, als je maar weet wat je doet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Aanvullend op raphie.
Die oude "experts" wisten hoe het moest, met de rangefinders in een oorlogs gebied je leven wagen voor die perfecte foto, nu nog herinneren we ons die gebeurtenissen door de foto's en soms weten we niet eens meer wat het nieuws was. Tegenwoordig maakt iemand letterlijk een snapshot van een gebeurtenis als "ik was daar" vroeger maakte men met een foto het verhaal achter de gebeurtenis.

Ik heb onlangs een serie geschoten over Sandy en gebruik die foto's in een workshop, kan hier niet linken (mobiel) maar 1 van de foto's is van de rollercoaster op ocean heights, 1 foto is gewoon een snapshot van de coaster in het water, een gewone domme snapshot, de andere is waar er een machine aan de zijkant te zien is, die vertelt al meer een verhaal, de derde (en mijn keuze) laat 2 meisjes van achteren zien die over de afbakening van de politie heen gestapt zijn en kijken naar de rollercoaster. 

De manier waarop de fotograaf het verhaal verteld is zoveel intenser dan wat woorden kunnen doen, alleen weten we jammer genoeg niet meer wat we missen tegenwoordig omdat nagenoeg alle media inderdaad de snapshots pakken. Ik wil niet zeggen dat ik mijn leven waag voor een foto, maar ik kan je wel zeggen dat ik zeer regelmatig dingen heb gedaan die eigenlijk niet "verstandig" waren ;) en ik maak dat soort foto's ook nog eens puur voor de lol.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  4, 2013, 11:23:00
Aanvullend op raphie.
Die oude "experts" wisten hoe het moest, met de rangefinders in een oorlogs gebied je leven wagen voor die perfecte foto, nu nog herinneren we ons die gebeurtenissen door de foto's en soms weten we niet eens meer wat het nieuws was. Tegenwoordig maakt iemand letterlijk een snapshot van een gebeurtenis als "ik was daar" vroeger maakte men met een foto het verhaal achter de gebeurtenis.

Ik heb onlangs een serie geschoten over Sandy en gebruik die foto's in een workshop, kan hier niet linken (mobiel) maar 1 van de foto's is van de rollercoaster op ocean heights, 1 foto is gewoon een snapshot van de coaster in het water, een gewone domme snapshot, de andere is waar er een machine aan de zijkant te zien is, die vertelt al meer een verhaal, de derde (en mijn keuze) laat 2 meisjes van achteren zien die over de afbakening van de politie heen gestapt zijn en kijken naar de rollercoaster. 

De manier waarop de fotograaf het verhaal verteld is zoveel intenser dan wat woorden kunnen doen, alleen weten we jammer genoeg niet meer wat we missen tegenwoordig omdat nagenoeg alle media inderdaad de snapshots pakken. Ik wil niet zeggen dat ik mijn leven waag voor een foto, maar ik kan je wel zeggen dat ik zeer regelmatig dingen heb gedaan die eigenlijk niet "verstandig" waren ;) en ik maak dat soort foto's ook nog eens puur voor de lol.
klopt maar jij bent bevlogen en die bezieling wordt tegenwoordig alleen nog maar gezien door andere vakidioten of hobbyisten
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Jammer genoeg wel.
En dat is jammer, want het publiek weet gewoon niet meer wat het mist.


soylent green is people
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Kijk hoe we tegenwoordig foto's maken, vroeger op film, 1 misschien 2 hoogstens 3 filmpjes gedurende vakantie, nu 600 op een iphone, je flipt ook met net zo veel gemak zo vluchtig door de foto's heen, wanneer je ze terugkijkt, als wanneer je ze maakt.

Pixels heeft alles anders gemaakt.
Er zijn geen kosten, er is geen commit zoals met het ontwikkellen alles is vluchtig en in overdaad. En niet onbelangrijk IEDEREEN doet het.

De best bekeken en meest bekende foto's ?!? Celebs die hun Instagram tweeta doen.
Worden meer bekeken dan de reporter die z'n leven waagt in Syrië om rebellen met losgerukte benen, of de oorlog in een peuter vast te leggen

Kijk naar stock fotografie sites, voor een paar cent koop je de mooiste foto's en er staan er miljoenen in het aanbod. echt tegenwoordig schuilt in iedereen een fotograaf
JBL PRX Power!

VlisChris

QuoteDe best bekeken en meest bekende foto's ?!? Celebs die hun Instagram tweeta doen.

En daarmee ook nagemaakte foto's jammer genoeg.
Jammer genoeg omdat daarmee ook een stuk verval extra ingezet wordt. Maar de grote massa kan wel zeggen dat ze "zo'n zelfde foto gemaakt hebben. En dat is gaaf. Want Pietje Puk heeft hem ook gemaakt 8)::) ::) ::)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

Quote from: Christiaan S on June  4, 2013, 11:54:54
En daarmee ook nagemaakte foto's jammer genoeg.
Jammer genoeg omdat daarmee ook een stuk verval extra ingezet wordt. Maar de grote massa kan wel zeggen dat ze "zo'n zelfde foto gemaakt hebben. En dat is gaaf. Want Pietje Puk heeft hem ook gemaakt 8)::) ::) ::)
niet geheel zeker of ik je volg? Ben sowieso niet op de hoogte wat "beroemde" foto's zijn de wereldpers foto winnaars van de afgelopen 5 jaar?!? Ik zou het niet weten. Denk dat copycat foto's het minste probleem zijn
JBL PRX Power!

VlisChris

Sorry. Quote was incompleet :-X
Denk dat mijn opmerking nu duidelijker is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

Ik volg je nog steeds niet, als Rhianna zichzelf in haar string tweet via Instagram, dan is dat groter nieuws dan de laatste 25 doden in Syrië.
JBL PRX Power!