Zelf maken van DVD-audio's

Started by Harry HT, January 6, 2004, 20:19:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harry HT

Hallo,

In het hifiblad Stereo van deze maand staat een artikel over hoe je met een software programma en een audiokaart voor de computer van een oude LP opname een dvd-audio opname kan maken.

Heeft iemand hiermee ervaring?

Gegroet,

Harry

Software: discWelder STEEL
audiokaart: Lynx 22
Software: WavelAb
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Sullivan

Heb je dan al branders die DVD-A kunnen branden?

mvg,
Frank

Scarp

Discwelder maakt gewoon een ISO die je rechtsreeks kan branden op de dvd. De data komt dan in de AUDIO_TS directory terecht. De brander maakt het verder weinig uit.

Harry HT

#3
Quote from: Scarp on January  6, 2004, 21:44:00
Discwelder maakt gewoon een ISO die je rechtsreeks kan branden op de dvd. De data komt dan in de AUDIO_TS directory terecht. De brander maakt het verder weinig uit.
Hallo,

Als ik het allemaal zo lees in het artikel is het niet zo moeilijk om de dvda te produceren, maar ik ben benieuwd naar het resultaat.

Helaas staat in artikel niet veel over geluidskwaliteit geschreven.

Gegroet,

Harry

Edit Tekst & Link:
http://www.discwelder.com/frameset.htm
Welcome to discWelder STEEL - the easy, fast, and inexpensive way to produce professional-level DVD-Audio discs from your high-resolution audio files.

With discWelder STEEL, you can import all Linear PCM formats supported in the DVD-A specification, including non-encoded/ uncompressed surround (consisting of up to 6 channels of 24-bit, 48KHz audio), and/or high-resolution stereo (two channels of 24-bit, up to 192KHz audio), in WAV or AIFF file format. Surround and stereo tracks may be used on the same disc, and a discWelder-burned disc will play on any DVD-A player that supports DVD-R/RW.

System Requirements: Windows 98, 2000, NT, XP; 128 MB RAM; 10 GB disc space; Supported DVD-R/RW drive
$495.00
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

crazytaxi

allereerst: de beste wensen voor 2004!

Heeft iemand dit programma als 'backup-versie' voor mij om even goed uit te proberen?

alvast bedankt!

Scarp

#5
crazytaxi, uiteraard snap je dat illegale kopieen niet toegestaan zijn (ook geen backup versies)

Als je het programma wilt testen dan kan je een demo versie downloaden van de website van Discwelder.

Overigens begreep ik van het artikel in dat blad dat deze versie geen MLP schrijft, maar dat zit in de duurdere versie (Discwelder Chrome). Die is duurder vanwege het gebruik van MLP.

Wat deze software dan schrijft vraag ik me dan af.

Over de kwaliteit staat er ook in trouwens. Ze hebben een LP opgenomen op 192 kHz/24 bit en die op een dvd-a gezet en ook downsampled naar 44 kHz/16 bit op een cd. Ze vonden de LP nog steeds het best, daarna de DVD-A en al laatste de CD. Is ook niet echt verwonderlijk lijkt me trouwens.

Harry HT

Hallo,

Quote from: Scarp on January  7, 2004, 09:38:19
crazytaxi, uiteraard snap je dat illegale kopieen niet toegestaan zijn (ook geen backup versies)
Wil crazy er ook nog een orgineel serialnummer erbij? LOL :P :smiley11:

QuoteOverigens begreep ik van het artikel in dat blad dat deze versie geen MLP schrijft, maar dat zit in de duurdere versie (Discwelder Chrome). Die is duurder vanwege het gebruik van MLP.
Zeker duurder kost rond de 2315 euro.

QuoteOver de kwaliteit staat er ook in trouwens. Ze hebben een LP opgenomen op 192 kHz/24 bit en die op een dvd-a gezet en ook downsampled naar 44 kHz/16 bit op een cd. Ze vonden de LP nog steeds het best, daarna de DVD-A en al laatste de CD. Is ook niet echt verwonderlijk lijkt me trouwens.
Heb ik gelezen.
De kop van het artikel dekt niet de tekst van het artikel.
Ik ben dus nogsteeds benieuwd hoe de 6 kanaals dvd-a's opnamen klinken.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Scarp

Ja, een iets uitgebreidere test had wel leuk geweest. Zij gingen alleen van een stereo opname een dvd-a maken en kijken hoe dat klinkt. Ik had ook niet verwacht dat het beter klinkt, want immers is de opname indirecter omdat er een geluidskaart tussen zit en waar software, etc etc. Ook hadden ze een superopstelling staan, maar zeggen ze niet met wat voor kabel het geluid van de LP naar de geluidskaart is gegaan.

Wat mij wel aardig lijkt is om een aantal cd's op 1 dvd te kunnen zetten. Dan gewoon PCM (eventueel upsampled). Dan kan ik er gewoon 1 dvd'tje in doen en een hele tijd laten spelen. Lijkt me altijd nog de beste kwaliteit geven tov mp3 cd's.

Harry HT

#8
Hallo
Quote from: Scarp on January  7, 2004, 11:34:02
maar zeggen ze niet met wat voor kabel het geluid van de LP naar de geluidskaart is gegaan.
Ik ben ook benieuwd.
QuoteWat mij wel aardig lijkt is om een aantal cd's op 1 dvd te kunnen zetten. Dan gewoon PCM (eventueel upsampled). Dan kan ik er gewoon 1 dvd'tje in doen en een hele tijd laten spelen. Lijkt me altijd nog de beste kwaliteit geven tov mp3 cd's.
Ik las in een pc blad dat er komende maanden een dvd-brander op de markt komt die 8,5 gb (2 lagen) kan branden.
Zal bij aanschaf van m'n volgende dvd/cd player er op letten dat er een shuffle toets op zit. :D

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

jaco

MLP heb je nodig als je 6 kanaals 24/96 op wil nemen. Uncompressed  kom je boven de maximale datarate van de DVD uit.
Je kunt wel een erg lange speelduur realiseren op DVD-A in vergelijk met CD, dus een aantal albums achter elkaar, en toch de kwaliteit behouden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Scarp

Quote
Minnetonka offers two versions of its discWelder DVD-Audio authoring software, which runs under Windows 98, 2000, NT, or XP (see Fig. A). DiscWelder Steel ($495) provides bare-bones DVD-Audio capability, suitable for creating DVD-Audio reference discs with high-resolution stereo or multichannel PCM. The program is a snap to use and is certainly the easiest and fastest way to produce a basic DVD-Audio disc. DiscWelder Chrome ($2,495) is a substantially enhanced version that supports multistill slide shows with transition effects, navigation from multiple menus, and DVD-Audio/Video hybrid-disc formatting. Chrome also accepts high-resolution/high-sampling rate surround as MLP-packed audio files. The company offers its MLP encoder SurCode MLP under license for $2,495 or bundled with Chrome for $4,490.

Oftewel, het maakt PCM tracks en niet echte dvd-audio met MLP.

crazytaxi

@Harry HT

commentaar geven prima, maar dat je mij uitkotst vind ik persoonlijk wat ver gaan, ik denk dat het maar over jouw iets zegt dan over mij!

kots ze verder....

roland p

Quotecommentaar geven prima, maar dat je mij uitkotst vind ik persoonlijk wat ver gaan, ik denk dat het maar over jouw iets zegt dan over mij!

Je vraagt aan mensen om illegale software op te sturen...  :-\

Dan moet je ook tegen een geintje kunnen.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Harry HT

Quote from: crazytaxi on January  7, 2004, 13:46:45
@Harry HT

commentaar geven prima, maar dat je mij uitkotst vind ik persoonlijk wat ver gaan, ik denk dat het maar over jouw iets zegt dan over mij!

kots ze verder....
Sorry hoor,
het is niet persoonlijk bedoeld.
Ik word er alleen een beetje moe van, van dat vragen naar de bekende weg.
En het is een beetje brutaal, om in 1 van je eerste berichten gelijk een illegale kopie te vragen.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Scarp

'k heb wel een methode gevonden om van dvd-video's te maken van cd's, waarbij je gewoon een zwart beeld gebruikt (wat nagenoeg geen ruimte inneemt).

Procedure:
1) CD's rippen en naar 48 kHz omzetten (sommige rippers kunnen dit automatisch)
2) Video bij de wavs laten maken met TMPGenc.
3) DVD Author software gebruiken om er een dvd van te maken met een menu.

Stappen 2 en 3 kosten veel tijd, met name stap 2 kost je ff wat tijd.

Ben nu een dvd aan het branden, zometeen eens kijken hoe het resultaat is.

Info: http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/193049.php