Luisterervaring AURO 3D

Started by anton, May 31, 2013, 20:40:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

djoeri

Tegenwoordig heb je wel interessante in-wall oplossingen. Je kunt dan denken aan 5.1 vloerstaande speakers en de high kanalen eventueel in de muur weggewerkt. Of je kan natuurlijk voor bv satelliet speakers kiezen voor de high. Dit maakt het voor thuis wel mogelijk om deze formaten te implementeren.

Gr Djoeri

road rebel

Wie wilt die vindt, inwall/onwall/onceiling/inceiling zijn allemaal mogelijkheden.
Mogelijks heeft allineedisbass wel een punt: het slagen van een audioformaat hangt meer aan de gemiddelde consument. Die kopen eerder kant en klare sets en de laatste jaren misschien eerder een soundbar of sonosequivalent.
Desalniettemin, indien auro 3D, Atmos e.d in het 4k offensief meedoet zou het wel een nieuwe standaard kunnen worden. Dan willen de mensen 4k beeld en 4k geluid, net zoals ze HD beeld en HD geluid kochten voor op hun soundbar.

allineedisbass

Er zijn zeker oplossingen en begrijp me niet verkeerd, voor mij mag het doorbreken. Maar ik reken mijzelf en alle forum genoten niet tot de gemiddelde consument. We zitten immers te filsoferen op een HT forum  :tounge:
Stereo: McIntosh MA7900 / B&W 803D / Lumin D2 / roon / Kenwood KX7030 / Kenwood DP8020 / Project 6.9
HT: Sony 83AJ90 / Marantz SR7010 / Pioneer LX5080 / B&W / Velodyne / Dune / APTV4K / Shield Pro

vik

Een interview met Wilfried Van Baelen bij Hollywood Zuhause :


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jaco

Wat praat die man veel..

Wel jammer is dat de eerste auro3d film het domweg niet doet op een D&M auro3d decoder.
Ik ben benieuwd of er meer films komen.

Bij Atmos gaat het langzaam, maar er komen wel films uit.

vik

 :D


Quote from: jaco on March 22, 2015, 15:46:33
Wat praat die man veel..

Wel jammer is dat de eerste auro3d film het domweg niet doet op een D&M auro3d decoder.
Ik ben benieuwd of er meer films komen.

Bij Atmos gaat het langzaam, maar er komen wel films uit.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Akosoft

Ik denk dat Wilfried de macht van vrouwen onderschat. Hij maakt mij niet wijs dat, hoe goed auro3d ook is, dat vrouwen (en veel mannen) nog meer luidsprekers gaan ophangen in de woonkamer. Dan heeft Atmos nu al een dikke pre voor mijn gevoel. Buiten dit gaat software het verschil maken en ook daar is Atmos nu al verder mee..... techniek, leuk, maar het gaat gewoon om de software.

vik

#32
Waar vind jij Atmos dan beter in als ik vragen mag?  Ik vind bijvoorbeeld de up-mix techniek bij Auro vele malen mooier als Atmos. De orginele 5 of 7 kanalen plus stereo worden niet aangesproken bij het up mixen dus geen processing. Dat hoor je ook duidelijk terug in je geluid. Er zit ook veel meer research in de  Auro-3D techniek, veel langer als Atmos.


Quote from: Akosoft on March 24, 2015, 10:34:45
Ik denk dat Wilfried de macht van vrouwen onderschat. Hij maakt mij niet wijs dat, hoe goed auro3d ook is, dat vrouwen (en veel mannen) nog meer luidsprekers gaan ophangen in de woonkamer. Dan heeft Atmos nu al een dikke pre voor mijn gevoel. Buiten dit gaat software het verschil maken en ook daar is Atmos nu al verder mee..... techniek, leuk, maar het gaat gewoon om de software.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

road rebel


Quote from: Akosoft on March 24, 2015, 10:34:45
Ik denk dat Wilfried de macht van vrouwen onderschat. Hij maakt mij niet wijs dat, hoe goed auro3d ook is, dat vrouwen (en veel mannen) nog meer luidsprekers gaan ophangen in de woonkamer.

Ik heb de mijne meegenomen naar de hthappening van cinedream in Mechelen, e voor haar werd de meerwaarde al erg snel duidelijk. Er is dus hoop [emoji57]

vik

 ;D


Quote from: road rebel on March 24, 2015, 21:56:25
Ik heb de mijne meegenomen naar de hthappening van cinedream in Mechelen, e voor haar werd de meerwaarde al erg snel duidelijk. Er is dus hoop [emoji57]
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jaco

Quote from: vik on March 24, 2015, 16:19:03
Waar vind jij Atmos dan beter in als ik vragen mag?  Ik vind bijvoorbeeld de up-mix techniek bij Auro vele malen mooier als Atmos. De orginele 5 of 7 kanalen plus stereo worden niet aangesproken bij het up mixen dus geen processing. Dat hoor je ook duidelijk terug in je geluid. Er zit ook veel meer research in de  Auro-3D techniek, veel langer als Atmos.
Dat kan wel zijn, maar als de content er niet is.. Dat er wel muziek blu rays zijn doet er niet veel toe, leuk voor demo, maar het is geen film. En ik hoor al een half jaar dat Wilfried verkondigd dat het er bijna aankomt.
Verder is het afwachten waar DTS mee komt qua speaker positie..
Als dat overeen komt met Auro3d posities heeft Auro geluk (maar zal iedereen voormDTS:x kiezen omdat dat gewoon standaard wordt dan)
Als DTS kiest voor de Atmos posities is het denk ik over en uit voor Auro3d

Het blijft natuurlijk ook een hindernis, je moet €149 betalen met een D&m product om het te kunnen decoderen. Bij andere platvormen kan het nog veel meer zijn. €1500 of zo bij high end merken. En als er dan geen content is..

vik

Auro-3D is goed bezig en komt allemaal goed. Ik kan helaas niets zeggen over waar ze allemaal mee bezig zijn. Ik ben er zoals je vast wel hebt gelezen pas geleden geweest maar de tijd zal het uitwijzen. Het is een hard groeiend bedrijf en er is steeds meer interesse vanuit de film industrie.


Quote from: jaco on March 25, 2015, 07:08:10
Dat kan wel zijn, maar als de content er niet is.. Dat er wel muziek blu rays zijn doet er niet veel toe, leuk voor demo, maar het is geen film. En ik hoor al een half jaar dat Wilfried verkondigd dat het er bijna aankomt.
Verder is het afwachten waar DTS mee komt qua speaker positie..
Als dat overeen komt met Auro3d posities heeft Auro geluk (maar zal iedereen voormDTS:x kiezen omdat dat gewoon standaard wordt dan)
Als DTS kiest voor de Atmos posities is het denk ik over en uit voor Auro3d

Het blijft natuurlijk ook een hindernis, je moet €149 betalen met een D&m product om het te kunnen decoderen. Bij andere platvormen kan het nog veel meer zijn. €1500 of zo bij high end merken. En als er dan geen content is..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Akosoft

Ik doel niet op wie beter is. Ik doel op het bijplaatsen van nog meer luidsprekers in meestal de woonkamer want daar moet het 9 van de 10 keer komen te staan. Dit is een groot punt voor menigeen  en mijns inzien kan dit zelfs een doorslaggevende factor zijn van het wel of niet slagen van auro3d. Met Atmos kun je immers als alternatief luidsprekers kopen die opstralen waardoor er visueel niets veranderd in je woonkamer. Auro3d heeft als ik het goed heb geen alternatief dmv opstralers waardoor het enkel in dedicated ruimtes zal gaan komen denk ik. 

Een beetje tv met 5.1 set is voor de partner van veel stellen al heel wat. Dit leidt al tot menig huwelijkse crisis. Moet je eens aankomen dat er 4 of meer luidsprekers aan het plafond erbij moeten komen met een nieuwe receiver enz..... Heb nu al medelijden met de audio verkopers die al het geruzie moet aanhoren..... Dit bedoel ik te zeggen. Met techniek alleen redt je het niet..... :)


Quote from: vik on March 24, 2015, 16:19:03
Waar vind jij Atmos dan beter in als ik vragen mag?  Ik vind bijvoorbeeld de up-mix techniek bij Auro vele malen mooier als Atmos. De orginele 5 of 7 kanalen plus stereo worden niet aangesproken bij het up mixen dus geen processing. Dat hoor je ook duidelijk terug in je geluid. Er zit ook veel meer research in de  Auro-3D techniek, veel langer als Atmos.

anton

De boxenleveranciers zitten natuurlijk ook niet stil  8). Er zijn tegenwoordig kwalitatief hoogwaardige in-ceiling en in-wall oplossingen voor extra boxen. Ook inbouwboxen met leuke fotoprints of familiefoto,s kunnen worden gebruikt. Wat ik wil zeggen is: waar een wil is is een weg  ;D. Als freak zijnde moet je je partner er wel van overtuigen natuurlijk dat die verbouwingen en extra kosten nodig zijn....en dat is zoals altijd HEEL PERSOONLIJK  :angel:

jaco

#39
Quote from: vik on March 25, 2015, 07:30:26
Auro-3D is goed bezig en komt allemaal goed. Ik kan helaas niets zeggen over waar ze allemaal mee bezig zijn. Ik ben er zoals je vast wel hebt gelezen pas geleden geweest maar de tijd zal het uitwijzen. Het is een hard groeiend bedrijf en er is steeds meer interesse vanuit de film industrie.
Dat toetert Wielfried ook al een jaar rond..

Als je de bisocoop releases bekijkt: http://www.auro-3d.com/consumer/movies/
Dan zie je:
Unbroken, BluRay met Atmos
The Hunger Games MockinJay pt1, bluray met Atmos
John Wick, bluray met Atmos
Expendables3, Bluray met Atmos
Transformers Age of Extinction, Bluray met Atmos

En nog niets uit met Auro3D.

Als die studios de geluids master al klaar hebben liggen voor de cinema release zou die qua levels en weet ik wat aanpassen toch veel goedkoper zijn dan hem helemaal naar Atmos omzetten ?

Blijkbaar zien ze dan geen markt in Auro3d (te weinig decoders in de markt ?)


road rebel

Stel je voor dat DTS met een Auro3D hybride op de markt komt  ::)

hillie

#41
Ik volg de ontwikkelingen van Atmos, Auro3D en DTS:X. Ik ben enthousiast over immersie, maar voor de huiskamer zet ik grote vraagtekens over het succes van Dolby Atmos. Het idee is leuk, maar als ik zo in mijn woonkamer rondkijk dan zijn luidsprekers in het plafond niet te doen. Geen flauwekul aan mijn plafond! Ik ken geen huiskamer in mijn vriendenkring waar plafondluidsprekers wel zou kunnen. Gebruik maken van Atmos enabled-luidsprekers (upfiring) zou een oplossing zijn. Helaas leveren deze luidsprekers onvoldoende op t.o.v. plafondluidsprekers. Ik lees in forums dat men er licht positief over is.

Het is waar dat het gemakkelijk is om hoogte luidsprekers aan de muur te hangen ergens boven de standaard luidsprekers. Auro3D heeft wat dit betreft gelijk. Het hoeft ook niet precies recht boven elkaar te hangen heb ik begrepen. Daarentegen zijn plafondluidsprekers bij Atmos meer positiegevoelig. En dan is er nog de Women-Acceptance-Factor (WAF). Hoogte luidsprekers kunnen opvallend zijn, dit kunnen satellietjes zijn, en dat heeft niet altijd een hoge WAF. Daarentegen plafondluidsprekers in de vorm van bakken aan het plafond hangen verjaagt elke vrouw  ;). Mij lijkt dat de Auro3D configuraties praktischer zijn, met uitzondering van de voice-of-god (VOG) plafondluidspreker. Een plafondluidspreker, bah! Voor Auro3D is VOG niet eens een must-have. De VOG kan heel goed met een upfiring luidspreker (net als Atmos-enabled luidspreker) worden gerealiseerd, lijkt me. Deze enkele luidspreker staat, net als de subwoofer, ergens in de kamer. Wellicht kan dit worden aangevuld met meerdere upfiring luidsprekers, net als meerdere subwoofers. Ik hoop dat Auro3D dit meeneemt in een volgende update. Zoals je merkt, een audioformaat zonder plafondluidsprekers teken ik voor. Ik zal niet de enige zijn.

Als DTS:X voortborduurt op DTS:neo X dan zal het goed uitwisselbaar zijn met Auro3D. DTS:X en Auro3D zijn beide channel- en object-georiënteerd. Ik heb begrepen dat Auro3D beter zou klinken dan Atmos. Ik hoor mensen zeggen dat de plafondluidsprekers in Atmos te dominant aanwezig zijn. Ik ga steeds minder in Atmos geloven voor thuis. Ik hoop dat Auro3D en DTS binnenkort iets van zich laat horen.

Atmos formaat op blu-ray is voor mij alleen maar marketing zolang ik geen Atmos kan installeren in mijn huiskamer. Ik kan gerust zeggen dat er voor de huiskamer bijna geen markt is voor Atmos ook al staat het op blu-ray. Auro3D en DTS kunnen dit veranderen door immersie toegankelijk te maken door configuraties te ondersteunen die geen plafondluidsprekers behoeven.

Kjelt

Quote from: hillie on March 25, 2015, 15:03:30
Ik volg de ontwikkelingen van Atmos, Auro3D en DTS:X. Ik ben enthousiast over immersie, maar voor de huiskamer zet ik grote vraagtekens over het succes van Dolby Atmos. Het idee is leuk, maar als ik zo in mijn woonkamer rondkijk dan zijn luidsprekers in het plafond is niet te doen. Geen flauwekul aan mijn plafond! ...................................
Ik kan gerust zeggen dat er voor de huiskamer bijna geen markt is voor Atmos ook al staat het op blu-ray. Auro3D en DTS kunnen dit veranderen door immersie toegankelijk te maken door configuraties te ondersteunen die geen plafondluidsprekers behoeven.
Je gaat teveel van je eigen situatie uit, ik heb het in mijn woonkamer al voor elkaar en het bevalt me meer dan uitstekend, voor het eerst heb ik een echt goede surround bubble te pakken in mijn woonkamer.
Dus leuk dat je vanuit jezelf en kennissen kring redeneert maar ik kan alleen als tegenargument geven dat de Atmos processoren erg goed verkopen, dat de filmstudio's er genoeg brood in zien om het nu al op bluray uit te brengen en als je het eenmaal gehoord hebt wil je niet meer terug.
Daar tegenover ken ik ook iemand die van zijn partner max. twee speakers mag en deze ook nog achter de gordijnen moet plaatsen zodat zij ze niet ziet. Anderen mogen geen projector in de woonkamer maar alleen een tv max 42 inch.
Het is een kwestie van geven en ontvangen en onderhandelen maar breng het niet als gouden onbreekbare wet  ;) .

hillie

QuoteJe gaat teveel van je eigen situatie uit,

Dat doe ik natuurlijk ook. Ik kijk ook om me heen en ik zie plafondluidsprekers als het grote probleem voor Atmos. Weinig mensen hebben een verlaagd plafond.

Kjelt, hoe heb jij het opgelost? Is het een mooie oplossing? Iedereen in huis happy met de oplossing?

Ik ken een paar binnenhuisarchitecten en ik kon het niet nalaten hun te vragen naar een oplossingen. Beiden zeggen ze, niet doen of je woonkamer wordt kleiner (lager). Esthetisch moet het ook kunnen. En dan realiseer ik me dat dit best een groot probleem is voor veel mensen. En dan laat ik mijn hoofd zakken, omdat ik mijn woonkamer vol kan hangen met luidsprekers, maar geen plafondluidsprekers. Ik heb nu THX 7.1 met zuilen. Ik kan 14.2 aan. Als B&W nu Atmos-enabled CM's maakt die echt werken dan is dit een oplossing voor mij. Het jaagt me wel op koste, pfff.

Onlangs had ik een gesprek met iemand die een nieuwe receiver wil kopen. "Moet ik voor Atmos kiezen?" was zijn vraag. "Kun je het installeren?' was mijn vraag. "Nee, niet echt" was zijn antwoord. Hij heeft een grote huiskamer en 5.1 zuilen. Plafond was ook hier weer de killer. De discussie ging dan van "neem dan geen Atmos of wel wie weet komt het ooit van pas en je hebt het nieuwste van het nieuwste". Hij is er nog niet uit. Hier werkt Atmos als marketinginstrument.

Ik ben geen Atmos tegenstander, maar ik ben wel erg kritisch geworden over de toepasbaarheid in huiskamers.

Quotevoor het eerst heb ik een echt goede surround bubble te pakken in mijn woonkamer

Snik, gaaf, dat wil ik ook... :dozingoff:

Quoteik kan alleen als tegenargument geven dat de Atmos processoren erg goed verkopen, dat de filmstudio's er genoeg brood in zien om het nu al op bluray uit te brengen

Ik vraag het me af. Atmos geven ze een kans. Innovatie is aantrekkelijk, ook al brengt het weinig voor de meesten. Wie weet hoe het zich ontwikkeld.

Quoteals je het eenmaal gehoord hebt wil je niet meer terug.

Dat kan ik mij goed voorstellen.

Akosoft

Je denkt echt veel te moeilijk :). Gewoon een receiver met atmos en 2 opwaardse stralers op de fronts, eh voila je hoort er weer bij. Je kunt NU al films afspelen zoals in de bios. Man blij (hey, hij heeft het allerallernieuwste), vrouw blij (pfew, gelukkig maar 2 kastjes). Niks boren enz. Je kunt zelfs al vanaf ca. € 500 los en Atmos hebben. Dat dit een ietwat "minder" alternatief is dan daadwerkelijk luidsprekers ophangen zal het merendeel een worst zijn om dat 5.1.2 al een echte verbetering zal zijn.....en laten we wel wezen. Innovatie slaagt enkel als de massa het kan betalen en wil aanschaffen.  Of Atmos wint weet ik niet maar Atmos is al aan het hardlopen en Auro3d moet nog uit de startblokken komen...

Erik

Quote from: Kjelt on March 25, 2015, 15:17:19
Daar tegenover ken ik ook iemand die van zijn partner max. twee speakers mag en deze ook nog achter de gordijnen moet plaatsen zodat zij ze niet ziet. Anderen mogen geen projector in de woonkamer maar alleen een tv max 42 inch.
Het is een kwestie van geven en ontvangen en onderhandelen
Klinkt meer als nemen dan als geven hij heeft nooit gedacht aan andere vrouw  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Quote from: hillie on March 25, 2015, 17:07:10
Kjelt, hoe heb jij het opgelost? Is het een mooie oplossing? Iedereen in huis happy met de oplossing?

Ik ken een paar binnenhuisarchitecten en ik kon het niet nalaten hun te vragen naar een oplossingen. Beiden zeggen ze, niet doen of je woonkamer wordt kleiner (lager).
Zie hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89296.msg2736183#msg2736183
In het begin is er bij verandering altijd discussie, lijkt wel alsof mensen niet van verandering houden.
Nu het er hangt hoor ik niemand meer mopperen, soms nieuwe mensen die binnenkomen en raar staan te kijken, dan laat ik het ze horen en dan zijn ze stil.
Ja een dedicated ruimte zou super zijn, nee die heb ik niet dus heb ik de woonkamer uitgebouwd, mijn vriendin een hele gezellige nieuwe zithoek voor bezoek ik een hometheater. Geven en ontvangen  ;)

Verlaagd plafond met inbouwspeakers is esthetisch mooier maar inderdaad te laag plafond en hang er over een drie jaar nog maar eens een paar speakers erbij good luck. Binnenhuis architecten zijn kunstenaars, wat je nodig hebt is een aannemer  ;D

jaco

#47
Ja en een onzin argument intypen dat het bij auro3d minder precies komt waar de hoogte speaker staat en bij Atmos niet.

Dan moet je eest eens goed gaan lezen hoe beide systemen opgezet moeten worden.
atmos kun je prima met front height speakers gebruiken (precies dezelfde positie als auro in een gemiddelde kamer)
Dan heb je 5.1.2 of 7.1.2

Dan kun je ook rear heigh installeren. Als je 7.1 hebt is dat boven je back surrounds, ook gewoon aan de muur. Auro zet ze boven de side surrounds. Op zich weinig verschil dan..

Als je auro hoogte speakers zo maar ergens neer zet is er weinig aan te verbeteren door de decoder, die verwacht ze op een standaard positie.
Bij atmos heb je voor hoogte kanalen op de meeste system 5 mogelijke posities aan het plafond/voormuur/achtermuur

En zoals hierboven geschreven kun je in sommige opstellingen bounce/reflecterende speakers gebruiken. Die staan op je luidsprekers, of zijn geintergreerd.

Dus iemand die iets nieuws aan schaft en in een standard beton blokkendoos woont kan prima een 5.1 set nemen met 4 atmos enabled speakers zodat je voor en achter via reflectie hoogte kanalen krijgt.
Dat is dan 5 x draad trekken, waarvan 4x een dubbele draad.

Met Auro moet je dan 9 losse draden trekken met gootjes over de muur of zo.

hillie

@Akosoft
QuoteGewoon een receiver met atmos en 2 opwaardse stralers op de fronts, eh voila je hoort er weer bij.

Ja..dit is idd de elegante oplossing van dit moment. Dat schreef ik ook. Misschien is het ook wel voldoende.
Ik lees dat mensen, die verschillende configuraties hebben ervaren, de voorkeur geven aan hoogte/plafond luidsprekers qua geluidskwaliteit en beleving.
Ik zal ook eerst met opwaardse stralers (upfiring) experimenteren als ik er aan toe ben.

@Kjelt
Maar jouw kamer is geen woonkamer, toch? Ik bedoel de woonkamer. Bij een hobbykamer of bioscoopkamer zou ik minder kritisch zijn. Ik heb helaas geen hobbykamer of bioscoopkamer. Je hebt het wel goed voor elkaar, Kjelt  :)

@jaco
QuoteDan moet je eest eens goed gaan lezen hoe beide systemen opgezet moeten worden.

Jammer dat je dit zo schrijft. Zo compatibel zijn Atmos en Auro3D helaas niet. Ik wil de hele discussie over compatibiliteit besparen in dit draadje. Hierover is genoeg te vinden op internet. Mensen hopen dan ook dat DTS:X toepasbaar is op verschillende configuraties. DTS laat nog niks los.

http://denon-uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3718/~/are-the-auro-3d-and-dolby-atmos-speaker-configurations-compatible%3F

QuoteAls je auro hoogte speakers zo maar ergens neer zet is er weinig aan te verbeteren door de decoder

Mee eens. Ik zeg iets anders. Vaak komt het voor dat de beneden luidsprekers niet precies niet onder de hoogte luidsprekers kunnen staan.
Een meterje meer naar links of rechts is dan geen issue.

Jaco, waar gaat jouw voorkeur naar uit, Atmos-enabled luidsprekers of hoogte/plafond luidsprekers? Auro3D of Atmos?



jaco

Quote from: hillie on March 26, 2015, 13:41:56
@jaco
Jammer dat je dit zo schrijft. Zo compatibel zijn Atmos en Auro3D helaas niet. Ik wil de hele discussie over compatibiliteit besparen in dit draadje. Hierover is genoeg te vinden op internet. Mensen hopen dan ook dat DTS:X toepasbaar is op verschillende configuraties. DTS laat nog niks los.
Mee eens dit gaat over Auro, maar je moet niet verkeerde dingen opschrijven en het doen voorkomen dat bij Auro je het maar ergens aan de muur hangt waar het je uitkomt, en dat Atmos heel kritiek is. Het is meer anders om.

Auro3d heeft wel een meer begrijpelijk model vindt ik.
Je hebt Link en rechts luidsprekers. Vanaf de luisterpositie meet je 30 graden erboven uit en zet daar het hoogte kanaal neer. Dat doe je net zo bij de surround speakers.
En klaar ben je.

Bij Atmos moet je tussen bepaalde hoeken blijven, en je hebt bij de low en mid price versterkers 5 mogelijke posities voor 1 of 2 paar speakers. Al die posities hebben hun eigen hoeken.

QuoteJaco, waar gaat jouw voorkeur naar uit, Atmos-enabled luidsprekers of hoogte/plafond luidsprekers? Auro3D of Atmos?
Mijn voorkeur gaat daar naar uit waar de films in beschikbaar zijn. Ik heb een Auro3d upgrade voor mijn voorversterker gekocht en daarmee Galaxy studios voor 149 euro Gesponsord.
Ze hebben me op aanvraag een demo bluray gestuurd en die klinkt goed in Auro 7.1 opstelling. Verder heb ik wat muziek stukken, maar nog niet geluisterd.

Ik heb veel meer content in Dolby Atmos (films) dus die kijk ik liever dan demo clips en muziek die me niet interesseert.

Ik heb muur/plafond speakers omdat bounce niet werkt in mijn dedicated HT door de diffusie panelen aan het plafond.