Luisterervaring AURO 3D

Started by anton, May 31, 2013, 20:40:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

anton

Afgelopen zondag bij de heropening geweest van Stassen in Tegelen. Hier werd tevens het AURO 3D geluid in de sterrenzaal geintroduceerd. Wilfried van Baelen (chef van Galaxy Studios in Belgie) en uitvinder van AURO 3D gaf ons een toelichting en demo. Heb zelf sinds enkele jaren een Yamaha Z11 met een 11.2 configuratie thuis staan waarvan ik persoonlijk vind dat het waanzinnig klinkt !!! Ik was dus benieuwd.........
Dhr. van Baelen begon eerst met het theoretische gedeelte. Hij heeft een methode ontwikkeld die het op een vrij eenvoudige wijze mogelijk maakt de "derde dimensie" in de bioscoop maar ook in het hometheater thuis te introduceren  ;D . De extra hoogteinformatie wordt door de "normale" soundtrack gemengd zodat ook op conventionele installaties geen informatie verloren gaat. Laat men de geluidstrack echter door de AURO decoder lopen dan wordt de hoogteinformatie losgemaakt en naar boven gestuurd. Hier komt het in het kort op neer, ben geen technicus maar tot zo ver was het mij duidelijk. De benodigde decoder wordt in de bioscoop geleverd door een Datasat AP 24.
Dhr. van Baelen werkt op dit moment samen met BARCO , DATASAT (afgesplitste firma van DTS) en LUCASFILM.
Deze laatste heeft de eerste AURO 3D film  "RED TAILS" geproduceerd.
Tijdens de demo hoorden we de verschillende "lagen"van het geluidsbeeld eerst apart. Samengevoegd echter viel de mond open van verbazing: WAT IS DIT GEWELDIG MOOI MENSEN.
De geluiden komen echt van alle kanten op zo,n overweldigende manier.........Ik meende dat ik  wat gewend was maar dit was echt een verrassing  :clapping:.
Dhr. van Baelen vertelde dat als alles volgens plan verliep we eind dit jaar, begin volgend jaar de eerste apparaten konden verwachten met daarin een AURO 3D decoder.
Bij de vraag of er dan voldoende software was vertelde hij dat er een groot aantal animatiefilms ging komen die afgemengd waren met AURO 3D, maar ook muziek, concerten (geweldige demo van gehad) en toekomstige blockbusters (oa de nieuwste film met Matt Damon).
Voor de hometheaterfreaks onder ons zou dat betekenen dat we boven elke speaker een hoogtekanaal moeten hangen en een speaker aan het plafond (the voice of God).
Het moet niet gekker worden hoor ik er al veel denken maar ja, zijn we niet allemaal een beetje gestoord als hometheaterfreaks  ;D

RvD

Klonk inderdaad erg goed maar is echt voor mensen met een aparte ruimte bedoeld.

Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

djoeri

Het zou mooi zijn als ze met een blu-ray speler zouden komen die 11.1 analoog kan net als bij de demo van stassen, kun je in veel gevallen je huidige av versterker behouden. Het is echt de moeite waard en met bv kef eitjes voor de hoogte kanalen ook in een woonkamer te implementeren.

Egbert1965

Ik ben hier net na kerst geweest.
Was fantastisch om dit eens te beluisteren.

Kan haast niet wachten totdat dit beschikbaar en betaalbaar is voor thuis.
En ja, ik zou dan voor de 11.1 opstelling gaan.
Marantz SR7010 - Sony UBP-X800 - PS4 - HiMedia media player - Epson TW9400W

anton

Op de CES heeft Auro3D nu een eigen 3D receiver geintroduceerd. Met dit apparaat zou het zelfs mogelijk zijn om softwarematig een monosignaal om te zetten in het door Wilfried van Baelen bedachtte Auro 3 D signaal.
In mei afgelopen jaar vertelde dhr. van Baelen mij dat er al vele films op dat moment door hem geremasterd werden in het auro3D systeem. Ook nieuwe produkties werden al voorzien van dit signaal (o.a. Elyssium).
In februari is de receiver te koop bij Stassen Hifi in Tegelen. Wel een kleine 15000 euro  ::) meebrengen.

GPO

mooi hoor, maar dit zie ik toch bij de meeste mensen niet in hun huiskamer staan. Al is het alleen maar vanwege de WAF.

Het koste bij mij al wat moeite om uiteindelijk 5.2 erin te krijgen en 7.1 mocht sowieso niet. Laat staan dat je 11 freaking speakers (excl subs) in je kamer gaat zetten.....  :blink: Dat is toch bijna niet te implementeren in een normale huiskamer? Een aparte ruimte lijkt me dan gewoon noodzakelijk.

En 15k voor een receiver gaat ook niemand betalen. Dat is leuk voor de marketing, maar je zou wel gek zijn om zo'n bedrag neer te leggen voor een '11.1 receiver'. Blijkbaar kan die dus niet eens 2 aparte subs aan sturen.... beetje jammer en gemiste kans imo.... ;)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jaco

ik zie het wel zitten, een laag in de hoogte erbij !

Voor geen probleem, zijkant ook niet, achter iets moeilijker..
Aan gelijke speakers komen wordt wel steed moeilijker helaas met mijn speakers, wordt 2e hands.

Egbert1965

Ik heb gelukkig een aparte ruimte voor het luisteren, dus de 11.1 gaan er wel in.
Dat lukt dus wel, alleen de 15K voor een versterker nog niet  :-[
Daar komen natuurlijk ook ook nog eens de kosten van 6 extra luidsprekers bij...

Even wachten tot  dat de versterkers betaalbaar worden, maar ja, hoelang moeten we dan nog wachten  :sleep:
Marantz SR7010 - Sony UBP-X800 - PS4 - HiMedia media player - Epson TW9400W

jaco

Ik heb wel al 4 extra luidsprekers gekocht, wel wat voorbarig, want zolang er geen breed gesupporte codec is brengt M geen voorversterker uit die het doet.

bmateijsen

Quote from: jaco on April  3, 2014, 10:31:27
ik zie het wel zitten, een laag in de hoogte erbij !

Voor geen probleem, zijkant ook niet, achter iets moeilijker..
Aan gelijke speakers komen wordt wel steed moeilijker helaas met mijn speakers, wordt 2e hands.

Ga je DSP5200 op zijn kop hangen ;)

jaco

Nee Bjorn, dps3100, net als de sides en rears, 2 paartjes via het M forum op de kop getikt.
Eerst de bedoeling 1 setje voor 2+2+2 te testen en het andere paar aan de AC200 in de huiskamer. Maar de kleine sloopt alles dus dat laatste doen we maar even niet

vik

Wilfried Van Baelen aan het woord over Auro3D in 2015:

http://youtu.be/eFh0JSwVBv0
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jaco

oude thread :)

Ik heb inmiddels gelimiteerde luister ervaring. Helaas is met een D&M setup het niet makkelijk mogelijk om Atmos en Auro3d te combineren zonder een config te herladen. Dus ik heb Auro3D 7.1

Klinkt prima.

vik

Netjes Jaco  :)

Auro3D heeft mijn persoonlijke voorkeur boven Atmos.


Quote from: jaco on January 15, 2015, 17:09:56
oude thread :)

Ik heb inmiddels gelimiteerde luister ervaring. Helaas is met een D&M setup het niet makkelijk mogelijk om Atmos en Auro3d te combineren zonder een config te herladen. Dus ik heb Auro3D 7.1

Klinkt prima.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Tja nu Atmos en ook DTS X er bij gekomen zijn is het afwachten wat nu het dominerende formaat gaat worden.
Zoals de kaarten vandaag in januari 2015 geschud zijn (dus nog zonder DTS X) lijkt het Atmos voor film en Auro voor muziek/concerten te zijn.

djoeri

Hoewel mijn ervaringen beperkt zijn tot Auro denk ik toch dat Dolby het gaat winnen, puur alleen de naam en macht. Ik was ook al bang toen ik hoorde dat alle grote merken met Dolby gingen werken dat Auro helemaal zou verdwijnen, maar gelukkig bieden een aantal grote merken toch auro aan. De echte auro versterkers zijn gewoon nog te duur.

Gr Djoeri

Kjelt

Quote from: djoeri on January 16, 2015, 10:33:15
Hoewel mijn ervaringen beperkt zijn tot Auro denk ik toch dat Dolby het gaat winnen, puur alleen de naam en macht.
marketing, ruchtbaarheid en de verkrijgbaarheid, Auro is al, wat is het, drie jaar bezig? Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord tot de demo in Belgie verleden jaar, zegt genoeg denk ik.

jaco

Dolby bakt er ook nog niet veel van met wel 4 titels in 3 maanden..

vik

Makkelijk zal het niet zijn/worden voor Auro-3D, maar ze zijn in ieder geval goed bezig. Er zit ook veel meer research in Auro-3D (niet dat dat meteen wat zegt) en over het algemeen wat wij teruggekoppeld krijgen van mensen in omgeving geniet Auro-3D de voorkeur boven Atmos. Ook hierbij zeg ik gelijk dat dat niet alles zegt.

Er zit ook een kans in dat CineMike een booth gaat delen op de komende HighEnd Muchen show om het product Auro-3D te promoten samen met onze gemodifceerde apparatuur natuurlijk. Spannende tijden.  :)






Quote from: djoeri on January 16, 2015, 10:33:15
Hoewel mijn ervaringen beperkt zijn tot Auro denk ik toch dat Dolby het gaat winnen, puur alleen de naam en macht. Ik was ook al bang toen ik hoorde dat alle grote merken met Dolby gingen werken dat Auro helemaal zou verdwijnen, maar gelukkig bieden een aantal grote merken toch auro aan. De echte auro versterkers zijn gewoon nog te duur.

Gr Djoeri
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

djoeri

Ik denk ook zeker dat Auro een hele goede opties is misschien zelfs wel beter als Dolby, maar in dit wereldje spelen andere factoren vaak een veel grotere rol.
Ergens in 2014 sprak ik een woordvoerder van Auro en die vertelde me dat ze bezig waren met D&M en toen ik eind vorig jaar hoorde dat alle merken Dolby gingen voeren dacht ik wel ff 1-0 Dolby. Maar misschien gaat dat nu veranderen met de auro upgrades en het aantal titels, ze zijn goed bezig met marketing, zie CES 2015.


http://www.auro-3d.com/press/2015/01/hometronics-awarded-cea-mark-of-excellence-for-auro-3d-home-theater-installation/

Kjelt

Quote from: jaco on January 16, 2015, 10:46:47
Dolby bakt er ook nog niet veel van met wel 4 titels in 3 maanden..
Ze hebben over 200 titels alleen niet geport naar bluray maar dat kwam natuurlijk ook omdat ze het niet gereleased hadden voor home theatres. Lijkt me dat alle nieuwe titels het gaan krijgen:
http://www.dolby.com/us/en/experience/dolby-atmos/movies.html

jaco

Ach het zijn 4 films. De enige auro3d film die ik heb default naar dts 5.1. De auro3d decodering is blijkbaar door de jaren heen veranderd, en oude films doen het dus blijkbaar niet.

Ik moet ook nog zien of er films uitkomen, blijkbaar duurt het erg lang als ze roepen dat ze komen, totdat ze er zijn.

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jaco

Tja, nu maar afwachten of de bluray release ook in Auro3d formaat komt..

allineedisbass

denk dat DTS nog wel eens de lachende 3e kan zijn. Het gross van de content aanbieders heeft al jaren voor DTS gekozen. Studios zijn hier op ingericht, support infrastructuur is opgezet, etc... gaat allemaal om ROI (Return On Investment).

Waar ik eigenlijk veel meer vraagtekens bij zet is of de consument hier wel in geintereseerd is voor thuis. Zeker het klinkt super in de bioscoop, maar de aanpassing thuis is technisch te ingrijpend. De gemiddelde huiskamer heeft al ellenlange discussies achter de rug om een 5.1 melkpakjes systeem te mogen plaatsen. Laat staan om nog even wat hoogte kanalen aan je plafond te schroeven. Denk zelf dat na een initiƫle hype het wel wordt aangeboden, maar in beperkte mate, en dan via de melkpakjes wordt afgespeeld. Ben bang dat dit de 3D voor audio wordt.
Stereo: McIntosh MA7900 / B&W 803D / Lumin D2 / roon / Kenwood KX7030 / Kenwood DP8020 / Project 6.9
HT: Sony 83AJ90 / Marantz SR7010 / Pioneer LX5080 / B&W / Velodyne / Dune / APTV4K / Shield Pro