Alternatieve router voor Experiabox V8/KPN Glasvezel

Started by Hanky Panky, May 28, 2013, 12:50:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Na de derde keer dit jaar mijn netwerk in de puin te hebben (op onverklaarbare wijze) ben ik het wel zat. Ik heb een sterk vermoeden dat de Experiabox de boosdoener is. Alle switches en kabels zijn in tact maar toch heb ik onverklaarbare uitval van DHCP toewijzing (op meerdere PC's, PC probleem uitgesloten) en heb ik via Wifi/iPad wel verbinding maar via draad niet - de PC's krijgen gewoon geen netwerkadres toegewezen.

Heeft iemand een suggestie voor een semi kant-en-klaar oplossing oftewel een goede gigaspeed router die makkelijk te configureren is voor KPN Glasvezel met bellen?

Ter info: ik heb naast de glasvezel twee zakelijke telefoonlijnen die uiteraard wel in tact moeten blijven  :)
Geen IP-TV, ik kijk via de schotel.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dennism

Als je telefonie ook via de experia box loopt dan zal je denk ik bij KPN aan moeten kloppen voor vervanging. Glasvezel en eventuele TV en telefonie zijn namelijk op de experia box nogal verweven bij KPN zodat je wanneer je dit anders wil moet gaan kloten met managed switches en vlan's iets wat in een thuissituatie niet ideaal is.

Xstream

Je grootste probleem is in ieder geval KPN. Dus als de mogelijkheid er is zou ik vooral kijken of je van die lui af kunt komen ... Echt een flut bedrijf met flut spul en flut mensen ... Die hebben echt geen idee wat ze aan 't doen zijn. De verhalen die ik hier al over gehoord heb ...

Moet zeggen dat Chello het tegenwoordig (eindelijk!) redelijk voor elkaar heeft.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Hanky Panky

Quote from: Xstream on May 28, 2013, 14:08:16
Je grootste probleem is in ieder geval KPN. Dus als de mogelijkheid er is zou ik vooral kijken of je van die lui af kunt komen ... Echt een flut bedrijf met flut spul en flut mensen ... Die hebben echt geen idee wat ze aan 't doen zijn. De verhalen die ik hier al over gehoord heb ...

Moet zeggen dat Chello het tegenwoordig (eindelijk!) redelijk voor elkaar heeft.

De rest is veel duurder, ik heb onbeperkt bellen voor ca. € 40 per maand incluis 2e nummer per maand bij glas, normaal was mijn ISDN-rekening dik € 100 per maand.
Niemand biedt ook mobiele nummers binnen zo'n afkoop van belkosten deal aan.

Maar terug naar de vraag: is er een goede router die ik eenvoudig kan instellen?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Xander32

Quote from: Hanky Panky on May 28, 2013, 14:41:39
De rest is veel duurder, ik heb onbeperkt bellen voor ca. € 40 per maand incluis 2e nummer per maand bij glas, normaal was mijn ISDN-rekening dik € 100 per maand.
Niemand biedt ook mobiele nummers binnen zo'n afkoop van belkosten deal aan.

Maar terug naar de vraag: is er een goede router die ik eenvoudig kan instellen?
Hier heb ik het Wifi van de Experiabox (KPN Glasvezel) uitgezet, er een goede/betrouwbare/snelle/krachtige router  (  http://www.asus.nl/Networks/Wireless_Routers/RTN66U/  ) achter gezet en daarmee draai ik probleemloos. De Experiabox functioneert aangaande het internet alleen nog als modem (en splitter voor vaste telefoon en tv signaal).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: Xander32 on May 28, 2013, 19:14:02
Hier heb ik het Wifi van de Experiabox (KPN Glasvezel) uitgezet, er een goede/betrouwbare/snelle/krachtige router  (  http://www.asus.nl/Networks/Wireless_Routers/RTN66U/  ) achter gezet en daarmee draai ik probleemloos. De Experiabox functioneert aangaande het internet alleen nog als modem (en splitter voor vaste telefoon en tv signaal).
Dit lijkt me het juiste antwoord inderdaad ;)

dennism

Quote from: Xander32 on May 28, 2013, 19:14:02
Hier heb ik het Wifi van de Experiabox (KPN Glasvezel) uitgezet, er een goede/betrouwbare/snelle/krachtige router  (  http://www.asus.nl/Networks/Wireless_Routers/RTN66U/  ) achter gezet en daarmee draai ik probleemloos. De Experiabox functioneert aangaande het internet alleen nog als modem (en splitter voor vaste telefoon en tv signaal).

Xander, jouw Asus router krijgt dus je externe IP toegewezen op zijn WAN poort (dus geen 192.168.x.x, of 172.16.x.x tot 172.31.x.x of 10.x.x.x). Als dat zo is zijn ze dan eindelijk bij KPN wakkeer geworden en afgestapt van het type experia box dat niet in bridge mode gezet kan worden. Vooral wanneer je zegt dat hij nog als Modem draait doet mij enigszins twijfelen daar bij Glas normaliter het Genexis/lightning edge kastje de "modem" is, en niet de Experia box. Als je Asus echter wel een WAN ip uit een van de bovenstaande ranges krijgt zit je in een double NAT situatie wat voor veel applicaties niet wenselijk is (denk aan Games, VPN's (video)chat applicaties e.d.).

Hanky Panky

Quote from: Xander32 on May 28, 2013, 19:14:02
Hier heb ik het Wifi van de Experiabox (KPN Glasvezel) uitgezet, er een goede/betrouwbare/snelle/krachtige router  (  http://www.asus.nl/Networks/Wireless_Routers/RTN66U/  ) achter gezet en daarmee draai ik probleemloos. De Experiabox functioneert aangaande het internet alleen nog als modem (en splitter voor vaste telefoon en tv signaal).

Kun je schematisch aangegeven hoe je dit gedaan hebt?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Xander32

... ik ben hier niet zo goed in ...

Je sluit de Experiabox gewoon aan volgens handleiding KPN, vervolgens sluit je op de "uitgang nr. 1" van de Experiabox jouw alternatieve router aan en deze configureer je conform handleiding. Wanneer deze dan werkt, je een internetverbinding hebt, log je in op de Experiabox en zet je daar diens wifi uit (anders gaat deze het signaal van die andere router verstoren), that`s all.

Ik draai zo al sinds oktober 2012 probleemloos, ben echt een noob betreft netwerken maar heb alles zelf binnen een half uur aan het werk gekregen. Zowel de Experiabox als de Asus waren echt plug&play.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hanky Panky

#9
Bedankt Xander, ik heb op het www verschillende how-to's gevonden.

Maar naar wat nu blijkt is een Apple Airport die ik sinds maandag avond heb geïnstalleerd de oorzaak van alle shit die ik sinds dinsdag ervaar >:(

Met de Airport in het netwerk gaat bij de bedrade Windows 7 pc's het toewijzen van ip-adressen de mist in.... :hmmm:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jaco

Heb je wellicht een 2e dhcp server actief gemaakt ?

Op tweakers.net is er een user pogostokje die een site gemaakt heeft hoe je met een microtec router de experiadoos kunt vervangen (behalve voor ip telefoon)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Hanky Panky

#11
Quote from: jaco on May 31, 2013, 15:06:59
Heb je wellicht een 2e dhcp server actief gemaakt ?

Op tweakers.net is er een user pogostokje die een site gemaakt heeft hoe je met een microtec router de experiadoos kunt vervangen (behalve voor ip telefoon)

Ja ergens verstopt in die #!%$% Airport kun je dus aangeven dat de DHCP en/of NAT van dat ding uit moet en hij als Bridge moet functioneren.
Standaard staat dat ding dus gewoon als DHCP server geconfigureerd. Dat moet je dus handmatig weer uitzetten.

Die how-to van Pogostokje had ik inderdaad gevonden, ik zal er eens naar kijken. Mijzelf kennende is er nog een extra zetje richting de afgrond nodig nu ik weet dat de laatste mash-up door die #$%!%#@$ Airport is veroorzaakt  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jaco

http://netwerkje.com/

Is de site van pogostokje, daar staat goede uitleg van die router, niet zo maar uit de box te gebruiken...
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm