[BK M+ copy] "Inverted" Subwoofer

Started by Funkified, May 26, 2013, 23:48:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Funkified


Hallo jongens, dit is m'n eerste post op dit forum volgens mij, hoewel ik al wel enige tijd mee lees in diverse topics en hier en daar een Pm'etje heb gestuurd. Ik speel nu al een tijdje op een setje zelfbouw zuiltjes naar een ZBA ontwerp en die bevallen me dan ook meer dan goed. Ondanks dat ik de lage tonen niet echt nodig heb, voor muziek dan in ieder geval, lijkt het me erg gaaf om eens een echte goeie sub te bouwen. Eerst dacht ik erover na om een xls-10 met pr te maken maar omdat de xls-10 nu alleen nog maar in alu variant wordt geleverd doe ik het toch maar niet, ik ben niet zo van alu woofers, vraag me niet waarom... Na het lezen over de ongelooflijk indrukwekkende zyklop, die ik uiteindelijk toch maar heb laten varen omdat hij veel te groot is, ben ik bij de LAB 12 woofert van BK uitgekomen. Na wat goeie reviews gelezen te hebben... Het plan een Monolith+ na te bouwen, maar dan wel met wat andere afmetingen enzo. En ik heb 'm maar een naam gegeven: Inverted, omdat de lab 12 een 'dual inverted' dust cap heeft.  ;D

Ik dacht er tijdelijk over na om in dezelfde 95liter kast een shiva-x te plaatsen maar ik las er op verschillende fora over dat deze voor het bereiken van de Xmax herrie ging maken, en dan bedoel ik niet de bas  ::). Dus ik weet niet of het een exemplarisch probleem is maar hierdoor ben ik in ieder geval terug bij de lab12. Op die manier weet ik ook dat ik een bepaald resultaat krijg en dat het het geld waard gaat zijn.

Het plan: FF kast van ongeveer 37x60x60cm met 25mm mdf en 18mm bracing.

Ik ben van plan morgen na m'n laatste examen de eerste onderdelen te gaan bestellen, maar heb nog wel enige vraagjes.
Op m'n lijstje staat:

-Eminence Lab12

-Hypex4.0

-Jetset100

Over die lab12, de 6ohm variant is goed toch? Ik zag ook een 4 Ohm variant rondslingeren maar die gebruikt niemand...

De hypex, ik las op een ander Mono+ bouwsel topic op dit forum dat de hypex eigenlijk niet goed is omdat hij niet het juiste sub-sonic/highpass filter heeft.
Tenminste een ander filter dan de BK BSPV500 die in de + zit. Ik heb RASubs al wel een berichtje gestuurd of ik 'm kon krijgen hier en dat gaat maar er kon wel een lange levertijd aan zitten. Ik weet niet of dat van die hypex een probleem gaat zijn, of wat de levertijd wordt van de Bk amp (RA lees je toevallig mee?)?

Bij de jetset 100 van speaker&co staat dat deze op z'n langst 455mm wordt als ik dat dan in WinISD invoer geeft dat een tuning van 21,64 Hz en niet de 20 die het zou moeten zijn. Maar dit is mischien maar een kleinigheidje?

Moet er nog iets van noppenschuim in? Ik heb ergens gelezen van niet dacht ik, maar vraag het toch maar...

En nog even twee domme beginner vraagjes: Het volume van de woofer in de kast moet ik waarsch. van de inhoud afhalen, welke waarde moet ik daarvoor nemen?
En het volume van de Br-pijp dat moet er waarschijnlijk ook af of niet?

Alvast bedankt! En sorry voor alle vragen. Heb zo'n zin om aan de slag te gaan..  ;D

morca

BR pijp van de sub die je bouwen wilt moet ik dacht eerder 80 cm zijn.
Ik zal de Lab eens invoeren

Van de kist reken je idd de pijp af,ligt eraan hoelang doe moet worden.

Ik dacht dat de lab 400 of 500 rms is,dus ik zou de 4 ohm versie nemen,de hypex is een zeer goeie keus,op het ingebouwde filter na wat de org wel heeft.

Funkified

Dankje voor de snelle reactie.

Ik snap wat je bedoelt de vermogens sluiten dan helemaal netjes aan.
Maar gaat hij dan niet alleen sneller over de Xmax? Want volgens mij gaat dat met de 6ohm ook al snel... Of kan hij dan ook langer spelen zonder dat dat gebeurt?

Hij heet dan trouwens Lab 12C

Former member 78

Het aantal Ohm heeft niks te maken met de Xmax.

Funkified

Nee, maar wel met het vermogen, en met een lagere weerstand kan de amp meer vermogen leveren.
Daarom vroeg ik me af of dat invloed zou hebben, als de amp het apparaat ook al met een 6 ohm weerstand over xmax kan jagen...

yorkie13

Hypex ds4.0 heeft voldoende controle over de lab12


Funkified

Quote from: RA SUBS on May 27, 2013, 10:58:34
Hypex ds4.0 heeft voldoende controle over de lab12

OK dankje, weet je toevallig hoe het met die BR pijp zit, de Jetset 100 is volgens ISD te kort volgens mij...?
En is de Mono+ nog gedempt van binnen? Nee toch?

yorkie13

Gebruik de zoekfunctie eens, er staan diverse clone projecten van de
Monolith + met berekeningen van kat en poort.

Geen demping in de subwoofer overigens.

Former member 78

Quote from: Funkified on May 27, 2013, 09:24:01
Nee, maar wel met het vermogen, en met een lagere weerstand kan de amp meer vermogen leveren.
Daarom vroeg ik me af of dat invloed zou hebben, als de amp het apparaat ook al met een 6 ohm weerstand over xmax kan jagen...

Ja, dat maakt niet uit.
Het ligt aan de frequentie.

morca

De afval van het filter in de amp idd,als die niet goed is kan hij over ze Xmax,
maar dat is met een verkeerde poort of kist ook het geval.

Funkified

Quote from: morca on May 27, 2013, 17:37:18
De afval van het filter in de amp idd,als die niet goed is kan hij over ze Xmax,
maar dat is met een verkeerde poort of kist ook het geval.

Ik denk dat ik maar voor de hypex ga, ik denk dat hij niet vaak over de xmax zal gaan want dan staat ie namelijk wel erg hard en dan is er altijd een Xlim van 22mm waardoor ik wat extra heb om te zorgen dat ie niet stuk gaat.

Verder kan ik mischien juist de hypex makkelijk gebruiken voor ooit nog een andere speaker omdat de eq niet afhankelijk is van het filter. En het geld blijft in de nederlandse economie, altijd een beetje je eigen land steunen hè!  ;D

Heb je toevallig nog de Br bekeken van de lab? Ik vermoed dat het allemaal wel ok zal zijn maar je weet maar nooit...


Funkified

Zojuist ff de spulletjes bestelt, lab 12 en hypex. Nu nog ff ontbijten.  :coffee:

Funkified

Vandaag ook het mdf binnen, al druk aan het tekenen geweest zodat ik morgen makkelijk kan zagen.
Zal ik maar gewoon de jetset 100 bestellen?

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Funkified

#15
Quote from: wupsie on May 28, 2013, 20:48:09
Volg modus geactiveerd   :D
Leuk! Maar verwacht geen masterpiece hoor. (Dan is het indrukkwekkender als het dat wel wordt :D)



Dus hypexje binnen gehad en ook de lab12. De bracing voor in de sub heb ik vandaag min of meer afgemaakt. Nu wachten op speakerdraad dat dik genoeg is, jetset100, de speaker schroeven om te kijken of alles past, zonder dat alles al definitief aan elkaar zit geplakt, en ik moet nog ff de baffle infrezen, maar daarover een vraagje.

Op de lab12 zit een foam surround, nou zegt m'n pa dat datis om 'm netjes te monteren zodat ie dus goed afsluit. Hij bedoelt dus dat je de speaker er van binnen in schroeft zodat je als het ware de sub basket dan het foam en dan het mdf hebt. Hij zegt dan sluit het netjes en mooi af.

Nou zie ik dat dat bij de monolith niet het geval is en dat ze dat gewoon hebben gemonteerd van voren en verzonken zoals normaal is bij de meeste woofers. Zodat er Mdf, basket, foam is.
Nu las ik ook op internet dat de foam rand zou zijn bedoeld om de conus te geleiden bij hoge uitslag.

Was jullie mening hierover, klopt het internet of is het een slap excuus om m er maar van voren in te kunnen zetten?

wupsie

Maak aub de fotos kleiner, ze vernaggellen nu de hele forum layout :), verder is het zelfs op een 22 inch scherm lastig te zien wat er op de foto's staat.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Funkified

#17
Quote from: wupsie on June  1, 2013, 14:43:49
Maak aub de fotos kleiner, ze vernaggellen nu de hele forum layout :), verder is het zelfs op een 22 inch scherm lastig te zien wat er op de foto's staat.
Ben fora gewend waar dat automatisch gebeurt.

Ik ben m nu aan't "test draaien" omdat ik er eventjes niet aan kan werken en dan toch wel kan genieten alvast.



Hoe de kast er uit komt te zien en de bracing.  ;D


yorkie13

#19
Zu Audio Undertone clone  8)  (UCD400 en lab12)

maar dan met baspoort.