Modificatie Filter Elac 330 & buizenwissel naar KT77 Genalex

Started by Rem395, May 26, 2013, 14:48:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

Quote from: Onder013 on June  4, 2013, 23:16:18
Die foliespoel is ook overwogen. Waarom zou je liever een foliespoel nemen?

Verder: Rem395 beoordeelt het geheel op de sound; het resultaat dus. Een andere eis is dat alles weer terug gebracht kan worden naar de originele situatie. Als ik zo zijn reacties hoor, is dat zeker niet aan de orde. Eventuele aanpassingen worden pas zoals gezegd na uitgebreid luisteren op de tafel.

Overigens zijn eventuele suggesties van harte welkom.

ik heb in het verleden luistertesten gadaan met verschillende spoelen en een foliespoel klinkt schoner.
er zwerft ergens ook een artikel waar metingen dit aantonen.

maar goed,de verschillen zijn echt wel minimaal.

ik ben benieuwd wat ie voor verschillen gaat waarnemen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Contour

Ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat die grote spoel en die kleine spoel niet meer op elkaar zitten met ook nog eens hun assen in dezelfde richting. De magnetische velden zullen elkaar nu erg veel beïnvloeden wat eigenlijk niet de bedoeling zal zijn.

Groetjes Walter

Rem395

De grotere spoel die er in zat voor het laag stond qua asrichting gelijk aan de nieuwe spoel. De spoelen voor het hoog en het laag stonden in het originele filter ook boven elkaar. Aangezien de nieuwe spoel veel groter is dan de oude zijn er niet echt heel veel mogelijkheden om deze een mooi plaatsje te geven op het filter.

Natuurlijk zal een magnetisch veld invloed hebben op het geluid maar ik vraag me sterk af of er veel verschiil zit tussen de eerste en de huidige situatie qua strooivelden.. 
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Deleted Member 2

Quote from: Rem395 on June  7, 2013, 12:12:57
De grotere spoel die er in zat voor het laag stond qua asrichting gelijk aan de nieuwe spoel. De spoelen voor het hoog en het laag stonden in het originele filter ook boven elkaar. Aangezien de nieuwe spoel veel groter is dan de oude zijn er niet echt heel veel mogelijkheden om deze een mooi plaatsje te geven op het filter.

Natuurlijk zal een magnetisch veld invloed hebben op het geluid maar ik vraag me sterk af of er veel verschiil zit tussen de eerste en de huidige situatie qua strooivelden..

Het is een factor die meegenomen wordt bij de opzet van het definitieve filter. De originele prints vervallen dan en er komt dan één nieuwe met hardwire verbindingen.

Rem395

Zo.. Vandaag even echt serieus kunnen luisteren naar wat de upgrade van de luidsprekers heeft gebracht. De luidsprekers hebben binnen twee weken tijd heel wat uurtjes Disney films en achtergrond muziek voor hum kiezen gekregen met af en toe eens een nummertje serieus luisteren. Vrouw en kinderen waren van huis vandaag dus het moment van serieus, dus ook op een hoger volume, luisteren was aangebroken.

Natuurlijk verwachte ik verschillen te horen maar ik had niet gedacht dat de verschillen zo duidelijk zouden zijn! De breedte van de weergave is mijn inziens vrijwel gelijk gebleven maar de diepte is behoorlijk toegenomen. De breedte was al dik in orde dus met de toename in diepte ben ik zeer verguld. Het lijkt echt alsof het geluid dieper de huiskamer in komt. Lekker los voor de luidsprekers zoals u wenst.

Omdat het filter is gemodificeerd en de EH EL34 buizen zijn vervangen door KT77 Genalex Gold Lion buizen is niet echt eenduidig te zeggen dat alle winst uit het filter komt. Voor mij is dit echter geen probleem, ik ben immers blij met de som van de resultaten!

Wat is er los van het geluidsbeeld veranderd? Het nummer Pretty van het album Everybody else is doing it, so why can't we? van de Cranberries bevat een mooie symbiose van laag, micro gegevens en metalig hoog. Nu juist de eind klanken in het hoog van Dolores Mary Eileen O'Riordan waren voorheen op het randje van "pijnlijk scherp". Door de upgrade klinkt het veel doortekender in het hoog en in het pijnlijke momentje aan het einde van de uithaal verdwenen.

Het laag is strakker geworden en is net als het hoog doortekender.

Resumé, wat ben ik er mee opgeschoten?

Los van het feit dat ik mijn luidsprekers nu echt van binnen en buiten ken ben ik heel blij met de upgrade. De upgrade heeft het geluidsbeeld dieper gemaakt zodat het geluid nu ook echt meer de kamer in gaat daar waar het voorheen voornamelijk allemaal tussen de luidsprekers plaats vond. Het laag is strakker geworden en sneller naar het lijkt. Het mid en hoog klinkt natuurlijker en makkelijker zonder in te boeten op microgegevens. Om dan toch maar te vervallen in de clichés, het klinkt natuurlijker, meer live en in je gezicht zonder vermoeiend te zijn. Tja, Ik kan al geen kleur verwoorden laat staan geluid en emotie!

Ben ik er blij mee? Ik ben er vreselijk blij mee en ik acht het zeker een aanrader voor iedereen die nog verliefd is op zijn of haar luidsprekers maar stiekem toch een beetje verder aan het kijken is omdat er bepaalde dingen zijn die verbeterd kunnen worden in de weergaven door een nieuwe luidspreker. Als ik kijk naar de investering en wat het me heeft gebracht dan is het helemaal een no-brainer.

Ik zou zeggen "Ik zou 't gewoon doen".  ;D
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Deleted member

Goed bezig! Als je wilt bepalen in hoeverre het resultaat aan de buizen of filter-upgrade te wijten is zou je de oude buizen terug kunnen zetten. Geen gemakkelijk iets, maar als je het echt wilt weten is dat the way to go, denk ik.

Ik zou het niet doen en gewoon " happy wezen" met het resultaat.  :headbanging:
Stereo-fan for life!

Deleted Member 2

Goed om te horen dat de klus resultaat heeft opgeleverd.  ;D

Wanneer wordt het filter verder geoptimaliseerd? Na de vakantieperiode? Of ben je misschien al zo happy met hoe het klinkt dat verdere stappen niet echt nodig zijn? 8)

Deleted Member 2

Al weer even verder sinds je het filter en de bedrading hebt aangepast.

Hoe zijn nu je ervaringen nu de spulletjes de kans hebben gekregen om goed in te spelen?

Ben je nog wat verder gegaan met het optimaliseren van het filter?

Rem395

Tja, dat is eigenlijk best een beetje moeilijk te zeggen. Natuurlijk is het inmiddels ingespeeld maar dat zijn mij oren nu ook. Je gaat snel wennen aan een nieuw geluid als dat geluid wenselijk is. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat de wisselingen in het filter en de buizen hebben plaatsgevonden om het geluid te verbeteren dan wel de storende eigenschappen te verwijderen. En dat is zeker gelukt! Zoals ik reeds in een eerdere post heb aangegeven zijn de verschillen groot! Die hoor je direct als je de wijzigingen hebt aangebracht. Vrijwel direct, zeg even na een paar uur, neem je heel duidelijk waar wat de verschillen zijn qua vloeiendheid, strakheid/snelheid en de diepte van het geluidsbeeld t.o.v. de oude situatie.

Met het inspelen is het eigenlijk allemaal +1 geworden en dat was het beoogde doel. Super upgrade want alles waar ik me voorheen aan stoorde is opgelost. Lekker genieten kan ik er van.

Of er ooit nog een wisselfilter deel twee komt qua upgrade ben ik een beetje over aan het dubben. Ik heb wel het plan om de print "netter" te maken (hard wire ipv printbanen) maar als ik dat ga doen dan wil ik het filter gelijk helemaal upgraden met mooiere componenten voor de parallel banen. Tja, als je dan toch op slopershoogte bent...

Afwachten en zoals je weet ben ik daar echt verschrikkelijk goed in!  :blush:
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rem395

Zo, vanavond weer eens echt kunnen luisteren naar mijn setje. Geen iPad om in een handomdraai vluchtig te zappen maar echte cd's van a tot z zonder volumeregeling..

Zo heb ik het niet eerder gehoord moet ik bekennen. Was eigenlijk in de veronderstelling dat het nu allemaal wel ingespeeld was maar niets is minder waar! Kathrin Scheer met de cd rare klink als niet eerder op tempo en to the point met prachtige diepte en weg stervende tonen..

Mijn leerpuntje van vanavond is eigenlijk dat als je denkt dat het allemaal "lekker is ingespeeld" je gewoon nog even verder moet luisteren!

Ps. Kan prima leven met mijn soundje zoals het nu is maar na mijn ontdekking van vanavond ben ik benieuwd naar wat allemaal nog verborgen is binnen de modificatie!  ;D
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Rem395

In het kader van "groot onderhoud" ben ik me aan het oriënteren om de condensatoren van mijn versterker te vervangen. Versterker gaat al flink wat jaartjes mee en na de upgrade van de luidsprekers is het nu de beurt aan de versterker.

Ik weet dat er prachtige condensatoren te koop zijn tegen exorbitante bedragen maar dat is nu net even niet de bedoeling. Ik ben op zoek naar een mooi gemiddelde, een "big bang for the buck" zoals u wenst.

Mijn vraag is dan ook welke condensatoren brengen een mooie stap extra t.o.v. de standaard condensatoren (Het gaat om de gele units 100Uf 450v).

Alle tips zijn welkom dus voel je vrij om mij te voorzien in links en suggesties!

Thanks in advance!  ;D

Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

advr

100uF 450v/630V zijn flinke jongens. :P

edit: ik zou wel papier in olie (PIO) gaan zoeken... die zorgen voor een sprong vooruit

edti2: heb je een scherpere foto ;D

edit3: haha, even een andere foto gezocht en gevonden. het is even de vraag waar deze C's zitten. ze lijken in de voeding te zitten vanwege de +++ tekens op de C's.
Als je een beetje zoekt naar jouw versterker kom je diverse foto's tegen met andere condensatoren. Ik vind dat ook gewoon leuk om te doen. Het zijn voedings C's. Nichicon, Mundorf J&J zijn allemaal mooie elektrolyten. je kunt Mathijs gewoon vragen. :-)

hier
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rem395

Bedankt voor je snelle reactie advr!  ;D Komt er eigenlijk op neer dat ik gewoon nog even verder moet googelen om een beetje een idee te krijgen wat er allemaal mogelijk is met de versterker om hem op een nog hoger plan te krijgen. Natuurlijk heb ik al het een en ander gezien op het net maar het probleem is eigenlijk dat alles Frans is wat er te vinden is! Da's echt een 3 op de schaal van 10 voor mij! Ik kom er graag maar ik ben de taal niet echt machtig!

Komt er op neer dat ik uiteindelijk naar mijn favo toko moet om Mathijs er eens serieus naar te laten kijken.  ;D

Graag zou ik een alternatief willen vinden tussen de sprague vitamin q en de V-cap's met dien verstanden dat ik graag de prestatie wil van de een tegen de prijs van de andere!
Alle suggesties qua merknaam en type zijn derhalve welkom. Ik hoor het graag!  ;)
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

advr

http://img.ukaudiomart.com/uploads/large/77434-audiomat_arpege_integrated_tube_amp__30_w_x_2.jpg

op de foto zie je die blauwe C's als je zie door russische K40Y-9 PIO's gaat vervangen maak je een hele sprong voorwaarts. Ik zal op een foto 0,47uF, het zijn gangbare waardes. zijn heel erg betaalbaar. zeker goed om mee te beginnen.
het is net als buizen... vele mogelijkheden. de K40Y-9 types zijn erg goed.

je moet aan een schema zien te komen. ik zag er wel eentje maar kon niet meteen zien of dat jouw versterker was.

dus inderdaad eerst even goed voorbereiden.... ;D ;D

Groet,
Ad.

edit: deze bedoel ik... :hehe:

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rem395

Nog niet echt. Dat er wat gaat gebeuren is duidelijk maar wat dat blijft nog even in het duister. Ik heb nog geen goed schema kunnen vinden van mijn versterker en zonder een schema kan ik moeilijker bepalen waar verbeteringen zijn te behalen.

Als mijn 13e maand binnen is dan is de kans groot dat ik Mathijs er even naar laat kijken  ;)
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Rem395

13e maand is binnen :clapping: Ik ben me dus volop aan het oriënteren op condensatoren en mogelijke aanpassingen die nog kunnen gebeuren om de versterker naar een hoger plan te tillen en weer APK-proof te krijgen voor de komende 10 jaar.

Voorzichtig begonnen met het bestellen van een paar CD-tjes en jeetje wat is dat genieten geblazen! Ray Charles "The genius loves company" en beide CD's van Agnes Obel zijn er met de kerstdagen ingegaan als zoete koek.

Doet me beseffen dat het geluid, op een kleine mechanische trilling na in de linker luidspreker, mij zeer goed aan het bevallen is! Trillinkje is een stukje interne luidsprekerbekabeling die tegen de behuizing aan tikt als Agnes de opdracht geeft om de chello maximaal te laten gaan. Komt vast door de inzakkende vulling van de luidspreker en kan makkelijk verholpen worden denk ik. Binnenkort (oudejaarsdag) even openmaken en verhelpen.

Besloten dat de komende modificatie (APK van de versterker) niets aan het geluid mag doen! Ik ben zéér tevreden met het geluid en het beeld.

Zo kom je toch een stukje verder in de zoektocht en in je beleving van een prachtige hobby. Alles komt goed als je maar geduld hebt! 
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

advr

Fijn dat je zo geniet van de muziek. Da's het belangrijkste.

Modificaties zullen waarschijnlijk de beleving nog groter maken. Je hoeft eigenlijk alleen maar huidige condensatoren te vervangen door papier in olie exemplaren. De Russische zijn erg betaalbaar en laten je horen wat er kan. Geloof me, je gaat nog meer de muziek in getrokken worden. Detaillering en diepte zullen verbeteren. Je hoort meer wat er op je cd staat.

Succes met je zoektocht! :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rem395

"Niets aan het geluid mag doen" is natuurlijk relatief. Als het er beter van gaat worden ben ik natuurlijk altijd te overtuigen. Na een beetje onderzoek en met behulp van een forumgenoot (advr) er van overtuigd geraakt dat het vervangen van wat componenten een betere beleving gaat opleveren. Natuurlijk ook even mijn dealer Triple M geraadpleegd en er van overtuigd geraakt dat er makkelijke verbeteringen te bewerkstelligen zijn. Van klein tot zelfs zeer uitgebreid (tot zelfs €850,- aan verbeteringen).

Deze staan in de planning voor de komende tijd. Gaat weer een mooi avontuur worden qua beleving waarvan ik mijn bevindingen zal posten.

Geniet van de muziek en het komende feestje in de vorm van oud en nieuw  :bigsmile:

Ps. voor de kleine uurtjes aan het kijken naar een hoofdtelefoon. Sennheiser RS 220 lijkt me een prettig ding. Iemand ervaring mee? Ik hoor het graag even!
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Deleted member

Die RS220 heeft niet een heel positieve review van FWD. Zendbereik is niet heel groot en met analoge bronnen zijn er betere te vinden voor minder geld. Welke dat dan zijn weet ik ook weer niet, maar ik zou ff verder kijken.
Stereo-fan for life!

Deleted Member 2

Quote from: technative on December 30, 2013, 21:31:46
Die RS220 heeft niet een heel positieve review van FWD. Zendbereik is niet heel groot en met analoge bronnen zijn er betere te vinden voor minder geld. Welke dat dan zijn weet ik ook weer niet, maar ik zou ff verder kijken.

Via digitaal zijn de ervaringen heel goed (o.a. jumping jack). Je kan dus rechtstreeks aansluiten op dig out can de cd-speler of de logitech.

Bedraad hoor ik goede berichten over de focal classic.

Rem395

De RS 220 is aan te sluiten zonder een hoofdtelefoonversterker en is volkomen draadloos. Zal aangesloten moeten gaan worden op de DAC en Cayin CD speler zodat ik als de meiden TV kijken me terug kan trekken in de 'rookkamer'.. Draadje is hierbij niet heel handig omdat de schuifdeur van het terras hier weldra gehakt van zal maken.. Draadloos is dus absoluut een voordeel.. Via de rentepunten van ING redelijk voordelig te verkrijgen dus hier kan een bedrade hoofdtelefoon welke een separate versterker nodig heeft niet tegen op lijkt me. Alternatieven hoor ik natuurlijk graag!  :music:

En als de meiden dan van huis zijn heb ik het genot van klasse-a icm de Elac 330's. Hoe mooi een hoofdtelefoon ook is het blijft een beetje behelpen in mijn beleving. Het echte luisteren is live, kamer breed in de huiskamer..
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet