Modificatie Filter Elac 330 & buizenwissel naar KT77 Genalex

Started by Rem395, May 26, 2013, 14:48:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rem395

Zaterdag 25-05-2013 richting het prachtige Rhenen vertrokken met in de achterbak een versterker en mijn geliefde luidsprekers met de intentie om de versterker te voorzien van nieuwe buizen en de luidsprekers van een nieuw filter. De EH EL34 buizen in mijn versterker waren een beetje moe en na veel wikken en wegen besloten deze te vervangen voor KT77 Genalex Gold Lion buizen. Dit snode plan had ik al een poosje maar onder het mom van "begeerte is mooier dat het bezit" heel vaak uitgesteld. Omdat ik niet geheel zeker was of mijn Audiomat Arpege voorzien is van Auto-bias gekozen om de buizen niet via het "web" te bestellen maar om Triple M audio deze te laten vervangen. Natuurlijk kijken de Heren bij Triple M audio ook gelijk even naar de algehele staat van de versterker. Zie het als een soort gratis APK. Bij het vervangen van de buizen is gebleken dat er in de toekomst mogelijk nog wat verbeteringen aan te brengen zijn maar dat de versterker in een prima conditie verkeerd. In het najaar ben ik van plan om de voorgestelde veranderingen door te laten voeren.

Na het vervangen van de buizen was ik in de veronderstelling dat het de beurt was van de luidsprekers maar dat bleek niet het geval. Het filter was door de heren van Triple M audio uitgerekend en uit de voorraadlijst bleek dat niet alle artikelen op voorraad waren. Het huidige filter van de Elac 330's is, zoals bij heel veel merken het geval is, vermoedelijk door de boekhouder, van een prachtig filter geminimaliseerd tot een budgettair verantwoord filter met goedkope componenten. Zat te verbeteren dus en dat is mooi want dan kan ik voor relatief weinig geld serieuze stappen maken.

Ik heb er voor gekozen om het "updaten" van het filter van de Elac 330 in twee stappen te gaan doen. De eerste stap is om alles in het directe signaal aan te pakken door betere spoelen, condensatoren en weerstanden te gaan plaatsen voor het hoog en het laag. In een later stadium zal ik alles wat parallel staat aanpakken. Dit omdat het aanpakken van de directe signaalweg gewoonweg het meeste resultaat oplevert. De parallelle schakelingen die in het hoog en laag aanwezig zijn zullen vermoedelijk de laatste 25% verbetering gaan brengen. Wegens financiële redenen en omdat het natuurlijk heel leuk is om iets te hebben om naar uit te kijken heb ik gekozen voor dit pad. Ik ben vreselijk benieuwd wat het gaat brengen en ik zal mijn bevindingen posten. Ik spreek over dat ik het e.e.a. ga vervangen maar dit gaat mij absoluut niet lukken zonder mijn vader en furumgenoot Onder013. Thanks in advance!

Thuis aangekomen de "ongemodificeerde" ELAC 330's neergezet en de Audiomat Arpege met de nieuwe Genalex Gold Lion buizen aangesloten. Los van het inspelen zijn er al direct verschillen waar te nemen. Het laag is strakker en meer aanwezig, het mid is veel ruimtelijker en het hoog heeft nog een beetje een slisje. Ik hoop dat met het inspelen van de buizen het slisje in het hoog minder gaat worden en ik heb een sterk vermoeden dat het zo is. Wat tevens direct heel erg opviel is de ruimtelijke weergave van de muziek door deze buizen in vergelijking met de EH El34 buizen. De Genalex KT77 spelen veel vloeiender, ruimtelijker en klinken als fluweel zonder detail te missen. Mijn eerste indruk is dat ik met het wisselen van de buizen een hele mooie stap heb gemaakt. "Iemand een gelijke ervaring toevallig?"

Ik ben heel benieuwd wat het geluid verder gaat doen na een beetje inspelen. Na de aangename verrassing wat het wisselen van de buizen kunnen doen ben ik heeeel erg benieuwd wat het upgraden van het filter gaat doen voor de ruimtelijkheid van de weergave.

Wat een fantastische hobby is dit toch. Beetje prutsen en heel veel genieten van de muziek en de passie.
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Rem395

Gisteren definitief de spullen besteld bij Triple M audioshop om het primaire circuit van de Elac 330 wisselfilters te upgraden. De bestelling bestaat uit de volgende onderdelen:

Hieronder een overzichtje van de spullen
-   2 maal 10uF MBGO       
-   2 maal 100nF teflon       
-   2 maal 1R2 Allen Bradley gematched     
-   2 maal 0.56mH Tritec     
-   Kabel Pink Faun               

De Tritec spoelen zijn nog even niet op voorraad maar als het goed is komen deze eerdaags binnen en kan ik dus hopelijk eind van deze week samen met Onder013 aan de slag om de wisselfilters te upgraden. Zoals aangegeven is de upgrade van het wisselfilter stap een van twee. In het najaar hoop ik stap twee van twee uit te gaan voeren zijnde de componenten vervangen die parallel staan in het filter. Allereerst maar even horen wat de eerste stap gaat brengen en ik kan eigenlijk niet wachten. Gelijk, als de luidsprekers dan toch helemaal open gaan de interne bekabeling maar even vervangen. In het verleden is de standaard kabel, echt een minderwaardige dropveter, al eens vervangen door een stevig stuk van den Hul bekabeling. Dit heeft zeker een positief effect gehad op de weergave maar de wens bleef altijd bestaan om dit nog eens te veranderen door bekabeling die beter past bij mijn huidige luidsprekerkabels. Ik denk dat de kabel van Pink Faun een betere match is (onderbuikgevoel) dus deze gaat geplaatst worden.

De Genalex Gold Lion KT77 buizen hebben er inmiddels een paar uur opzitten (max 3 uur) en het slisje in het hoog waar ik eerder over sprak is echt al als sneeuw voor de zon aan het verdwijnen. De inspeel tijd van 50 uur is dus nog lang niet gehaald maar het klink nu al echt veel beter dan met de EH EL34 buizen. Gaat dus qua vloeiendheid en holografisch geluidsbeeld nog een groter feest worden denk ik.

Jippie!  :clapping:
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Martijn M

Leuk om te lezen. Die 100 nF condensatoren zaten vast niet in het originele filter ;) .
Dutch & Dutch

gast2018

Zou je ook foto's van het filter gebeuren kunnen plaatsen.

Rem395

@ Keyser

Dat is correct. Het viel mij heel erg tegen om te zien wat voor componenten er in het filter zijn gebruikt. Het is bijna verrassend dat ze nog zo lekker spelen. Ik heb er echter veel vertrouwen in dat het na de upgrade nog net even wat lekkerder gaat klinken. Ik hoop er snel achter te komen. Natuurlijk zal ik hier mijn bevindingen posten.

@Ergé

Ik ga zeker wat foto's maken van het filter zoals dat origineel zat en hoe het uiteindelijk is geworden. Natuurlijk zal ik ook e.e.a. gaan toelichten want het kan na de upgrade best wel eens een beetje druk worden op de printjes van het wisselfilter. Sommige originele componenten blijven namelijk gewoon op de print aanwezig maar worden wel fysiek uit het signaal gehaald. (Dit om e.e.a. weer in oorspronkelijke staat terug te brengen mocht dat wenselijk zijn). Zoals reeds boven aangegeven ga ik mijn bevindingen posten.

Ik hoop dat de doos met kadootjes snel op de stoep staat!  ;D
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Rem395

Jippie!

De doos met kadootjes is binnengekomen. Paar mooie stukjes touw, twee spoeltjes, weerstanden en condensatoren. Zaterdag gaan we lekker puzzelen. Ik zal wat pics en mijn bevindingen posten. Kan niet wachten om te beginnen!
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

vik

Quote from: Rem395 on May 31, 2013, 09:25:48
Jippie!

De doos met kadootjes is binnengekomen. Paar mooie stukjes touw, twee spoeltjes, weerstanden en condensatoren. Zaterdag gaan we lekker puzzelen. Ik zal wat pics en mijn bevindingen posten. Kan niet wachten om te beginnen!

Leuk project!  :)

Ik heb mijn Elac center speaker laten modificeren.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted Member 2

Quote from: vik on May 31, 2013, 11:53:53
Leuk project!  :)

Ik heb mijn Elac center speaker laten modificeren.

Is het filter aangepakt en de interne bedrading? Wat is er gedaan en met welk resultaat?

vik

Quote from: Onder013 on May 31, 2013, 12:17:12
Is het filter aangepakt en de interne bedrading? Wat is er gedaan en met welk resultaat?


Dit was een foto tijdens het upgrade proces. (Hij was nog niet af op deze foto.)




Het frequency bereik ligt hoger en ik kan hem met een gerust hart op Large zetten.


Hij klinkt in zijn geheel mooier en volwassener, het hoge bereik is verbeterd  en past op deze manier ook beter bij de X-jet die in de fronts speakers zitten.


Ik heb hem ook vergeleken met de CC 241 en deze speelt echt beter.


De CC 241 heeft natuurlijk wel wat grotere drivers en de CE techniek voor het laag bereik.


De reden voor deze upgrade is dat ik niet echt groter kan met mijn center, en ik wil geen basspoorten aan de achterkant hebben.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted Member 2

Quote from: vik on May 31, 2013, 12:43:06

Dit was een foto tijdens het upgrade proces. (Hij was nog niet af op deze foto.)




Het frequency bereik ligt hoger en ik kan hem met een gerust hart op Large zetten.


Hij klinkt in zijn geheel mooier en volwassener, het hoge bereik is verbeterd  en past op deze manier ook beter bij de X-jet die in de fronts speakers zitten.


Ik heb hem ook vergeleken met de CC 241 en deze speelt echt beter.


De CC 241 heeft natuurlijk wel wat grotere drivers en de CE techniek voor het laag bereik.


De reden voor deze upgrade is dat ik niet echt groter kan met mijn center, en ik wil geen basspoorten aan de achterkant hebben.

Viktor, dank voor de uitleg.
Nog geen aandrang om ook eens te zien wat aan de 609 nog verbeterd kan worden?

Overigens heb ik van de 609 afgekeken welke kabel gebruikt wordt voor de bruggen op de terminal van mijn 208. Dit bleek flink verschil te maken met de standaard plaatjes. Nu nog intern de bedrading aanpakken. Dat ligt al een tijdje te wachten.

Groet,

Henk

vik

Ik vind de 609 prima zoals hij is en wil er niet aan rommelen, daar zijn ze veel te kostbaar voor.

Wat betreft de bruggen bedoel je de VDH bruggen?

Die heb ik zelf nooit gebruikt en heb altijd met de Kimber KS 9033 jumpers gewerkt. Identiek aan de Kimber Kable KS 3033 LS kabel.




Quote from: Onder013 on May 31, 2013, 16:21:02
Viktor, dank voor de uitleg.
Nog geen aandrang om ook eens te zien wat aan de 609 nog verbeterd kan worden?

Overigens heb ik van de 609 afgekeken welke kabel gebruikt wordt voor de bruggen op de terminal van mijn 208. Dit bleek flink verschil te maken met de standaard plaatjes. Nu nog intern de bedrading aanpakken. Dat ligt al een tijdje te wachten.

Groet,

Henk
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted Member 2

Quote from: vik on May 31, 2013, 17:13:50
Ik vind de 609 prima zoals hij is en wil er niet aan rommelen, daar zijn ze veel te kostbaar voor.

Wat betreft de bruggen bedoel je de VDH bruggen?

Klopt. Mijn redenering was: wat goed genoeg is voor de 609 is zeker goed genoeg voor de 208 ;D

Rock Solid

Quote from: Rem395 on May 31, 2013, 09:25:48
Jippie!

De doos met kadootjes is binnengekomen. Paar mooie stukjes touw, twee spoeltjes, weerstanden en condensatoren. Zaterdag gaan we lekker puzzelen. Ik zal wat pics en mijn bevindingen posten. Kan niet wachten om te beginnen!

Mooie verzameling. Wat is de reden om een russische condensator te kiezen?

Rem395

Beste Rock Solid,

Als ik heel eerlijk ben, en dat ben ik natuurlijk altijd  :angel:, heb ik na het uiten van mijn wensen de uiteindelijke selectie overgelaten aan de heren van Triple M audio shop. Die plegen veelal te werken met Russische componenten (military grade  :unhappy:). We hebben gesproken over weerstanden, spoelen en condensatoren en wat die gaan doen in de "keten". Daarna zijn de componenten bij elkaar gezocht en eigenlijk ben ik er pas achter gekomen dat veel componenten van Russisch fabricaat zijn na de verzending van de componenten. We hebben veelal gesproken over waardes en niet over herkomst. Ik was allang blij dat ze er niet op aandrongen om V-caps te plaatsen want die plegen nogal prijzig te zijn. Ze hebben goed begrepen dat er een bovengrens is qua € en ik denk dat dat de reden is geweest om voor deze condensatoren te kiezen.

Los van de achtergrond van de componenten, en let op ik ben bevooroordeeld en gekleurd, ben ik van mening dat iedere update een verbetering is qua componenten van het huidige filter.

Zoals aangegeven is dit stap een van twee qua filter. V-caps of bijenwas en maanijzer in het filter is wellicht stap drie. Ik denk echter dat ik voorrang geef aan het upgraden van de koppel-condensatoren van de versterker voor dat ze "bol" gaan staan. Zie dat als stap 2.5. Bijenwas en maanijzer in de versterker als stap 2.5 is dan zeker een optie.

Waar heb jij positieve ervaringen mee qua condensatoren? Wat is je overweging geweest en wat is de winst? Aangezien ik me nu zeker op "nieuw terrein" begeef is alle input welkom.

"Kennis is macht, delen is kracht"!
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

vik

Quote from: Onder013 on May 31, 2013, 17:29:18
Klopt. Mijn redenering was: wat goed genoeg is voor de 609 is zeker goed genoeg voor de 209 ;D

:sigh: Dat is waar.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rem395

Zaterdag j.l. met twee Elac's 330’s in de kofferbak vertrokken naar mijn vader (Onder013) om de reeds aangekomen componenten voor het filter te gaan plaatsen. Na het uitbouwen van het filter bleek deze niet geheel overeen te komen met het schema dat Triple M audio voor mij had uitgetekend! Ik bleek een nieuwere versie van het wisselfilter in mijn luidsprekers te hebben zitten. Een geluk bij een ongeluk zou je haast zeggen. Na overleg besloten dat het toch beter was om even langs te komen om te zien welke componenten aangepast moesten gaan worden t.o.v. de eerste selectie. Aangezien ik in de middag (prettige) verplichtingen had is mijn vader richting Rhenen vertrokken met de filters en de reeds ontvangen componenten.

Van de originele selectie is niet heel veel origineel gebleven, alleen de luchtspoelen en de papier en olie condensator, dus het tripje Rhenen is meer dan de moeite waard geweest om tot een juiste selectie te komen. Gelukkig waren alle overige componenten die nodig bleken te zijn op voorraad. 

Onder013 is in de avond direct aan de slag gegaan met het verbouwen van het filter en toen ik hem zondag bezocht was de eerste al in een zeer ver gevorderd stadium. De tweede gaat altijd sneller omdat je eigenlijk de eerste hebt kunnen gebruiken om te puzzelen waar alle componenten moeten komen en waar vervolgens de componenten een mooi plekje kunnen krijgen op de print. Dat is eigenlijk niet meegevallen omdat de originele luchtspoel die er voor het laag in zat een “lekker compact” maatje had en de nieuwe luchtspoel een factor 3,5 groter is qua omvang. Met een beetje puzzelen, solderen en plakken heeft alles een mooi plekje gekregen.

De tweede luidspreker was weldra af en stond het setje Elac's weer te glimmen op de grond. Natuurlijk nog wel even getest bij Onder013 en gelukkig kwam er nog geluid uit. Omdat er geen stands voor de monitorluidsprekers voorhanden waren besloten dat het "echte" luisteren thuis moest gaan gebeuren. Onder013 veelvuldig de hand geschud en richting huis vertrokken en natuurlijk direct de 330’'s aangesloten..

Is er direct al een verandering te bemerken? Ja dat is er zeker! Buiten het feit om dat het gehele systeem, er zitten ook nog eens nieuwe buizen in de versterker met nauwelijks draaiuren, nog een behoorlijke periode moet inspelen zijn er al direct prettige verschillen te bemerken. Het laag is strakker geworden, het hoog lijkt beter gedefinieerd en minder hard van klank. Fluweler zoals u wenst. Ik bespeur een grote potentie om heel levendig te worden en veel ruimtelijker als dat het was.

Natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden, als ik een vermoeden heb dat het setje lekker los is gespeeld, wat de verschillen exact zijn. Ik wil Onder013 bij deze bedanken voor het managen, coachen, regelen en uitvoeren van het project. Zonder zijn hulp was dit echt niet gelukt!

Voor de gein hebben we de luidspreker omgedoopt van Elac 330 naar de Elac 330 Onder013 editie en da's eigenlijk niet meer dan logisch  :worship:.
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Rem395

Nog een paar Pic's  ;)
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

Deleted Member 2

Vergeet zeker de mensen van Triple-M audio niet te noemen.

Perfecte service, enthousiasme en vakmanschap!

dre73

als er zo`n grote spoel in komt mag ik aannemen dat het rendement van de andere units aangepast gaat worden?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Deleted Member 2

Quote from: dre73 on June  4, 2013, 21:46:02
als er zo`n grote spoel in komt mag ik aannemen dat het rendement van de andere units aangepast gaat worden?
Dat is nog de vraag of het nodig is. Allereerst zijn de onderdelen die in serie staan vervangen met betere: papier in olie, teflon C er over, de spoel van het laag en betere bedrading. De volgende stap na eerst uitgebreid luisteren is het meten van het resultaat en correcties aanbrengen als en waar dat nodig is.
Het karakter van de luidspreker moet echter behouden blijven.

dre73

het karakter wordt in ieder geval aangetast door de lagere rdc van de spoel.
maar dat hoeft inderdaad niet slechter uit te vallen. ;)

een meer open klank zou ik wel verwachten,al heb ik zelf liever een foliespoel.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Deleted Member 2

Quote from: dre73 on June  4, 2013, 22:24:41
het karakter wordt in ieder geval aangetast door de lagere rdc van de spoel.
maar dat hoeft inderdaad niet slechter uit te vallen. ;)

een meer open klank zou ik wel verwachten,al heb ik zelf liever een foliespoel.

Die foliespoel is ook overwogen. Waarom zou je liever een foliespoel nemen?

Verder: Rem395 beoordeelt het geheel op de sound; het resultaat dus. Een andere eis is dat alles weer terug gebracht kan worden naar de originele situatie. Als ik zo zijn reacties hoor, is dat zeker niet aan de orde. Eventuele aanpassingen worden pas zoals gezegd na uitgebreid luisteren op de tafel.

Overigens zijn eventuele suggesties van harte welkom.

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted Member 2

Quote from: vik on June  4, 2013, 23:21:19
Ziet er goed uit mannen.  :worship:

Dank. Het is een leuk experiment met zo op het gehoor zeer goede resultaten.

Deleted member

Wauw! Je ziet de liefde voor het spul eraan af! Goed werk!  :clapping:

Nou zijn er van die standaard termen die altijd gebruikt worden, zoals 'meer open' en 'fluwelen klank' (ik gebruik ze zelf ook regelmatig), maar wat is er nou echt veranderd qua respons van de luidsprekers? Lopen ze verder door in het laag? Is het rendement veranderd? Is de balans tussen laag, mid en hoog veranders? Is de kantelfrequentie aangepast?

Mooi iig dat ze er weer op vooruit zijn gegaan. Dit is voor mij ook even een overweging geweest tien ik m'n 330s nog had. Fantastisch mooie luidsprekers, zowel om te zien als qua geluid! Goed gedaan mannen! :worship:
Stereo-fan for life!