Sony NEX-5RL, welke lens voor portretfotografie?

Started by Stefan S., January 17, 2013, 13:33:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stefan S.

Quote from: VTEC_genieter on May  5, 2013, 15:24:05
Maak je de meeste portretten buiten?
Dan zou ik de 50mm nemen. Je krijgt met deze lens sneller een sterke onscherpe achtergrond (mooiere bokeh)
Anders als je meer binnen werkt, dus vanwege de ruimte, dan zou ik de 35mm nemen ;) Makkelijker voor binnen portretten. De bokeh wordt wel wat minder.

De foto's worden voornamelijk binnen gemaakt, dus ik neig in eerste instantie naar de 35mm. Hetgeen wat me doet twijfelen is inderdaad de bokeh wat wel erg gaaf is bij portretfoto's.

velothrux

De Sony NEX heeft mijn lol in fotograferen weer helemaal teruggebracht. Ik was nl. fanatiek amateurfotograaf die maar niet naar digitaal over wilde stappen. Ik had flink wat oude Canon FD lenzen. Toen ik uiteindelijk overstapte naat digitaal, kocht ik een NEX. Die oude lenzen passen nu met een goedkope adapter perfect op een NEX. Diafragma en scherpstellen gaat natuurlijk handmatig, maar dat is meteen de charme van het fotograferen voor mij. Scherpstellen met de NEX is geweldig, omdat je kan inzoomen op een klein scherpstelgebied. Het grote voordeel is dat een oude 50mm standaardlens van Canon, Minolta, Olympus, enz., erg goedkoop en goed is. Het wordt een perfecte portretlens. Als je kan wennen aan het handmatig scherpstellen is dat echt een aanrader. Voor twee of drie tientjes koop je een net 50/1.8 objectief, nog een tientje erbij voor een adapter via ebay en je hebt pret voor tien. Ik gebruik nu o.a. een Olympus OM 50/1.8 op mijn NEX. Dat lensje is vrij compact en scherper dan de Canon FD 50/1.8 die ik had.

J.A.F._Doorhof

Die adaptors zijn er ook voor andere camera's :D
Ben zelf ook "verliefd" op de wat oudere lenzen en draai ze zonder problemen op de A99 bv.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

velothrux

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 14, 2013, 11:43:36
Die adaptors zijn er ook voor andere camera's :D
Ben zelf ook "verliefd" op de wat oudere lenzen en draai ze zonder problemen op de A99 bv.
Ja, dat is zeker waar. Maar de NEX is zo lekker compact en je kan echt zo'n beetje elke ooit gemaakte lens monteren. Bij de A99 vallen er toch wel een paar af. Ik gebruik bv. ook Olympus Pen-f lensjes. Super klein en van topkwaliteit.

J.A.F._Doorhof

Tja bij de a99 zal het wel een full frame lens moeten zijn dat is waar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

velothrux

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 14, 2013, 13:55:22
Tja bij de a99 zal het wel een full frame lens moeten zijn dat is waar.
Past Canon FD op een A99? Minolta en Olympus zullen vast wel gaan.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stefan S.

Ik had eerst de SEL50mm f1.8 gekocht voor mijn Nex-5R, maar deze bleek toch minder praktisch in mijn geval. Ik vond deze te smal en derhalve heb ik deze verkocht en nu de SEL 35mm f1.8 gekocht en dit is echt een super mooie lens. Ik was eerst nog aan het twijfelen tussen deze en de Sigma 30mm f2.8, maar na wikken en wegen toch de meerprijs voor de Sony betaald. De keuze was gemaakt middels diverse reviews en het feit dat de Sony één stap lichtsterker en gestabiliseerd is en daarom ook erg geschikt om full hd mee te filmen.