Gezocht: Audiostreamer met analoge uitgang

Started by debontehond, May 24, 2013, 10:02:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

debontehond

Hi,


Gezocht: Airplay/Android streamer met analoge uitgang en degelijke DAC

Ik heb NAS met al mijn bestanden op het netwerk en gebruik een iPad om Spotify te luisteren op mijn stereo set. Ik heb KEF Q7 vloerstaande speakers en een 120 Watt Harman Kardon stereo versterker. De versterker heeft dus geen digitale ingang.

Recent heb ik een D-Link Boxee Box mediaspeler gekocht omdat die (op papier) alles kan. TV & Series streamen gaat super! Maar het audio deel is minder.

De Boxee heeft een analoge uitgang, Airplay én native Spotify support. Helaas is de geluidskwaliteit niet erg goed, Airplay traag en de Spotify app werkt lang niet zo lekker als de iPad versie.

Dus: ik wil een dedicated audio player met een goeie DAC die Airplay support (en het liefste ook bluetooth voor android compatibility).

Sonos leek ideaal maar valt toch af. Want is wat aan de dure kant maar boven alles heeft de Sonos app heeft een rotte interface in vergelijking met de Spotify op iPad. Ik loop vast in de keuzes maar heb de volgende opties op het oog:

Apple Airport Express Basisstation (2012) €100,- Qua Airplay support zit ik wel goed hiermee, en de geluidskwaliteit schijnt ook redelijk goed te zijn.

Advance Acoustic WTX-1000 bluetooth APTX ontvanger €169,- Deze werkt met Bluetooth en APTX en is van een 'echte' audio leverancier waardoor ik verwacht dat de DAC beter is. Maar eigenlijk is dat slechts een aanname. Bluetooth heeft wel minder bereik dan Wifi.

Maar ik overweeg om een 'echt' hifi apparaat te nemen zoals: 
DENON DNP-720AE ZILVER €549,-
Cambridge Audio DACmagic    €599,-

Ik speel echter alleen MP3 (~320 kbps) en Spotify en dus vraag ik me af of die zogenaamde hifi apparaten ook echt beter klinken in mijn setup? En of dat dan zoveel meer geld waar is?

Wat kunnen jullie mij adviseren? Mis ik iets?

tajo

Geluid van meeste streamers is maar zo-zo. Meeste consumenten vinden het prachtig...

Drie oplossingen:
0. hou op met streamen
1. Audiofiele streamer.
2. Externe DAC.
3. Een versterker met ingebouwde DAC

Oplossing 1 is duur.
Oplossing 3 is goedkoop als je die versterker al hebt (zoals een goede surround versterker).
Oplossing 2 is het flexibelst, en qua prijs tussen 1 en 3 in.

MP3 is niet je-van-het, maar een goede DAC haalt eruit wat er in zit.
Met een goede DAC of versterker+DAC verbeter je ook meer dan alleen je media speler,
en die verbeteringen blijven wanneer je van media speler verandert.

Ik beveel natuurlijk een North Star Model 192 DAC aan :-), maar aangezien je al een Harman Kardon gebruiker bent,  is de Harman Kardon HK990 die hier te koop staat wellicht een goede keus.


quattronl

Een Logitech Squeezebox Duet (2e hands 100,-) en een leuke DAC (2e hands zeg 300,-) geeft al een erg fijn geluid.
Een goede (dus in de set passende) interlink kan ook net nog wat extra's geven.
Dan zijn er nog de nodige upgradestappen mogelijk: speciale voedingen voor zowel de Duet als de DAC, netsnoeren etc. Je portemonnee is the limit ;)

Je speakers en akoestiek zijn echter voor het grootste deel verantwoordelijk voor het geluid wat je krijgt.
Verder is het gewoon het samenspel van de componenten in je keten. Duurder is niet per definitie beter.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW