Niveau front/rear instellen op Sony STR-DB725

Started by a-tewinkel, May 20, 2013, 15:30:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

a-tewinkel

Ik heb hier een oud receivertje staan, een Sony STR-DB725. Ik gebruik de 5.1 input (analoog) en ik wil het niveau van de rear speakers hoger instellen, of dat van de front kanalen lager. Ik heb er geen handleiding bij en die kan ik ook niet vinden op internet.

Er zitten op de afstandsbediening knoppen voor het niveau van rear en center, maar die veranderen het niveau alleen als een stereo input icm een Sound Field worden gebruikt. Met de 5.1 ingang meldt het display bij deze knoppen "Not in use".

Ik had gehoopt dat ik via de Monitor out (S-video) een menu op m'n TV tevoorschijn zou kunnen toveren, maar dat lukt ook al niet. Het moet toch mogelijk zijn om de niveaus van de verschillende kanalen in te stellen bij zo'n ding? Heeft iemand misschien ervaring met deze receiver of soortgelijke modellen? Of een handleiding wellicht?

KILLorBE

Misschien heb je iets aan de handleiding van een STR-DE725?
Pagina 13 t/m 17 en 30 t/m 32 of zo.

Het zou best kunnen dat je het niveau helemaal niet aan kan passen bij gebruik van de 5.1 ingang, dit zou je dan aan moeten passen bij de bron.

Succes!
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

a-tewinkel

#2
Ik heb al handleidingen doorgekeken van typenummers die erop leken, maar die hebben allemaal meer features. Bij de DE750 lijkt het erop dat het niveau ook alleen in te stellen met een Sound Field (en dat is er alleen voor de stereo inputs).

Aanpassen bij de bron kan op zich wel maar dat is wat werk. Ik gebruik de front-kanalen voor twee speakers en de rear-kanalen voor een flinke subwoofer. De crossover is een actief 4e orde LR filtertje op 100 Hz. Ik zou in dat filtertje een potmeter of zo kunnen bouwen.

a-tewinkel

Op een ander forum is mij verteld dat er meer Sony modellen zijn waarbij de analoge 5.1 input geen mogelijkheid heeft voor een volume offset. Het zal bij dit model dan ook wel niet kunnen, dus ik zal het op een andere manier moeten oplossen.

KILLorBE

Zo'n vermoeden had ik al, veelal is de 5.1/7.1 ingang rechtstreeks met enkel de volume regelaar ertussen.

Een paar potmeters aan het filter is toch ook niet verkeerd, kan altijd van pas komen.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain