HTPC ter vervanging van 2 bronnen

Started by rho, May 19, 2013, 23:15:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Die paar maanden extra wachten is misschien zo slecht nog niet. Dat geeft me de kans om op een zeer comfortabele manier een budget aan de kant te zetten.

Ondertussen kan ik dan een zeer doordachte keuze maken.

wst


rho

Quote from: wst on May 23, 2013, 12:55:31
Klinkt verstandig  ;D
Af en toe heb ik zo van die momenten.  :D

rho

Er staat een Grandia GD06B te koop .... interessant. Die past namelijk netjes en heeft voldoende bays voor schijfjes en een BluRay speler.

wst

Tja, ik weet niet wat hij moet kosten, maar soms moet je niet te lang nadenken over zaken...

rho

Ik ga 'm straks een contacteren. Soms vallen de verzendkosten naar B wel eens tegen.

rho

Ik ben aan het zoeken welke chipset ik op het moederbord moet kiezen om ten volle van de grafische mogelijkheden van een A8-5500 te kunnen genieten.
Ik zie op de AMD site dat ik blijkbaar naar de 8-reeks moet kijken. De 7-reeks lijkt me niet voldoende om HD video weer te geven. Laat staan HD 3D.
Maar ik kan in de pricewatch op Tweakers geen 8-reeks chipset vinden op een µATX mobo met een FM2 socket.


rho

Ik was naar het verkeerde aan het zoeken. Ik vond eerst de juiste selectie niet in de pricewatch.
Ik kwam bij deze uit: http://tweakers.net/pricewatch/319416/gigabyte-ga-f2a85xm-d3h.html

Enige reden om toch voor de Asus te gaan?

wst

Eh neuh niet speciaal, ben zelf een Asus fan vandaar...

warcow

Als design van de kast ook een rol speelt kun je naar de streacom kastjes kijken. Heb zelf sinds kort een F1C evo staan en die bevalt prima. Zou je wel een slimline slotloading bluray drive nodig hebben die momenteel al snel >100 euro kosten maar het geheel ziet er wel strak uit.
Heb een review over de kast gemaakt met daarin hardware die mogelijk ook aan jouw eisen kan voldoen.

http://tweakers.net/productreview/76719/streacom-f1c-evo-zilver.html

Voor opslag ben je dan afhankelijk van een nas of externe schijven. Zelf heb ik een zelfbouw (Freenas) systeem met daarin 6 schijven van 3 tb in ZFS Z-2 configuratie. De schijven heb ik vlak voor de overstromingen in thailand gekocht waardoor ik bijna geen waarde heb afgeschreven het afgelopen jaar.

rho

wst: Asus is zeker niet slecht. Ik kan je geen ongelijk geven.

Warcow: Zo compact hoeft het voor mij niet. Ik ga liever wat groter en hou wat opties voor uitbreiding open. Die streacom kastjes zijn wel erg mooi moet ik zeggen. Je moet er wel wat budget voor aan de kant zetten.

wst

Vaak is het om het even.

Zoek wat bordjes uit die je aanspreken en iig met de juiste chipsets hebben en kijk bijvoorbeeld eens bij tweakers zelf of bij Hardware.info of tomshardware hoe ze scoren en wat ze wel en wat ze niet goed, kun je mooi je keuze maken!

Succes!

rho

Ik zit nu een beetje in de knoop met het kiezen van een voeding. Hoe zwaar kies ik ze en hoe weet ik welke past in de behuizing die ik kies?
Als de processor al 65W kan gebruiken (uitgaande van een AMD A8-5500, een i3 is nog iets zuiniger blijkbaar) en er komt een BluRay player in (ben aan het twijfelen of ik wel een writer nodig heb) + 2x 2TB HDD en een 64GB SSD (voor het OS + SW) + een TV kaart, dan denk ik toch best naar iets van een >200W te kijken. Er zou nog een audio-kaart bij kunnen komen, maar dat is niet zeker.

Stel ik ga voor de Silverstone Grandia GD06B, waar een ATX/PS 2 in zou passen. Wat zijn dan de opties? De ATX/PS 2 is geen keuze mogelijkheid in de pricewatch op tweakers. Waar komt deze aanduiding mee overeen in hun lijst?
Tot nu toe bekijk ik ze stuk voor stuk en zoek bij de fabrikant op of de maten een beetje kloppen.
Zo kom ik bij een BeQuiet! System Power S6 300W uit. Die past volgens mij en heeft voldoende power (schat ik).
Maar is dat wat? Ik ken nog minder van PC voedingen dan van al het voorgaande dat ik heb moeten kiezen.  :D
Ik leer wel snel heb ik de indruk. :smile:

wst

Als jij die indruk maar hebt is het voldoende lijkt mij  ;)

Die voeding die je noemt zou volgens mij prima moeten passen vaak heeft de fabrikant op z'n site wel een lijst met voedingen die passen, heb je daar al gekeken?

Gr,

wst

notoxus

Denk je nog even aan de geluidsproductie die een voeding kan maken en sta even stil bij het rendement van de voeding. 
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Quote from: wst on May 24, 2013, 12:50:40
Als jij die indruk maar hebt is het voldoende lijkt mij  ;)

Die voeding die je noemt zou volgens mij prima moeten passen vaak heeft de fabrikant op z'n site wel een lijst met voedingen die passen, heb je daar al gekeken?

Gr,

wst

Bij Silverstone staat dat voedingen van het formaat "PS2(ATX) up to 150mm" passen. De BeQuiet zou dan moeten lukken.

rho

Quote from: notoxus on May 24, 2013, 12:56:22
Denk je nog even aan de geluidsproductie die een voeding kan maken en sta even stil bij het rendement van de voeding.

De Pure Power L7 reeks is iets zuiniger.
Zijn BeQuiet! voedingen dan niet echt Quiet? Heet dat merk zo omdat je constant denkt "Be Quiet!" als je PC aan staat met zulke voeding er in? :D

notoxus

haha    :smile:  ik zou er eens wat reviews op naslaan.   Denk dat het wel goed zit.
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

#69
Volgens hun website is de 6 reeks een oud model.
Misschien dan toch maar eens naar iets uit de 7 reeks gaan zoeken. Een 350w exemplaar heb ik al gevonden en die is niet veel duurder. Dus da's ook mooi.
Nu nog kijken of ie ook zo stil is en of er alternatieven zijn die het beter/even goed doen.

edit: De BeQuiet! Pure Power L7 300W lijkt me wel een goeie voor mijn doel en gewenste behuizing.
Nu vind ik de specs van de CPU koelers wel wat vreemd.
- geluidssterkte 9,32dB en 33.67 dB op 100%
- geluidssterkte 10,5dB en 31.67 dB op 100%

Welke is nu het stilste?

notoxus

Ik denk dat de fan snelheid toeneemt wanneer de belasting hoger wordt. de een is idle stiller en de andere is onder load stiller.
Correct me if i'm wrong.
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Aha, dus het laagste getal is onder idle.
De CPU gaat niet zwaar belast worden maar als ik er 3D films mee ge kijken wordt de iGPU misschien wel redelijk belast.
Tja, 2dB bij vollast is nu ook weer niet zo heel veel. Bij idle is het ietsje meer dan een dB. De eerste is een Big Shiruken en de andere een gewone Shiruken. Ik denk dat die Big Shiruken de CPU in idle koeler zal houden dan de gewone. De temperatuur gaat dus niet zo snel stijgen waardoor het toerental wat lager zal blijven. Dus is die waarschijnlijk, gemiddeld genomen, stiller. Hij is alleen groot. Te hoog is ie niet, maar hij is 120mm x 120mm. Of dat past weet ik niet.

notoxus

Waren er geen twee versies van de Big Shiruken met verschillende afmetingen?   Welk moederbord gaat het worden trouwens.
Koeler is inderdaad fors maar wel stil in mijn HTPC.
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Er is een Shiruken en een Big Shiruken. Van beiden is er maar 1 afmeting volgens mij.
Als het een AMD wordt zal het een GigaByte GA-F2A85XM-D3H worden.

sion

Kijk ook eens op MediaCenterWorld [.] nl ...

Daar staan complete oplossingen die al helemaal voorgeïnstalleerd geleverd worden en precies doen wat jij wilt.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase