HTPC ter vervanging van 2 bronnen

Started by rho, May 19, 2013, 23:15:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

#25
Maakt het dan nog uit of ik ook 3D video wil afspelen of niet?
Of ga ik daar sowieso een extra grafische kaart voor moeten aanschaffen?

edit: Na wat meer gelezen te hebben lijkt eem HD-4000 iGPU wel voldoende om 3D weer te geven. Dan heb ik geen extra grafische kaart nodig. Ik denk dat dit het totale verbruik naar beneden haalt (enkel CPU met iGPU i.p.v. CPU + externe GPU) en ook de kosten kunnen beperkt worden. Als ik het juiste moederbord kies kan ik later zonder problemen nog een grafische kaart toevoegen, moest daar behoefte voor zijn. Juist?


rho

#27
OK, dit gaat de goeie kant op. :)

Nu de audio nog.
Door het gigantische aanbod aan moederborden is het moeilijk te kiezen. De socket moet dan iig voorzien zijn op een processor met een HD-4000 iGPU. Tot nu toe lijkt me dan de Intel i3 3225 een goeie keuze. (ik begin te begrijpen waarom anderen ook tot die keuze zijn gekomen ;) ) Een 1150 socket dus.
Een mobo vinden met hdmi output is geen probleem. Maar eentje met een deftige analoge audio uitgang is wat anders. (of ik kijk nog niet goed.)
En anders zal ik voor een audio-kaart moeten zoeken.

Edit: Omdat ik dan voor een HD-4000 iGPU zou gaan, moet ik ook voor een serie 7 chipset (Ivy Bridge) gaan op het moederbord om daar vol gebruik van te maken. Weer juist? ;)

wst

#28
Quote from: wst on May 21, 2013, 14:57:08
Juist!

+  de juiste kast er moet wel ruimte voor zijn...

Ow en weer juist  ;)

dennism

1150 is het nieuwe socket, voor de komende generatie (per juni 2013) de i3 3225 maakt gebruik van het 1155 socket daar deze van de huidige generatie is.

Onboard audio is eigenlijk altijd slecht (meestal) tot gemiddeld (al een stuk lastiger te vinden), zeker niet in combinatie met high end audio apparatuur, enige uitzondering hierop is als je alles bitstream digitaal uitstuurd zodat je audio kaart eigenlijk niets doet. Deze onboard audio chips zijn echt gemaakt voor PC speaker setjes en goedkope headphones.

Qua redelijk betaalbaar schijnt de Asus Xonas Essence serie (bijv de STX) vrij goed te zijn voor analoge uitsturing naar stereo versterkers en headphones, dit is dan ook een kaart gemaakt voor analoge stereo weergave. multichannel doet ie alleen digitaal en is de kaart eigenlijk niet voorbedoeld tenzij je een extra multichannel dochter kaartje koop, dan krijgt ie namelijk ook analoog 7.1 uitput geloof ik.

Wil je nog beter, dan zal er echt gezocht moeten worden in de high end audiokaarten met bijgehorende budgetten.

Qua moeten board zou ik kijken naar een B75 of H77 chipset, Z77 is ook een optie echter deze zijn vaak duurder en hebben mogelijkheden die je alleen met i5 en i7 K processoren kan benutten, met een non K processor zijn deze moeberborden vaak de meerprijs niet waard. Verder hoef je alleen naar de features te kijken die je wil gaan gebruiken en de formfactor, Mini ITX is is maar 1 PCIE slot uit mijn ervaring, dus met een soundcard zit je moederboard dan vol qua PCIE apparaten terwijl M(icro)-ATX vaak 2-3 sloten heeft waardoor je wat meer kaarten kwijt kan. Dit is echter wel afhankelijk van welke formfactors de gewenste behuizing gebruik kan maken.

XanaduNL

Volgens mij zijn de analoge uitgangen tegenwoordig prima.
En gezien je er een gewone set op aansluit, zou ik me er niet druk om maken.

rho

Ik ben in de pricewatch van Tweakers aan het kijken en merk dat een H77 of Z77 chip-set zo'n €10 kost. Dat zal het probleem nu ook weer niet zijn.
Die 1150 is een typo, dat moet inderdaad 1155 zijn.
Het klopt dat ik naar een µATX of ATX bord moet gaan kijken. Anders heb ik later geen opties meer om een soundcard of/en TV kaart er in te steken.
Dan is het weer een probleem om een kast te vinden die het gebruik van die kaarten toelaat, minstens 2 bays heeft voor harde schijven en een externe bay voor een BD-drive. Meestal zijn ze te breed. (>45cm)
Ik heb een Creative Soundblaster Audigy 2 NX, maar dat is dan weer een extern toestel. Natuurlijk is die wel bruikbaar.
Anyway, als ik ooit TV opnames wil maken dan moet ik voor een kast met extra slots gaan of alles via USB doen (wat met het grote aantal USB aansluitingen best wel eens een optie kan zijn)
Als ik dan toch alles via USB zou doen hoef ik ook geen slots op het mobo.
Een analoge TV tuner en een DVB-t tuner zijn wel in USB dongle formaat te vinden.
Dan kom ik met een slot voor een geluidskaart toe of ik zoek ook eentje die ik op de usb kan hangen, zonder externe voeding (of brengt dat geen zoden aan de dijk?).

Ja, zo high-end is mijn audio-set nu ook weer niet, maar ik heb bestanden in hoge resolutie en die wil ik dan ook kunnen afspelen.
Misschien is het ook niet echt nodig om tot 24bit/192kHz naar analoog te kunnen converteren in deze set.

rho

OK, dus de processor ga ik op de i3 3225 houden.

De keuze van het mobo heb ik beperkt tot deze opties:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/308695;307695;308609;307698;310268/categorie/
Allen hebben voldoende USB aansluitingen, PCI-e slots, voldoende SATA300/600 bus-connecties, analoge en digitale audio connectie, HDMI uitgang, minstens 2 DDR3 geheugen slots, ...
Waarop maak je dan een besluit?

dennism

in deze, de kast. Wil je een mooie kleine kast ga dan voor het M-ATX mobo, maakt het formaat niet uit zijn het alle 4 mooie mobo's waarin je eigenlijk geen slechte keuze kan maken. Beide merken staan ook bekend als betrouwbaar, al was dat met asrock enkele jaren geleden iets minder, deze zijn de laatste jaren flink vooruit gegaan qua kwaliteit waardoor ze nu goed mee doen met de "grote" jongens als Asus e.d.


rho

Dit leek me ook een mooie kast maar ik denk niet dat het klopt dat er een externe bay, voor een slimline 5 1/4", in zit.

Het mobo zal dus een beetje gaan afhangen van het feit of ik echt uitbreidingskaarten wil of niet en welke behuizing ik daar dan bij kies.
Die Lian-Li geeft wel de meeste opties.
De Modushop MD11 is ook wel leuk.

Een bijkomend (en dom van mij) probleem is dat ik wat de diepte van de kast heb rekening gehouden met het nieuwe TV-meubel en niet met het huidige. Dat meubel moet ik nog bouwen.  :-[
Het huidige is 10cm minder diep.
Dat beperkt mijn keuze weer een pak.
Het lijkt er meer en meer op dat ik wel voor een compacte kast ga moeten kiezen. in de hoogte heb ik redelijk wat plaats. In de breedte valt het ook wel mee. Maar de diepte is in het huidige meubel wel beperkter. En dan blijven er blijkbaar niet zo heel veel keuzes over (als ik de pricewatch op Tweakers kan geloven toch).

Hans47

Vraag is ga je XBMC gebruiken op de HTPC?

PS dit is ook een erg mooie behuizing:

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=220&cl_index=1&sc_index=26&ss_index=68

Heb ik zelf in gebruik.

rho

#36
Ja, ik was naar xbmc aan het kijken. Lijkt me zeer interessant.
Edit: Blijkbaar is er nog geen volledige support voor BluRay menus en is de weergave van 3D BD's beperkt tot SBS, volgens hun eigen FAQ. Is die FAQ up-to-date? Klopt dit nog, ook voor de laatste (12.2) versie?

Ik begin wel de indruk te krijgen dat ik best eerst mijn nieuwe meubel bouw. Dat geeft me veel meer mogelijkheden. (grotere kast = ruimere keuze mobo-formaat, meer interne bays, niet enkel slimline externe bay, meer slots voor audio-, video- en andere kaarten, ....)
En tegen dat dat af is heeft Intel zijn nieuwe processoren uit.

Wil niet zeggen dat ik helemaal opnieuw moet beginnen.
De keuze voor een i3 3225 lijkt me nog steeds optimaal. Zijn opvolger behoort dan tot de mogelijkheden. De keuze blijft dus beperkt tot wat ze nu is of die opvolger.
Ik ben zeker dat ik een mobo moet keizen met een chipset die me de mogelijkheden van de iGPU laat benutten (zodat een video-kaar geen noodzaak is).
1 strip DDR3 RAM lijkt me voldoende. 8GB moet volstaan.

Ik kan ondertussen wat verder kijken naar componenten die ik interessant vind en met jullie hulp een mooie short-list samenstellen.

dennism

Een strip is nooit handig vanwege dual channel geheugen op intel chips, het kan echter wel alleen benut je dan maar de helft van de geheugen bandbreedte.

Hans47

Ok als je XBMC wilt gaan gebruiken dan is het met Intel HD erg lastig om judder vrij te houden met 24P en gerelateerde frames.

Dan is AMD een goede optie, minder tot geen last.

Nu geloof ik dat de nieuwste versies Intel CPU's daar geen last meer van hebben, dan is het alleen opletten geen oudere serie Intel nemen (vanaf HD4000 en HD2500 geloof ik, ff googlen is het wel te vinden)

Inderdaad geen 3D MVC

rho

Oeps, daar ga ik mijn keuzes dus weer op moeten (her)afstemmen.

De i3 3225 heeft trouwens een HD-4000 iGPU.

Maar 3D zou ik er toch echt mee willen weergeven. Anders ben ik nog geen stap verder dan mijn huidige situatie waar ik ook enkel SBS kan weergeven. XBMC is dus niet de beste keuze voor mij? Of kan ik externe players installeren zodat ik wel meer 3D formaten kan weergeven en volledige BluRay menu support heb?
Wat zijn de beste alternatieven voor XBMC?

Tja, dan maar 2 geheugen strips. Dat is nu niet bepaald een zwaar ingrijpende keuze.
Een andere processor kiezen is wat anders. Dat zou alles omgooien.

rho

Nu we toch wat meer tijd nemen om het systeem samen te stellen: Welke AMD zou wat de prestaties betreft vergeleken kunnen worden met een Intel i3 3225?
Van AMD ken ik eigenlijk niks.

dennism

A10-5800 serie APU's zijn erg leuk, en qua prijs competatief met de i3, qua CPU zijn ze iets minder (maar daar ga je bij een HTPC weinig van merken), qua video zijn ze weer een stuk beter dan de HD4000.

wst

#42
Dat klopt inderdaad
De A10 heeft een radeon GPU onboard die prima 3D aankan, tevens zijn deze processoren goedkoper dan de Intel varianten en de moederborden zijn ook weer goedkoper, als je geen blackedition neemt en die heb je helemaal niet nodig, bespaar je ook nog is op het aantal watts die verbruikt wordt en dat is weer interessant voor de meterstand...

Als ik zelf een HTPCtje zou bouwen zou ik het op basis van de A10 doen, maar dat is persoonlijk....

Om het makkelijker te maken  ;)

rho

Ik heb eens gekeken en zelfs de A4 heeft een radeon GPU aan boord. Als processing power niet zo van belang is dan kan een A4-5300 toch ook?

wst

#44
Kijk even op
www.amd.com

Hier staat per A versie wat je ermee kunt doen qua video (hoe makkelijk)

Kun je zelf bepalen wat je nodig hebt, denk ook even vooruit, wellicht wil je over 2 jaar wel 3D wilt afspelen of de nieuwere video formats, dan is wat extra's wellicht wel handig om nu in te investeren.

Succes!

rho

Dan moet ik minstens een A8 nemen. (voor HD 3D weergave)


rho

Daar zou ik dan zo'n €40 mee uitsparen t.o.v. een i3. (een A10 scheelt slechts €10 met een i3)
Natuurlijk is de betere beeldkwaliteit die een AMD zou opleveren wel een pluspunt. Voor de rest zal ie ook wel rekenkracht genoeg hebben voor een HTPC.

Blijft een beetje afwachten of die nieuwe Intel processoren een betere iGPU hebben dan de HD-4000.

Een mobo is bij AMD zo'n €10 tot €30 goedkoper dan eentje voor Intel.

Al de rest blijft identiek neem ik aan.

notoxus

Al wat verder gekomen  :D       Vind het wel leuk om te lezen hoe je tot je beslissing gaat komen.  Als je er maar geen rekening mee gaat houden dat je je keuze moet gaan verantwoorden tegenover iemand.  Als je iets wil omdat je daar een goed gevoel bij hebt gewoon ervoor gaan. Het is makkelijker om iemand zijn set af te kraken dan zelf een juiste keuze maken.


Amd vs Intel.....heb je wel eens bij Apple gekeken?
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

dennism

Ik zie de link niet echt tussen AMD vs Intel en Apple daar Apple gewoon Intel gebruikt en Apple gewoon een PC bouwer is, terwijl TS aangeeft zelf te willen bouwen, iets dat met een mac (behalve de Mac Pro eigenlijk ongemogelijk is).

Verder denk ik niet dat Apple (m.u.v. de Mac Pro) voldoet aan de eisen van TS en een Mac Pro ga je niet als HTPC gebruiken ;-). De Mac mini kan een zeer leuke HTPC zijn i.c.m. een NAS of een DAS als je tevreden bent met de basis hardware van het gekozen model, echter zie ik deze niet voldoen aan de eisen van TS, namelijk geen Blu Ray drive intern mogelijk, enkel 2x 2.5" disks, ipv de 2x 3.5" + 2.5" die TS vraagt en geen uitbreidings sloten intern voor bijvoorbeeld een betere audiokaart of een DVB-T opname kaart.

De nieuwe Intels krijgen zeker een betere GPU dan de Sandy/Ivy generatie. Waarbij het top model (HD5200) gewaarderd wordt op 3 sneller dan de huidige HD4000. Probleem is echter dat dit top model alleen in Laptops en All in ones gebruikt zal worden. De desktop processoren krijgen de HD4200/4400 of 4600 variant mee welke zeker sneller zal zijn dan de HD4000 maar hoeveel sneller is nog niet helemaal duidelijk, dit zal te zien zijn tijdens de release in de eerste week van Juni wanneer ook de uitgebreide review's komen. Daarnaast zie ik net dat de release in Juni alleen Core i5 en i7 processoren zal betreffen, de "budget" i3 modellen komen waarschijnlijk pas in Q3 2013 omdat half Juni er eerst nog een kleine i3 refresh komt (enkel iets hogere cpu snelheden) op basis van de huidige generatie. Mocht je dus een i3 willen van de nieuwe generatie dan lijkt het op dit moment zo te zijn dat je nog een paar maandjes moet wachten helaas.