Arcam nieuws

Started by ritchard, May 9, 2013, 21:03:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjongele

Quote from: Teejoo on December 27, 2018, 23:18:02
Wat is Arcos?

Kijk bijvoorbeeld eens bij BB&G https://beterbeeldengeluid.nl/portfolio/dark-knight-cinema-jbl-synthesis-four/ of zoek op JBL Arcos. Harman heeft enorm veel effort in onderzoek naar (psycho)akoestiek, plaatsing van luidsprekers en correctie gestoken. Zie ook Toole, "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms". Het zou leuk zijn als die kennis terug zou vloeien in de Arcam producten.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

Teejoo

#276
Quote from: sjongele on December 28, 2018, 00:07:51
Kijk bijvoorbeeld eens bij BB&G https://beterbeeldengeluid.nl/portfolio/dark-knight-cinema-jbl-synthesis-four/ of zoek op JBL Arcos. Harman heeft enorm veel effort in onderzoek naar (psycho)akoestiek, plaatsing van luidsprekers en correctie gestoken. Zie ook Toole, "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms". Het zou leuk zijn als die kennis terug zou vloeien in de Arcam producten.
Bedankt. Lijkt me een fantastisch systeem, zeker met multiple subs. Alleen de vraag in hoeverre zo'n target curve dan 'zomaar'  te gebruiken is.

sjongele

In de Arcam's hebben we niet alle functionaliteit die Arcos biedt, maar voor de vorm van de target curve maakt dat niet zoveel uit.

Toole heeft behoorlijk wat werk in deze richting gedaan, zie ook de PDF op http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17839. Zeer nuttige lectuur (denk ik) voor wanneer je met Dirac target curves gaat spelen. Deel van het werk zijn ook controlled listening tests geweest (fig. 14). De Arcos target curves die Google je voorschotelt (ik ben nog nooit in de luxe positie geweest werkelijk met een Arcos systeem te spelen) lijken meer op wat uit de luisterfeedback is gekomen, terwijl de Arcam curve lijkt op de predicted steady state room curve voor luidsprekers met flat direct sound. Ik vind die, net als de default Dirac curve, een beetje "flets".
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

bmateijsen

Quote from: Teejoo on December 28, 2018, 08:39:13
Bedankt. Lijkt me een fantastich systeem, zeker met multiple subs. Alleen de vraag in hoeverre zo'n target curve dan 'zomaar'  te gebruiken is.

Ik denk als je goed naar jouw curve kijkt, dan zie je veel van Arcos terug ;).

sjongele

Quote from: bmateijsen on December 28, 2018, 12:54:43
Ik denk als je goed naar jouw curve kijkt, dan zie je veel van Arcos terug ;).

Gezien jullie (mooie) productportfolio en bijbehorende kennis is het logisch dat de curves op elkaar gaan lijken ;)
Je zou alleen hopen dat Arcam ook bij andere broeders binnen de Harman familie gaat shoppen.

Ik zal hun support eens vragen: die reageren vaak goed.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

evilniek

Quote from: sjongele on December 28, 2018, 11:02:03
In de Arcam's hebben we niet alle functionaliteit die Arcos biedt, maar voor de vorm van de target curve maakt dat niet zoveel uit.

Toole heeft behoorlijk wat werk in deze richting gedaan, zie ook de PDF op http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17839. Zeer nuttige lectuur (denk ik) voor wanneer je met Dirac target curves gaat spelen. Deel van het werk zijn ook controlled listening tests geweest (fig. 14). De Arcos target curves die Google je voorschotelt (ik ben nog nooit in de luxe positie geweest werkelijk met een Arcos systeem te spelen) lijken meer op wat uit de luisterfeedback is gekomen, terwijl de Arcam curve lijkt op de predicted steady state room curve voor luidsprekers met flat direct sound. Ik vind die, net als de default Dirac curve, een beetje "flets".

Default Dirac curve moet je ook niet gebruiken, dan krijg je geluid dat zo plat is als een pannenkoek. Dankzij Bjorn(BB&G) gekomen tot een hele mooie Dirac curve, en zelf ook nog wat suggesties gedaan mbt de bass, het resultaat mag er wezen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Quote from: sjongele on December 28, 2018, 13:26:24
Gezien jullie (mooie) productportfolio en bijbehorende kennis is het logisch dat de curves op elkaar gaan lijken ;)
Je zou alleen hopen dat Arcam ook bij andere broeders binnen de Harman familie gaat shoppen.

Ik zal hun support eens vragen: die reageren vaak goed.

In de laatste versie van dirac zat een harman target curve, maar die vond ik nog niet specifiek genoeg.

Teejoo

Quote from: sjongele on December 27, 2018, 21:58:11
Mbt IMAX Enhanced: het heeft een paar firmware versies gekost voordat Arcam het bass management juist werkend had met Dirac. Misschien dat het nu ook een paar versies kost. Wel een beetje lastig natuurlijk als niet duidelijk is wat nu eigenlijk de specificatie van IMAX Enhanced is  :blink:

Mbt Dirac: tijdens de beta fase van DL 2.0 heb ik Dirac aangegeven dat de software niet aangeeft welke speakers als groot en klein staan ingesteld in de AVR. Het blijkt dat de Arcam's dit niet terugmelden. Wellicht dat de NAD's dat wel doen? Niet echt een noodzakelijk feature, maar omdat DL 2.0 toch voor een belangrijk deel over cosmetische veranderingen gaat, wel een leuke.

Hebben jullie trouwens al gezien dat Arcam nu target curves ter download aanbiedt? Ik vraag me, nu ze onderdeel van Harman zijn, wel af waarom die afwijken van wat Toole al die jaren heeft geschreven en wat ze in Arcos hebben geïmplementeerd :wacko:
Ik krijg ze niet geladen in dirac 1.0. Kan dat?

maximus79

Quote from: Teejoo on December 29, 2018, 12:20:10
Ik krijg ze niet geladen in dirac 1.0. Kan dat?
Zijn opgeslagen met dirac 2.0, dus zou heel goed kunnen dat het niet lukt.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

sjongele

Quote from: maximus79 on December 29, 2018, 13:32:24
Zijn opgeslagen met dirac 2.0, dus zou heel goed kunnen dat het niet lukt.

Ja, ze hebben de bestandsformaten veranderd. Ik zag dat DL 2.0 nu ook txt files kan lezen voor de target curves. Of'ie ze ook kan schrijven heb ik (nog) niet geprobeerd.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

maximus79

Quote from: sjongele on December 29, 2018, 14:16:27
Ja, ze hebben de bestandsformaten veranderd. Ik zag dat DL 2.0 nu ook txt files kan lezen voor de target curves. Of'ie ze ook kan schrijven heb ik (nog) niet geprobeerd.
Waren met 1.0 ook al txt en kon je ze zelf ook schrijven, met 2.0 kan dat nog steeds alleen is de opmaak anders, lastiger jammer genoeg.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

sjongele

Quote from: maximus79 on December 29, 2018, 14:42:13
Waren met 1.0 ook al txt en kon je ze zelf ook schrijven, met 2.0 kan dat nog steeds alleen is de opmaak anders, lastiger jammer genoeg.

Ik doelde meer op een wijziging die voor v 2.1.1 in de changelog staat: hij laat nu in de open dialoog voor target curves naast de nieuwe .targetcurve files ook weer .txt zien. Daarmee zou je ook het oude (eenvoudiger editeerbare) formaat dus weer moeten kunnen inlezen. Of je nu ook 1.x compatibel .txt kunt schrijven weet ik dus niet (heb ik niet geprobeerd).
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

maximus79

Quote from: sjongele on December 29, 2018, 15:22:33
Ik doelde meer op een wijziging die voor v 2.1.1 in de changelog staat: hij laat nu in de open dialoog voor target curves naast de nieuwe .targetcurve files ook weer .txt zien. Daarmee zou je ook het oude (eenvoudiger editeerbare) formaat dus weer moeten kunnen inlezen. Of je nu ook 1.x compatibel .txt kunt schrijven weet ik dus niet (heb ik niet geprobeerd).
Ok.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: maximus79 on December 27, 2018, 10:24:45
Inderdaad lijkt mijn ook niet wenselijk, ik ben nu "A beautiful planet" aan het downloaden om zelf te kunnen ervaren.
Net even geluisterd. Heel vreemd, Imax enchanced zet de arcam op een crossover van 70hz. Klinkt voor geen meter, harder en overstuurd laag. Het vreemde is als ik imax enhanced uit zet en vervolgens zelf de crosdover verander naar die 70hz krijg ik niet het zelfde resultaat. Geen idee wat het dus nog meer doet met de weergave. Schitterende docu trouwens, met prachtig beeld en geluid.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

sjongele

Heeft iemand van jullie succes met de Arcam AVRs en Atmos via AppleTV 4K? Als ik een Netflix serie met Atmos start, geeft de Arcam weliswaar Atmos aan, maar hoor ik niets uit de Atmos luidsprekers.

Met de XBox One X en dezelfde serie(s) werkt het wel. Ik vraag me af of de DD + Atmos MAT decodering in de Arcam zo loopt als verwacht.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

sjongele

Ik schreef eerder dat ik eens bij Arcam zou navragen.

Arcam's uitleg over IMAX Enhanced:

If/when you get such content it gives you more screen, basically pulling back the aspect ratio black bars as many films were not actually shot in the final aspect ratio they were mastered in for release in the cinema and so reels with "extra picture" exist. These have been mastered and converted to IMAX enhanced which along with that feature has a proprietary bass management made in partnership with DTS.

En over ARCOS target curves en Dirac:

The ARCOS targets were updated about  a year ago to get back to the Floyd based curves that we now use for both Dirac and Optimizer (SDP75). The ARCOS targets are always used with bass management so there was no full range target like that offered for Dirac.

The targets overall are effectively the same except we now offer updated sub and heights targets that allow the use of speakers that do not have the needed bass extension. Many subs cannot meet the 20 hertz target so there is an alternate for these subs and in rooms that are too large. The small heights target is for use with architectural speakers that cannot play loud enough down to 80 Hertz.

I personally think that the best route is to start with the default curve offered in Dirac (as opposed to any of these others mentioned) and gradually modify that to bring the most out of the system. The reason I suggest that is that things are usually more delicate than just slapping a preformed curve on a response that the person who made the curve has never heard or even seen before. By starting with the default Dirac curve as a foundation you have a building block and then you can manipulate that to be sympathetic to the measured response of your speakers in your room.

Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

denoontje

weer eens een mail naar Arcam gestuurd mbt de update van de laatste firmware van de 850...
Antwoord:

The software has been approved but due to the challenging launch of the HDA range, the launch of the software for the FMJ range is still TBC.

zucht


Valkyrie

#292
Quote from: denoontje on September 24, 2020, 15:41:52
weer eens een mail naar Arcam gestuurd mbt de update van de laatste firmware van de 850...
Antwoord:

The software has been approved but due to the challenging launch of the HDA range, the launch of the software for the FMJ range is still TBC.

zucht

Met welke firmware draai je nu?

Gelukkig werkt mijn AV860 zonder problemen.  :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

denoontje

#293
Quote from: Valkyrie on September 24, 2020, 16:19:07
Met welke firmware draai je nu?

Gelukkig werkt mijn AV860 zonder problemen.  :)

de laatste met imax....
kan nu alleen 'm niet van standby afhalen, want dan is de kantel frequentie van de spekaers weer ontregeld (staat dan op 50 en 70 Hrz).

kan evt teruggaan naar een vorige verzie..maar ze moeten dit gewoon ff oplossen (duurt dus al meer dan een jaar ....)

Verder geen problemen trouwens ;-)

raindog

Quote from: denoontje on September 24, 2020, 16:50:49
de laatste met imax....
kan nu alleen 'm niet van standby afhalen, want dan is de kantel frequentie van de spekaers weer ontregeld (staat dan op 50 en 70 Hrz).

kan evt teruggaan naar een vorige verzie..maar ze moeten dit gewoon ff oplossen (duurt dus al meer dan een jaar ....)

Verder geen problemen trouwens ;-)

+1 Hier ook ergernis over die cross-over-bug. Bij mij gaan alleen de Atmos kanalen steeds van 80 hz naar 50 hz, de rest blijft wel staan. Het is echt van de zotte dat zoiets simpels niet opgelost wordt terwijl de nieuwe serie bijna twee updates per maand krijgt. Zelfs een tien jaar oude Linn heeft een betere firmware-support dan mijn 1 jaar oude Arcam..
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Dirk

bwa...de tijd van die 2 updates per maand is ook alweer even geleden  :-X
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

raindog

Aha.. betekent dit dan dat de nieuwe modellen nu probleemloos werken?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PascalP

Quote from: denoontje on September 24, 2020, 16:50:49
de laatste met imax....
kan nu alleen 'm niet van standby afhalen, want dan is de kantel frequentie van de spekaers weer ontregeld (staat dan op 50 en 70 Hrz).

kan evt teruggaan naar een vorige verzie..maar ze moeten dit gewoon ff oplossen (duurt dus al meer dan een jaar ....)

Verder geen problemen trouwens ;-)

Lekker op 4.41 blijven draaien, probleemloos.
7.14 voegt enkel bugs en IMAX Enhanced toe (en HDR10+ dacht ik maar hebben wij toch niks aan op een projector)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

Nee ze moeten dit gewoon oplossen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk