High-end onboard audio komt er aan?

Started by RalphH, May 8, 2013, 11:30:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennism

Bijna alle moederborden in de intel z87 series met deze nieuwe audio chips hebben trouwens gewoon een coaxiale aansluiting, vooral de budget modellen < €150 zullen deze missen en misschien hier en daar een enkel mid/highend model ook. Bij AMD weet ik het niet, maar kan zijn dat deze wat kariger bedeeld daar dit toch meer budget gericht is icm met de trinity/richland apu's.

Verder ben ik het wel eens (zie ook mijn eerdere post) met RHO dat je dit moet kunnen relativeren, zeker omdat "high end" geen vast begrip is. De een vind high end audio beginnen bij prijspunt x, laten we als voorbeeld even €2000 nemen voor een versterker. Terwijl de andere audioliefhebben dat nog als Low end ziet, en pas warm wordt van een versterker van bijvoorbeeld 10000 euro. Let op dit is enkel een voorbeeld ;-)

Dit zie je ook bij deze on board soundoplossingen. Het is niet te vergelijken met de huidige range high end stereo geluids kaarten, die beginnen bij €200 euro oid. Echter vergeleken met andere onboard geluidskaarten en de voorgaande generatie high end geluidskaarten halen deze onboard oplossingen zulke resultaten dat deze binnen het segment waar ze invallen zeker high end genoemd mogen worden omdat ze de in de top van het onboard audio spectrum zitten in dit markt segment. 

Wijdeveld

Quote from: rho on June  7, 2013, 16:23:30
.... Nogmaals, de term on-board mag niet geminimaliseerd worden.

En wat is dan de doelgroep?
- Voor de huis tuin en keuken PC met een setje Creative Labs boxen: Who cares? Overkill
- Voor de HTPC gebruiker die wilt streamen naar een HiFi installatie: Who cares? De audiokwaliteit is nog steeds ondermaats (was een ander verhaal bij een goede S/PDIF coax uitgang)

Daarmee is dit voor 90% een show feature en slechts voor 10% een voor een doelgroep zinvolle niche markt.
Trust me, I've been there done that. Zelf heb ik op de Rampage IV de Creative Labs Xtreme (die ook alleen S/PDIF optisch ondersteunt en qua specs nagenoeg gelijk is aan dit product) om deze reden ook uitgezet en door een USB DAC vervangen.

En laten we de Fyra maar even voor wat ie is, het is al erg genoeg.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Kjelt

Quote from: Wijdeveld on June  7, 2013, 16:17:30
Die Aopen ziet er heel wat indrukwekkender uit!
Omdat er een buis (techniek uit de jaren 40) in zit?  ;D
Als ik de motor uit jouw auto sloop en er 4 paarden voor span ziet dat er ook indrukwekkend uit maar dat wil nog niet zeggen dat je er op vooruit bent gegaan  ;)

notoxus

Helemaal mee eens!  die ziet er een stuk indrukwekkender uit..
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Quote from: Wijdeveld on June  7, 2013, 18:17:15
En wat is dan de doelgroep?
- Voor de huis tuin en keuken PC met een setje Creative Labs boxen: Who cares? Overkill
- Voor de HTPC gebruiker die wilt streamen naar een HiFi installatie: Who cares? De audiokwaliteit is nog steeds ondermaats (was een ander verhaal bij een goede S/PDIF coax uitgang)

Daarmee is dit voor 90% een show feature en slechts voor 10% een voor een doelgroep zinvolle niche markt.
Trust me, I've been there done that. Zelf heb ik op de Rampage IV de Creative Labs Xtreme (die ook alleen S/PDIF optisch ondersteunt en qua specs nagenoeg gelijk is aan dit product) om deze reden ook uitgezet en door een USB DAC vervangen.

En laten we de Fyra maar even voor wat ie is, het is al erg genoeg.

Voor mij zou die feature prima passen.
Ik heb geen ht receiver maar ene analoge stereo versterker.
Ik ben aan het proberen het aantal componenten zo beperkt mogelijk te maken. Een HTPC met een degelijke analoge uitgang is dus best wel nuttig.
Ik denk niet dat ik de enige ben die graag goed geluid heeft, geen plaats heeft om op een deftige manier 5 luidsprekers neer te zetten, maar niet zo voor dat esoterische "high-end" gedoe is.
En het kan je verrassen, maar ik ken zo wel meer mensen.

Wijdeveld

Probeer een USB DAC zoals de Dragonfly, Meridian of HRT. Dan heb je een super geluid en ben je qua systeemkosten echt niet buitensporig bezig. Of koop een Asus Xonar DS, dan heb je ook een prima geluidskaart met verwisselbare op amps.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

dennism

Quote from: Wijdeveld on June  7, 2013, 18:17:15
En wat is dan de doelgroep?
- Voor de huis tuin en keuken PC met een setje Creative Labs boxen: Who cares? Overkill
- Voor de HTPC gebruiker die wilt streamen naar een HiFi installatie: Who cares? De audiokwaliteit is nog steeds ondermaats (was een ander verhaal bij een goede S/PDIF coax uitgang)

Daarmee is dit voor 90% een show feature en slechts voor 10% een voor een doelgroep zinvolle niche markt.
Trust me, I've been there done that. Zelf heb ik op de Rampage IV de Creative Labs Xtreme (die ook alleen S/PDIF optisch ondersteunt en qua specs nagenoeg gelijk is aan dit product) om deze reden ook uitgezet en door een USB DAC vervangen.

En laten we de Fyra maar even voor wat ie is, het is al erg genoeg.

Ik denk dat je de doelgroep wel vrij beknopt weergeeft. Ik denk dat verreweg de grootste doelgroep van deze mobo's niet genoemd wordt, namelijk gamers. Die willen eigenlijk altijd goed geluid (geen audiofiel high end geluid met een budget van minstens 3 nullen) maar goed voor gaming en muziek luisteren op de PC. tot voor kort was deze doelgroep altijd aangewezen op dedicated geluidskaarten omdat onboard solutions gewoon niet voldoen bij gamen op een redelijk niveau. Deze generatie onboard audio kaarten geeft echter voor deze doelgroep een grote stap voorwaards.

Verder eens met de stelling over creative boxjes.
m.b.t. tot Coaxiaal echter zoals hierboven ook al aangegeven hebben de meeste non budget modellen die o.a. op mijn shortlist staan voor mijn haswell upgrade gewoon een coaxiaale uitgang.

Wijdeveld

Prima, allle kwaliteitsverbeteringen op audiogebied zijn meegenomen :smile:.
Zelf vond ik de 'hi-end' oplossing van de Asus Rampage zwaar tegenvallen. Ook voor mid-fi (zeg maar tot 1.000 euro) voor bij de PC zijn er hele leuke oplossingen. Een plaatje van mijn thuiswerkplek met externe DAC
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Linx

#33
 :withstupid: