High-end onboard audio komt er aan?

Started by RalphH, May 8, 2013, 11:30:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Delesh

On bord lijkt me altijd iets minder. Vermids print uit alles bestaat. Dus storing zal wel optreden
Woonkamer : Tag Mclaren AV32R - parasound 5250 - OPPO BDP-105 Darbee -quadral Montan VIII - quadral Base VIII - wireworld speaker kabel Equinox® 7 - wireWorld power cord Aurora™ 7 - ULTRAVIOLET 7 HDMI kabel -vortexbox streamer zelf gemaakt - lg hecto
Headphone setup : hd-800 sennheiser - amb headphone amp M3 met Q11 voeding - Hifiman HE-400 (voor men vrouw)

Yasin

Ik zou dan eerder een wat goedkoper moederbord nemen met een dedicated geluidskaart van creative oid.

Dit vind je misschien ook wel interessant(staat ook een link in jouw artikel btw):

http://tweakers.net/nieuws/88851/gigabyte-toont-socket-1150-moederbord-voor-haswell-processors.html 
Stereo/HT combi: Denon AVC-X8500H | Marantz PM-10 | Marantz SA-10 | Focal Diablo Utopia | Focal Electra CC 1008 BE | Focal Electra 1007 BE | Focal Aria SR900 | Focal Electra IC1002 | Antimode Dual Core | 2x Klipsch RS115W | Panasonic TX-65HZ1000E

RalphH

Quote from: Yasin on May 13, 2013, 13:50:35
Ik zou dan eerder een wat goedkoper moederbord nemen met een dedicated geluidskaart van creative oid.

Dit vind je misschien ook wel interessant(staat ook een link in jouw artikel btw):

http://tweakers.net/nieuws/88851/gigabyte-toont-socket-1150-moederbord-voor-haswell-processors.html 

Ik ook wel denk ik, maar voor iemand die een klein pc-tje met microatx in zijn kamer wil zetten, is het wel interessant. die gigabyte ook trouwens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Silvermane

Lijkt me niet zo relevant als je toch via HDMI-out gaat naar je receiver bvb, niet ;)
Als je je HTPC ook als decoder gebruikt daarentegen en de verschillende kanalen rechtstreeks naar een versterker stuurt wel leuk. Maar dan loop je waarschijnlijk weer tegen de beperkingen van de weinig kwalitatieve audio connectors...

Kjelt

Nou ja high-end, ze gebruiken een NE5532, de standaard 1 euro opamp die overal ook in je $5.- mp3 spelertjes zit. Op zich prima een standaard opamp maar om dat nu highend te noemen naaaaaah.
Daarnaast vanwege de crap schakelende voedingen in PC's zou ik dit alleen leuk vinden in een laptop dan heb je nog kans op een redelijk goed geluid.
Als je echt kwaliteit wilt koop dan zoals alle muzikanten een extern audiodevice met firewire interface.

Erik

Kan je nagaan wat er standaard op zit als dit voor high end doorgaat. :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Wijdeveld

Tja, en dat in een tijd dat een losse mobiele DAC (Meridian, Dragonfly, HRT) ook geen drol meer kost. Toch ben ik zelf wel tevreden over de Asus Essence STX met andere opamps en AISO drivers. Weliswaar een losse geluidskaart, maar wel lekker compact ingebouwd in de HTPC.
Kan me ook voorstellen dat je de on board 'audiofiele' geluidskaart gebruikt als goedkope coaxial toslink richting een externe DAC. De huidige USB port wordt steeds beter, maar is qua interferentie inferieur aan een goed coax signaal. 
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

notoxus

Mooie ontwikkeling! Zou voor mij de doorslag kunnen geven om een bepaald moederbord aan te schaffen. Lijkt me een tof iets om daar ook lekker  met de upamps te kunnen wisselen en het eerste moederbord met een audiobuis zie ik juichend tegemoet.  ;D
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Kjelt

Quote from: notoxus on June  6, 2013, 20:39:18
Mooie ontwikkeling! Zou voor mij de doorslag kunnen geven om een bepaald moederbord aan te schaffen. Lijkt me een tof iets om daar ook lekker  met de upamps te kunnen wisselen en het eerste moederbord met een audiobuis zie ik juichend tegemoet.  ;D
Ga je er dan ook een 300W lineaire voeding bij bouwen/kopen  :-X

notoxus

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Wijdeveld

Quote from: notoxus on June  6, 2013, 22:35:17
neuh. Lijkt me niet zinvol. 

Prima, maar noem het dan ook geen hi end. Een goede linear power supply is weldegelijk een zinvolle investering als je de geluidskwaliteit wilt verbeteren. Zie  http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0206/midmonth/bolder_modified_slimdevices_squeezebox.htm
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

notoxus

Ik heb het hier ook niet over een high end audio systeem.  Ik vind het een goede ontwikkeling.  :pompom:
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

dennism

Je hebt natuurlijk ook high end en high end. In de markt voor on board audio zijn deze oplossingen zeker high end te noemen daar ze een stuk beter getest worden dat de standaard onboard audio oplossingen, de Gigabyte audio oplossing is de laatste dagen getest door diverse hardware sites waarbij de onboard audio ongeveer gelijk presteert als een dedicated audio kaart van +- 100 tot 125 euro bij het luisteren van muziek, films en game audio.  Als je dan de keuze moet maken tussen 2 moederborden waar de ene met standaard onboard audio 170 euro kost, en deze met "High end" onboard audio 180 dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt als de rest van de features gelijk zijn. Scheelt je toch weer 100 euro voor een dedicated kaart.

In absolute termen is het natuurlijk zeker geen high end audio apparatuur laat daar geen misverstanden over ontstaan, echter zoals hierboven al genoemd is het zeker een step up vanaf de onboard audio oplossingen van de laatste jaren wat gewoon voor iemand die graag bij de PC ook wat muziek luistert of leuk geluid wil bij het gamen toch leuk is.


Kjelt

Met die nuancering en relativering er bij heb je wat mij betreft gelijk.


Wijdeveld

HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

rho

Ik denk enkel optisch. Voor zover ik iets kan ontwaren op de connector met de analoge audio uitgangen.

Wijdeveld

Dacht ik ook. Ben je toch weer beperkt in bandbreedte tot 96 kHz, of je bypassed the geluidskaart geheel en gaat via USB voor een externe DAC.

Was zelf nog wel benieuwd of de meerprijs voor dit soort hi-end on board geluidskaarten zich terugbetaald in een goede S/PDIF uitgang. Een kwalitatief hoogwaardige USB to S/PDIF kan immers al snel >$500 kosten (http://www.audiostream.com/content/bel-canto-ulink-usb-spdif-converter).
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

rho

Dat hoeft absoluut zo duur niet te zijn, ook zonder in te boeten aan geluidskwaliteit.
Omdat die 5x zo duur is wil nog niet zeggen dat ie enigszins beter is dan een meer betaalbaar toestel.

Wijdeveld

Of je wel of geen verschil tussen kabels, convertors, PSU's hoort laat ik hier even in het midden.
De vraag is of dit nu high end onboard audio is. Dit kun je op twee manieren toetsen:
  - Wat is de geluidskwaliteit over de analoge uitgang, dus met gebruik van de on board DAC en eventueel verschillende op amps
  - Wat is de kwaliteit van de digitale uitgang (hier dus helaas alleen optisch) bij gebruik van een externe DAC

Ook voor deze laatste toepassing kan dit een interessant moederbord zijn. Als je voor USB out gaat voor een externe DAC dan maakt het allemaal niet uit en kun je net zo goed voor een goedkoper moederbord gaan.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

rho

#21
Zoals hier al eerder is aangehaald: Het ligt er maar aan wat je high-end noemt.
Hier wordt high-end gebruikt en ik denk dat een zéér belangrijke term bij de beschrijving van het product "on-board" is. T.o.v andere on-board audio oplossingen zal deze er wel een stukje bovenuit steken. Dus met dat in het achterhoofd is dit wel "high-end on-board audio".
Dat jij twijfels hebt of dit "high-end audio" is, is dan niet verwonderlijk. Je minimaliseert een beetje de belangrijkste factor uit de productomschrijving.

Achiel

Quote from: notoxus on June  6, 2013, 20:39:18
Mooie ontwikkeling! Zou voor mij de doorslag kunnen geven om een bepaald moederbord aan te schaffen. Lijkt me een tof iets om daar ook lekker  met de upamps te kunnen wisselen en het eerste moederbord met een audiobuis zie ik juichend tegemoet.  ;D

http://tweakers.net/nieuws/22051/aopen-introduceert-moederbord-met-vacuumbuizen.html 2002 reeds uitgebracht.

Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Wijdeveld

Die Aopen ziet er heel wat indrukwekkender uit!

High-end on board heel anders definieren als high-end hifi is net zo iets als de Fyra de Ferrari onder de high speed treinen noemen maar wel zeggen dat je 'm toch echt niet mag vergelijken met een TGV die 250 km/uur rijdt. Doel is een goede geluidsreproductie, liefst analoog of als tussenstap naar een externe DAC.



HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

rho

#24
Dat vind ik nu niet. Die Fyra was wel degelijk bedoeld als HST. Een trein die aan hoge snelheid passagiers kan vervoeren op het openbare spoorweg netwerk.
In vergelijking met andere treinen die voor diezelfde toepassing gebruikt worden is die Fyra best wel als Ferrari te omschrijven: Een compleet onbetrouwbaar Italiaans hoge snelheids transportmiddel. ;) Maar helemaal niet high-end dus.

Dit is een audio toepassing op een moederbord.
In vergelijking met andere audio toepassingen op moederborden is dat waarschijnlijk (ik heb het zelf nog niet getest natuurlijk) kwalitatief wel een stukje hoogstaander. Dus aan het top-einde van de kwaliteitsschaal. High-end dus. Nogmaals, de term on-board mag niet geminimaliseerd worden.