Adobe stapt volledig over op abonnement model

Started by Erik, May 7, 2013, 17:43:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

QuoteAdobe heeft op Adobe MAX aangekondigd dat er geen plannen zijn om nieuwe versies van de Creative Suite applicaties en suites uit te brengen. In  plaats daarvan zullen de nieuwe versies alleen worden aangeboden middels Creative Cloud waarvoor een abonnement van een maand (of langer) kan worden afgesloten. Deze versies zullen beschikbaar zijn vanaf 17 juni. De laatste versie van Creative Suite applicaties, CS6, zal nog wel verkocht blijven worden. Uitzondering is Lightroom 5. Deze aanstaande versie zal nog wel aan te schaffen zijn, naast dat de applicatie beschikbaar is als onderdeel van een Creative Cloud abonnement.
Lees het hele verhaal op
http://nl.fotovideo.nu/nieuws/34866/adobe-stapt-volledig-over-op-abonnement-model

En op
http://www.dpreview.com/news/2013/05/06/Adobe-kills-perpetual-licenses-as-creative-suite-moves-to-creative-cloud-cc
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kingpin

Met Creative Cloud kunnen de bestanden in de cloud worden opgeslagen, gesynchroniseerd en worden gedeeld met andere gebruikers die gebruik maken van OSX, Windows, iOS, Android en Behance. De applicaties zelf draaien niet in de cloud, maar moeten op de computer worden geïnstalleerd.

De kosten voor Creative Cloud voor individuen (en daarmee alle applicaties van Adobe) komt neer op €61,49 per maand met een looptijd van een jaar. Een onmiddellijk opzegbare versie kost €92,24 per maand. Klanten die een versie van CS3 of recenter bezitten kunnen in het eerste jaar voor €36,89 per maand gebruik maken van de meest recente versie van de applicaties. Voor CS6 bezitters gaat het om €24,59 per maand voor het eerste jaar.
Individuele applicaties voor individuen kosten €24,59 per maand met een looptijd van een jaar. Een onmiddellijk opzegbare versie kost €36,89 per maand. Klanten die een versie van Creative Suite hebben (minimaal CS3) betalen een jaar lang €12,29 per maand.


Ik weet het niet maar zelf zou ik never gebruik willen maken dat mijn originelen ergens ter wereld in een cloud komen te staan. Hoe zit het met het waarborgen van veiligheid en het garanderen dat mijn originelen niet per ongeluk toch onbeschermd in de cloud komen te staan.
En wat is de up -en downloadsnelheid van de cloud als ik een bestand van 1Gb wil bewerken in Photoshop bijvoorbeeld.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Alles staat gewoon op je HDD, maar er is een OPTIE voor de cloud.
Veel mensen zullen hier trouwens niet blij mee zijn, kosten zijn behoorlijk aan de prijs voor de particulier en zelfs bedrijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Wat vooral vervelend is is dat je niet eeuwig met een oude versie kunt blijven werken als die nog alles doet wat het moet doen.

Zodra je een nieuwe camera koopt wordt die niet meer ondersteund en zou je enkel daarvoor moeten overstappen naar de dure cloud versie.  Eigenlijk is het belachelijk dat ze je daartoe kunnen verplichten. Weet niet of er een goedkoop en bijna net zo goed alternatief bestaat...
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kingpin

Ik weet niet of dit wel zo'n goede set is, zeker gezien de prijzen en de 'hype' om met 'cloud' te werken.
Klinkt allemaal leuk maar als consument/gebruiker wordt elke update per versie alsmaar duurder en duurder, en onderling zijn het al lang geen revolutionele wijzigingen meer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

VlisChris

Kort maar krachtig: compleet ruk dit systeem :(
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

En nee. LR Is voor mij een weinig fijne optie. Heb een hekel aan dat prigramma. Alles went, PS ken ik gewoon goed. Dus zit er weinig op te wachten over te moeten stappen door zo'n verdienmodel.

Ben benieuwd of illegaal gebruik goed tegen te gaan is door ze. Dat kan anders wel eens een flinke vlucht gaan nemen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Bedreiging voor het gratis leereffect, de knowledge and skills base die nu bestaat, ookwel bekend als het Word Perfect effect (al lees ik dat dat er tot 180 dagen offline gebruik is).

Gebruikers kunnen niet meer de minder dure US downloadable versie aanschaffen, met de hogere prijzen wordt het dan nog eerder third party versie, of geen Adobe. Niet dat er nog veel niet hardware gebonden alternatieven zijn, Avid...

LP

Zo slecht is dit systeem niet. Voorheen had ik een suite (weet niet meer welke). Met ieder jaar een upgrade naar de nieuwste versie was ik zes- tot zevenhonderd euro kwijt. En toen had ik de beschikking over een beperkte set applicaties. Heb nu voor hetzelfde bedrag de beschikking over alle Adobe applicaties.

En wat is nu zes tientjes per maand? Hoeveel geld gooi je niet weg aan een auto, of je alles-in-één abo of je mobiele telefoon? En zo kan ik er nog wel een aantal.

Ejorne

Voor diegene die elk jaar de nieuwste versie nodig heeft is het systeem nog niet zo slecht maar voor de ondernemer of particulier die wat langer met een versie zou kunnen doen is het geen fijn nieuws...

J.A.F._Doorhof

Cs6 blijft Werken natuurlijk.
Pak de gratis DNG convertor en je kan ook nieuwe camera's gebruiken.

Veel van de negatieve reacties zijn van mensen die simpelweg niet op de hoogte zijn van hoe het werkt (bv ik moet online zijn) of niet de berekeningen hebben gedaan.

Overall is het iets duurder maar niet heel veel. En is het verspreidt.

Zie ook www.frankdoorhof.com van vandaag voor mijn idee en wat antwoorden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

StefaanD

Quote from: Kingpin on May  7, 2013, 22:40:35
Ik weet niet of dit wel zo'n goede set is, zeker gezien de prijzen en de 'hype' om met 'cloud' te werken.

Het mag duidelijk zijn, je bent véél te véél bezig met stereo en surround  :D

Hier ook professioneel bezig met Adobe, vooral inDesign dan. Vraag me af er gaat gebeuren met plugins en extensions ? Gaat dit nog wel ondersteund worden ?

En zal er uberhaupt nog iets zijn als InDesign Server, vind daar ook niet meteen iets over terug.


Ben het wel eens, dat het nog maar moet blijken of dit wel een goeie zet is. Nu Adobe kan zich tegenwoordig héél veel permitteren want ze hebben toch een beetje een monopolie positie.

Ejorne

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  8, 2013, 09:31:42
Cs6 blijft Werken natuurlijk.

Natuurlijk blijft cs6 werken. Maar wat als je nog geen suite hebt, de komende tijd zullen er ook nieuwe ondernemers starten of straks een nieuwe computer kopen waarop het misschien niet meer (makkelijk) te draaien is...

StefaanD

En waarom zou het dan niet gemakkelijk draaien ? Snap je redenatie niet helemaal.

Wij hebben zat klanten die nog met CS3 aan de slag zijn, vooral de kleinere eenmanszaken dan.

Isflicka

Eigenlijk ben ik hier geen voorstander van want ik wil gewoon iets kopen en daar volledig eigenaar van zijn. In het verleden heb ik ook regelmatig het aanbod gekregen om mijn fotoapparatuur allemaal in een soort leaseconstructie onder te brengen. Achteraf ben ik blij dat ik hier niet aan heb meegewerkt.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Ejorne

Quote from: StefaanD on May  8, 2013, 11:19:53
En waarom zou het dan niet gemakkelijk draaien ? Snap je redenatie niet helemaal.

Wij hebben zat klanten die nog met CS3 aan de slag zijn, vooral de kleinere eenmanszaken dan.

Wij hebben die klanten ook. Sommige werken zelfs nog met pagemaker, en dat draait dus niet goed meer op de laatste windows versies. Wie weet wat de opvolger van windows8 is en of de huidige software daar nog goed op draait...

Erik

Het wordt al duurder en daarmee vervelender, zelfs voor jou denk ik, als iedereen die software verkoopt dit model gaat invoeren. Tientje per gebruiker per maand voor je OS, al je overige foto software pakketten, idem voor Oficepakket, je administartie pakketen, zelfs games.
Stel je voor dat je straks alleen maar beamers kan leasen voor een vast bedrag per maand :D

Ok nog even een ver weg doemscenario maar het zet je wel aan het denken.

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  8, 2013, 09:31:42
Cs6 blijft Werken natuurlijk.
Pak de gratis DNG convertor en je kan ook nieuwe camera's gebruiken.

Veel van de negatieve reacties zijn van mensen die simpelweg niet op de hoogte zijn van hoe het werkt (bv ik moet online zijn) of niet de berekeningen hebben gedaan.

Overall is het iets duurder maar niet heel veel. En is het verspreidt.

Zie ook www.frankdoorhof.com van vandaag voor mijn idee en wat antwoorden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Op zich ja, maar ook nee.
Voor hele dure software is dit zeker een oplossing die je erg veel kan besparen.
TENZIJ je natuurlijk nooit de upgrades doet, dan is het een doem scenario.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

#20
Er zijn er genoeg die nooit of heel weinig upgrades uitvoeren.
Persoonlijk werk ik ook gewoon nog met CS4 en geen behoefte om te upgraden. Dan wordt het in mijn geval een duur geintje :) Maar och. Ik laat mijn versie lekker staan zoals die is. Tegen de tijd dat ik moet/wil upgraden zie ik vanzelf wel weer verder. Ben het de komende tijd niet van plan, dus ik merk er gelukkig nog weinig tot niets van. (gebruik eigenlijk de nieuwste snufjes toch nooit uit de latere CS pakketten).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Contant aware fill en de nieuwe liquify zijn toch wel ERG handig :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Alles gaat naar dit soort modellen toe, XBOX games, Bluray opvolgers maar ik vrees voor de heren dat de inkomsten zullen gaan tegenvallen. Mensen willen iets fysieks terug voor hun euro's. Als ik naar Adobe kijk, ik heb verleden jaar voor het eerst een pakket gekocht die ik 2 a 3 keer per jaar gebruik om mijn vakantiefoto's op te poetsen. De enigste reden dat ik het heb aangeschaft is dat ik er 4 a 5 jaar gebruik van kan maken. Als ik naar bovenstaande abonnement kijk dan zal ik al mijn foto's binnen de maand moeten processen en ben ik 80 euro kwijt. Hmmmm ik denk dat ik voor dat bedrag dat wel kan gaan uitbesteden aan foto-amateurs of beter nog, bekijk het maar ik gebruik de foto's wel zoals ze zijn.
Dit is alleen voor pro's of echte hobbie amateur fotografen nog interessant, die hele grote groep zo nu en dan gebruikers gaan allemaal afhaken.

Erik

Je zou Lightroom nog eens kunnen overwegen als je het niet al gebruikt, schijnt ook een hele hoop te kunnen wat PS kan maar kost iets van 120 euro dat klinkt al een stuk gunstiger.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

Of PS Elemens, daar kom je ook een heel eind mee als het gaat om postprocessing. Kans is groot dat je er niets mee te kort komt. Wil je echter de artistieke kant op, dan loop je met Elements wel snel tegen beperkingen op.  Ben zelf nu Corel Aftershot Pro aan het verkennen. Ook een leuk pakket. Geschikt voor Windows, Mac en Linux.
Groeten,
Edwin