advies gevraagd airco voor in ht

Started by simsatit, April 29, 2013, 19:09:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simsatit

Beste medeforummers,

met de zomer op komst wil ik de mogelijkheid bekijken voor airco in het ht.
ons ht is op zolder en midzomer is het daar bloedje heet.
Er is 1 zolderraam die ik zou kunnen gebruiken voor aanzuig of afvoer lucht.
een externe ac is geen mogelijkheid, de unit zal dus -of in het ht -of in een andere ruimte moeten.
ik schat dat de inhoud van de ruimte zo een 95 tot 105 m3 is.
Streef temperatuur is zo een 22c max, op zolder kan het zo een 35c worden dus een reductie van minimaal 10 graden is gewenst.

heeft iemand tips?
thanks.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

MegaJ

Quote from: simsatit on April 29, 2013, 19:09:54
Beste medeforummers,

met de zomer op komst wil ik de mogelijkheid bekijken voor airco in het ht.
ons ht is op zolder en midzomer is het daar bloedje heet.
Er is 1 zolderraam die ik zou kunnen gebruiken voor aanzuig of afvoer lucht.
een externe ac is geen mogelijkheid, de unit zal dus -of in het ht -of in een andere ruimte moeten.
ik schat dat de inhoud van de ruimte zo een 95 tot 105 m3 is.
Streef temperatuur is zo een 22c max, op zolder kan het zo een 35c worden dus een reductie van minimaal 10 graden is gewenst.

heeft iemand tips?
thanks.

Heb niet meteen een tip voor je, maar vraag me af of je een ruimte met dergelijke inhoud gekoeld krijgt als je geen externe ac kan toepassen...
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

donaldk

#2
Hoezo is een externe condensor unit niet mogelijk? Je moet altijd ergens je warmte kwijt.

Kijk even naar het topic van vorig jaar waar we het hadden over monoblock airco's, het beperkte aanbod in Nederland en de problemen met de uitgang van de Panatron. Ik kom nu net een merk genaamd Lennox tegen, deze heeft twee buizen van 20 centimeter een aan en een afvoer door de muur, Peterr is dit wel groot genoeg? De Panatron heeft gaten van 16 centimeter, de Coolbuddy en Windy (alleen de grote heeft 20 cm) slechts 15 centimeter.

Alleen heeft deze in de opgave de helft van de door jou gevraagde m3 capaciteit.

http://www.sentjens.nl/airconditioning/Lennox/Monoblock.htm

Ow die Lennox Unico's had ik toen ook al gezien: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45540.msg2244595#msg2244595.

Rem395

Ik mag aannemen dat als je een zolder hebt je ook een tuin hebt of een buitenmuur waaraan een buitendeel kan worden gemonteerd.. Er zijn zeer veel oplossingen te bedenken die je verkoeling in de zomer en verwarming in de winter kunnen bieden (airco's kunnen koelen en verwarmen door het systeem om te draaien).

Als de inhoud van je ruimte neem en ik vermenigvuldig die met 40W (fuistregeltje) dat kom ik uit op 4200W aan vermogen dat je nodig hebt. Je kan dat veelal kiezen voor een type 35 of een type 50. Persoonlijk zou ik gaan voor een type 50 omdat deze dan kan draaien op een lager luchtvolume zodat deze veelal stiller is dat een type 35 op het maximale luchtvolume.

Kijk eens op alklima.nl om wat voordeelden te zien. Ik weet zeker dat er een installatuer bij je in de buurt zit die je volledig kan informeren.

Succes! 8)
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

_ MarcelloW _

#4
Gezien jouw eisen (formaat van de ruimte en het feit dat je geen buitenunit wil) ben ik geneigd te zegegn... Onmogelijk.


Waarom overigens een nieuw topic? Deze: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45540.msg2441065#msg2441065 is niet goed genoeg?


Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Hanky Panky

De buitenunit kan ook aan de andere kant van je huis komen te staan, leidingen van 20 meter zijn geen enkel probleem. Je hebt hooguit wat meer aanleg kosten.

Monoblock airco's koelen voor geen meter, vreten stroom en maken zo veel lawaai dat je daar echt niet happy van wordt. Wij hebben beiden gehad, ik weet waar ik over praat  ;)

Mijn vrouw heeft gisteren onze oude mono gebruikt (staat bij mijn ouders) in een kamertje van 3,5 x 4. 's avonds om 22.00 uur aangezet (26 graden in de kamer) en 's nachts om 4 uur was het eindelijk 22 graden.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

donaldk

#6
Je hebt zelfs inverter monoblocks, dus niet alle monoblocks zijn ondingen, maar dan zit je op prijzen concurrerend met single split units. Deel zit dan buiten.

THX-UltraII

Ik zou toch overwegen om een split airco te nemen. Ik heb ook maar even doorgespaard destijds en heb toe een Daikin inverter gekocht. De buitenunit staat op dak en de binnenunit is echt fluiterstil. Ik heb mijn binnenunit zwart gespoten waardoor het mooi integreert in mijn pitch black HT ruimte.