Fritz!Box van XS4ALL met draadloos printen?

Started by wil, April 23, 2013, 20:55:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Wie heeft de sleutel gevonden?

Ik heb sinds kort een Fritz!Box Fon WLAN 7360 als gecombineerde modem en router. Hierop wil ik via het draadloze netwerk een HP LaserJet 5 aansluiten. Deze LaserJet heeft een JetDirect Ethernet-kaart.

Voorheen had ik een LinkSys WAG54P Access Point die verbonden was aan de printer en door een LinkSys WRT54G router herkend werd. Zodoende kon ik gewoon printen via IP-adres. Maar die Fritz!Box geeft niet zelf IP-adressen binnen je netwerk uit zoals de LinkSys WRT54G dat deed via een DHCP client tabel.

Wie weet hoe je een HP LaserJet met JetDirect-kaart kan laten communiceren met een Fritz!Box zodat ik via IP kan printen?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

harteman

Ik heb ook een Fritz en daar zit gewoon een DHCP client in. Via wps kun je een printer snel verbinden.

Groet,
Harteman

wil

Quote from: harteman on April 23, 2013, 21:58:24
Ik heb ook een Fritz en daar zit gewoon een DHCP client in. Via wps kun je een printer snel verbinden.

Groet,
Harteman
Hoi,

Hoe doe je dat dan?
Ik kan de WPS functie niet vinden. Ik heb wel gemerkt dat bij sommige (nieuwe!) Firmware updates functionaliteiten verdwijnen. Heel irritant.

Ik heb de volgende Firmware:

FRITZ!Box Fon WLAN 7360

FRITZ!OS 05.51
Firmware version: 111.05.51

Groeten, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

dennism

Wat probeer je nu precies te doen? Gaat het hier om Wifi (Wireless) of Ethernet (bekabeld) of beide. Als je Jetdirect goed is ingesteld zal deze een fixed IP hebben in je oude range, daar een goed geconfigureerde Jetdirect niet op DHCP staat, tenzij er een DHCP reservering is geweest op MAC adres.

Wat je denk ik het beste kan doen is de Printer of de Jetdirect module te resetten naar default settings (dan zal hij wel op DHCP staan). Daarna via de router het IP van de printer opzoeken (of de printer een configuratie pagina laten uitdraaien) en deze dan wel via de webinterface van de jetdirect module, of via de router een Fixed IP in de juiste range geven, dan wel een DHCP reservering maken. 

Hierna de printer correct installeren op de PC met het juiste IP Adres en hierna zal het weer moeten werken.


harteman

#4
Onder WLAN > security > tabblad wps quick connection

wil

Quote from: dennism on April 23, 2013, 23:26:07
Wat probeer je nu precies te doen? Gaat het hier om Wifi (Wireless) of Ethernet (bekabeld) of beide. Als je Jetdirect goed is ingesteld zal deze een fixed IP hebben in je oude range, daar een goed geconfigureerde Jetdirect niet op DHCP staat, tenzij er een DHCP reservering is geweest op MAC adres.

Wat je denk ik het beste kan doen is de Printer of de Jetdirect module te resetten naar default settings (dan zal hij wel op DHCP staan). Daarna via de router het IP van de printer opzoeken (of de printer een configuratie pagina laten uitdraaien) en deze dan wel via de webinterface van de jetdirect module, of via de router een Fixed IP in de juiste range geven, dan wel een DHCP reservering maken. 

Hierna de printer correct installeren op de PC met het juiste IP Adres en hierna zal het weer moeten werken.
Ik probeer het via Wifi te doen, maar de printer heeft zelf geen draadloze verbinding, dat moet een Wifi access point doen die bedraad via de JetDirect module aan de ethernet kaart hangt. Voorheen was het zo dat het LinkSys Access Point een IP-adres had binnen de oude range. Deze kon wel veranderen wanneer je de stekker van dat ding er uit haalde en er weer in stopte.
Ik zal eens een configuratie uitdraai maken. Misschien geeft ie daarin zijn IP-adres prijs. Een fixed IP-adres maken en dat aan een MAC-adres toewijzen heb ik al geprobeerd maar was geen succes.

Quote from: harteman on April 23, 2013, 23:50:05
Onder WLAN > security > tabblad wps quick connection

Die optie heb ik nog niet geprobeerd. Werkt dat bij alle 'devices'? Ik ga het controleren.

Wordt vervolgd.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Helaas, ben nog niet veel verder.
De WPS functie krijg ik niet aan de praat, dan moet het andere device ook zo'n knop of een PIN hebben. Daar zijn deze Linksysjes wat te oud voor.

Nu heb ik gelezen dat de WRT54G zelf NIET als repeater werkt. Wel kan deze de WAP54G herkennen. Ik zit dus aan de volgende optie te denken:

Fritz!Box -> ethernetkabel -> WRT54G -> WAP54G -> HP LaserJet.

Alleen, dit betekent dat de Fritz!Box geen DHCP mag hebben en dat de WRT54G dit moet gaan doen. Ik raak ondertussen wel een beetje de kluts kwijt hoe je waar wat moet invoeren.  :wacko:

Wie heeft dit op een rijtje?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

HOERA!
Het is gelukt  ;D maar niet met een Linksys router/access point  :dry:

De oplossing: ga naar de winkel en koop voor best veel geld een Fritz!WLAN Repeater 300N. Configureer deze volgens de gebruiksaanwijzing. Sluit de printer aan en print een zelftest. Op deze zelftest uitdraai staat een ander IP-adres dan de Repeater zelf heeft gekregen! Dit IP-adres gebruik je om naar te printen zoals Dennis ook al zei. Het gekke is dat ik bij de Linksys configuratie naar het IP-adres van het acces point moest printen, dat is nu dus anders.

Hoe dan ook, ik kan weer printen en heb tevens een snelle Wifi-verbinding door het hele huis. Kost een paar centen, heb je ook wat.

:pompom:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60