Review: digitale 3D IMAX in Pathe Den Haag; zaal 4

Started by s0000884, May 1, 2013, 02:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

s0000884

Na vele jaren ben ik weer eens een film gaan kijken in de bioscoop, om te kijken hoe deze technisch beter geworden is. Alle keren daarvoor waren jaren geleden en daarbij keek ik naar super-35 formaat release film prints (gewone 35mm filmrollen dus). De kwaliteit van een goede rol was in de jaren 90 duidelijk beter dan wat full-HD nu te bieden heeft (hogere resolutie).

Een enkele keer ging ik naar het Omniversum waar IMAX films te zien waren (10 keer groter filmformaat dan 35mm; resolutie in de orde van 20-30 megapixels). Ook al is dat beeld gigantisch, de scherpte was enorm goed; overweldigend. Ik weet niet hoe goed de nieuwe 4k projectoren zijn, maar ze vallen in ieder geval volledig in het niet bij een echte IMAX film.

Maar goed. Ik ging dus naar Pathé, en zag daar Ironman 3, er werd met veel lof gesproken en geadverteerd dat het IMAX kwaliteit was. Ik ging dus met IMAX verwachtingen de zaal in. Die zaal zag er goed uit (zeer groot scherm, mooie layout). Alleen de surround speakers waren teleurstellend (2 herrieblazers in de hoeken achter die ook nog een zeer schel geluid gaven, veel slechter dan de 12 of zo luidsprekertjes die normaal rondom de zaal staan), verder heel mooi; credit naar Pathe Den Haag.

Ik moet zeggen dat het Pathe personeel bijzonder vriendelijk en gastvrij is (viel echt op). Je ziet tekenlijsten in WC's waaruit blijkt dat men heel open is over hoe de hygiëne wordt gecontroleerd. De filmpauzes zijn blijkbaar inmiddels afgeschaft. Allemaal top. Het volgende kan ik de mensen van Pathe niet kwalijk nemen, maar neem ik IMAX wél kwalijk.

Ik bedoel hiermee de resolutie van die digitale projectie. Dit mag geen IMAX heten. De kwaliteit was niet alleen slechter dan het IMAX wat ik gewend was, maar het was qua resolutie zelfs slechter dan gewone 35mm film! De kleuren / contrast enz. waren wel dik in orde. Maar de duidelijk zichtbare pixels en onscherpte door een gebrek aan resolutie (die voor IMAX 3D digitaal blijkbaar slechts 2K is, 10 tot 15 keer slechter dan echte IMAX film dus!) gaven mij het gevoel naar een (hele goede) consumentenbeamer te kijken in plaats van een professionele filmprojector. Zo'n consumentenbeamer op 25m breed projecteren geeft gewoon een genant beeld.

Wie is meer naar IMAX 3D digitale voorstellingen geweest? Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben verbaasd dat de kwaliteit dus blijkbaar helemaal niet vooruit is gegaan, juist waar met kwaliteit wordt geadverteerd. Ook is het geluid niets beter geworden dan de in de jaren 90 gangbare dolby CP 500. Dat geluid is uitstekend, maar niets beter dan een gangbaar 5.1 systeem.

BTW: ik zat op 2/3 achterin de zaal *exact* in het midden (het midden van het scherm is dan bijna recht voor je).

O ja en daarbij komt dat de gebruikte projectielenzen irritant veel vingetteerden onderin het beeld (het beeld werd rectalineair geprojecteerd dus als de lens bovenin de zaal staat is het beeld onderin aan de rand van de beeldcirkel van de lens). Ik maakte voor het eerst mee dat bij de aftiteling de letters die van beneden naar boven schoven steeds helderder werden (zat zeker een volle stop aan licht tussen!).

dchris

Ik ben meerdere keren naar "imax" voorstellingen geweest in amsterdam, en vond de presentatie op één keer na beneden maats.

Eerste was Superman Returns, in 3D, maar enkele stukjes waren 3D, want dat stond nog in de kinderschoenen. Beeld was niet bijzonder, en geluid hard en niet mooi.
The Dark Knight daarentegen was heel mooi, maar die was ook echt in Imax geschoten en liep nog op echte film en niet digitaal.
Ik kon de filmrol achter me door de projector schieten, resolutie ragscherp.

Daarna nog een keer geweest naar een Imax conversie van Dark Shadows, maar die viel enorm tegen en niet mooi, geluid was ook niet fanatastich, Utopolis Almere is beter, THX

Ik heb laatst bij Cinema dream de 4K Sony VW1000 gezien, en dat was echt smullen geblazen, wat een beeld!
Het is nog steeds geen Imax, maar voor thuis wel echt ultiem wat je kunt realiseren mits je de middelen hebt.
Mvg,

Dchris

squeek

The dark knight was voor mij de eerste IMAX ervaring (ook amsterdam, 2 uur rijden voor me) en was adembenemend qua beeld, maar ook het geluid was gewoon erg goed. Ik vond het gewoon echt film beleven ipv kijken.

Nadien ben ik nog in rotterdam en eindhoven geweest voor avatar, transformers 2 en the dark knight rises. De IMAX van rotterdam viel me wat tegen, het geluid was gewoon schel hard en het confort was ver zoek. Eindhoven herinner ik me weer als een iets prettigere zaal met dito geluid.

Deze zomer zal ik weer enkele uurtjes rijden voor Man of steel.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |