Kwaliteits verschillen Blu ray's ???

Started by mel, April 18, 2013, 23:40:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Hallo,

Ligt het nu aan mijn oren of verbeeld ik me het alleen maar....??? Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat er zeer veel kwaliteitsverschil zit tussen verschillende films op blu ray ( ik spreek enkel van originele BD ), vooral op het gebied van geluid merk ik grote verschillen. Of zit het tussen mijn oren?? :P
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Maro

Tja, het is wat dat betreft net als met CD's. Die kinken ook niet allemaal even goed toch?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

mel

over cd's kan ik niet zo oordelen, luister er zelden naar, maar ik vind het verschil voor film eigenlijk erg groot.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Je oren bedriegen je niet,ik heb ook mijn favorite stukje,s voor bv ultralaag,maar ook voor surround effecten.
Elke film is weer anders.

vik

Nee ligt zeker niet aan jou.

Er zit een hoop bagger tussen en dat geldt voor zowel beeld als geluid.



Quote from: mel on April 18, 2013, 23:40:58
Hallo,

Ligt het nu aan mijn oren of verbeeld ik me het alleen maar....??? Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat er zeer veel kwaliteitsverschil zit tussen verschillende films op blu ray ( ik spreek enkel van originele BD ), vooral op het gebied van geluid merk ik grote verschillen. Of zit het tussen mijn oren?? :P
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kingpin

Dat was met DVD's al zo, zeker met muziek dvd/bd.
1 van de redenen dat ik in surround nog niet over ben gegaan naar een HD receiver, voor die paar goed opgenomen dvd/bd is het me niet waard (doe het wel via de analoge ingang).
De verschillen zijn te groot onderling en er zijn in de muziek maar echt een paar die echt goed zijn uitgemixed
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

tajo


De Blu-Ray disc is natuurlijk nooit beter dan de film die er op staat.
De COSMOS TV serie heb ik op DVD. Dat is al "digitally restored".
Het ziet er op mijn HDTV beter uit dan toen op een beeldbuis, maar ik zie af en toe de beperkingen van het origineel,
en het schijnt dat ze deze (nog) niet op Blu-Ray uit willen brengen omdat de verwachtingen van de koper dan te hoog zouden kunnen zijn.

Wat je merkt is dat de Blu-Ray specs al beter zijn dan die van veel films...
Een mooie film kan op Blu-Ray goed tot z'n recht komen, eentje die minder detailrijk is in beeld of geluid ook.
Als de film minder is, haalt het Blu-Ray formaat er tenminste nog uit wat er in zit :-)

StefaanD

Quote from: tajo on April 19, 2013, 13:29:26
Wat je merkt is dat de Blu-Ray specs al beter zijn dan die van veel films...

Uh welke films mogen dat dan zijn ?

D@o

Het hangt blijkbaar aan de uitgever van bepaalde film b.v. Heb vandaag Need for speed aangekocht op bol.com gekregen en audio is 5.1 terwijl op blu-ray.com 7.1 is gerevieuwd verschil is  dat een is uitgegeven door de (Disney 7.1) http://www.blu-ray.com/movies/Need-for-Speed-Blu-ray/99191/#Review
en de andere
UitgeverEntertainment One
http://www.bol.com/nl/p/need-for-speed/9200000026132871/
Heel verwarrend en ingewikkeld b.v. Als je op amazon usa link drukt die op op blu-ray.com website aangegeven is dan krijg je geen 7.1 versie en nog andere uitgever Studio: Touchstone Home Entertainment

larsonator

We worden als Nederlandse consument nogal wat keren ''opgelicht'' door uitgevers als E-one, DFW & A-film.
Vaak laten ze hun eigen conversie doe, waardoor wij met een minder goed product opgescheept zitten. Ik bestel mijn films alleen nog maar uit de US of GB (ik prefereer zelfs de NL subs niet meer omdat deze ook vaak k@t zijn) zo krijg ik vaak BD's met betere specs. bestellen doe ik dan bij Zavvi of Amazon

mel

Het is ondertussen weer een hele tijd geleden dat ik dit topic heb geopend.... Vorige week naar Oblivian gekeken ( originele BD ): Schitterend, zowal op gebied van beeld als geluid, detail , kanaalscheiding , zeer veel dynamiek en die sub, zo diep zuiver en hard   :o....   En dan zie ik net naar taken 3 en X-men... Pure Bagger!! .en daar betaal ik geld voor??? Onaanvaardbaar!
Voila , het moest er effe uit  >:( :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


Witalik

Ik merkte dit 3 dagen terug ook. Had muziek blu rays over genomen van iemand op het forum. En heb ze eindelijk eens kunnen spelen, via me PS4 en toen was er ook duidelijk verschil te horen. LPCM 2.0 was met de ene vele malen beter. Dolby miste gewoon het center kanaal in mijn geval. Dacht eerst dat me receiver gek aan het doen was.

Daarna met een andere was het Dolby weer beter als stereo dus het lag niet aan me receiver. Maar het is wel eigenaardig. Met de pc heb ik er veel meer en dan zie ik helemaal veel verschil omdat er dan meer te zien is ook. Maar de mensen die het uiteindelijk afmixen hebben wel een heel erg verschillende 'sound'
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

squeek

Wat ik tegenwoordig merk is dat ze je een atmos track beloven op de disc en je een dolby digital plus track geven op de 3 D versie van de film, enkel de 2D versie krijgt atmos! Dit vind ik pure afripperij! De films kosten dan nog eens +-5 euro meer als de standaard 2D versie omdat je de de 3D versie koopt en je kriigt mindere kwaliteit in geluid   :o

Van san andreas heb ik het niet getest maar bij mad max merkte ik wel degelijk een verschil tussen de twee discs. Deze vorm van uitgaves mag wel stoppen van mij.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

mel

Je zou toch minstens mogen verwachten dat een originele BD schijf een kwaliteitsstandaard heeft voor beeld en geluid....Begin me er hoe langer hoe meer aan te ergeren >:(
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Kjelt

De audio track is een kunstwerk net als de SFX bij de film. Niets maar dan ook niets van de soundtrack is tijdens het filmen opgenomen met hoge uitzondering soms de dialogen maar ook die worden vaak in de studio over gedaan.
Dan hangt het van het budget af wat een studio er voor over heeft en de eind verantwoordelijke afmixer.
Wat een aantal mensen opviel is dat juist de Atmost soundtracks erg goed klinken en dan doel ik op de oude films die naar 4k bluray met atmos tracks nu her-uitgegeven worden ( heeft overigens niets met 4k te maken).
Dat is voor mij toch wel een bewijs dat het wel kan.

haythijs

Quote from: Witalik on November  8, 2015, 01:33:39
Ik merkte dit 3 dagen terug ook. Had muziek blu rays over genomen van iemand op het forum. En heb ze eindelijk eens kunnen spelen, via me PS4 en toen was er ook duidelijk verschil te horen. LPCM 2.0 was met de ene vele malen beter. Dolby miste gewoon het center kanaal in mijn geval. Dacht eerst dat me receiver gek aan het doen was.

Soms is dat laatste dan weer een keuze die de mixer of artiest maakt. Voorbeeld is Queen, hun bluray's bevatten vaak een stereomix ( Lpcm) en een surround mix maar bij deze laatste is het centerkanaal juist leeg. Je luistert dan eigenlijk meer naar een 4.1 dan een 5.1 mix. Artistieke keuze dus 😉
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Witalik

Quote from: haythijs on November  8, 2015, 13:07:43
Soms is dat laatste dan weer een keuze die de mixer of artiest maakt. Voorbeeld is Queen, hun bluray's bevatten vaak een stereomix ( Lpcm) en een surround mix maar bij deze laatste is het centerkanaal juist leeg. Je luistert dan eigenlijk meer naar een 4.1 dan een 5.1 mix. Artistieke keuze dus 😉

Het was wel apart want ik mis gelijk de sprankelingen en hoge tonen. Terwijl die met LPCM dan weer mooi hoog was. Andere bluray was juist wel goed met 5.1 en stereo. Heel raar.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Job

#18
Quote from: Kjelt on November  8, 2015, 12:23:57
Niets maar dan ook niets van de soundtrack is tijdens het filmen opgenomen met hoge uitzondering soms de dialogen maar ook die worden vaak in de studio over gedaan.
Dat is echt een (wijdverbreid) misverstand. Tussen de 60 en 90% van de op de set opgenomen dialoog (production sound) wordt behouden. Waar mogelijk geven de meeste filmmakers daar echt de voorkeur aan. En acteurs al helemaal.
Goede production sound mixers zijn daarbij cruciaal. Mensen die onder niet-optimale omstandigheden goed klinkende dialoog kunnen opnemen.
QuoteDan hangt het van het budget af wat een studio er voor over heeft en de eind verantwoordelijke afmixer.
Dat is zeker waar. Goed geluid kost tijd en dus geld, maar zeker ook talent. Goede rerecording mixers zijn ook niet goedkoop.

Witalik

Quote from: Job on November  9, 2015, 09:47:00
Dat is echt een (wijdverbreid) misverstand. Tussen de 60 en 90% van de op de set opgenomen dialoog (production sound) wordt behouden. Waar mogelijk geven de meeste filmmakers daar echt de voorkeur aan. En acteurs al helemaal.
Goede production sound mixers zijn daarbij cruciaal. Mensen die onder niet-optimale omstandigheden goed klinkende dialoog kunnen opnemen.Dat is zeker waar. Goed geluid kost tijd en dus geld, maar zeker ook talent. Goede rerecording mixers zijn ook niet goedkoop.

40% is toch al bijna de helft, dat kan dus nog veel verschillen dan toch ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Job

#20
Quote from: Witalik on November  9, 2015, 20:23:53
40% is toch al bijna de helft, dat kan dus nog veel verschillen dan toch ?
Dan heb je het over actiefilms waar op de set zoveel elementen aanwezig zijn die een normale geluidsipname vrijwel onmogelijk maken (regenmachines, windmachines, stuntrigs, pyrotechnics [vuur, nep-ontploffingen] helicopters, vluchtsimulatoren etc.). Of bijvoorbeeld periodefilms (ik bedoel: films die zich niet in het heden afspelen), waar het niet altijd mogelijk is moderne elementen (nabije autowegen etc.) voldoende af te schermen.
Gangbaar is om zoveel mogelijk dialoog van op de set te gebruiken. En de echt goede geluidscrews weten daar grandioos goed geluid op te nemen. Sterker nog: nasynchronisaties klinken heel snel ongeloofwaardig en missen natuurlijke ambience.
Vergelijk het met muziekproductie: een orkest registreer je ook niet in een dode ruimte, maar juist in een ruimte met een mooie natuurlijke akoestiek. Daarna wordt nog wel synthetische galm en EQ toegepast, maar de basis is een goed natuurlijke akoestiek.

De effecten in een film zijn meestal een mengeling van op de set opgenomen elementen (waar mooi en bruikbaar), speciaal voor de film opgenomen geluiden, speciaal ontworpen geluidselementen (synthetisch of nabewerkt), foley (door foley artists in de studio opgenomen zogenaamd natuurlijke geluiden zoals voetstappen en kledinggeritsel) en bestaande geluiden uit sound effects libraries.
Of iets wel of niet op de set is opgenomen is daarmee ook niet zo heel relevant. Een geluidsband van een film bestaat al gauw uit uit honderden lagen. De kwaliteit van het resultaat hangt af van het talent van de makers en van de aandacht (tijd) die eraan kan worden besteed.

Witalik

Quote from: Job on November  9, 2015, 20:33:15
Dan heb je het over actiefilms waar op de set zoveel elementen aanwezig zijn die een normale geluidsipname vrijwel onmogelijk maken (regenmachines, windmachines, stuntrigs, pyrotechnics [vuur, nep-ontploffingen] helicopters, vluchtsimulatoren etc.). Of bijvoorbeeld periodefilms (ik bedoel: films die zich niet in het heden afspelen), waar het niet altijd mogelijk is moderne elementen (nabije autowegen etc.) voldoende af te schermen.
Gangbaar is om zoveel mogelijk dialoog van op de set te gebruiken. En de echt goede geluidscrews weten daar grandioos goed geluid op te nemen. Sterker nog: nasynchronisaties klinken heel snel ongeloofwaardig en missen natuurlijke ambience.
Vergelijk het met muziekproductie: een orkest registreer je ook niet in een dode ruimte, maar juist in een ruimte met een mooie natuurlijke akoestiek. Daarna wordt nog wel synthetische galm en EQ toegepast, maar de basis is een goed natuurlijke akoestiek.

De effecten in een film zijn meestal een mengeling van op de set opgenomen elementen (waar mooi en bruikbaar), speciaal voor de film opgenomen geluiden, speciaal ontworpen geluidselementen (synthetisch of nabewerkt), foley (door foley artists in de studio opgenomen zogenaamd natuurlijke geluiden zoals voetstappen en kledinggeritsel) en bestaande geluiden uit sound effects libraries.
Of iets wel of niet op de set is opgenomen is daarmee ook niet zo heel relevant. Een geluidsband van een film bestaat al gauw uit uit honderden lagen. De kwaliteit van het resultaat hangt af van het talent van de makers en van de aandacht (tijd) die eraan kan worden besteed.

Vooropgesteld, ik heb het over de 60-90% die aangehaald word in de post ervoor.  Ik denk dat ik het topic een beetje voor  muziek bluray's aangezien heb. Actie films en dergelijke is lastig te vergelijken. Ik had het meer over concert content eigenlijk  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

mel

Ik had het eigenlijk puur over film blu ray
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Job

Da's een ander verhaal.

Ik had het nadrukkelijk over dialoog in (speel)films. Die dus lang niet zo vaak wordt nagesynchroniseerd als vaak wordt gedacht. En ik had het niet over 60-90% van de films, maar over tussen de 60 en 90% van de op de set opgenomen dialoog die wordt behouden. Dus bij de ene film wordt 40% gedubt, bij een andere nog geen 10%.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hi guys

Maar even uit het stof halen  ;D

Als je het mooiste beeld en geluid wilt maar je hebt nog geen 4k projector is het dan toch zinvol om 4k materiaal te kopen of ga je geen verschil bemerken en is het weggegooid geld.

Zo heb ik bv. Mijn oog op Jason Bourne laten vallen in UHD 4 k  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!