[DIY] Sub Peerless - XLS10

Started by MaxxMark, January 2, 2004, 18:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Major_Ton

Quote from: Sullivan on January 15, 2004, 12:32:04
Ik heb geen ervaring met andere modules, daar kan ik dus niets over zeggen. Maar de Hypex 200 is (bij mij) zeer geschikt om deze peerless unit aan te sturen. Zoals ik uit het verhaal van speakerland begrijp komt het ploppen juist daardat de unit te veel uitslaat (lees: krijgt te veel vermogen). Ik heb mijn Hypex 200 ook nog lang niet voluit staan.

mvg,
Frank

Het feit dat je subwoofer module nog niet op max volume staat wil nog niet zeggen dat je over z'n vermogen gaat. Dit heeft met het ingang signaal te maken uit de voorversterker (receiver, processor). Maar als je de versterker, in dit geval, teveel belast krijg je inderdaad een TE grote uitslag en gaat de subwoofer ploppen. Je drukt de woofer buiten z'n lineaire slag, omdat de versterker er geen controlle meer op hebt.

Probeer anders of je eens een zwaardere versterker uit kan proberen en de HS-200 te bypassen. Ik weet ondertussen dat ik geen HS-200 meer hoef voor een zware sub. En de Peerless is echt geen kleintje te noemen!

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Sullivan

Quote from: Major_Ton on January 15, 2004, 17:33:40
Het feit dat je subwoofer module nog niet op max volume staat wil nog niet zeggen dat je over z'n vermogen gaat. Dit heeft met het ingang signaal te maken uit de voorversterker (receiver, processor). Maar als je de versterker, in dit geval, teveel belast krijg je inderdaad een TE grote uitslag en gaat de subwoofer ploppen. Je drukt de woofer buiten z'n lineaire slag, omdat de versterker er geen controlle meer op hebt.

Probeer anders of je eens een zwaardere versterker uit kan proberen en de HS-200 te bypassen. Ik weet ondertussen dat ik geen HS-200 meer hoef voor een zware sub. En de Peerless is echt geen kleintje te noemen!

Gr. Sven

Hoi Sven,

Zoals ik al zei heb ik geen last van het ploppen. Wanneer zou bij mij het ploppen kunnen gebeuren? Als ik een ander voorversterker neem die het signaal te hard uitstuurd?

Ik snap dat als je meer vermogen hebt hij de unit beter onder controle kan houden. Echter heb ik mijn sub afgesteld met een DB meter en moet gewoon niet harder zoals hij nu staat. Ik kan me voorstellen dat als ik de volume heel (lees heeeeeel) hoog zet, dat ie de unit dan niet meer onder controle kan krijgen. Daarbij zal de unit ook zijn beperking hebben.
Met ander woorden, als je een heel zware versterker hebt en die te hard set, zal de unit ook gaan ploppen, of zit ik er naast?

mvg,
Frank

Bart_M

Ik heb hem ook 1 keer horen ploppen.
Ik draai met een 600 watt monoblock, dus daar zal het niet door komen. Gewoon iets zachter draaien. ;)

Grtn,
Bart

MaxxMark

Wat sven volgensmij probeert te zeggen is dat het signaal verkeerd versterkt word waardoor het niet meer als sinus doorgestuurd word, maar als blokgolf word doorgegeven. Hierdoor krijgt de woofer flinke optaters die het niet kan verwerken. Als dit is wat hij bedoeld kan ik zeggen dat dat niet gebeurd met de hypex hs200 omdat de manual expliciet zegt dat het daartegen beveiligd is. Zoals ik begreep uit het mailtje van speakerland is het volgende bij mij gebeurd: Ik draaide op een flink volume, waardoor de woofer al flink wat te verduren kreeg. Daarbovenop had ik een bass-boost van 6db vanaf 20Hz, ofwel vanaf 20Hz doet de versterker er 6db bij. In de betreffende scene van U571 zitten extreem lage tonen, de kans is groot dat er een aantal frequenties bij zaten die bij of onder de 20hz lagen waardoor hij er een schep bovenop deed en waardoor dus de woofer nog harder wil gaan werken en zich tegen de achterkant aankwakt.

Dit is wat ik er uit begreep, en het klonk in mijn oren erg logisch.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Major_Ton

Ik zal zelf eens U-571 lenen en opzetten. En dan ga ik testen of ik ook ploppen krijg op reference niveau (receiver op 00).

Voor nu heb ik het geprobeerd met:
Star Wars Episode I, II
LOTR FOTR, TTT (R1)
The Matrix Reloaded
Black Hawk Down

Nergens ploppen te horen gelukkig. Mijn spullen zijn bewust niet afgemeten met een dB meter, daar ik het mooier vind klinken als ik het op het gehoor doe. Ik heb het afgeregeld gehad met een dB, maar ik vind het surround en het laag dan te soft. Kwestie van persoonlijke smaak...
In ieder geval, de subwoofer staat dus boven "normaal" te blazen.
In uitzonderlijke gevallen slaat de woofer wel uit z'n lineaire slag, maar nooit buiten z'n mechanische slag. Mijn unit heeft (uit mijn hoofd) een 22mm X-Max, de XLS 10 heeft een 40mm X-Max. Beide zijn 10 Inch, dus het lijkt mij dat normaal gesproken je met goede versterking geen ploppen moet horen.

Let wel, het is natuurlijk niet niks om in een 35 Liter kast een 10" unit te laten bewegen met een slag van 4 cm en dan ook nog eens de passieve radiator te laten bewegen. Daar heb je nogal wat vermogen voor nodig.

Maargoed, misschien is U-571 nog veel extremer dan de boven genoemde films. Ik ben nu wel erg benieuwd! ;) Misschien word ik ook nog wel "geplopt" ;D

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Major_Ton

PS: Ik ben blij dat we het eens niet over REL hebben ;D Oeps, toch weer begonnen... ::)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

MaxxMark

Sven, je praat over het ploppen alsof het iets is wat vaker voorkomt. Maar zoals ik al zei heb ik het 1x meegemaakt in een niet afzijnde kast, een extreme situatie, en een totaal verkeerd afgestelde subwoofer. Het is dus zeer zeker niet het geval dat de subwoofer "plopt". Hij deed 1x zeer luid "PLOP", daarna heb ik het niet meer gehoord (mede omdat ik hem meteen zachter heb gezet). Ik heb zelf ook LotR, Matrix Reloaded en StarWars EP2 in mijn DVD speler gehad die avond en heb wat scene's bekeken. Maar ik kan zeggen dat ik U571 meer lagere tonen vond hebben. Dit kan ook liggen aan het feit dat ik zeker wist dat in u571 extreem lage tonen zaten in die scene, bij de andere 3 heb ik maar een beetje wat favoriete scene's gepakt. Zelf vond ik StarWars het minst overkomen. Ik had even het begin gekeken waarin het grote schip over komt vliegen, dit gaf in de bioscoop een zeer leuk effect. Dit had ik thuis niet echt :( Vervolgens vond ik (en dat had ik al eerder opgemerkt) dat de explosie van het schip weinig lage tonen bevatte..

Van balck hawk down heb ik vaak gehoord dat hij erg veel laag bevat, maar heb hem zelf nooit in mn dvd speler gehad. Dat wil ik zeker nog een keer doen :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Major_Ton

#57
Ok, misschien heb ik wat over enthausiast gereageerd. Ik hoop voor je dat je er geen last meer van gaat krijgen. Mocht het terug komen, blijf ik de HS-200 de schuld geven ;)

Verder, als je straks klaar bent, zal je met de juiste plaatsing en instellingen van je subwoofer echt wel het leuke bioscoop effect halen bij Star Wars. Dat gaat nog helemaal goedkomen 8)


Gr. Sven

PS: Leuke DVD speler en TV heb je trouwens ;)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

tweaker

QuoteOk, misschien heb ik wat over enthausiast gereageerd. Ik hoop voor je dat je er geen last meer van gaat krijgen. Mocht het terug komen, blijf ik de HS-200 de schuld geven.

Zoals denk ik vele andere heb ik ook de Peerless XLS10 met de HS-200 module. Voor normaal gebruik in een normale kamer is de HS-200 echt voldoende (al zou een iets zwaardere versterker beter bij de XLS10 passen). Ik heb nog nooit last gehad van klippen, ploppen of vervorming (behalve dan bij het afregelen van het maximale subwoofer volume op de versterker, maar dan staat hij ook wel echt veel te hard).

Op het moment dat je de subwoofer flink belast als de kast nog niet luchtdicht is heb je wel een probleem, de speaker ondervindt dan geen enkele weerstand en kan hierdoor veel verder uitslaan als met een luchtdichte kast (geen drukopbouw). Het is daarom niet verstandig om je subwoofer alvast uit te testen als de kast nog niet luchtdicht is. De HS-200 de schuld geven gaat wel erg kort door de bocht als je weet dat de subwooferkast nog niet af is en de HS-200 fout staat afgeregeld.

Wat betreft het zilverzand dat heb ik ook gebruikt. Eerst het zand in de oven gedroogd (>110°C) in een platte schaal, af en toe even "roeren". Werkt perfect.

Alex
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

Jeroen.

Duidelijke foto's netjes, wel leuk is die "plakkende" schroevendraaier. ;)

Denk dat ik er binnenkort ook maar aan ga beginnen, maar ik heb 1 vraagje:
Als je spreekt van volume van 31,4 liter is dat dan met of zonder de drivers gemonteerd?

Ik wil namelijk zomaken dat mijn center naadloos overgaat in mijn subwoofer.
Wordt aan de zijkanten wat loze ruimte maken, maar daar kan je dan weer verzwaren.

MvGr,

Jeroen

MaxxMark

Dat is exclusief het volume van de drivers. Maar zoals sullivan ook al zei, het komt niet neer op dat halve litertje :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Zo! Weer even een update met foto's ;)

Ik ben vandaag bezig geweest met het bekleden van de binnenwanden van mijn subwoofer. Ik heb er voor gekozen om de constructie kit te gebruiken om het lood vast te zetten, daarnaast heb ik 'voor de zekerheid' het lood vastgezet met kleine spijkertjes. Als laatste heb ik met een plankje en een hamer alles plat geslagen. Helaas was het gekochte lood niet op maat dus ik moet nog een stukje spelen met de bekleden van de achterkant zoals je op de foto's kan zien.


Groter plaatje http://incursion.gamepoint.net/subpics/SupPics%20014.jpg


Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SupPics%20015.jpg


Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SupPics%20016.jpg

Kort verhaaltje, maar er is nog niet meer :P Ik ga denk ik vanavond het bekleden van de binnenwanden afmaken en ergens de komende dagen de compartimenten toch maar met zand vullen (in plaatst van lood)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Mooi!!!

Toch niet de spijkertjes door het hout heen geslagen, he? ;D

mvg,
Frank

MaxxMark

LOL :) neej nee! Eerst gekeken hoever die spijkers er in zouden gaan! Die komen maar tot halverwegen als ze vol het hout ingeslagen zouden worden, dus zoals ze nu zitten (in het lood) is dat nog een millimeter minder ofzo dus dat is helemaal prima!

Ik heb net gekloot met het zilverzand (was gort en gort droog) maar helaas hadden we niet genoeg :( dus ik heb nu een compartiment vol, en een ander met een beetje :| kan ik dus WEER niet verder...

En inderdaad zoals je zei, geef het een klap met een hamer en er kan in een keer nog veel meer zand in! Het bleef gaan!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Gister avond weer even verder gegaan. Mn pa was zo vriendelijk om even wat extra zilverzand te halen :). Ik heb de 2 compartimenten gevuld. de 2e zat iets van een kwart in enmn pa had 5kg zilverzand gehaald.. De zak ging er net niet helemaal in, terwijl ikzelf eerst dacht dat het nooit ging passen! Valt toch op hoeveel er in gaat :)

Daarna heb ik de zijkant er op gelijmd. Dit gaf toch wel wat problemen, waarschijnlijk doordat die er al een keer op geschroefd was zonder te lijmen (toen ik em wilde testen). Om deze reden moest er gebruik gemaakt worden van andere (wat langere) schroeven om te zorgen dat ze wel pakte in het hout. Na wat klooien is het toch gelukt en is de boel te drogen gezet. Helaas bedacht ik me daarna pas dat ik iets was vergeten :( Ik was namelijk vergeten het tussenschotje (tussen de voorplaat en middenplaat) te plaatsen.. Dit moet nu dus alsnog gebeuren, en dat gaat vast flink wat problemen geven :D Daarna (of daarvoor) ga ik de zijkant die er gister op is gegaan bekleden met lood. Als dat af is ben ik er bijna :) Dan nog de versterker er in, en de woofers er in, en dan kan ik een ECHTE testdrive doen :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

#65
Gister avond nadat de lijm gedroogd was de hoeken dicht gekit met siliconen kit. Daarna moest het natuurlijk weer drogen voor ik verder kon.. Dus vandaag heb ik de laatste binnenwand bekleed met lood. Dit was niet al te gemakkelijk omdat ik met de hamer lastig aan de binnenkant van de subwoofer kon komen (alleen door de gaten van de woofers zelf). Maar met wat moeite tijd en doorzettingsvermogen is het prima gelukt!

Om het geheel nog even te illustreren wat plaatjes:

De achterkant (oh wat heb ik mooi recht gezaagd...)

Groter Plaatje:http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20017.jpg

De voorkant (voordat ik hem heb geprobeerd op te tillen)

Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20018.jpg

Nogmaals de voorkant :)

Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20019.jpg

Ik heb em dus geprobeerd op te tillen.. Maar oef wat issie zwaar.. Ik heb hem gewogen en hij weegt nu (zoals ie op het plaatje staat; zonder woofers, zonder versterker) 38kg. Met de woofers en versterker komt er in ieder geval nog 6kg bij dus ik begroot hem op ongeveer 45 kg :) .. Ik weet nog niet hoe ik em de huiskamer in ga krijgen, maar als ie er eenmaal staat hoop ik niet dat ik em nog hoef te verplaatsen ;D

Enige wat nog moet gebeuren is 2 gaatjes boren voor de speakerkabel naar de woofer toe. Als dat gedaan is (en ik de gaatjes daarna opvul met kit of iets dergelijks, en weer gewacht heb tot dat droog is ;) ) kan ik hem eindelijk eens 'goed' beluisteren! Ik denk er zelf over om vanavond die dingen nog even te doen zodat hij morgen de hele dag heeft om goed te drogen (vooral de sileconen kit duurt nogal lang vind ik) en dan kan ik savonds eens even lekker testen! 8)

Daarna ga ik natuurlijk het geheel afwerken! Mn pa had bij de hubo MDF vulling meegenomen, dit om de schroef gaten dicht te maken. Volgens de verpakking is het 'de enige opvulling die niet zichtbaar word na het lakken' gelukkig hoef ik zelf niet te lakken (ik ga zwart fineren denk ik), maar misschien is het interessant voor andere DIY-ers..

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

michiel

Ik heb nog niet het hele topic door gelzen, maar toch wat opmerkingen mbt de foto's.

Wel bekleden met daklood, en geen interne versteviging. :-\ ???
Je zit hier met een sub, die geeft lage frekwenties weer. En jij gaat de resonantie frekwentie van de panelen naar beneden halen?!?! :o
Je had beter flink wat interne versteviging kunnen toepassen om de akst flink stijf te maken --> hoge resonantie frekwentie.
Met lood breng je de resonantie frekwentie naar beneden, en zorg je dat de uitslag van de panelen kleiner word. Interne versteviging maakt de uitslag van de panelen ook kleiner, maar brengt die frekwentie dus naar boven.
Dan vind ik het een beetje raar dat je voor lood gaat vanplaats voor interne wtw bracing.

Niet dat dit een flop word, de resonantie frekwentie van de panelen zal nog buiten het werkt gebied liggen, maar ik zou deze resonantie frekwentie met alle macht zo ver als mogelijk van m'n werk gebied brengen....

Bij een monitortje is het erg nuttig om lood te gebruiken. De kans dat je bij een full range speaker de resonantie frekwentie's buiten het werkt gebied krijgt is nagenoeg nul. Dus dan kies je er voor om de uitslag van de panelen zo klein mogelijk te houden. En dit dus met beehulp van lood EN een matrix.
Voor een sub ben je met alleen de matrix al klaar.

Bart_M

Als ik ook nog 1 tip mag geven:
Zet er nog een extra baffle op van 3 cm dik ofzo.

Sullivan

#68
Quote from: michiel on January 29, 2004, 17:31:51
Ik heb nog niet het hele topic door gelzen, maar toch wat opmerkingen mbt de foto's.

Wel bekleden met daklood, en geen interne versteviging. :-\ ???

Lees dan tenminste alleen de reply voor die laatste foto's (reply 64) ;).

mvg,
Frank

MaxxMark

Whaaaa!! :( Ik vandaag mn woofer aangesloten en de woofers in de behuizing geschroefd, met mn pa het gevaarte uit de kelder in de huiskamer gesleept. Sluit ik em aan! En toen!!! NIETS!!! :( :( :(
Ik dus weer de woofer losgeschroefd en gekeken of hij goed aangesloten zat. Dit leek toch wel het geval te zijn. Ik heb vanalles geprobeerd ,andere kabeltjes er tussen enz enz, een klein rag hercules pc subwoofertje aangesloten (die deej et, er komt dus signaal uit de verstekrer) Vervolgens de versterker op de hs200 aangesloten, daarna het subwoofertje op de satelite out van de hs200 aangesloten en gekeken wat iue deed, die deed het.. Dus daar lag het ook niet! Enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat mn peerless kapoet is! Ik heb wel voor een heeel kort moment een beweging in de woofer gezien.. Maar dat was het! Iemand advies?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Ik moet even mn observatie bijstellen van 'ik hoor niets' naar 'ik hoor bijzonder weinig'.. Als ik de hs200 open draai krijg ik langzaam maar zeker geluid te horen. Dit lijkt me toch niet correct. Ik begin een beetje het vermoeden te krijgen dat er iets in mn receiver verkeerd staat,al weet ik (nog) niet wat.... any advice is welcome
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Nog een toevoeging. Ik heb net de sub aangesloten via de hi-input (ofwel direct de output van mn speakers zegmaar. Via die manier is het geluid nog steeds zeer zacht. Om duidelijk te maken hoe zacht hij is: zodra ik hem bijna helemaal open draai is er nog vrijwel geen uitslag te zien... Ik ben helemaal clueless :( Als iemand een advies heeft hoor ik het natuurlijk graag!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Er is me al weer meer duidelijk!
"Gelukkig" is het niet iets in mn subwoofer dat stuk is! Ik heb uiteindelijk mn subwoofer direct aangesloten op mn DVD speler. Op dat moment deed mijn subwoofer het *WEL* gewoon. Hieruit zou je 2 dingen kunnen concluderen:
1. De Subwoofer Pre Out op mn pioneer receiver is stuk
2. Ik heb iets niet goed ingestelt

Aangezien ik de instellingen 100x heb doorgelopen vind ik dat ik punt 2 kan buitensluiten. Wat punt 1 over laat. Alleen is mijn vraag dan: Hoe heb ik in vredesnaam mn pre-out gesloopt!?!?

Om toch maar met wat goed nieuws te eindiggen: Hij klinkt ERRRUG LEKKER!!! Beetje zitten kijken naar 2 fast 2 furious en daar zitten leuke stukjes in! Wat wel grappig is is dat je gewoon dingen hoort, of eigenlijk voelt, die je eerst niet hoorde. Er zijn van die moment dat je zegmaar de druk van de subwoofer op je oren voelt terwijl je eigenlijk niets hoort.. En dat is wel erg impressive! Ik ben er erg blij mee :D Ik kan al zeggen dat het project geslaagd is!

Nu nog afwerken, goed calibreren en een mooi plekje zoeken. Ik heb al spikes binnen dus die moet ik er ook nog even inslaan. Ik wil hem zwart gaan fineren, heeft iemand een idee waar en of er 'fineer speciaal zaken' zijn?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jeroen_B

Hi,

Subwoofer staat op aan in je versterker?
Alle speakers staan op small in je versterker?
Als je sub in je versteker aan staat, staat hij dan niet toevallig op -10 dB per ongeluk ?

In arnhem is een fineerzaak waar je elk soort fineer kan krijgen dat je maar wilt. Ben het adres alleen vergeten :D

Sullivan

#74
Hi,

De punten die Jeroen op noemt zou ik zeker controleren. Anders heb je misschien wel gelijk dat de subwoofer pre-out stuk is, maar dat zou wel toevallig zijn.

Evengoed veel luisterplezier!

mvg,
Frank