[DIY] Sub Peerless - XLS10

Started by MaxxMark, January 2, 2004, 18:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markus

Ben heel benieuwd wat dit voor effect gaat geven. Laat ons zeker weten wat het verschil is.
Heb je al contact gehad met speakerland, wat was hun mening?

Groet - Mark

MaxxMark

#26
Vandaag stond de hele dag in het teken van het continueren aan mijn DIY project  ;D Ik heb niet overal foto's van want dat was ik een beetje vergeten :(

Ik heb toch maar besloten om niet alleen te gaan lijmen, maar ook gewoon te schroeven. Dit omdat het dan veel sneller gaat en toch ook wel makkelijker is. Mn pa zei ook dat het toch niet zo veel uitmaakte als je daarna toch nog gaat fineren, dus daar vertrouwde ik dus maar een beetje op :)

Het lijmen wilden we in eerste instantie gaan doen met houtlijm, die bleek op te zijn ;) dus zijn we even nieuwe gaan halen, en besloten bij de hubo om toch maar voor de constructie lijm te gaan (welke uitzet en zo volledig opvult). Dit werkte prima, maar zal er voor zorgen dat aan het eind er toch nog flink geschuurd moet gaan worden.

Nadat de voor,zij,onder,boven en achterkant aan elkaar vast zaten heb ik de versterker er in gehangen om te kijken of ik nog wat kan smokkelen met de inhoud voor de speakers (deze moest dus groter worden) door de middenplank wat naar achter te schuiven totdat ik in de problemen kwam met de speakerkabel. Dit is prima gelukt en heeft iets minder dan 2 centimeter opgeleverd.


Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20006.jpg


Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20007l.jpg


Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20008.jpg

Omdat ik toch razend benieuwd was naar hoe het zou gaan klinken kon ik het niet laten om even met deze nog niet volledig af zijnde kast te gaan testen. Ik heb dus maar de laatste zijplank ook erop geschroefd en ben hem even gaan testen in de huiskamer.  Ik wist dat het totaal niet representatief zal zijn voor het eindresultaat, want:
a. de tussenplank zit er nog niet in (doordat ik de tussenplank heb verplaatst zijn de tussenschotten te groot geworden en passen dus niet, en daar moet eerst op gewacht worden voor de tussenplank er in kan)
b. Het geheel is totaal niet luchtdicht.
c. de versterker zit nog niet volledig vast en zal dus ook nog lucht lekken.

Toch was het resultaat verbluffend! Wat een dieppe bas komt er uit dat ding.. Ik was echt helemaal in mn nopjes toen ik hem hoorde!  ;D Ik negeerde natuurlijk alle vorm van trilling van de dingen die los zaten :P maar ik was echt zeer tevreden!


Groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20009.jpg


Toch heb ik nog een vraag, en een probleem.. Toen ik een beetje met wat dvdtjes aan de gang was en aan het luisteren was naar de sub, hoorde ik opeens een nogal verontrustende erg luide "PLOP" alsof er iets knapte  >:( Ik weet bij god niet wat het was, en de sub deed het vervolgens nogsteeds, maar ik was er niet blij mee. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Het verontrustte me nogal!

Hierdoor meteen nog een vraag; hoe snel, en kan je uberhaupt deze sub opblazen? Het lijkt me wel, maar voglens mij moet je daar wel vreemde dingen voor uithalen, die ik naar mijn weten niet gedaan heb. Iemand enige ideeen?


edit:plaatje gefixed
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Hi,

Ziet er nu al netjes uit. Nu al tevreden met het geluid? Dit kan dus alleen maar beter worden :D.

Ga niet gelijk het volume hard zetten met testen, maar laat de woofers op een normaal volumen inspelen!

Dat ploppen (ik weet niet hoe hard het was) kan misschien komen doordat je de sub in standby stand had staan. De sub springt dan pas aan als er een signaal komt (werkt alleen op de linker of rechter aansluiting, weet ff niet meer welke). Nadeel daarvan is dus het ploppen en het missen van een fractie van het geluid.

mvg,
Frank

MaxxMark

Nee het was zeker niet de standby stand.. Het was echt tijdens een intensieve bas scene (zat naar de dieptebommen van u571 te luisteren,eh voelen ::)) Het leek echt meer alsof er iets knapte... Ik heb em nog niet open gemaakt, ik denk dat ik dat zometeen maar weer even ga doen. in ieder geval ga ik hem denk ik uit laten tot ik hem helemaal afmaak.

Ik hoop dat ik overdrijf en dat er niets aan de hand is, maar ik neem het zekere voor het onzekere maar en maak hem open en kijk of ik iets abnormaals zie aan de woofer of de versterker.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Markus

Ziet er al goed uit, maar gaat nog wel wat schuurwerk worden ja.
Gaat goed komen.
Groet - Mark

MaxxMark

Net even open gemaakt en gekeken of er iets mis was van binnen, maar ik kon niets vinden. Ik hoop maar dat et dan een glitch in de soundtrack ofzo was :| net nog even zitten spelen er mee, maar je merkt wel dat dat ding echt luchtdicht moet zijn. De versterker zit nog niet helemaal goed vast en laat aardig wat lucht door, maar de kier die zit tussen de nog niet vastgelijmde zijkant en de sub zelf is zeer klein, en als je daar je hand voor houd terwijl de sub bezig is dan lijkt het net een windtunnel... Ik kan me voorstellen dat dat afdoet aan de prestatie van de sub, en dat betekend dus alleen maar verbetering als hij af is ;D

Ik had nog even de Avia DVD er in gegooid en de woofer soundsweep aangezet, die geeft een weer welke Hz er op dat moment gespeeld word, en hij gaat nu (ongecalibreerd en niet af) tot 30Hz, waarna hij een begint af te vallen... Ik moet (weer ::)) zeggen dat ik erg onder de indruk ben!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Markus

MaxxMark,

Ik ben op dit moment bezig met het ontwerp van de kast. Kun jij me vertelen hoe diep de Hypex mudule is? Het gaat dus om de maat van de frontplaat van de module tot aan het einde van het printplaatje waar de speaker aansluiting op zit. Dan moet ik nog rekening houden met een aantal cm's ruimte houden voor de kabel.

Groetjes,
Mark

MaxxMark

De inbouwdiepte is 10cm volgens het boekje, maar volgens mij is dat iets minder (let  wel dat is exclusief de 2mm van de metale voorplaat die normaal gezien OP het hout van de achterkant ligt) Zelf heb ik 10 cm in het compartiment zelf vrij gehouden. Deze extra centimeters heb ik trouwens weer gebruikt door de tussenplaat wat naar achter te verplaatsen zodat ik meer inhoud voor de woofers heb. Je moet inderdaad wat ruimte voor de kabel vrij houden, dit is ongeveer een centimeter. Ik zou dus als ik jou was uitgaan van een 11 a 12 centimeter (dus je compartiment 10 cm, want mdf is ook een extra 2.2 cm). Daarna kan je nog altijd spelen met je tussenplaat zoals ik nu dus ook gedaan heb. Ik heb uiteindelijk mn 2 tussenschotten voor de zand compartimenten een stuk smaller laten maken zodat nu de tussen wand een net klein stukje vrijhoud voor de speakerkabel. De exacte diepte van mn kast weet ik even niet meer uit mnhoofd.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Markus


BarcoU2man

Hoi,

Ziet er gaaf uit, zeg, men, voor mij nog even doorsparen. Misschien een tipje voor komende bouwers, zag dat je nu houtlijm had gebruikt, wat overigens goed is hoor, maar je hebt ook bouwkit (Lijm) met een vullend vermogen, zult hem vast wel kennen, na aanbrengen begint het te bruizen en wrinkt zich in elk hoekje of kiertje, en is echt 20x sterker dan houtlijm, misschien dat een idee voor het luchtdicht maken?? De naden kun je van binnen altijd nog opvullen met een sillecone kit.
Maar ziet er strak uit, komen er ook spikes onder??

M.v.g.

Sander


Looking for a real computer, buy a Mac :-)

MaxxMark

Hey Wiebo_Neo, waarschijnlijk heb je er overheen gelezen, maar toen we bij de hubo waren hebben we inderdaad gekozen voor die bouwkit/constructie lijm. Die gaat inderdaad bruisen, en het zit zeer snel muur en muur vast! Wel even uit laten dikken want het blijft, als je lekker gul bent geweest (en dat was ik;)) nog best wel lang nat/zacht.  

En ik ga inderdaad uiteindelijk toch nog even met sileconen kit volledig luchtdichtmaken.

Er moeten inderdaad nog spikes onder, en verzwaren moet ook nog gebeuren (Vogelzand in compartimenten en met lood de binnenwanden bekleden). Dit is echt noodzakelijk, want zonder trilt je hele sub gewoon weg (ook al weegt ie al super veel.. nie gewogen hoeveel, maar het is in iedergeval meer als 2 kratten bier :P )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

BarcoU2man

Hey,

Heb ik er inderdaad overheen gelezen,  :-[ :-[ Dacht aan die wiite lijmresten houtlijm te herkenen  ;D ;D Succes en ik volg met spanning het eindresultaat.

M.v.g.

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

MaxxMark

#37
Tijd voor een update ;)

Deze avond weer even geknutseld aan mijn sub. Het was tijd voor de tussenwand en de 2 tussenschotten welke samen met de onder en achterkant de compartimenten voor het zand vormen. Eerst hebben we de 2 kleine tussenschotjes op de tussenwand gelijmd en geboord, waarna we het geheel in de kast hebben geschoven. Vervolgens hebben we daar een flink aantal lijmklemmen opgezet om de aansluiting zo precies mogelijk te maken en met een paar flinke klappen van de hamer is het redelijk goed gekomen (volgens mij zat er een verschil in hoogte van 0.1 mm in, en dat was in mijn ogen acceptabel :)


groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20010.jpg


groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20011.jpg


groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20012.jpg

Vervolgens heb ik er een paar schroeven in geschroeft om de zooi bij elkaar te houden. En vervolgens de lijmklemmen er weer afgehaald.
Het resultaat tot nu toe:


groter plaatje: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20013.jpg

Tevens heb ik een mailtje gestuurd naar speaker land over een aantal van mijn probleempjes, en daar kreeg ik gelukkig een goed antwoord op. Om ze even af te gaan:

1. Het bijgeleverde "look alike pritex maar misschien toch ook wel verpakkingsmateriaal" bleek toch gewoon verpakkingsmateriaal te zijn; er werd bij gemeld (zoals sullivan al in zijn thread had geschreven) dat demping niet noodzakelijk is voor dergelijke subwoofers. Ondanks dat het niet uitmaakte moesten ze er toch bij zeggen dat sommige alleen de achterwand bekleden met een matje pritex van 50x50.

2. De "PLOP" kwestie tijdens de dieptebommen van U571; ik zal ze meteen even quoten:
De plop die je hoorde was waarschijnlijk het tegen de
poolplaat slaan van de spreekspoel, en dat is iets wat je niet te vaak
moet doen. Dit komt door een te grote uitslag.


3. De vraag: "Is het mogelijk om de woofer op te blazen", ook maar even een quote:
De module is niet beveiligd
tegen een te hoge korstondige uitsturing, dus je zult er zelf op moeten
letten dat je hem niet al te hard zet. Zeker bij dat soort opnamen met
zware explosies, kun je ook deze subwoofer oversturen. Kijk vooral uit metde instelling van de bass-boost, omdat je daarmee het sub laag relatief veel versterkt, en dat gebied hoor je bijna niet, maar het zorgt wel voor grote membraanuitslagen.


Met deze antwoorden ben ik zeker geholpen! Het zegt mij enerzijds dat ik (gelukkig) mijn woofer of versterker niet heb opgeblazen. En anderzijds dat het zeer zeker mogelijk is om mn woofer op te blazen als ik niet op let. Dit zorgt er wel voor dat ik *ZEER* voorzichtig zal gaan omspringen met de subwoofer, want ik ga het zeker niet leuk vinden als ik em opblaas :'(

Het feit dat het geen pritex dempingsmateriaal is is zowel positief als negatief.. ::) Dit omdat ik nu rekening heb gehouden met een eventueel grotere kastinhoud (door de tussenwand wat naar achter te plaatsen) waardoor ik meer ruimte zou hebben. Dus mijn kast inhoud is nu wel groter, maar deze extra inhoud zal dus niet opgevuld worden. Weet iemand of dat heel erg negatief is voor het resultaat ??? Ik gok dat ik nu rond de 35 liter zit ipv iets minder dan 32.

Als laatste nog een vraagje (een beetje voor sullivan, maar als anderen het antwoord weten is het ook goed). Sullivan gebruikte vogelzand als vulling voor de compartimenten. Mijn pa heeft nog een flinke zak zilverzand liggen en dus is de vraag: is dit ook geschikt als opvulling? Uit sullivans thread begreep ik dat vogelzand is verhit in de fabriek waardoor het niet meer kan rotten/schimmelen (normaal zand doet dit wel erg snel).

Dit was de update voor vandaag. Morgen denk ik niet dat ik nog aan de sub zal werken, ik moet nu namelijk lood zien te vinden om de binnenwanden te bekleden en aangezien ik morgen en overmorgen gewoon werk weet ik niet of ik tijd heb om het ergens te halen :) Het zal wel weer het weekend worden! Maar dan hoop ik het dan ook af te maken zodat ik dan dus een ECHTE test-drive kan maken. Ik ben benieuwd :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Markus

#38
Hoi,

Het volume in het oorspronkelijke ontwerp is 31,4 liter.
Volgens Speakerland zou een afwijking van 1 liter toelaatbaar zijn.
Volgens Speakerland hoef je de kast NIET aan te passen als je er pritex in stopt (is volume neutraal).

Als ik jou was zou ik het volume terug brengen naar 31,4 liter. Bijvoorbeeld door de acherwand te verdikken of dubbelwandig te maken en ook op te vullen met zand.

Groetjes - Mark
(zie ook mijn post op de thread van Sullivan)

Markus

Oh ja, bijna vergeten: Plaatjes zien er goed uit. 't wordt al wat he.

MaxxMark

Hmm, eens denken hoe ik dit dan ga doen... 31.4 liter.. Ik ga nog eens even exact meten hoeveel het nu is :) Desnoods doe ik het lood wat dikker ofzo even over nadenken, hij gaat voorlopig nog niet dicht dus dat is mooi.. Misschien gewoon nog een extra mdf plaat in hangen, das wel de snelste oplossing denk ik.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Major_Ton

Beste,

Als het kan zou ik een andere versterker module inbouwen. Die HS-200 is gewoon niet voldoende. Dit is ook de reden waarom je een plop hoorde.

Ik heb zelf ook een zelfbouw subwoofer met een enkele Vifa M26WR-09-06 unit in een 60 liter kast en deze werd eerst ook aangestuurd door een HS-200.
Resultaat: Star-Wars was echt TE veel voor de versterker (zonder Bass Boost). Daar ik de sub alleen voor films gebruik heb ik geen aktief filter nodig, want het LFE wordt automatisch op 120Hz afgefilterd. Dus nu gebruik ik een losse eindversterker van 2 keer 220 Watt RMS op 8 Ohm, waar ik maar 1 kanaal van gebruik (is helaas niet te bridgen, maar er moet nog een center komen ;) ) en er zijn geen ploppen meer te horen! Ik kan nu met gemak op reference niveau draaien, zonder iets te misbruiken ;D

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Sullivan

Quote from: MaxxMark on January 14, 2004, 21:04:20
Als laatste nog een vraagje (een beetje voor sullivan, maar als anderen het antwoord weten is het ook goed). Sullivan gebruikte vogelzand als vulling voor de compartimenten. Mijn pa heeft nog een flinke zak zilverzand liggen en dus is de vraag: is dit ook geschikt als opvulling? Uit sullivans thread begreep ik dat vogelzand is verhit in de fabriek waardoor het niet meer kan rotten/schimmelen (normaal zand doet dit wel erg snel).

Hi,

Leuk foto's weer!

Wat je zegt over dat vogelzand is waar en daarom erg geschikt. Wat sommige ook doen is gewoon zand of zilverzand in de oven verhitten. Hierdoor zorg je er ook voor dat het goed droog is. Als het zand goed droog is kan het misschien ook, maar voor de zekerheid zou ik het verhitten (en af laten koelen ;)).

mvg,
Frank

PS. Als je vogelzand neemt, controleer dan even of de zak nog goed dicht is. Sommige zakken zitten gaatjes in (zand loopt eruit) en ben je nog niet verzekerd van vochtigvrij zand.

MaxxMark

Ik had trouwens ook wel es gelezen voer dat ze lood in de compartimenten goten. Nu had ik dat al weer afgedaan als "te lastig/omslachtig" maar nu zei mn pa weer dat dat erg mee viel om te doen. Afgezien daar van hebben we nog wel een kennis met een flinke hoeveelheid lood.

Is het waard om de extra moeite te nemen om lood in de compartimenten te gieten?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Quote from: Major_Ton on January 14, 2004, 23:18:47
Beste,

Als het kan zou ik een andere versterker module inbouwen. Die HS-200 is gewoon niet voldoende. Dit is ook de reden waarom je een plop hoorde.

Ik heb geen ervaring met andere modules, daar kan ik dus niets over zeggen. Maar de Hypex 200 is (bij mij) zeer geschikt om deze peerless unit aan te sturen. Zoals ik uit het verhaal van speakerland begrijp komt het ploppen juist daardat de unit te veel uitslaat (lees: krijgt te veel vermogen). Ik heb mijn Hypex 200 ook nog lang niet voluit staan.

mvg,
Frank

Sullivan

Quote from: MaxxMark on January 15, 2004, 10:37:46
Is het waard om de extra moeite te nemen om lood in de compartimenten te gieten?

Doen!!!, vooral gietsen zorgt ervoor dat het lood heel vast en strak tegen het hout komt te zitten dus hij zal zou dood zijn als een pier :D.

PAS OP: lood is giftig.

mvg,
Frank

MaxxMark

Nou dan overleg ik dat nog eens even met mn pa en dan ga ik dat gewoon doen als het mogelijk is :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Robrecht

Je subje ziet er al zeer mooi uit

Met lood gaat het dan wel lekker veel wegen, lood heeft een dichtheid van 11,37Kg/dm³

De smeltemperatuur is 601°C ter info :)

Veel succes

Biite

Volgens mij heb jij het Binas tabellenboek erbij gepakt :)
Harman Kardon AVR505, Harman Kardon DVD506, Infinity Primus HCS, VDH The Clearline, VDH MB-Scart, Rel Acoustics SubConnect, VDH Videolink 75, Atacama The Nexus 6 en 10, Marantz RC5000, Panasonic TX-32PX30

Robrecht

Ik heb dat ooit moeten kennen in het secundair onderwijs :-\

Dit geheel off-topic ;)