[DIY] Sub Peerless - XLS10

Started by MaxxMark, January 2, 2004, 18:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niet actief

Quote from: MaxxMark on May 25, 2004, 17:02:59
Ik ben het helemaal met je eens dat je zeker wel moet weten wat je kan doen met je subwoofer. Zoals jij zegt moet het helemaal niet zo zijn dat je je versterker helemaal vol open kan draaien en dat hij het dan trekt.. Maar zoals het bij mij nu is, subwoofer staat nog niet eens half open, en de versterker zelf ook nog niet aan zijn top, vind ik het wel een beetje eng.. Want het zegt mij dat je er makkelijk doorheen kan draaien in dit geval. Zelf denk ik (zoals al gezegd) dat die ultra lage tonen te veel roet in het eten gooien, en daar ga ik dan ook iets aan doen..

Dit alles vanop een afstand meelezend concludeer ik dat de meeste mensen de betreffende passage wel ongestraft zeggen te kunnen draaien en de vraag dringt zich bij mij op of er niet iets mis is met de versterkermodule van je sub of misschien wel met de unit zelf.
Misschien kun je je hier eerst eens op richten bij het onderzoeken van de oorzaak. Het zou mooi zijn als je de sub zelf werkelijk zou kunnen uitsluiten als potentiële oorzaak voor het probleem, en dat lijkt me tot nog toe niet mogelijk.
Strikt genomen is het niet zo moeilijk om in een soundtrack frequenties op te nemen die de meeste subs kunnen killen, maar in de opnamewereld is zoiets niet gebruikelijk. Omdat de meesten zeggen geen echte problemen te ondervinden met betreffende soundtrack lijkt me de sub zelf ook "verdacht", totdat het tegendeel is bewezen. Een exemplarische fout is natuurlijk altijd mogelijk.
ThingMan.

Matthijs Jager

Ik denk dat de sub zelf wel uit te sluiten is. Ik draai zelf voorlopig ook even met een XLS-10 maar dan aangedreven door een NAD 208 THX en ik ervaar de zelfde problemen.
Ik heb nog nooit de tikken gehoord die MaxxMark beschrijft maar ik ben dan ook erg zuinig op mijn spulletjes en heb eerst goed getest.
Nadat ik zag hoe de units tekeer gingen bij een relatief lage geluidsdruk heb ik er via de Ultracurve maar een 24db/oktaaf highpass opgezet (20hz) en een Compressor/limiter.
Als de compressor/limiter ingrijpt klinkt het helemaal nergens meer naar maar een unit die over zijn nek gaat klinkt ook niet echt lekker. (en ligt al snel iin puin)

Kortom, zo enorm veel kunnen deze units zeker niet hebben.

michiel

http://www.speakerstore.nl/show_hypex.php

Op die site wordt vermeld dat de hypex modules met een subsonic filter uitgevoerd zijn. Dus dat verklaart misschien waarom veel mensen geen last hebben van deze ongein.

De DT 150 (en wellicht de andere types uit de serie) hebben ook een optioneel subsonic filter.

Markus

Maar MaxxMark heeft juist zo'n Hypex module in z'n sub zitten  ???
Dus kan het niet aan de extreem lage freq's liggen. Die worden er immers uitgefilterd...

MaxxMark

Quote from: Markus on May 26, 2004, 16:35:35
Maar MaxxMark heeft juist zo'n Hypex module in z'n sub zitten  ???
Dus kan het niet aan de extreem lage freq's liggen. Die worden er immers uitgefilterd...

Inderdaad, ik HEB een Hypex HS-200 er in zitten... Dan zouden die tonen er al uitgefilterd moeten worden... Misschien moet ik maar eens wat custom sampletjes maken van een setje tonen tussen tot 15 Hz ofzo, en kijken wat hij daar mee doet...

Dat is een projectje voor vanavond.... Als het dus niet die frequentie is, dan vraag ik me af wat het wel is :|
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen

Op Avia (en meerdere instel dvd's) zit bijvoorbeeld een sweep... waarbij je tot een bepaald aantal herz de sub + speakers kan horen/ voelen...

Groet Bjorn


RubenP

Er zijn hier al heel wat van de XLS10 + slave subs langsgekomen.
En het is een mooi ding, zeker met een goede (eigen) afwerking.

Maar heeft iemand al eens deze sub vergeleken met andere merken?

Er is commentaar op SVS dat deze niet muzikaal zou zijn?
Is de XLS sub dat wel  ???

Zijn er nog andere minpunten aan deze sub?

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Tuurlijk

Quote from: RubenP on May 26, 2004, 18:04:37
Er zijn hier al heel wat van de XLS10 + slave subs langsgekomen.
En het is een mooi ding, zeker met een goede (eigen) afwerking.

Maar heeft iemand al eens deze sub vergeleken met andere merken?

Er is commentaar op SVS dat deze niet muzikaal zou zijn?
Is de XLS sub dat wel  ???

Zijn er nog andere minpunten aan deze sub?

Ruben

Persoonlijk denk ik dat je voor het geld wat je voor de deze speakers betaald geen betere kunt vinden.
Het hangt natuurlijk wel af waar je de sub voor wilt gebruiken.
Voor film is het in ieder geval naar mijn mening een topper!

Ook ik ben verkocht en ga ook bouwen!  :D

Groet,
Bert

michiel

Quote from: RubenP on May 26, 2004, 18:04:37
Er zijn hier al heel wat van de XLS10 + slave subs langsgekomen.
En het is een mooi ding, zeker met een goede (eigen) afwerking.

Maar heeft iemand al eens deze sub vergeleken met andere merken?

Er is commentaar op SVS dat deze niet muzikaal zou zijn?
Is de XLS sub dat wel  ???

Zijn er nog andere minpunten aan deze sub?

Ruben

Op de een of andere manier heb ik iets tegen die peerless dingen. Zo'n klin rot kastje kan haast geen subliem laag neer zetten. Mooi laag kost je grote kasten en grote drivers. Zo heb ik dat ten minste ervaren.
Misschien dat de peerless subs voor de middenmoot een perfect ding is. Hij is immers klein, en er komt laag uit. Dus je hebt al een paar zware eisen te pakken die men tegenwoordig aan de subjes stelt.

Mijn mening berust enkel op vooroordelen, dus hecht er die waarde aan die jij wilt. Ik hecht er zelf so wie so weinig waarde aan. Zelf zal ik nooit zo'n peerless ding gebruiken al is het maar om de groeps gekte te ontduiken. En ik ben als enthausist zelfbouwer uiteraard van mening dat ik zelf iets veel beters kan bakken. ;D ;D

Mark, misschien zit er van binnen een dipswitch waarmee je het subsonic filter kan activeren... Ik weet het ook niet. Men zegt dat het filter aanwezig is. Ik zou het eens na vragen bij de zaak waar je de module vandaan hebt.

MaxxMark

ik ga inderdaad even uitzoeken hoe dat zit met die subsonic filter..

Gisteravond geen tijd gehad om het te testen, vanavond ben ik naar de bios (Day after tomorow :)) en morgen avond ben ik ook nie thuis.. dus het word iets voor het weekend ben ik bang..
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Niet actief

Quote from: RubenP on May 26, 2004, 18:04:37
Er zijn hier al heel wat van de XLS10 + slave subs langsgekomen.
En het is een mooi ding, zeker met een goede (eigen) afwerking.
Maar heeft iemand al eens deze sub vergeleken met andere merken?
Er is commentaar op SVS dat deze niet muzikaal zou zijn?
Is de XLS sub dat wel  ???
Ruben

:D Ik moet de eerste muzikale subwoofer toch nog tegenkomen......
Er zijn heel wat aspecten op zo'n ding van toepassing maar muzikaliteit?

Ik ken 'm als een bijzonder overtuigende subwoofer voor HT-doeleinden, maar dan wel met tweeën. Voor muziekdoeleinden met audiofiele ambities heb ik er nog gemengde gevoelens bij, maar dat kan meer te maken hebben met de modules die ze erbij verkopen.

ThingMan.

RubenP

Misschien is muzikaal niet het juiste woord om een goede subwoofer te omschrijven.

Meer iets van : gecontroleerd laag, neutraal, combineert en integreert goed met de overige speakers
En uiteraard moet de sub laag genoeg gaan om LFE en orgel weer te kunnen geven.

Ik ben opzoek naar een goede sub voor m'n HT maar hij moet wel inzetbaar zijn tbv bassmanagement voor m'n speakers.
Is de XLS10 daar geschikt voor of kan ik beter een SVS bestellen ?  >:D

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Niet actief

Quote from: RubenP on May 27, 2004, 21:42:18
Misschien is muzikaal niet het juiste woord om een goede subwoofer te omschrijven.
Meer iets van : gecontroleerd laag, neutraal, combineert en integreert goed met de overige speakers
En uiteraard moet de sub laag genoeg gaan om LFE en orgel weer te kunnen geven.
Ik ben opzoek naar een goede sub voor m'n HT maar hij moet wel inzetbaar zijn tbv bassmanagement voor m'n speakers.
Is de XLS10 daar geschikt voor of kan ik beter een SVS bestellen ?  >:D
Ruben

Die Peerless sub is in alle opzichten hartstikke okee (met de module is het oppassen, maar die kun je zelf kiezen) en voldoet aan het profiel hierboven. Wel vind ik 'm wat klein om in zijn eentje te gebruiken voor HT.

Erik van Voorst (in memoriam)

#138
citaat Thingman:......
Ik moet de eerste muzikale subwoofer toch nog tegenkomen......
Er zijn heel wat aspecten op zo'n ding van toepassing maar muzikaliteit?


Kan geregeld worden ;), luisteren we in mijn HT naar een jazz-cd van Shirley Horn  >:D...sterker nog ik zou het willen omdraaien in die laagregisters heb ik nog nooit Audiofiele speakers zo muzikaal horen klinken....

Het is nu dankzij HT-beweging dat de audiowereld zich ook eens met het (sub)laag gaat/durft te bemoeien in een stereo set-up en de subwoofer als muzikaal durft te presenteren:...JMLab, Avalon,Wilson...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on May 28, 2004, 20:09:57
citaat Thingman:......
Ik moet de eerste muzikale subwoofer toch nog tegenkomen......
Er zijn heel wat aspecten op zo'n ding van toepassing maar muzikaliteit?


Kan geregeld worden ;), luisteren we in mijn HT naar een jazz-cd van Shirley Horn  >:D...sterker nog ik zou het willen omdraaien in die laagregisters heb ik nog nooit Audiofiele speakers zo muzikaal horen klinken....
Het is nu dankzij HT-beweging dat de audiowereld zich ook eens met het (sub)laag gaat/durft te bemoeien in een stereo set-up en de subwoofer als muzikaal durft te presenteren:...JMLab, Avalon,Wilson...

Lijkt me een goed idee om eens bij je naar de sub te komen luisteren, maar ik bedoelde natuurlijk niet te zeggen dat er geen goede subs zouden bestaan! Ik vond enkel de term "muzikaal" wat slecht gekozen voor een sub. Bij termen als snel/traag, dik/slank of rond/hoekig weet ik voor mezelf beter waar ik aan toe ben dan met de term "muzikaal".
Overigens, de fraaiste laagweergave die ik zelf ooit hoorde kwam van een Avalon. Geen sub, dat niet.....

Erik van Voorst (in memoriam)

#140
Ach we zullen wel weer allemaal hetzelfde bedoelen... :P
Een muzikale luidspreker is dan ook weer een slechte term....of een artiest die niet virtuoos is maar wel muzikaal... ??? Het is vaak moeilijk om het uit te drukken.

In ieder geval zou ik zeker voor sub enthousiasten de topic Klasse D versterkers
aanraden te lezen...zeker in combi met je processor (dus geen crossover nodig wat veel geld van een module in beslag neemt) kun je volgens mij
je sub " muzikaler"  ;D laten klinken voor dezelfde kosten en wat handigheid. ;)

Okay je hebt dan geen fase-correctie (buiten het ompolen ;D) ...maar je zult zien dat je meer voordelen dan nadelen hebt...(vind ik  ;))

Toine PM mij maar voor afspreek-data....net weer de TubeTraps geschuurd en nog een laklaag gegeven....(perfectionistisch I know... >:() ...en dit keer met een verfrollertje.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on May 29, 2004, 11:44:28
Ach we zullen wel weer allemaal hetzelfde bedoelen... :P
Een muzikale luidspreker is dan ook weer een slechte term....of een artiest die niet virtuoos is maar wel muzikaal... ??? Het is vaak moeilijk om het uit te drukken.
In ieder geval zou ik zeker voor sub enthousiasten de topic Klasse D versterkers
aanraden te lezen...zeker in combi met je processor (dus geen crossover nodig wat veel geld van een module in beslag neemt) kun je volgens mij
je sub " muzikaler"  ;D laten klinken voor dezelfde kosten en wat handigheid. ;)
Okay je hebt dan geen fase-correctie (buiten het ompolen ;D) ...maar je zult zien dat je meer voordelen dan nadelen hebt...(vind ik  ;))
Toine PM mij maar voor afspreek-data....net weer de TubeTraps geschuurd en nog een laklaag gegeven....(perfectionistisch I know... >:() ...en dit keer met een verfrollertje.

Zelf sluit ik niet uit dat ik nog eens een sub ga bijplaatsen bij m'n Apogees, omdat ik niet in staat ben om mijn favoriete model te plaatsen (de Duetta is te hoog voor mij op zolder) en een Scintilla waarschijnlijk geen optie voor me is. Ik ben niet zo goed in het interpreteren van de gegevens van mijn eigen versterker, maar uit de specs blijkt volgens mij dat ie weliswaar met 1-ohms lasten kan omgaan, maar dan bepaald niet meer over de dynamiek kan beschikken die op 2, 4 en 8 ohm wel beschikbaar is (resp. 17 / 18,5 / 19 dBW tegenover 13dBW aan 1 ohm; weg dynamiek dus, denk ik bij mezelf).

Een originele Apogee sub voor mijn Stages bestaat, maar er is niet echt goed aan te komen en ik denk dat het zeker zo verstandig kan zijn voor mij om tzt zelf een sub hiervoor te bouwen. Maar tegen die tijd kom ik hier wel om raad vragen! Die faseregelaar heb ik niet nodig; ik ben in staat m'n subs ideaal op te stellen: ik zou ze tot standaard verwerken waarop de Stages zelf komen te staan, zoals in het originele ontwerp voor mijn Stages en dan speelt heel het traploos instelbare faseprobleem niet en kan er een overbodige schakeling uit de signaalweg worden weggelaten.

Ik vond de endcaps van je tubes er al fraai genoeg uitzien, maar als je een nog mooiere foto plaatst kaap ik 'm wel weer voor op m'n dhz-endcaps pagina.  ;D
Mag ik, behalve jazzmuziek te luisteren op je zolder, ook een film komen kijken? Zo ja, heb je dan LotR3RotK en mag P ook mee, offehhh "men only"......

intergallactic

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er wat teveel wordt verwacht van een subwoofer met slechts één 10i driver ...

mvg, //WDC

Erik van Voorst (in memoriam)

Mee eens wat intergallactic hier stelt, neemt niet weg dat ondanks het gemis van angstinboezemend superlaag....er wel een behoorlijk mooi sublaag kan worden neergezet wat een gemiddeld commerciele sub in zijn hemd laat staan.

In mijn ogen is de missie dan geslaagd.  ;)

off-topic:...tuurlijk is je vrouw/vriendin ook welkom...muziek/film geen probleem
op de foto zie je niet dat het verfwerk iets mooier is geworden...dus dat heeft geen zin om hem nog een keer op het forum te zetten. :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin

Als je ruimte hebt, kun je zowel als in hometheater of stereo gewoon 2 subtowers maken. Iedere tower bevat 4x 25cm units (bijv focal 11K's) en is actief aangestuurd (gemeten, aan de akoestiek aangepast, en aan het rendement van de bijbehorende luidsprekers).

Dus heb je naast je speakers gewoon, 2x kasten van een 160cm hoog bestuukt met laagweergevers, welke snel zijn (qua dynamiek ook snel, de impact is groter), actief gecorrigeerd.. gewoon in 'overall' performance veel beter als 1 enkele lange slag subwoofer die alles voor zijn kiezen krijgt. Zelfs is met zo'n tower de aankoppeling met de ruimte beter.

Mvgr

intergallactic

Lijkt me wel een goed idee, eens iets anders ...maar valt nogal groot uit. Ik denk dat een paartje Adire Tumult in een gesloten kast met Linkwitz Riley bass filter wel aan de verwachtingen zou voldoen. Thuis speel ik met Avalon Ascent en die hebben per kant een 11i Eton woofer. Fantatische speakers zijn het , de 'best ever' door Avalon, maar als het grafdiep wordt kun je het vergeten. Dat zijn nu eenmaal de beperkingen opgelegd  door de luchtverplaatsing. Persoonlijk zou ik kiezen voor een stelletje Velodyne uit de DD-xx reeks met digitale paramtrische equalizer .. Sommige modellen zijn in staat 112 dB neer te zetten op 20Hz met 2% vervorming! anecoïsch uiteraard!!!!!

Groetjes, //WARD

Sherwin

Quote from: intergallactic on May 30, 2004, 23:48:11
Lijkt me wel een goed idee, eens iets anders ...maar valt nogal groot uit. Ik denk dat een paartje Adire Tumult in een gesloten kast met Linkwitz Riley bass filter wel aan de verwachtingen zou voldoen. Thuis speel ik met Avalon Ascent en die hebben per kant een 11i Eton woofer. Fantatische speakers zijn het , de 'best ever' door Avalon, maar als het grafdiep wordt kun je het vergeten. Dat zijn nu eenmaal de beperkingen opgelegd  door de luchtverplaatsing. Persoonlijk zou ik kiezen voor een stelletje Velodyne uit de DD-xx reeks met digitale paramtrische equalizer .. Sommige modellen zijn in staat 112 dB neer te zetten op 20Hz met 2% vervorming! anecoïsch uiteraard!!!!!

Groetjes, //WARD

Beste WARD,

idd geen paar tumults, dan zijn we weer bij het begin, alleen dan met iets meer vermogen. Neen, het gaat hier om uit, dat je een set normale 25 of 30cm units neemt welke muzikaal zijn (snelheid, dynamiek, vervormingscijfers etc...) en deze 4 stuks in een laag tower maakt aangestuurd door een PWM amp (1 eindmodule per 2 units @ 4ohm) en actief geregeld. Optimum qua performance.. weleens waar groot, MAAR een boeken kast mag wel?! en 2 onopvallende (voor de liefhebbers) laag towers niet?

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Een Tumult is verrassend muzikaal. Daar sta je nog van te kijken.
Met een goede amp zal deze zeker naast een Focal 15" mee kunnen doen, en dan nog reserve overhebben voor als het echt hard moet gaan.
Het is voor mij de eerste sub die mee doet in stereo omdat hij de rest van mijn set kan bijhouden.

intergallactic

Ik vind het idee van 4 kleinere speakers best een goed idee, maar waarom zou een Tumult moeten onderdoen in snelheid? De magneet constructie is gargantisch opgebouwd! Tot aan Xmax wordt perfecte lineariteit gegarandeerd door de pushpull configuratie. Ik denk dat je wel 8 kleinere normale speakers nodig hebt om de Tumult te benaderen in volumeverplaatsing.

mvg, //WARD

intergallactic

Lees eventjes .... http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm

Dan zie je dat je bij een passief radiator systeem hele lage frekwenties moet weghouden van je speaker. DUs, vanaf 20Hz, zo steil mogelijk naar beneden! Als je signalen onder de afstemfrekwenties binnenlaat wordt de uitslag van de speaker en/of de slave veel te groot.

mvg, //WDC