[DIY] Sub Peerless - XLS10

Started by MaxxMark, January 2, 2004, 18:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sherwin

Quote from: KrunK on May 23, 2004, 11:24:37
Je wilt geen 20Hz -6dB.
Als het goed is zou je set van 20 tot 20.000 Hz weer moeten kunnen geven.
Ga je affilteren, dan mis je informatie.

Persoonlijk vind ik het wel een vette scene, mijn Tumultje houdt zich er prima onder.
Alleen heb ik het wel even iets zachter gezet, want ik werd er gewoon bang van vanwege de enorme impact dit had. ;D

20hz is haast niet meer waarneembaar  ;), of je moet een hele grote rechthoekige ruimte hebben waar de golven in passen dat je er nog 'iets' van voelt zeg maar. Maar onder die 20hz moet het gewoon ophouden, want wat ze nu flikken daar is geen 1 subwoofer tegen bestand, ook een tumult krijg je ermee kapot als je 100 watt uitstuurt en zwengel bewegingen erin hebt van 1hz etc, met daarboven op nog eens het impact gebied van 20 tot 40hz)

Mvgr

Bart_M

;D
20 Hz niet waarneembaar? Misschien niet hoorbaar, maar wel degelijk waarneembaar. Daar maakt de grootte van de kamer niets voor uit.

Tja, een subsonic filter voor onder de 15Hz zou geen kwaad kunnen.

Matthijs Jager

20 hz misschien wel maar wat doet die anderhalve hertz in godsnaam op die DVD?
Dat voegt echt letterlijk HELEMAAL niks toe en draait elke (bassrelfex) sub zonder high-pass aan gort.

Wat mij betreft mag elke DVD met een zéér stijl high-pass filter op zeg 18 hz geprocessed worden, alles daar onder heeft erg weinig toegevoegde waarde (alleen al omdat geen enkele sub een acceptabele geluidsdruk kan produceren onder de 16hz)

Maarja, dat is mijn mening :)

Matthijs

jeroen_B

#103
Ik heb net even geluisterd naar die scene en ik heb nergens last van behalve dat ik een beetje misselijk word en duizelig van die scene door de lage frequenties. Ik hoor trouwens ook heel weinig geluid daadwerkelijk tijdens de scene dus het gaat inderdaad erg laag. De hele kamer lijkt te pulseren.
Ik heb de rotel volume dan op 76 staan en normaal kijk ik op een niveau tussen de 60 en 70 wat al redelijk hard is.

Ik gebruik een svs pc plus overigens en vind het wel een cool effect dat licht in het hoofd worden. De svs heeft er geen moeite mee om het weer te geven.

Zier er wel heftig uit zeg op die filmpjes :D
Lijkt erop of je elk moment die driver in je nek geworpen krijgt. Dit lijkt me inderdaad niet helemaal goed. Er moet toch wel een manier zijn om gewoon alles onder de 15 hertz tegen te houden?


jeroen

MaxxMark

De woofer waar het filmpje van was was de passive woofer.. De actieve woofer sloeg nog niet eens ZO ver uit..

Maar je moet je bedenken dat het filmpje ook niet echt accuraat is! In het echt ziet het er NOG bizarder uit!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Quote from: MaxxMark on May 23, 2004, 17:05:48
De woofer waar het filmpje van was was de passive woofer.. De actieve woofer sloeg nog niet eens ZO ver uit..
Welk gewicht heeft je passive radiator? Misschien als je hem verzwaard naar >400 gram, deze minder heftig uitslaat.

Quote
Maar je moet je bedenken dat het filmpje ook niet echt accuraat is! In het echt ziet het er NOG bizarder uit!

:o

mvg,
Frank

MaxxMark

Quote from: Sullivan on May 23, 2004, 17:09:14

Welk gewicht heeft je passive radiator? Misschien als je hem verzwaard naar >400 gram, deze minder heftig uitslaat.


Ik heb al de 'zware' variant... Maar opzich is het volgens mij niet de passive die het probleem is.. De passive woofer heeft volgens mij veel meer ruimte om uit te kunnen slaan. Ikzelf heb juist het idee dat de Active woofer minder ver kan uitslaan als de passive, en dus sneller tegen zn behuizing aan slaat..

Quote
:o

mvg,
Frank

Jups.. In het echt is het bizarder... Dat komt doordat de digitale camera waarmee het filmpje gemaakt maar 15fps doet... Je mist dus ruim 10 frames per seconde..  (leuke sidenote; als ik dus ene toon van strak 15Hz naar mn woofer stuur, en een filmpje maak, dan zou je de woofer dus stil moeten zien staan :D best grappig :) Misschien ook dat het juist komt DOORDAT het overgrote deel van de sample rond de 15Hz ligt, dat je relatief weinig op hte filmpje ziet)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Vandaag even zitten meten met de dB meter hoeveel dB er gegenereerd word bij de betreffende scene.. En dat valt best mee.. Hij komt niet verder dan 102dB :) in een scene later doet ie et veel harder.. maargoed. dat as side note..

Ik heb trouwens wéér de befaamde *PLOP* gehoord zoals ik die eerder beschreef.. Mijn pa zat er bij en hoorde em ook en nu kan ik veel beter beschrijven hoe hij klonk... Ikzelf vind dat het NIET de woofer is die tegen de metale behuizing aanklapt.. Daar klinkt het niet naar.. Het klinkt zegmaar hetzelfde als dat je een plastic fles neemt, deze indrukt, en hem dan weer terug laat springen.. Maar dan wat luider.. Oh wat ik nog een veel betere vergelijking vind is verpakkings materiaal! Je weet wel, van dat bubbeltjes plastig, welke je kan kapot knijpen en dan zegt het *PLOP* :D Zo klinkt het, maar dan luider.. M'n pa vond dat het iets van plastic in de woofer zou kunnen zijn wat op een gegevenmoment dubbel klapt en terug springt door de uitslag.... Eigenlijk zou ik het ene keer moeten opnemen ... Maar ik vind het stiekum een beetje eng  :-\ Ik denk wel dat het flink samen hangt met veel te lage tonen, dus ik denk dat een filter voor tonen onder de 15Hz een goed begin is! Weet iemand op wat voor manier ik dat het beste kan doen? ik heb helemaal geen ervaring met dat soort dingen :|
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Walter_PPK

Dat is toch echt de vc drager die tegen de magneet aan klapt. Dit is echt niet gezond. Ik heb het 1 keer gehoord bij m'n Shiva en dat doen we maar niet meer. Als je pech hebt wordt de vc drager ontzet en gaat hij aanlopen tegen de schacht en dan is je woofer dus kapot. Je kunt beter ervoor zorgen dat je in de veilige zone blijft. Het is zaak dat je een PR (en BR) systemen niet onder de Fb frequentie gebruikt. De output vervalt naar 0 en de slag schiet naar boven. Ik weet niet welke amp je gebruikt maar ik zou een HPF op 20hz regelen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Klinkt als een spreekspoel die tegen de poolplaat slaat. Niet zo'n goed idee.... Zoals walter al zegt sloop je je driver hier gruwelijk mee. En ten tweede, voordat je driver tegen zijn mechanische max komt zit deze al een tijdje buiten zijn mechanische lineaire gebied.
Nu wordt er op de site van peerless niets vermeldt over de maximale mechanische slag (over deze max begin je met slopen), maar het zal me niet veel verbazen als deze rond de 20/25 mm ligt. Bij een xmax van 12.5 mm (dat was toch de juiste waarde voor de xls 10?) heb je dus nog ongeveer 10 mm veiligheids marge waar jij blijkbaar vrolijk doorheen knalt.

Op dat filmpje lijkt (kan het niet helemaal duidelijk zien) het ook net of die PR VET buiten zijn mechanische lineaire bereikt komt. Korte samenvatting... Je draait je pr en je actieve unit beide buiten hun lineaire bereik! Klinkt zeker wel lekker zo'n peerless subje!?!? :-X

GOED BEZIG. :-[ :-\ Begin eens om je spul fatsoenlijk te behandelen. Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal weet waar je mee bezig ben.

B.J.

Quote from: MaxxMark on May 22, 2004, 15:01:02
Ik heb even een aantal filmpjes gemaakt van de subwoofer tijdens de betreffende actie.. Waarschijnlijk kon de camera geen 26fps aan, want het ziet er op het filmpje een beetje vreemd uit :) In het echt ziet et er veel bizarder uit

Let niet op het geluid dat er bij zit, dat komt door de brakke camera microfoon :) Het valt me sowieso mee dat ie iets aan lage tonen opgenomen heeft :)

http://incursion.gamepoint.net/MVI_1940.avi
http://incursion.gamepoint.net/MVI_1938.avi
http://incursion.gamepoint.net/MVI_1941.avi

WOW dat eerste filmpje is ziek.
Hoelang wil je hem heel houden?

Sherwin@stage

Beste,

De Xmax is een aanduiding voor "boven deze marge sloop je de speaker".

De Lineair max, is de aanduiding voor "binnen deze marge speelt de speaker veilig, en met optimale performance" (boven de Lineair max verslechteren de eigenschappen alleen maar)

Het verschil wat overblijft tussen de Lineair max en de Xmax is een "buffer" om extreme klappen en uitslagen "op te vangen". Met andere woorden, dit gebied is "EIGENLIJK" niet geschikt om continue op te draaien, maar voor het opvangen van uitschieters.

Toen ik het filmpje zag kreeg ik een brok door m'n keel, ik dacht overigens eerst dat het de unit was, maar dat was blijkbaar de passieve radiator.

Wat men hoorde was of de spreekspoel die tegen de poolplaat aan tikte, of de passieve radiator die buiten zijn mechanisch bereik werd gedrukt.

Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent, want ik heb vroeger ooit meegemaakt dat mijn scanspeak basmids tever uitsloegen, tegen de achterplaat klapte, en de spreekspoelen begonnen aan te lopen tijdens grotere uitslagen (dan kun je de units net zo goed weg flikkeren).

Mvgr, Sherwin

michiel

Quote from: Sherwin@stage on May 25, 2004, 15:41:14
Beste,

De Xmax is een aanduiding voor "boven deze marge sloop je de speaker".

De Lineair max, is de aanduiding voor "binnen deze marge speelt de speaker veilig, en met optimale performance" (boven de Lineair max verslechteren de eigenschappen alleen maar)

Het verschil wat overblijft tussen de Lineair max en de Xmax is een "buffer" om extreme klappen en uitslagen "op te vangen". Met andere woorden, dit gebied is "EIGENLIJK" niet geschikt om continue op te draaien, maar voor het opvangen van uitschieters.

Toen ik het filmpje zag kreeg ik een brok door m'n keel, ik dacht overigens eerst dat het de unit was, maar dat was blijkbaar de passieve radiator.

Wat men hoorde was of de spreekspoel die tegen de poolplaat aan tikte, of de passieve radiator die buiten zijn mechanisch bereik werd gedrukt.

Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent, want ik heb vroeger ooit meegemaakt dat mijn scanspeak basmids tever uitsloegen, tegen de achterplaat klapte, en de spreekspoelen begonnen aan te lopen tijdens grotere uitslagen (dan kun je de units net zo goed weg flikkeren).

Mvgr, Sherwin

De xmax word tegenwoordig vaker gebruikt om het lineaire deel aan te geven dan de werkelijke max. In principe gaat het verhaaltje op wat jij vertelt, maar ik merk zo vaak dat men met xmax de lineaire slag bedoelt, en ik val zelf ook binnen de groep die dat doet.

Ik denk niet dat je de pr kan horen tikken als hij te ver uit slaat. Dat tikken komt door twee harde voorwerpen die elkaar met een flinke snelheid raken. Ik geloof dat dat bij een pr niet gaat lukken.
Op het filmpje lijkt het als of de rubberen rol rond het membrem flink moet afremmen aan het eind van de slag. Dus heel ver buiten het lineaire gebied.


Ik snap nog niet helemaal hoe iemand dit zijn speakers aan kan doen...

jeroen_B

Hmmm,

Ik vind persoonlijk dat een sub als deze dit gewoon op moet kunnen vangen hoor! Dit soort subs bouw of koop je toch om op referentie niveau te draaien?
Stuur een van de zelfbouwers als Rob of eric eens een PM met de vraag hoe je alles onder de 15 hertz tegenhoud. Ik heb geen flauw idee hoe je dat zou moeten doen :D


jeroen

Bart_M

In sommige amps zit een subsonic filter ingebouwd. Anders zul je zelf een filtertje moeten kopen of maken.
Ik snap ook niet dat je doorgaat terwijl je die klappen hoort. Je blijft toch ook niet zo hard draaien als je amp aan het clippen is?

Sherwin@stage

Beste Jeroen,

Geen enkele sub is tegen ultra low frequencys bestand. 1hz, 5hz, 10hz swings met daarbovenop de impact frequencies.. forget it..

Gewoon een actief crossover, trek je hem vanaf 20hz bewijze van tig db's omlaag. Kun je meer druk creeeren, heb je meer druk en minder 'lucht' (en mechanische vervorming).

Vaak hebben grote subwoofers in grote kasten (zonder boost) minder moeite met lage frequenties (en klinken veel beter), dan kleine sub's die helemaal het nauw in worden geboost.

Mvgr, Sherwin

Bart_M

;D
Mijn nieuw passives hebben een eigen frequentie van 3.5 Hz.
Ik verwacht hier niet zoveel problemen mee.

michiel

Quote from: jeroen_B on May 25, 2004, 16:07:05
Hmmm,

Ik vind persoonlijk dat een sub als deze dit gewoon op moet kunnen vangen hoor! Dit soort subs bouw of koop je toch om op referentie niveau te draaien?


Referentie niveau?! Als je daarvoor je sub 4 keer over z'n nek moet laten gaan dan is die sub linea recta afgeschreven!!

Er zijn altijd mendes die denken dat een volume knop helemaal rond kan.... Nou, in principe kan dat ook. Maar als je weet wat er achter die knop gebeurt dan merk je dat dat ding helemaal niet naar het einde kan. Soms is 50% al twee keer te veel.

Als je de grenzen van je subje negeert, of nog erger niet eens weet, dan ben je in mijn ogen zeer fout bezig. Lekker uitsloven met je subje "kijk is hoe mooi ie klinkt!" en vervolgs dat ding flink de vervorming in jagen.... Nou nou, wat een feest. 

QuoteStuur een van de zelfbouwers als Rob of eric eens een PM met de vraag hoe je alles onder de 15 hertz tegenhoud. Ik heb geen flauw idee hoe je dat zou moeten doen

Is het woordje filter nog nooit naar boven gekomen?!?

MaxxMark

Om even alle posts die zich afvragen of ik weet wat ik doe in 1x toe te spreken:

Ik wil niet zeggen dat ik alles weet wat ik doe, maar ik zou zeggen dat ik genoeg weet om te doen wat ik doe...

Ik vind het zelf zoals ik al eerder zei ONTZETTEND ENG dat de woofer zo uitslaat! Maar het gewoon negeren en doen alsof ik niets doorheb vind ik ook niets. Ik ben dus gaan onderzoeken wat er nou precies aan de hand is. En voor zover ik het nu zie lijkt het er op dat extreem lage tonen ( < 15Hz ) behoorlijk wat roet in het eten gooien voor de subwoofer.

Zoals al opgemerkt werd is het inderdaad de passive radiator die zo extreem uitslaat. De rede dat ik het onderzoek is precies wat jeroen_B zegt, je zou verwachten van een dergelijke woofer dat hij zich heel goed moet houden.. Maar zoals dus blijkt houden ook deze het niet bij tonen < 15Hz of zelfs 1Hz (wat opzich best logisch is...) Ik wil zoals ik al in een eerdere post zei niet meer het gevoel van angst hebben tijdens een film dat ik mn sub zou op kunnen blazen. Nu ik met enige zekerheid kan zeggen dat dit komt door de extreem lage bas tonen ga ik mij iets verder op orienteren op het affilteren van deze tonen.. Mijn versterker heeft hier geen functionaliteit voor, en de subwoofer module helaas ook niet.



QuoteIk snap nog niet helemaal hoe iemand dit zijn speakers aan kan doen...

Ik *WIL* dit mijn speaker ook niet aan doen en doe wat je op het filmpje ziet dan ook echt niet graag! Ik heb alleen eenmalig onderzocht wanneer dit gebeurd e.d. Ik haal nogmaals aan; ik wil eigenlijk gewoon een goed werkende sub hebben en mij niet zorgen hoeven maken over of ik mijn subwoofer opblaas!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Quote from: michiel on May 25, 2004, 16:53:50


Referentie niveau?! Als je daarvoor je sub 4 keer over z'n nek moet laten gaan dan is die sub linea recta afgeschreven!!

Er zijn altijd mendes die denken dat een volume knop helemaal rond kan.... Nou, in principe kan dat ook. Maar als je weet wat er achter die knop gebeurt dan merk je dat dat ding helemaal niet naar het einde kan. Soms is 50% al twee keer te veel.

Als je de grenzen van je subje negeert, of nog erger niet eens weet, dan ben je in mijn ogen zeer fout bezig. Lekker uitsloven met je subje "kijk is hoe mooi ie klinkt!" en vervolgs dat ding flink de vervorming in jagen.... Nou nou, wat een feest. 



Is het woordje filter nog nooit naar boven gekomen?!?


Ik ben het helemaal met je eens dat je zeker wel moet weten wat je kan doen met je subwoofer. Zoals jij zegt moet het helemaal niet zo zijn dat je je versterker helemaal vol open kan draaien en dat hij het dan trekt.. Maar zoals het bij mij nu is, subwoofer staat nog niet eens half open, en de versterker zelf ook nog niet aan zijn top, vind ik het wel een beetje eng.. Want het zegt mij dat je er makkelijk doorheen kan draaien in dit geval. Zelf denk ik (zoals al gezegd) dat die ultra lage tonen te veel roet in het eten gooien, en daar ga ik dan ook iets aan doen..

@krunk: Ik heb sinds mijn sub af is 1x die klap gekregen en ben ook zeker niet van plan te zorgen dat dit weer gebeurt. Ik wil het juist voorkomen want ik vind het doodeng..
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jeroen_B

Quote from: michiel on May 25, 2004, 16:53:50


Referentie niveau?! Als je daarvoor je sub 4 keer over z'n nek moet laten gaan dan is die sub linea recta afgeschreven!!

Er zijn altijd mendes die denken dat een volume knop helemaal rond kan.... Nou, in principe kan dat ook. Maar als je weet wat er achter die knop gebeurt dan merk je dat dat ding helemaal niet naar het einde kan. Soms is 50% al twee keer te veel.

Als je de grenzen van je subje negeert, of nog erger niet eens weet, dan ben je in mijn ogen zeer fout bezig. Lekker uitsloven met je subje "kijk is hoe mooi ie klinkt!" en vervolgs dat ding flink de vervorming in jagen.... Nou nou, wat een feest. 



Is het woordje filter nog nooit naar boven gekomen?!?


Nee niet echt nee !
Kan je ook normaal praten ?

jeroen_B

@maxxmark,

Een sub als deze mag toch niet zo erg over zijn nek gaan als hij afgesteld is met een dB meter vind ik. Ik heb al vaker gelezen dat deze sub praktisch net zo hard kan draaien als een svs sub. Mijn svs sub gaat niet over zijn nek zelfs al draai ik een stuk harder als ik normaal doe met deze scene. De vloer beweegt zowat maar de svs kan het aan.
Ik neem dan aan dat deze sub dat ook aan zou moeten kunnen tenzij hij verkeerd is afgesteld of als er wat anders aan de hand is


jeroen

michiel

Ik denk dat je er voor 99.99% van uit kan gaan dat de extreem lage tonen de boosdoener is. Wat je hier tegen kan doen is een filter in de signaal weg zetten. Er zal vast wel ergens een schematje zijn van een klein actief filtertje voor dit doel. Anders kun je nog altijd een passief filter voor de versterker zetten. Je rekent de waarde dan uit aan de hand van de versterker ingangs impendatie op het punt waar je wilt filteren.
Je hebt ook kans dat je gewoon een kant en klaar actief filter kunt kopen die al tot de 20 Hz kan. Ik heb zelf een actief filter wat dat niet haalt (40 Hz minimaal).

Walter_PPK

Ik durf te wedden dat die SV subs een 8e orde HPF op 20 hz of hoger gebruiken om hun powernaam in stand te houden.

Nog even dit er werd vermeld dat binnen de linieaire slag er geen vervorming optreed maar die is alleen zo met XBL^2 motors van Adire (Tumult bv) en de rest van de woofers kachelen vrolijk tegen  de >10% THD op hun Xmax getal. Bij XBL^2 blijft de Flux (BxL) lineair met de slag vd speaker t/m het Xmax getal.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Inderdaad, elke millimeter die het membraam vanuit de rust stand beweegt neemt de BL af. Het is niet waar dat alleen adire dit heeft. TC sounds heeft namemelijk een zo genaamde linear BL motor: http://www.tcsounds.com/Images/LM_news.pdf
Komt op het zelfde neer als wat adire gebruikt denk ik.