Audio System Krypton 12

Started by RobinKn, April 9, 2013, 07:07:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RobinKn

Hallo allemaal

Ik wilde graag weten of de Audio System Krypton 12 geschikt is om thuis te gebruiken. Aangezien ik er nog 2  heb liggen waar ik niks meer mee doe.
http://www.showyoursound.nl/Editorials/Editorial.asp?EditorialID=139

Ook zou ik graag willen weten wat voor een kistontwerp ik dan zou moeten gebruiken. Zelf kist berekenen is niet voor me weggelegd. Kist maken is geen probleem.

Het is voor 50% muziek en 50% home cinema. Woonkamer ongeveer 30m2

AS Krypton 12
Fs = 37hz
Qts = 0.39
Vas = 30 L

RobinKn

Hier staat nog wat meer info. Druk op het geel gekleurde details.
http://www.audiosystem-europe.com/kryptonE.html

Pjotr

Het lijkt me, daar dit een subwoofer voor in de auto betreft, deze wellicht niet geschikt is voor toepassing binnenshuis. In de auto gebruikt hij de kofferbak als klankkast, een woonkamer is wel wat groter. Maar ik denk dat Ralf (RA SUBS op dit forum) dit wel weet.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

RobinKn

Quote from: Pjotr on April  9, 2013, 08:54:50
Het lijkt me, daar dit een subwoofer voor in de auto betreft, deze wellicht niet geschikt is voor toepassing binnenshuis. In de auto gebruikt hij de kofferbak als klankkast, een woonkamer is wel wat groter. Maar ik denk dat Ralf (RA SUBS op dit forum) dit wel weet.

Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad wel waar. Ik had zelf al een mail gestuurd naar hifimotive en die zeiden dat dat moet kunnen (wat mijn idee bevestigde) Maar de kist moet wel anders zijn dan in de auto natuurlijk.

In de auto kunnen 2 van die AS Krypton behoorlijk hard in ieder geval. Nu is dat niet echt van toepassing in de huiskamer natuurlijk. Maar een woofer die 130 db in de auto produceerd tegenover een woofer die 155db in de auto produceerd moet ook redelijk verschil in een grotere ruimte opleveren lijkt me.

RobinKn

Is er mischien iemand die nog een ander forum weet. Waar het wat actiever is over zelfbouw subs?

knubbe

Zelfbouwaudio forum
Home theater shack
Avsforum
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

RobinKn

Quote from: knubbe on April 10, 2013, 13:05:30
Zelfbouwaudio forum
Home theater shack
Avsforum

Ok bedankt ga ik het daar ook nog eens proberen. Ik blijf hier ook gewoon actief natuurlijk

morca

Subwoofer voor in de auto is bij de duurdere  en betere merken zeker niet van toepassing.
Goeie autop sub bouw je met veel minder geld een goeie woofer voor in huis na.
Doe ik met mijn JL,s ook.

Wat wil je voor kist,gepoort of gesloten.
Bij een gepoorte moeten alle spec,s boven tafel,want die kist voor de auto zal nvt zijn.
Bij gesloten ligt het even aan de spec,s,sommige driver spelen juist beter/zijn ontworpen voor die kleine kist.
In huis houd ik gewoon de gesloten inhoud van JL aan voor de auto,anders gaat je woofer sneller over zijn Xmax.
En daar gaan ze kapot van


RobinKn

Quote from: morca on April 10, 2013, 20:36:33
Subwoofer voor in de auto is bij de duurdere  en betere merken zeker niet van toepassing.
Goeie autop sub bouw je met veel minder geld een goeie woofer voor in huis na.
Doe ik met mijn JL,s ook.

Wat wil je voor kist,gepoort of gesloten.
Bij een gepoorte moeten alle spec,s boven tafel,want die kist voor de auto zal nvt zijn.
Bij gesloten ligt het even aan de spec,s,sommige driver spelen juist beter/zijn ontworpen voor die kleine kist.
In huis houd ik gewoon de gesloten inhoud van JL aan voor de auto,anders gaat je woofer sneller over zijn Xmax.
En daar gaan ze kapot van

Hier staan vrijwel alle specs volgens mij.
http://www.audiosystem-europe.com/datenE/Krypton12.html#

Gepoort of gesloten maakt niet uit voor mij. Wat wel uit maakt is dat ik graag wil dat hij bij muziek en bij films tot zn recht komt

RobinKn

X-max is 17mm en dat is linear volgens mij. X-mech lag rond de 30mm volgens mij. Ik heb de volledige specs al opgevraagd bij hifimotive.

Exxar

Download even Linearteam's winisd en kijk wat dat voorstelt qua kastontwerp.

RobinKn

Quote from: Exxar on April 11, 2013, 10:40:16
Download even Linearteam's winisd en kijk wat dat voorstelt qua kastontwerp.

Bedankt. Ga ik eens even kijken.

Ik zag net ook dat ik een foutje had gemaakt in mijn beginpost. Ik heb 2 Krypton 12 liggen ipv 1

RobinKn

Zie hieronder voor de parameters of de bijlage voor het WinISD bestand.  (zie bijlage)

Verder zou ik zorgen voor een lage tuning frequentie, een vlak verloop van je response curve en let op de luchtsnelheid dat die onder belasting niet te ver boven de 20 m/s komt. Met vriendelijke groet,

Van hifimotive.

Jammer dat ik er zelf weinig van snap nog. En hoe ik het zou moeten doen.

morca

Denk dat 2 gesloten kisten van 40 liter het wel doen.
Ik heb hem niet ingevoerd,maar het lijkt me een typische stijve auto unit.
Lage Vas erg laag zelfs,hoge fs.
Ik durf niet te zeggen hoe laag je hier mee komt.

Wat voor amp wil je toepassen,ik zit even te kijken wat het RMS vermogen nou is

RobinKn

Rms vermogen is 1000 watt

Nu wel met bijlage hoop ik

RobinKn

Quote from: morca on April 11, 2013, 23:43:38
Denk dat 2 gesloten kisten van 40 liter het wel doen.
Ik heb hem niet ingevoerd,maar het lijkt me een typische stijve auto unit.
Lage Vas erg laag zelfs,hoge fs.
Ik durf niet te zeggen hoe laag je hier mee komt.

Wat voor amp wil je toepassen,ik zit even te kijken wat het RMS vermogen nou is

Ik zat zelf te denken aan PA amp met dsp aangezien inbouw versterkers nogal prijzig zijn gezien het RMS vermogen van de Krypton 12

morca

Crown of meer buget Inuke,100O RMS daar moet je wel wat aanhangen.
Je hebt hem zelf al ingevoerd zie ik,goed bezig  :D
Kijk even welke amp,vul dat vermogen in,en kijk een bij hoeveel liter de Xmax en het vermogen veilig is.....

RobinKn

Quote from: morca on April 12, 2013, 17:12:51
Crown of meer buget Inuke,100O RMS daar moet je wel wat aanhangen.
Je hebt hem zelf al ingevoerd zie ik,goed bezig  :D
Kijk even welke amp,vul dat vermogen in,en kijk een bij hoeveel liter de Xmax en het vermogen veilig is.....

Nee die had ik zelf niet ingevuld :p die afbeelding kreeg ik toegestuurd van hifimotive. Ik zelf snap er nog weinig van.
Ik wilde er zelf redelijk wat vermogen aanhangen ja. Anders komen ze totaal niet tot hun recht :p


RobinKn

Dat WDR bestand hadden ze al mee gestuurd. Die moet ik dan gwn openen met linear winisd? En waar moet ik dan allemaal op letten?
Voorbeeld: De x-max is opgegeven als +- 17mm (linear) moet ik de x-max op max 16mm houden voor het behoyd van de woofer of gwn 17mm?

Als iemand nog tips en informatie heeft etc. Dan is dat van harte welkom natuurlijk :)

morca

17 mm op papier zou ok moeten zijn,dit is de Xmax,hij gaat pas kapot bij de Xmech.
Ja je kan WINisd openen en dan nieuwe project en die wdr openen.


RobinKn

Is gesloten de beste oplossing want volgens mij kunnen de krypton 12 niet zo laag spelen?


RobinKn

#24
Quote from: morca on April 14, 2013, 22:10:24
De Vas is ook erg laag,dat duid al op een klein gesloten kistje.

Ok en door de hoge Fs kan de Krypton 12 dan niet zo laag spelen? Of zit ik er nu naast