Nieuwe CRT enthousiast sony vph1031qm en vph-1272qm

Started by dutch_anykey, April 4, 2013, 13:48:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dutch_anykey

Hallo Forummers.
Ik zal me even voorstellen. Maurice 40 jaar uit het zuiden van het land. En ik hou van hobbies ;-). Mijn achtergrond is electronica (MTS opleiding) Maar dat gebruik alleen nog maar voor de hobby. Ik zit in the IT/mobiele telefoon netwerken.
Al lange tijd ben ik niet meer bezig geweest met de hobby, meer in het model helicopter vliegen. In het verleden heb ik wel een 42 inch rear projectie crt scherm gehad. Deze maakte deel uit van een arcade race spel cabinet (nog  een andere hobby) Dus enige  beperkte ervaring is er al met crt ;-)  Een tijdje geleden was ik marktplaats af aan het struinen voor een plasma t.v. voor in de keuken erbij. Ik zag toen toevallig een crt beamer voorbij komen.  Ik deed een bod op een sony1031qm. Tot mijn verbazing kon ik hem op komen halen voor dat bedrag (En dat was niet veel) Ik heb deze aangesloten een via powerstrip nog een leuk beeld uit kunnen toveren. Tevens heb ik de buizen ook nog even ontdaan van funges m.b.v. een post hier op Htforum en een youtube filmpje. Hij hangt nu tegen het plafond in de garage/kantoor/hobbyruimte/man cave. Hij projecteert momenteel tegen een vers geschilderde muur.  Scherm is nog een wens.
Ik wilde eigenlijk starten om het beestje helemaal opnieuwd af te gaan stellen. En ik was al op zoek naar nieuwe glycol om de oude te vervangen.  De laatste weken heeeeeel veel gelezen hier en op Curt Palme site. Het is makkelijk om door de bomen het bos niet meer te zien.

Tijdens het lezen kwam ik al achter dat de 1031qm niet aan mijn  wensen ging voldoen (1080i en 720p wil ik toch kunnen doen) parallel daaraan marktplaats weer in de gaten gehouden....en voor weinig een vph-1272qm ergens meegenomen. Ik heb hem deels uitelkaar geschroefd om stof te verwijderen en de buizen eens te bekijken....ik schat een 7 op de Curt Palme schaal. Niet perfect maar ik heb mezelf beloofd dat ik het hier toch maarr even mee moet leren en doen.
Ik ben nu bezig om een constructie te bedenken om hem tegen het plafond te krijgen. Rekenen, tellen, afstanden...het valt niet mee. Nu heb ik de positie bepaald. Sherm komt neer op 100 inch (4:3) en volgens de manual moet ik dan 2.76 m van het scherm de pj ophangen.(Ik ben wel van plan om 16:10 danwel 16:9 te projecteren. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt voor de afstand, waarschijnlijk niet voor horizontaal, maar misschien wel voor de hoogte)  In  mijn garage zit halverwege een open zolder. Laat de positie nou net op dat punt zijn waar de lens precies in het midden van het houten dek valt (voor de hoogte) en waar een balk zit die de spanten van het dak bij elkaar moet houden !!!...Dus dat is nog even een uitdaging om dat op te lossen.  Ik zit nog even te denken om het met een spiegel op te lossen. Dus pj verticaal met de lenzen naar beneden en via een gat in het dek naar een spiegel die richting richting muur projecteert.
Misschien dat iemand mij al kan vertellen en ervaring heeft of de projectie afstand afwijkt van de maten die in de manual staan als je breedbeeld gaat projecteren i.p.v. 4:3?
Verder staat een goed projectie doek en een hdmi 1.4 interface (moomebox?) nog op de wenslijst.  Zou iemand een indicatie qua prijs kunnen geven voor een doek voor 100inch projectie?

Zo dat was mijn eerste post...en een lange zie ik al wel.

Ik zal wat foto's posten en updates als daar uberhaupt interesse voor is.  Ik weet namelijk niet of crt projectie nog leeft hier op het forum? Ik heb vooral oude posts zitten lezen namelijk. Ik moet eerlijk toegeven dat mij enigzins het gevoel bekruipt dat ik hier met een fossiel van een paard een oude romeinse arena betreed waar iedereen al weg is. ;-) Maar ik hoop dat mijn gevoel fout zit!!

Mvg
Maurice

p.s. Nu maar hopen dat ik niet tegen een leuke barco 808 ofzo aanloop. Dat zou dan de derde projector zijn in twee maanden tijd....
Ik heb nog een leuke vph-1031qm te koop trouwens  :pompom:

m9

die formule uit de handleiding is erg voorzichtig en benut bij lange niet het volledige buisoppervlak, wat je dus moet doen is  het raster zo groot mogelijk te maken (er rekening mee houdend dat je niet over de rand van de buis gaat) en vervolgens de pj naar achteren te schuiven om het scherm beeldvullend te maken.

ik zou ook niet groter dan 100 inch diagonaal gaan met een 8 inch omdat de lichtafgifte niet zo erg veel is.

dutch_anykey

Hoi m9,

Bedankt voor je advies.

Ik ben maar eens begonnen met het maken van een geschikte plek voor de 1272. Dat viel nog niet mee. Zoals ik al geschreven heb zit er net op die plek een trekbalk van de spant construktie. Ik heb deze met adviezen van een vriend van mij (timmerman) veranderd. Dus voordat ik eens bezig was met de pj heb eerst nog moeten lassen en timmeren ;-) Halverwegen had ik wel zoiets van "waar ben ik me bezig" alleen om een pj'tje op te hangen. Maar het resultaat mag er zijn vind ik zelf. Ik kan er meteen een hushbox van maken ;-)

hier wat fotos van de oude situatie met de 1031qm. (Op de tafel staat de 1272 al)







Nog wel wat werk aan gehad om de funges uit de tubes te krijgen. Als ik van te voren geweten had dat ik die 1272 zou kopen.....
In de volgende post het einresultaat van de verbouwing.

dutch_anykey



En hier het eindreslutaat van de verbouwing












En hangen maar  ;D
Nog wel wat last van mijn rug...had het beter met 2 man kunnen doenn denk ik...












Het afstellen ben ik al aan begonnen. Veel gelezen en geprobeerd. Je kan toch niet alles in 1 dag leren. Dus al vanalles ingesteld en gemeten. Ik denk dat ik van het weekend eens voor een serieuze poging ga kwa afstelling. Ik heb al lamme handjes van de verrekijker vasthouden en 1 arm continu in de lucht voor de focus pots  ;D
Voor het bedieningspaneel heb ik een verlengkabel gemaakt. Ik zit in de modelvlieg hobby dus ik heb allerlei exotische connectoren liggen. deze is nu een meter of 4 lang. Lekker vanuit de stoel wijzigingen doorvoeren.

Iets vreemds waar ik nu tegen aanloop is dat rood erg smoezelig is. Ik hoor en lees meestal dat blauw afwijkt (zowieso voor de grijswaarden 20% afwijking vanaf fabriek) Maar het vreemde is dat bij mij blauw nog het meest duidelijk is met focusen. Dat is toch raar of niet?  Ik zal er eens wat closup foto's van posten de volgende keer.

gr
M

cine(d)rama

Hallo .

Ziet er goed uit zo .
Heb er geen verstand van maar kun je daar zo maar een balk weghalen bij die construktie ?
Zie wel dat je wat aanpassingen hebt gemaakt dus zal het wel goed zijn  ;D .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

dutch_anykey



Hallo Andre,

Nee dat kan niet zomaar  ;D
Daarom is er een timmerman aan te pas gekomen om me te adviseren.
Van het weekend ga ik de projector nog eens uitlijnen en afstellen. Ik zie dat je ook een 1272 hebt.
Dus ik grijp mijn kans even om wat te vragen.
Is bij jouw het rood ook een beetje wazig als je het op een raster bekijkt? Ik bedoel hiermee dat rood nogal uitwaaierd als ik dat vergelijk met blauw en groen.
Focus van de lenzen en electrisch focus mag allemaal niet baten.

mvg
Maurice

m9

astig moet juist zijn afgesteld om uitwaaiering te voorkomen.
normaal gesproken moet rood juist het scherpst zijn van de 3.

dutch_anykey



Hoi,

Ik zal eens met astig aan de gang gaan. Al veel over gelezen maar ik ben er nog van afgebleven omdat ik overal lees dat het waarschijnlijk wel goed staat vanuit de fabriek als de lak/kit nog over de  magneten zit. Dus eigenlijk  mag je er dan vanuit gaan dat er nog niemand aangezeten heeft.

de projector geeft aan dat hij al 5900 uren gedraaid heeft....misschien is dat de reden wel. Maar dan had ik ook wel burn-in verwacht op de buizen. En op rood is daar juist niets van te zien. Eigenlijk alleen maar een beetje op groen.

mvg
Maurice

dutch_anykey



@m9,

Gisteren veel gelezen over astig, en maar eens voorzictig aan de gang gegaan. Het was nachtwerk  ;D
Ik ben alleen met rood bezig geweest. Aangezien blauw super scherp is en groen redelijk heb ik die twee met rust gelaten.
Ik heb enige verbetering kunnen krijgen met astig, maar niet dat je zegt waauw.

Wat ik opmerk is dat als ik de brightness en contrast omlaag draai voor rood dat de lijnen en dots dan wel scherp zijn. Als ik alles terug zet op default (50 - 80) dan is rood weer onscherp.
Zou de buis gewoon versleten zijn? Er is geen burnin zichtbaar op de buis. Maar ik weet niet of dit alles zegt over de kwaliteit van de buis?

Verder heb ik de g2 focus eens gemeten met een voltmeter. (Geen hobbymeter maar een goede fluke) Dat was wel even schrikken:
B = 3.38 V
G = 0.55 V
R = 0,61 V

Ik dacht hebbes, dat klopt niet. Dus heel voorzichtig R ook naar 3.4 volt gebracht en nog eens gefocused en gedaan, maar ik merkte geen verbetering.
Dus ik ben aan het twijfelen om die spanning weer terug te brengen naar wat hij was. (Niet gechecked of er kleurafwijkingen onstonden in video)

Zou ik dan toch een slechte buis hebben?

mvg
Maurice

jantje112

Op marktplaats staat een 808 trouwens. Als je dan toch bezig gaat ;)

cine(d)rama

Quote from: dutch_anykey on April 12, 2013, 12:58:58

Hallo Andre,

Nee dat kan niet zomaar  ;D
Daarom is er een timmerman aan te pas gekomen om me te adviseren.
Van het weekend ga ik de projector nog eens uitlijnen en afstellen. Ik zie dat je ook een 1272 hebt.
Dus ik grijp mijn kans even om wat te vragen.
Is bij jouw het rood ook een beetje wazig als je het op een raster bekijkt? Ik bedoel hiermee dat rood nogal uitwaaierd als ik dat vergelijk met blauw en groen.
Focus van de lenzen en electrisch focus mag allemaal niet baten.

mvg
Maurice

Het rood en groen zijn bij mi NIET wazig .
Blauw is meestal iets waziger in het raster .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

m9

het kan inderdaad een versleten buis zijn maar wat je ook eens kunt proberen is om de focus spoel iets naar voren te schuiven op de buis en kijken waar je de beste focus hebt zonder gebruik te maken van de focus module (dwz, de kabel die naar de focus module gaat even loshalen).

wat je ook kunt doen is de kabelvoor rood vanuit de focus module wisselen met die van groen of blauw.

dit zou ik het eerst doen om te kijken of het misschien aan de focus module ligt.

dutch_anykey

Quote from: m9 on April 13, 2013, 22:10:28
het kan inderdaad een versleten buis zijn maar wat je ook eens kunt proberen is om de focus spoel iets naar voren te schuiven op de buis en kijken waar je de beste focus hebt zonder gebruik te maken van de focus module (dwz, de kabel die naar de focus module gaat even loshalen).

wat je ook kunt doen is de kabelvoor rood vanuit de focus module wisselen met die van groen of blauw.

dit zou ik het eerst doen om te kijken of het misschien aan de focus module ligt.


Uuhm,

Heb me rot gezocht....was dat een test vraag voor beginners?  ;D
Ik ben een noob, maar volgens mij heb ik geen focus spoel op mijn 1272? (ES focus projector)

mvg
Maurice

dutch_anykey


Van een andere site:

Quote from: Curt PalmeOK, I'll jump in. :)

The throw distance is about 1.4 X the width of the screen, that's pretty standard for all CRT projectors save for very few.  If you're within a couple of inches of that, you're fine. NEar the top middle of the remote or keypad is the RGB  SIZE and POSITION control. That adjusts the RGB size if the image within the raster. Use that to bring the image to be close to the edges of the raster. That will maximize your tube life and resolution out of the tubes.

THere is an air gap between the lenses and the tubes, and dust gets in there, esp with the blue and green, as they are close to the HV power supply which will attract dust and dirt. Put the set on the ground, pull out the LVPS, then use an 8mm hex driver to take the nuts off that hold the lenses and lens frame to the chassis. It's a PITA, but cleaning the tube face and the back of the lens with water and lens paper will remove the dust film, and the focus should improve. If it turns out to be clean, then your focusing  is being limited by the tubes themselves. ES focusing tubes as in the 12XX series does get worse over time, and even with no tube wear, the focusing will get worse. You start seeing the difference at about 2500 hours or so. Nothing you can do about that except tweak the focusing as good as you can, and maybe use a lower resolution, 800 X 600 might look better.

As for the lens wingnuts, the back one rotates by loosening it and grabbing the wing nut and sliding the lens  and wing nut from side to side. The back wingnut is the main focus. THe front wingnut loosens as well, but then you grab the front of the lens barrel  instead of the wingnut, and the lens barrel rotates around the wingnut. It's possible that one of the lenses has frozen in place, but I've never seen that happen on a Sony lens.

Do use the small spacers. 67" wide is a very small screen, so the R and B rasters most likely will be a bit off center, but as long as the image isn't shooting off the phosphor face, you should be fine.


Dus ik denk dat ik alles wel geprobeerd heb. Kan  gewoon niet meer  uit de buizen persen. Misschien maar eens op zoek naar nieuwere buizen.

mvg
Maurice

m9

sorry voor het ongemak maar ik dacht echt dat het een em pj betrof.

lijkt me overduidelijk dat de buis aan het eind van z`n latijn is dan idd.


cine(d)rama

Quote from: dutch_anykey on April 13, 2013, 12:05:20

@m9,

Gisteren veel gelezen over astig, en maar eens voorzictig aan de gang gegaan. Het was nachtwerk  ;D
Ik ben alleen met rood bezig geweest. Aangezien blauw super scherp is en groen redelijk heb ik die twee met rust gelaten.
Ik heb enige verbetering kunnen krijgen met astig, maar niet dat je zegt waauw.

Wat ik opmerk is dat als ik de brightness en contrast omlaag draai voor rood dat de lijnen en dots dan wel scherp zijn. Als ik alles terug zet op default (50 - 80) dan is rood weer onscherp.
Zou de buis gewoon versleten zijn? Er is geen burnin zichtbaar op de buis. Maar ik weet niet of dit alles zegt over de kwaliteit van de buis?

Verder heb ik de g2 focus eens gemeten met een voltmeter. (Geen hobbymeter maar een goede fluke) Dat was wel even schrikken:
B = 3.38 V
G = 0.55 V
R = 0,61 V

Ik dacht hebbes, dat klopt niet. Dus heel voorzichtig R ook naar 3.4 volt gebracht en nog eens gefocused en gedaan, maar ik merkte geen verbetering.
Dus ik ben aan het twijfelen om die spanning weer terug te brengen naar wat hij was. (Niet gechecked of er kleurafwijkingen onstonden in video)

Zou ik dan toch een slechte buis hebben?

mvg
Maurice

Als je de G2 gaat afstellen moet je met een jumpertje eerst de G2 uit schakelen of zo anders zet hij allesweer terug !

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

dutch_anykey



Hoi,

Dat heb ik ook gelezen inderdaad. Alleen zoals ik het gelezen heb stel je screen af met het oog via testpatroon (pluge) hier moet de jumper dan eerst geplaatst worden.

De andere manier is met de voltmeter de G2 spanning correct zetten op 1,5 Volt voor versie 2 van de 1272 of 4 volt voor het oudere type 1272. Dit is dan zonder jumper.

Ik ben voor de laatste optie gegaan, maar ik moet nog vergelijken op het oog of die afstelling dan ook hetzelfde resultaat brengt als dat je het op het oog doet.
Straks nog eens even wat afstellingen doen  ;)

mvg
Maurice

dutch_anykey



Vandaag uiteindelijk geen tijd meer gehad voor de afstelling.
Maar een avondje niet met gestrekte nek naar boven kijken en zonder verrekijkertje naar het scherm loeren is ook wel lekker :P

Maar ik wil toch alvast alle mensen bedanken die me al tot zover geholpen hebben met tips en aanwijzigingen. Ook via pm!
De CRT scene is dus NIET dood zoals ik eerder bang voor was. En volgens mij is er een hobbyist  bijgekomen...tis verslavend haha  ;D


mvg
Maurice

cine(d)rama

#18
Quote from: dutch_anykey on April 15, 2013, 19:38:10

Hoi,

Dat heb ik ook gelezen inderdaad. Alleen zoals ik het gelezen heb stel je screen af met het oog via testpatroon (pluge) hier moet de jumper dan eerst geplaatst worden.

De andere manier is met de voltmeter de G2 spanning correct zetten op 1,5 Volt voor versie 2 van de 1272 of 4 volt voor het oudere type 1272. Dit is dan zonder jumper.

Ik ben voor de laatste optie gegaan, maar ik moet nog vergelijken op het oog of die afstelling dan ook hetzelfde resultaat brengt als dat je het op het oog doet.
Straks nog eens even wat afstellingen doen  ;)

mvg
Maurice

Volgens mij ( curt palme ) moet je altijd die jumper gebruiken als je de G2 op voltage gaat instellen !
Dan sluit je de AKB even uit .

Hoe weet ik of ik een 2e versie 1272 heb of een eerdere ?
Serie nr of zo ?
Zo ja weet jij welke serie nr dat zijn ?

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

dutch_anykey


Hoi,

Wat ik gemerkt heb is dat je G2 spanning een vaste waarde krijgt op de meetpunten als je de jumper zet. Dus je kan dan niet meer regelen en aflezen met de voltmeter. Natuurlijk kan je dan nog wel draaien aan de G2 pots, maar je ziet geen verandering op je voltmeter. Afstelling gebeurt dan aan de hand van het pluge testpatroon en je moet dan rechtstreeks in de tube kijken.

Het is mi ook nog niet 100% duidelijk. Ik geef dan voorkeur aan afregelen van de G2 spanning. Ik zou het eigenlijk moeten testen...dus afregelen met de voltmeter op een vaste waarde. vervolgens afstellen met pluge testpatroon....als alles dan consequent is zou je verwachten dat de spanning ongeveer hetzelfde moet zijn.

Bijgevoegd document beschrijft beide manieren.

Ergens op een forum gelezen van curt palme volgens mij:

QuoteWith the HD-8's, it almost absolutely IS a "version 2". Check to see if there is a long, thick ground wire going from a resistor on the top of the PA board between the blue and green lenses to usually a screw on the fan next to the speaker. This is a sure sign of a 2nd gen.

EDIT: I just looked up the service manual supplement for the 2nd gen machine(I should have earlier LOL). 2nd gen 1272's are serial number 5,000,741 and up.

Dus buiten serial hoger dan 5000741 is er nog de aarddraad tussen de lenzen door en de HD-8 lenzen zelf  ;D
mvg
Maurice




cine(d)rama

Hallo .

Ok duidelijk .

Bedankt .

Dan heb ik een 2e generatie  ;D .

Ook maar weer eens aan die G2 beginnen  ::) .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Heb even wat op gezocht en terug gelezen .

Als je de G2 met een multiemeter gaat afstellen gaat de jumper NIET op de AKB .
Als je het op het oog doet dan WEL met de jumper op de AKB .

En idd de eerste gen 1272 op 4 volt en de tweede gen 1272 op 1,5 volt .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

dutch_anykey

#22

Mooi,

Dan klopt mijn verhaal dus van met en zonder jumper  ;D

Morgen ga ik 2 gebruikte pj's ophalen. Ik hoop dat daar nog redelijke buizen inzitten.

mvg
Maurice

edit:
Volgens is het verschil van 1,5 en 4 volt door de verschillende buizen. In de nieuwere types zit de 07MSP (1,5 volt) en de ouder types de 07MP (4Volt)

cine(d)rama

Jou verhaal klopt idd !
En in de 2e gen zitten idd 07msp buizen en deze zijn 1,5 volt .

Succes met je buizen  ;)

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

dutch_anykey




Zoooooo, gekke Harry is ff een paar honderd kilometers omgereden om 2 pj's op te halen....

Communicatie ging een beetje vreemd  ;) "Wanneer kan je ze op komen halen" ...einde bericht.
Dus voor nop omdat ze ontiegelijk in de weg stonden haha. Het is iemand die ook hier op het forum zit. Maar ik ben de naam even vergeten. In Almere in ieder geval.
Nou helemaal top, kan ik weer even hobbyen.
Maar ik heb mijn zinnen al gezet op een betere pj...dus nummer 5 komt ook binnenkort...als mijn vrouw me voor die tijd niet laat opnemen dan....


Heb nu dus een barco 800 graphics en een sony vph-1252qm. Van die laatste wil ik de buizen checken om als die goed zijn in de 1272 te hangen..
Alhoewel ik misschien beter een paar kaartjes om kan zetten zodat hij eigenlijk ook een 1272 is. Misschien sneller en heb ergens gelezen dat dat wel kan. Moet nog even in de details duiken.

Misschien straks beide pj's even aanzetten ...kijken wat ie doet.