Zoekende naar een opvolger voor mijn Cambridge dacmagic 100

Gestart door flashover, april 4, 2013, 00:46:48

Vorige topic - Volgende topic

flashover

ik heb ruim 800 cd's op mijn imac staan in AIFF , AAC en highres 192Khz bestanden keurig in mapjes met hun bijbehorende hoesjes.
En samen met Puremusic, Amarra Symphonie en mijn DAC (Cambridge DacMagic 100)
heb ik de smaak te pakken gekregen van het digitale "luisteren",..

In het begin helemaal gelukkig met mijn DAC,.. maar nu na gewenning mis ik kippevel en heb het gevoel dat ik een nog grotere stap kan maken
Ik mis iets in het geluid van mijn huidige dac,... nu ik laatst een Audioquest Carbon usb kabel ertussen heb geplaatst
viel mij ineens op dat upsampling (bijv. van 44.100 naar 88.200)  minder ruimtelijk klinkt... ook de helderheid van de
cambridge mag in mijn smaak wat helderder! ik mis " sprankelijkheid" en ruimte,... mijn oude kabel bied geen verbetering!
het verschil met upsamling is met mijn oude kabel trouwens minder hoorbaar.

Zit dus een beetje te lezen/zoeken op internet en op het forum naar een dac die mij een flinke stap verder brengen zal.

Een dac thuis uitproberen is niet gangbaar, en elke recensie die ik lees is veelbelovend... tja en om alle dacjes te gaan beluisteren?

Stel ik neem een budget van zo'n 1000,- welke DAC bied dan microdetail, helderheid, ruimte?
ik wil op korte termijn naar wat betere dacjes gaan luisteren bijv. de Burston DA 160

Hebben jullie nog tips en goede (dac verkopende/adviserende) adresjes in midden Nederland?
Antelope Zodiac & Voltikus / Linear Acoustic mono ev / Surround by Pioneer VSA AX-10ai / Apple iMac / Itunes met plugins "Pure Music, Amarra Symphonie, Audirvana Plus "  / Audioquest Carbon USB / Oyaide AZ-910 / Monster cable Z series Z2R reference / Furutech FP-Alpha3 powercords + IeGo gold / Dynaudio Double 17 Esotar - Mijn tweaks, Furutech zekeringen, WA Quantum Chips, Deoxit & SilClear

erik s.

ik ben zelf erg te spreken over de nieuwe PS Audio Nu Wave.
zeer veelzijdig en kon me nieuw uit de doos al zeer bekoren.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Ik zou sws een DAC thuis willen proberen. Van mijn dealer heb ik te horen gekregen dat de MF M1 DAC niet beter zou zijn dan de DAC die in mijn Anthem zit. (hij heeft ze beide staan)
Verder heb ik hier thuis ooit de Metrum Octave DAC gehad, die was weliswaar met een zeer goed en duur coax kabel aangesloten, maar dat was een erg goed apparaat. ( mail Onder 13, die wil 'm vast wel meenemen naar je)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

bmateijsen

Citaat van: frank2 op april  4, 2013, 08:29:22
Ik zou sws een DAC thuis willen proberen. Van mijn dealer heb ik te horen gekregen dat de MF M1 DAC niet beter zou zijn dan de DAC die in mijn Anthem zit. (hij heeft ze beide staan)
Verder heb ik hier thuis ooit de Metrum Octave DAC gehad, die was weliswaar met een zeer goed en duur coax kabel aangesloten, maar dat was een erg goed apparaat. ( mail Onder 13, die wil 'm vast wel meenemen naar je)

Met een Anthem moet je eigenlijk gewoon digitaal in gaan, je introduceert alleen maar een extra D/A stap, aangezien Anthem [n]alle[/b] inkomende signalen digitaliseert.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Als je bron een streaming bron is, waarom dan niet ook naar een goede streamer kijken ipv alleen een USB DAC. Je bent bij ons van harte welkom om je DAC magic naast een streamer te zetten, als bijvoorbeeld een Linn of Meridian MC200.

Groet,

Bjorn

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

frank2

Citaat van: Nahpets op april  4, 2013, 08:46:56
Zijn die zo enorm in prijs verlaagd dan?

denk het niet. Maar ik geloof best dat deze app. beter klinken, dus eigenlijk geen vergelijk TS zoekt iets van rond de 1000 euro.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Midstar

Ik denk dat je het niet zozeer in het budget moet zoeken, maar meer in de match.

Ikzelf heb bijv een Musical fidelity M1 Dac, en deze doet alles goed in mijn oren.
Dynamisch,open en een goede plaatsing zonder hard te klinken.

Hiervoor had ik de Audionet ART V2 cd speler van 4500,- die wel als een van de betere spelers te boek staat,
en hij was erg goed, het enige wat ik iets moet hebben inleveren is micro detail. Maar dit kleine verschil is niet 4000,- waard.

Aangezien de dacjes lekker makkelijk mee te nemen zijn, zou het in ieder geval makkelijk zijn om ze te vergelijken bij ieder ander.
Je mag evt hier komen.

erik s.

Citaat van: bmateijsen op april  4, 2013, 08:35:47
Met een Anthem moet je eigenlijk gewoon digitaal in gaan, je introduceert alleen maar een extra D/A stap, aangezien Anthem [n]alle[/b] inkomende signalen digitaliseert.

Groet,

Bjorn
ik gok op een dac aan de digitale uitgang van de Anthem.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Deleted Member 2

Citaat van: bmateijsen op april  4, 2013, 08:35:47

Groet,

Bjorn

Frank had destijds nog geen Anthem

bmateijsen

Citaat van: Onder013 op april  4, 2013, 10:07:47
Frank had destijds nog geen Anthem

Wanneer had Frank2 geen Anthem? Zijn post waar ik op reageer is toch van vandaag? ;)

AbZ

Van de opties die al genoemd zijn is de MF M1 DAC de enige die op de vraag aansluit
(en de Burson genoemd door de TS zelf).  Als je een dac/streamer binnen budget wil hebben
dan kan je ook aan de Cambrdige Audio StreamMagic denken.

http://www.cambridgeaudio.com/products/stream-magic-6-upsampling-network-music-player

bmateijsen

Citaat van: Nahpets op april  4, 2013, 08:46:56
Zijn die zo enorm in prijs verlaagd dan?

Nee, deze zijn hoger dan de voorgestelde 1000 euro. Echter ben ik van mening dat je ook op de lange termijn zou moeten kijken en niet alleen de wisseling van een USB DAC in overweging moet nemen.

Deleted Member 2

Citaat van: bmateijsen op april  4, 2013, 10:46:10
Wanneer had Frank2 geen Anthem? Zijn post waar ik op reageer is toch van vandaag? ;)

Toen hij de metrum octave dac in zijn set probeerde

AbZ

Citaat van: bmateijsen op april  4, 2013, 11:12:34
Nee, deze zijn hoger dan de voorgestelde 1000 euro. Echter ben ik van mening dat je ook op de lange termijn zou moeten kijken en niet alleen de wisseling van een USB DAC in overweging moet nemen.
Ik geloof best dat het behulpzaam bedoeld is, maar het is geen antwoord op de TS vraag.
Als ik naar een fiets vraag hoef je ook geen auto aan te bieden.  Fiets heeft ook voordelen.

Deleted Member 2

Citaat van: flashover op april  4, 2013, 00:46:48

Stel ik neem een budget van zo'n 1000,- welke DAC bied dan microdetail, helderheid, ruimte?
ik wil op korte termijn naar wat betere dacjes gaan luisteren bijv. de Burston DA 160

Hebben jullie nog tips en goede (dac verkopende/adviserende) adresjes in midden Nederland?

Kijk eens op de site van metrum acoustics: http://www.metrum-acoustics.nl/

Als microdetail, helderheid, ruimte vereist zijn met je met bijvoorbeeld een octave goed bediend. Er zal dan nog wel een usb module aan toegevoegd moeten worden. Gezien je budget is dat geen probleem.

Ook over de Burston hoor ik goede dingen en is op dit forum veelvuldig besproken.

quattronl

Zit het 'probleem' wel in je DAC?
Kabels, speakers, akoestiek, ze bepalen allemaal je geluidsbeeld.
Ik vind de DACMagic 100 bij mij, in combinatie met mijn Totem speakers, heerlijk fris en ruimtelijk klinken. Dat laatste komt zeker ook door de Totems.
Het blijft natuurlijk een samenspel tussen alle componenten. En de perfecte match is vaak lastig te vinden.

Je mag best eens mijn set beluisteren. Dan kan je wellicht beoordelen in hoeverre dat anders klinkt dan bij jou.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

VlisChris

De twee losse topics zijn samengevoegd. Tweede topic op slot :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 11:21:28
Ik geloof best dat het behulpzaam bedoeld is, maar het is geen antwoord op de TS vraag.
Als ik naar een fiets vraag hoef je ook geen auto aan te bieden.  Fiets heeft ook voordelen.

Omdat de TS er misschien zelf niet aan heeft gedacht? Ik vind het een suggestie die hij wel kan overwegen....

En de vergelijking tussen fiets en auto gaat buiten dat het beide vervoermiddelen zijn niet op.

Groet,

Bjorn

AbZ

Citaat van: bmateijsen op april  4, 2013, 17:03:14Ik vind het een suggestie die hij wel kan overwegen....
Daar heb je gelijk in.

Citaat van: bmateijsen op april  4, 2013, 17:03:14En de vergelijking tussen fiets en auto gaat buiten dat het beide vervoermiddelen zijn niet op.
Daar nietes  :coffee:

flashover

;D wow,.. ik moet het bovenstaande nog even op mijn gemak terug gaan lezen,.....

Maar je moet het zo zien,.. ik ben 44 en ben vanaf mijn 20 bezig met de zin en onzin in geluid, dure versterkers, kabels en bronnen!
Ik heb al 18 jaar luidsprekers in huis die voor mij alles geven wat ik zoek ~(voor de "heb" ook nog electrostaten gehad)~
in kabels alles uitgeprobeerd en wat ik nu heb is mijn match.... de Dacmagic 100 is leuk maar ik mis de dimensie "gevoel"
ja en hoe leg je dat uit... de klank is goed daar ligt het niet aan maar de afbeelding in ruimte en diepte etc kan lijkt mij beter!

Ik durf nu na de kennismaking mijn hobby te verrijken met een betere dac,.. en wat dacjes uitproberen op mijn eigen set
in mijn eigen huis is het summum ....

Ik hoor graag vingers over snaren glijden,.. ademhaling tussen de gezongen nootjes door en ruimte. Een ander houd van strakke of volle bassen
er zijn verschillen in beleving en ik moet gaan zoeken naar een dac die inderdaad in mijn behoefte gaat passen!

Ik lees alles nog even terug en zal gaan lezen over de dacjes die zijn genoemd,.. ook lees ik dat er 'n sponsor tussen zit die mij uitnodigd om te komen luisteren???  ;)

Top dat jullie gereageerd hebben...

(ik ga niet streamen, en gebruik voornamelijk de usb audio ingang)

***********************************************************************************************************************************
Ondertussen wat zitten lezen over de Metrum dac maar deze bied geen usb audio in?
bij mijn toch wat snelle aankoop van de cambridge viel mij het verschil met de MF V-dac in positieve zin erg op,.. maar vond het 'n foei lelijk ding Tja?
dacht even n klein centje uit te gaan geven en klaar,... ach en dan grijpt het je, en je wilt beter en beter....

De MF M1 zet ik bij mijn lijstje naast Burson en ik moet maar een winkel gaan zoeken waar er meerdere naast elkaar te beluisteren staan!
Antelope Zodiac & Voltikus / Linear Acoustic mono ev / Surround by Pioneer VSA AX-10ai / Apple iMac / Itunes met plugins "Pure Music, Amarra Symphonie, Audirvana Plus "  / Audioquest Carbon USB / Oyaide AZ-910 / Monster cable Z series Z2R reference / Furutech FP-Alpha3 powercords + IeGo gold / Dynaudio Double 17 Esotar - Mijn tweaks, Furutech zekeringen, WA Quantum Chips, Deoxit & SilClear

AbZ

Vreemd genoeg was ik deze vergeten:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132472.0
(vind ik momenteel zelf de meest interessante binnen budget)

Gebruiker 003

Ik zou tweedehands een North Star Extremo DAC aanschaffen. Wel iets meer dan 1000 euro maar compromisloos gebouwd. Er zit geen enorm verschil in DAC's en ik denk dat je dus behoorlijk hoog moet schieten om echt wat op te schieten. Ik heb hem zelf een tijdje in mijn set gebruikt en was er als DAC te spreken over. Als ik nu geld had zou ik hem zelf aanschaffen voor een upgrade van mijn DVD geluid.

AbZ

Lijkt me nogal willekeurige keuze voor een behoorlijk oud model
en ook weinig to the point hier want geen usb.

gerzom

Ik heb net een Schiit Gungnir besteld, met USB net iets onder je budget.
Ik heb op dit moment nog z'n kleinere broer Bifrost staan en die speelt al erg lekker.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.