Mijn bouw topic "Niels'z bouwselz!" Was eerst inventariseren etc..

Started by niels-hihi, April 3, 2013, 16:38:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels-hihi

hallo allemaal!  :smile:
Ik ben sinds een paar maanden een beetje bezig met een subwoofer, nu ga ik een setje kopen (versterker + sub) waar je alleen nog maar de kist voor hoeft te maken. Ik ga denk ik een dichte maken met een 25 tot 30liter kist. Ik heb ook gelezen dat MDF van rond de 20mm het best is. Ikzelf bouw graag dingetjes enzo dus heb eigenlijk alle spullen en materialen al in huis! Ook heb ik gelezen dat je een dempingsmateriaal nodig hebt, klopt dit? Zo ja wat is een goedkopere maar toch goede oplossing en wat zijn andere oplossingen hiervoor? Ik wil trouwens sowieso een subwoofer maken met de sub naar de grond/vloer gericht (Is hier nog een speciale naam voor?) En dan ga ik er zelf pootjes voor maken met dit als inspiratiebron http://users.telenet.be/Kalmanados/shiva/DSCN5558.JPG
http://users.telenet.be/Kalmanados/shiva/DSCN5556.jpg
Iemand nog enige tips of vragen?
Alvast bedankt! Ik heb er al veel zinin om te beginnen met het project!  :)

[EDIT] Ik ga de sub afwerken met plastidip ik ga dan voor matt black of matt white, http://www.plastidip.nl/plastidip-bestellen/plasti-dip-sprays#standard-colors

Spekkie99

Leuk!

Vulling voor een sub hoeft niet. Het effect van de vulling (doen alsof er meer inhoud is dan werkelijk) werkt niet op de lage tonen van een sub.

Woofer naar beneden heet Downfiring.

Maar afhankelijk van de unit moet je wel ff gaan rekenen of een standaard ontwerp nemen!

Welke unit en versterker gaat het worden?
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

niels-hihi

#2
Oke bedankt voor je reactie!
Oh oke, ik dacht al zoiets inderdaad maar had geen idee of het ook echt zo was.
Ook heb ik gelezen dat ze dan noppenschuim gebruiken of cloth mat van rumoh.
Ik zit te denken om toch wel van dat noppenschuim te kopen want dan heb je minder die kick bass. (als ik het goed gelezen heb) Ons huis is ook redelijk gehorig en de buren moeten we ook geen ruzie mee krijgen.  ;D
Of heeft het gewoon echt totaal geen nut om dat te doen?
Het word dit setje.



De kist word waarschijnlijk rond de 30x30x30cm dat is dus ca. 27liter.

[EDIT] Ik ga er misschien nog wel een betere sub bij kopen maar denk dat ik het eerst hier maar eens mee ga doen.

Spekkie99

Als je er aan wil rekenen heb je ook de Thiele gegevens nodig van de JVC woofer.

Maar je kunt hem ook gewoon maken en kijken wat het doet  ;)
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

niels-hihi

Oke, even gekeken op internet en als ik het goed heb moet ik hiervan alles weten van de subwoofer?

Fs   resonantiefrequentie speaker in free air [Hz]
Fc   systeem resonantiefrequentie gesloten box [Hz]
Fb   systeem resonantiefrequentie bassreflex box [Hz]
F3   Frequentie [Hz] waarbij systeem-output 3dB gedaald is
Vas   Hoeveelheid lucht [L] met dezelfde akoestische compliantie als de mechanische compliantie (Cms) van de speaker
D   Effectieve speaker diameter [cm]
Sd   Effectieve piston oppervlakte [cm²]
Xmax   Maximale lineaire conusuitslag [mm]
Vd   Maximale lineaire volume verplaatsing (Sd x Xmax) [cm³]
Re   DC weerstand [Ohm]
Rg   Bron impedantie (inclusief kabels, filters etc.) [Ohm]
Qms   Q ten gevolge van mechanische verliezen bij resonantiefrequentie Fs
Qes   Q ten gevolge van electrische verliezen bij resonantiefrequentie Fs
Qts   Q ten gevolge van Qes//Qms bij resonantiefrequentie Fs
Qmc   Q ten gevolge van mechanische verliezen bij systeem resonatiefrequentie Fc
Qec   Q ten gevolge van electrische verliezen bij systeem resonantiefrequentie Fc
Qtc   Q ten gevolge van Qes//Qmc bij systeem resonantiefrequentie Fc
Ql   Q ten gevolge van kastlek bij systeem resonatiefrequentie Fb
Qp   Q ten gevolge van poortverliezen bij systeem resonantiefrequentie Fb
n0   Referentie efficiëntie [%]
Cms   Mechanische compliantie van de speaker [m/N]
Mms   Effectieve mechanische massa [g]
Rms   Mechanische verliezen van de speaker [kg/s]
BL   Electromagnetische kracht van de magneet [m/N] of [Tm]
Pa   Acoustische belastbaarheid [W]
Pe   Electrische belastbaarheid [W]

niels-hihi

Even een vraagje, heeft er nog iemand voetjes die je wil verkopen? Want dan heb ik wel interesse! Maakt niet zo heel veel uit wat voor, mogen spikes, dempers of gewone voetjes, laat maar weten als je wat hebt liggen.

Ik heb nu een deel besteld of al in huis:

De sub zelf
Plate amp
D3 Houtlijm van Bison
Lijmklemmen
Werkplek (logisch)
Allemaal hulp dingetjes en schroeven enzo.

Wat ik nog moet bestellen/halen:

Hout (Het word denk ik mdf 18mm.)
Voetjes
Verf (Spuitverf denk ik.)
Lak (Glans)
Heel fijn schuurpapier.

Iemand die nog iets weet voor mijn lijstje?

knubbe

De plastidip uit je eerste post?
Maar zo te zien kies je nu voor lak :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mijkie

heb hier nog een setje Soundcare superspikes liggen, M8 .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

niels-hihi

Bedankt, ik denk nog even na over het aanbod of dat ik ze toch zelf ga maken.
Iemand nog een antenne liggen (coaxial 75ohm staat erbij (voor FM ontvangst)
Want gebruik nu altijd radio van onze tv, maar zou wel fijn zijn als ik ook al die zenders los ontving zonder de tv aan te hebben..

W.Otter

heb je ervaring met spuitverf? hoe wil je de afwerking?

je kunt het beste standaard spikes kopen die je er in kunt schroeven, maak bijvoorbeeld gebruik van rampamoeren. kun je altijd verwisselen mocht je er zat van zijn en iets anders willen.

ga je versterkzagen of houd je het rechttoe rechtaan?
hoe ga je die plate amp inbouwen en de driver zelf? frezen wellicht?

en weet je zeker dat je een downfire wilt? :D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Ja ik heb daar zeker ervaring mee, werkt moeilijk de eerste paar keren, als je het kunt is het helemaal niet zo moeilijk meer! Ja dat kan ja, soundcare superspikes zijn toch sws goed? Die rampamoeren wou ik idd gebruiken ja. Ik ga alles frezen, ik bedoel de driver mooi verzonken net zoals de amp! En ja sowieso downfire!!!

niels-hihi

Is underlayment 18mm ook goed om mee te bouwen? Daar hebben we namelijk nog een aantal grote platen van liggen! ;D

W.Otter

heel veel succes! in het knutselprojecten topic staan nog wel wat tips om panelen mooi te spuiten.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Oke, bedankt nog trouwens!
Ik heb alles al binnen, heb ook al mdf. Nu zit er een Akai sub op aangesloten (op de plate amp) Maar ik ben van plannen veranderd!
Ik ga geen actieve maken maar ik ga een kistje voor de amp en voor de sub zelf maken, dan kan ik de amp altijd nog voor andere gebruiken zonder hem te demonteren uit de kist.
Ook heb ik nog wat gekregen van een bekende heel erg aardig dus!!
Het zat in zijn auto maar het lag al een poosje te verstoffen en ik kreeg het dus zomaar omdat ik aan het vertellen was dat ik ermee bezig was!!
Het is een Pioneer TS-W356C 4ohm 10inch specs,
Fs 35.6 Hz
Qms 11.94
Qes .46
Qts .44
Vas .889 cu.ft
Xmax 11.176mm
En ik kreeg ook de versterker erbij (Wel 12v) Een JBL CS60.4.
Erg blij mee dus!!!! Nu weet ik niet wat ik erop aan moet gaan sluiten als voeding want het kan natuurlijk niet zomaar in het lichtnet.
Ik heb ook nog een ander klein versterkertje liggen een supertech sta-200 niet echt een super dingetje haha, maar heb ik ook gekregen super fijn en aardig dus!!!

En hoeveel liter en wat voor kist zou ik kunnen maken voor de pioneer? Eigenlijk vooral voor muziek maar ook sowieso een paar keer per week een film.

Walter_PPK

Die pioneer kan je niet echt in een gesloten behuizing doen. Beter een 27 liter (excl slotpoort volume) bassreflex kistje met een slotpoort.
De autoversterker is niet bruikbaar voor in huis.

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

niels-hihi

Dus gewoon een kistje van 30x30x30 netto, en dan buitenkant 40x30x30 maken met slotpoort oid?
Kan ik die versterker echt niet gebruiken? Ook niet met een omvormer oid? Want het zou echt gigantisch in kosten schelen. :hehe:
Ik heb alleen geen idee hoe al die programma's zoals winisd werken en wat al die grafieken weergeven.
Als ik zo zou kijken zou ik denken dat het een 12ich woofer is vanwege de 30cm haha, maar dat is dus de kist?

niels-hihi

Showing off..  :laugh: Voor iemand van 15 jaar toch wel een redelijk mooie verzameling! :D
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.

niels-hihi

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m664968238-traploos-instelbare-autotransformator.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr
Kan ik hier niet mijn auto versterker op aansluiten? (de JBL) Of moet ik echt iets anders gaan zoeken?
Wacht heel even, ik plaats nog even 2 foto's want ik snap er helemaal niks meer van..

niels-hihi

Op de "fuse" (beide) staat 2.5, dit staat lijkt mij voor ampere haha. `
En links staat +12V

En hier staat links en rechts input level en daar staat bij 6V 100mV, Word het dan opgesplitst of wat?
Want ik snap echt niks meer van dit ding, waar moet je hem nou voeden en met hoeveel.. 6V of 12V en hoeveel Ampere moet de voeding zijn? Niet over de 2.5A?

W.Otter

wat ga j nu precies doen? een auto versterker voor homeaudio gebruiken? :nowink:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Ik wil een sub maken voor in huis met die auto amp. Mijn moeder heeft het gelukkig al uitgelegd haha.
Moet er gewoon 12v op aansluiten, maar wel gelijkspanning en gestabiliseerd, we hebben nog een voeding liggen van 0-15v 2A of 0-30v 1A dat weet ze niet meer. Maar die zou ik dus kunnen gebruiken! Iemand anders die nog iets weet? De uitgangen zijn alleen 6v omdat je een rear en front hebt, en dat is dus omdat de amp alles splitst, daarom ook de 2 zekeringen van 2.5A. Het moet gewoon lukken vind ik haha, ik ben eigenwijs genoeg om het te proberen in ieder geval!!

W.Otter

ga jij maar mooi knutselen ;)
ideaal is het niet. maar als het werkt en jij vind het goed dan is dat mooi toch?  :D

technische moeder heb je trouwens  O0
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Ga ik zeker doen!
Ja dat heb ik elders gelezen ja, maar om nou gelijk weer veel geld uit te geven aan iets nieuws/tweedehands als het ook zo kan. (als het goed werkt in ieder geval wel)

Mijn moeder heeft in Delft op de TU gestudeerd volgens mij, is wel handig, dan kan ik dit soort dingen gewoon aan haar vragen. Haar vader maakte ook zelf versterkers en radio's en dat soort dingen technische familie!

W.Otter

leuk man! ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

succes:) keep us posted :D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Ikzelf anders ook wel! Maar ik denk dat het wel goed gaat komen, eerst maar eens een kist maken voor de plate amp en de mini sub. Daarna voor de pioneer. Want weet van de andere 2 de afmetingen al.