balanced head-fi

Started by AbZ, April 3, 2013, 12:16:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Iemand ervaring met gebalanceerde hoofdtelefoonversterking?
Professionele sector gebruikt het zelden of nooit,
en de meeste high-end head-fi kan het ook wel missen,
dus ik heb zo mijn twijfels.
Technisch leuk idee, maar maakt het echt iets uit?

Dus dit soort dingen:
- Sennheiser HDVA600 (HDVD800 is hetzelfde maar dan met dac)
- Bryston BHA-1
Dat is dan in de prijsklasse >1500 euri
maar het kan ook goedkoper, bijvoorbeeld GD Audio.


marcelvandekamp

#2
Van wat ik gelezen heb op de diverse fora valt de winst (in de praktijk) mee. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Wat ik wel weet, en ervaren heb, is dat een goede amp een groot verschil maakt.

edit: Die sennheiser en bryston zien er gelikt uit. Die andere 2 ken ik niet. De burson conductor lijkt mij wel wat. En hoogwaardige headphone amp, EN DAC, EN voorversterker. Kan ik mijn geintregeerde rogue audio amp omschakelen naar eindbak. De burson kan dan fungeren als VV. En ik kan dan het digitale signaal van mijn (ondertussen 7 jaar oude) CDP door de DA convertor vd burson laten lopen. Is dat ook weer een beetje bij de tijd. Nu nog mijn vrouw overtuigen...... :unhappy:
met vriendelijke groet,

marcel

AbZ

#3
Die Bryston bestaat overigens wel voor >95% uit lucht.  Kast is bijna helemaal leeg.

Burson Conductor heeft mooi (bijna) alles bij elkaar idd, maar geen gebalanceerd uit.

AbZ

Even een update over Sennheiser HDVD800.
Er zijn al >75 pagina's over geschreven op Head-Fi.
http://www.head-fi.org/t/605444/sennheiser-hdvd800-headphone-amplifier/1125

Ding blijkt 'issues' te hebben met Hi-Res downloads die niet netjes zijn afgewerkt, en dat blijkt niet zeldzaam te zijn.
Eigenlijk niet de fout van Sennheiser maar wel belangrijk voor gebruikers.  Wordt aan gewerkt...
Er zit een uitgebreide review aan te komen op Head-Fi.

Sonority audio

#5
QuoteIemand ervaring met gebalanceerde hoofdtelefoonversterking?
Professionele sector gebruikt het zelden of nooit,
en de meeste high-end head-fi kan het ook wel missen,
dus ik heb zo mijn twijfels.
Technisch leuk idee, maar maakt het echt iets uit?

Dus dit soort dingen:
- Sennheiser HDVA600 (HDVD800 is hetzelfde maar dan met dac)
- Bryston BHA-1
Dat is dan in de prijsklasse >1500 euri
maar het kan ook goedkoper, bijvoorbeeld GD Audio.


Beste Abz

een volledig gebalanceerde hoofdtelefoonversterker is er van Schiit: The Mjolnir





aan te sluiten via 1 XLR


of links en rechts gescheiden via 2x XLR

hier in combi met de Gungir dac:





Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

garmtz


Sonority audio

Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

Raphie

ja, ziet er i.d.d. mooi uit heb die shit site ff bekeken, maar mooi spul zeg!
JBL PRX Power!

garmtz

Quote from: Raphie on June 26, 2013, 11:07:58
ja, ziet er i.d.d. mooi uit heb die shit site ff bekeken, maar mooi spul zeg!

:D

AbZ

#10
Quote from: Sonority audio on June 26, 2013, 10:14:36

Beste Abz

een volledig gebalanceerde hoofdtelefoonversterker is er van Schiit: The Mjolnir
Ja ik weet het, startlijstje had geen pretentie van volledigheid.  Niettemin bedankt voor de toevoeging
en de mooie plaatjes; visueel zit het bij Schiit iig wel goed!  Misschien kan je ook jullie prijzen noemen?

Sonority audio

Quote from: AbZ on June 26, 2013, 12:19:56
Ja ik weet het, startlijstje had geen pretentie van volledigheid.  Niettemin bedankt voor de toevoeging
en de mooie plaatjes; visueel zit het bij Schiit iig wel goed!  Misschien kan je ook jullie prijzen noemen?

Natuurlijk:
http://www.sonority-audio.nl/images/stories/Merken/prijslijsten/prijslijst%20schiit%2006-2013%20-%20%20sonority.pdf

De Mjolnir is 749,- zie prijslijst.
Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

AbZ

Bedankt.  Even de Schiit site gecheckt. 
Wat mij betreft mogen ze de geintjes aan de klant overlaten en zelf meer concrete informatie geven.
(Ik zie dat ze Mjölnir zonder umlaut schrijven.  Waarom dan zo'n naam gekozen?  Amerikanen  :dry: )

Nu de echte vragen:
Het ding heeft een enorme output maar geen instelbare gain?  Of kan dat intern met jumpers of zo?
En wat is eigenlijk de output impedantie?

Sonority audio

Mjolnir is Thor's hammer. Which is a very appropriate name for a headphone amp putting out 8 watts RMS per channel into 32 ohms (or 5W into 50 ohms, for most popular orthos.)

5-Year Warranty

Mjolnir is covered by a limited warranty that covers parts and labor for five years. That's 5 years. Yes. FIVE. Compare that to the competition.

Specifications*

Frequency Response: 20Hz-20Khz, -0.1db, 2Hz-400KHz, -3dB
Maximum Power, 32 ohms: 8.0W
Maximum Power, 50 ohms: 5.0W
Maximum Power, 300 ohms: 850mW
Maximum Power, 600 ohms: 425mW
THD: <0.006%, 20Hz-20KHz, at 1V RMS
IMD: <0.008%, CCIR
SNR: >104db, unweighted, referenced to 1V RMS
Crosstalk: >-75dB, 20 Hz-20KHz
Output Impedance: 1.5 ohms
Gain: 8 (18db)
Topology: Fully discrete FET, cross-shunt push-pull Crossfet output stage, no overall feedback, noninverting, single voltage gain stage
Power Supply: specific Circlotron 4-primary output stage transformer with over 65,000uF filter capacitance, plus dedicated transformer for high-voltage asymmetrical discrete-regulated front end stage with 90V/25V rails and over 15,000uf of filter capacitance
Inputs: one pair balanced XLR, one pair single-ended RCAs, choose one
Outputs: one 4-pin balanced female XLR, one pair dual 3-pin female XLR, and one pair male XLR preamp outs
Power Consumption: 45W
Size: 16 x 8.75 x 2.25"
Weight: 13 lbs

*All measurements made on a Stanford Research SR1+ Audio Analyzer


geen jumpers voor instelbare gain:

QuoteTo clarify further:



1. There are two inputs on the back of the amp--RCA, and one XLR.

2. Both of them are tied together.

3. There's a switch to short the inverting inputs to ground so you can use the RCA inputs. It does not select between inputs, it only shorts to ground.

4. While it's possible to have two inputs connected, it's not a good idea. If the source equipment is on, you'll be trying to drive the output of one source to another. If the alternate source is off, you have no idea what the state of the output is. It might be disconnected via a relay, or you could have a relatively low-impedance path to ground. Hence, "choose one."

As to why we chose to do it this way--simplicity. This is an amp, not a source selector. The balanced/se switch is on the back of the amp.

If we went on adding a ton of features, like switchable gain, or a real input selector, or single-ended outputs, we'd end up with a more complex, sonically compromised, more expensive product. That isn't what Mjolnir is about. It's about maximum balanced performance at minimum price. Period.
Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

AbZ

#14
Merci, ik zie dat ik om een of andere reden direct terechtkwam bij de faq,
die juist minder informatief waren ( http://schiit.com/schiit-faq/about-mjolnir/ ).

Jammer vd gain imho (er is een verschil tussen headroom en overkill...)
maar 1.5 Ohm is erg netjes.  Dat zie je niet zoveel.

brtram

Ik heb goede ervaring met Audio-GD.

Ik gebruik geen headphone, maar heb de ref 5.2 DAC en deze laatst ge-upgraded naar ref 5.32 d.m.v. nieuw USB board incl. VT1731 chip.
Het uiterlijk is niet zo sexy als Schiit, maar kwaliteit, service en communicatie (hou het in simpel engels) is echt in orde.

AbZ

#16
Quote from: brtram on June 26, 2013, 21:15:10
Ik heb goede ervaring met Audio-GD.

Ik gebruik geen headphone, maar heb de ref 5.2 DAC en deze laatst ge-upgraded naar ref 5.32 d.m.v. nieuw USB board incl. VT1731 chip.
Het uiterlijk is niet zo sexy als Schiit, maar kwaliteit, service en communicatie (hou het in simpel engels) is echt in orde.
Qua vormgeving is GD minder sterk idd.  Daarin kunnen ze nog wat van Schiit leren...  maar ik vind hun knudde website
ergens wel sympathiek (iig meer dan al dat gewiekste quasi-spontane van Schiit).  Technisch doet GD ook mooie dingen zo te zien. 




Nog even een linkje:  http://www.audio-gd.com/Products-EN.htm
Gelukkig hebben ze van audio meer verstand dan van websites maken.

fasteddie

Een beetje late reactie, maar wellicht nog handig voor iemand anders: speel zelf met een BMC puredac...is een combinatie van DAC en Koptelefoonversterker...

Gebalanceerde uitgang voor de koptelefoon!

Fasteddie