[Advies] Mijn eerste zelf aangeschafte homecinemaset

Started by HenkJan, April 2, 2013, 23:56:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HenkJan

Heb zojuist de BK xxls400DF gekocht  :pompom: :pompom:
Bn heel erg benieuwd, de eerste stap is gezet!

W.Otter

die knoop is snel doorgehakt! waar heb je 'm nou gekocht? hier op het forum?

De downfire kun je overal wel neerzetten maar ik zou een beetje uitkijken met het plaatsen in een hoek of ergens tussen te drukken. geef de sub wat ruimte om te 'ademen'. Hoe dan ook, ga hier wat mee schuiven (als dat mogelijk is) en dan merk je wel wat de beste plek is.

Wat squeek zegt; je gaat een super set in huis halen en je wil nooit meer terug naar dat melkpaksetje ;) je gaat er echt versteld van staan.

een receiver van 600 euro lijkt me niet nodig. kijk naar wat verouderde modellen (correct heeft vaak een leuke koopjeskelder).

je komt uit Hoogeveen? Ik uit Assen, ik heb eigenlijk al mijn spul bij Bruinsma HiFi weg. Erg gemoedelijke winkel die graag wat tijd voor je nemen. Voor de BA's of Receiver hoef je echt geen twee uur te rijden hoor in jouw prijsklasse kun je zelfs nog bij de saturn/MM terecht of Hificorner te Groningen. Ik denk zelfs dat je niet eens hoeft te gaan luisteren want eigenlijk klinken de receivers redelijk hetzelfde. dus laat dat twee uur rijden maar aan de postbezorger over :P

Nogmaals, ik zou niet teveel geld aan je receiver uitgeven, wat extra vermogen is wel leuk maar ik denk niet dat je het nodig gaat hebben. De nieuwste receivers verschillen niet heel veel ten opzchte van de modellen daarvoor (behalve in prijs)

ik zou gewoon eens naar Hificorner gaan en je situatie daar voor leggen. ze hebben genoeg in jouw prijsklasse.

wanneer ga je de BK ophalen?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Cobraatje

Ik zou een goede 2e hands receiver kopen, kun je klasses beter kopen dan nieuw.
Bruinsma is inderdaad erg goede zaak, maar voor een ander budget. Er is ook een zaak in Emmen die faillissementsuitverkoop heeft, kan zo niet op de naam komen, misschien kun je daar terecht.
Mocht je nog wat kabelprut nodig hebben, ik woon in Hoogeveen en heb nog wel wat liggen. Niet alle kabelprut wat ik heb liggen is gratis ;).

W.Otter

he Binnetie.. houd je topic eens even in de gaten man  :D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

HenkJan

#29
Jaja, ik moet ook af en toe aandacht aan de vriendin geven ;D

Wat een kleine wereld, ik heb 2 jaar in Assen gewoond tot vorig jaar. In Kloosterveen woonde ik. En in Hoogeveen ben ik een jaar of 8 naar school geweest. Ik woonde toen nog bij mijn ouders in Ruinen.

De subwoofer komt volgende week binnen als het goed is, wordt door de post bezorgd. Want ook daar moest ik 2 uur voor rijden anders. Heb heb hem van het forum inderdaad.

Een tweedehands reciever of een model van een jaar oud is financieel gezien natuurlijk wel beter. De Onkyo TX-NR626 is 29,7 centimeter hoog en dat staat dan best lomp op mijn tv meubel... anders moet ik hem in de kast zetten.
Zie deze foto (let niet op wat erop tv is):



Ik kreeg ook nog advies vandaag (nog voordat ik de sub gekocht had). Ik had namelijk gevraagd aan Hificorner wat en alternatief was dan de Jamo boxen:

Marantz-receivers zijn absolute topreceivers, ook daarbij zou geen enkele fout maken. Het is echter zo dat Onkyo toch echt iets beter is in het surround-gedeelte, en daar lijkt het bij u wel vooral om te gaan. De TX-NR626 wordt binnen enkele weken, waarschijnlijk deze maand nog, verwacht.

Met de opstelling die u op dit moment heeft volgens de foto kunt u volgens mij uitstekend de Jamo-set die we eerder besproken hebben plaatsen. Normaal gesproken zit een centerspeaker vrij snel 'voor het beeld', maar als ik het zo inschat zou het bij u moeten kunnen (dit kunt u uiteraard even narekenen). Een diepere speaker betekent overigens vaak ook een vollere speaker, bij films e.d. geen overbodige luxe.

Wanneer u op zoek bent naar surround-sets zonder grote zuilspeakers hebben met name Dali en Boston Acoustics een paar zeer mooie sets. Dali heeft de DX-1HCP (http://hificorner.nl/dx-1hcp-wit.html), een zeer warme en volle set die eigenlijk veel krachtiger is dan hij eruit ziet, en Boston Acoustics heeft met de Soundware XS SE 5.1 (http://hificorner.nl/ba-soundwarexs51se.html) een kwalitatief zeer goede set. Als ik eerlijk moet zijn vind ik de Jamo-sets, mede vanwege de grootte, toch nog wel wat beter presteren dan deze twee modellen. U kunt speakers zeker mixen, maar het risico bestaat dat er een paar speakers uit de toon gaan vallen (te hoog, te ver weg, te schel e.d.) en dat is een crime om goed te herstellen, echt fraai wordt dat niet snel.

Ik zou u zeker aanraden om eens langs te komen voor een uitgebreid advies en het beleven van de verschillende sets


Dus tja ik ben in twijfel en zal misschien ergens toch wat tijd in moeten plannen om te gaan luisteren. Wat voor Onkyo kunnen aanbevelen die wat ouder is en minder hoog? Want of ik ooit 7.2 audio ga gebruiken?

Misschien anders eens kijken of ik ene ritje naar Bruinsma kan doen... of is dat voor de echte audiofielen?

@Cobraatje, Voor de subwoofer ben ik nog wel een subwooferkabel nodig van ongeveer 3 meter. Heb je daar nog een kabel van liggen met een goede prijs/kwaliteit verhouding?
Ik weet welke winkel je bedoeld in Emmen... kan er alleen ook niet opkomen!

Edit: de reviever moet wel HDMI 1.4 ingangen hebben i.v.m. mijn mediaspeler en of die er al veel tweedehands zijn?

Cobraatje

Er zijn al genoeg 2e handse 1.4 receivers.
Ik heb een doos vol kabels: van stroomkabels, hdmi-kabels tot analoge kabels. Volgens mij heb ik nog een goede analoge summer cable in die lengte liggen.
Bruinsma is normaal wel een hoger segment en volgens mij hebben zij geen Onkyo. Mailen kan altijd natuurlijk.

W.Otter

je haalt jezelf veel te veel hooi op je vork. Je draait met een een paar melkpakjes aangestuurd door een melkpak.
7.2 ga je echt niet nodig hebben, tegen die tijd dan ku nje wel weer upgraden.

nogmaals blijf ver weg van die Jamo-zooi. daar ga je echt niet vrolijk van worden, dan zou ik nog eerder het spul wat je nu hebt houden :P

als je naar Bruinsma gaat dan bestaat de kans dat je verliefd wordt op andere luidsprekers in een hogere prijsklasse.

ik denk dat je het beste even naar hificorner kunt gaan.

kan de receiver niet in het meubel?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

remcor


HenkJan

Oke dan kan ik beter voor ene leuke 5.1 reciever gaan, die 1.4 heeft en via de telefoon te bedienen is (dat is een wens van mij). Jamo laat ik dan maar naast me neerleggen. Zuilen zijn erg mooi vind ik, maar zit echt met mijn ruimte dan. Ivm de subwoofer en het feit dat ik niet kan schroeven in de muur.

De hoogte klopt niet op de site van hificorner. Volgende de datasheet is hij 17,3 cm hoog: http://www.uk.onkyo.com/downloads/2/4/8/8/2/ONKYO_TX-NR626_datasheet_EN.pdf

Misschien vandaan even naar Groningen om te luisteren...

W.Otter

nou, hij is iig geen 30cm hoog.

zelfs modellen van twee jaar geleden hebben 1.4 en velen kun je met de telefoon bedienen, ga echt eens op zoek naar een tweedehandsje, veel meer bang for the buck.

de zuilen van BA zijn wellicht net iets beter dan de monitoren maar gezien het prijsverschil vind ik de monitoren beter. De luidsprekers aan de muur bevestigen is echt not-done. dan moet je in de luidsprekers gaan boren en dat verminderd de waarde gelijk 50%. dus voor toekomstoige wederverkoop kun je dat op je buik schrijven.

als ik zo naar je situatie kijk heb je ook niet heel veel ruimte voor een sub, laat staan zuilen. De zuilen zullen dan krampachtig tegen de muur aan staan en niet kunnen ademen, wat het geluid zeker niet ten goede komt.

veel receivers hebben de mogelijkheid voor 7.1/7.2 dit kun je altijd nog doen. Best jammer van ik heb laatst m'n 7.1 set verkocht!

voor nu zou ik gewoon met een leuke (tweedehands) receiver en 4xBA A25 gaan. dat is zo'n beetje het beste wat je kunt kopen voor het geld. Er zijn hier al zoveel topics voorbij gekomen met jouw budget dat alles eigenlijk wel besproken is omtrent dit budget.

wat je eventueel nog kunt overwegen is:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/philips/htr9900/339045/

schijnt erg goed te zijn én je hebt 7.1. het schijnt ook dat de sub snel kapot gaat maar aangezien je die al hebt gekocht..

succes met de luistersessies bij hificorner!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

HenkJan

Om heel eerlijk te zijn kijk ik niet echt meer naar het budget, met een leuke set ga je jaren doen. Tenzij het echt je hobby wordt.
Het is nu even praktisch denken qua ruimte omdat ik over een goed jaar ga verhuizen. De reciever kan in het tv-meubel, daar is ruimte genoeg, maar bedienen kan alleen met het duurtje open. Tenzij het via je telefoon is natuurlijk. Dat bespaart wel ruimte.

Vanmiddag ga ik naar Groningen om te luisteren.

HenkJan

Zojuist terug van even luisteren.

De winkel ziet er leuk uit met achterin een 'luisterstudio'. er waren op dat moment geen mensen in de winkel dus ik had alle tijd. De medewerker vond het opvallend dat mij de Onkyo TX-NR626 werd aanbevolen in combinatie met Jamo boxen... niet zijn keus zei hij. De servicedesk zit ergens anders in Groningen zei de medewerker.

Ik heb eerst geluisterd naar de A26 van BA... de A25 was niet in de winkel aanwezig. Verschil was dat de A25 iets kleiner was dan de A26 en 10 euro goedkoper. Ik vond de speakers heel mooi klinken en mijn vriendin ook. Omdat ik achter de bank beperkt ruimte heb momenteel stelde de medewerker voor om als front 2x A26's te doen en rear 2x A25's.

Daarna een zuil geluisterd van KEF de iQ90. Deze was in de 'aanbieding' van €799,- voor €445,- omdat het een oud model was. En de KEF iQ70 van €599,- voor €298,- Mooie boxen om te zien, maar qua geluid vond ik ze te duur. Maar ik wilde ze graag beluisteren omdat een vriend van me ook KEF heeft.

Omdat ik zuilen heel erg mooi vind, vroeg ik om een advies van zuilen. De medewerker kwam met de Zensor serie en die vond ik heel er leuk klinken. Hij adviseerde om dan een set te nemen met als fronts de Zensor 5: http://hificorner.nl/zensor-5.html voor €299,- en als rears de Zensor 1: http://hificorner.nl/zensor-1.html €129,- als complete set is hij ook verkrijgbaar: http://hificorner.nl/dali-zensor-home-cinema-set.html voor €999,- maar dan zit er ook de center speaker bij. Deze is veel te hoog voor mijn tv en ophangen boven de tv is nu geen optie. Als ik verhuis en mijn tv aan de muur ophang dan kan hij er natuurlijk onder.

De reciever heb ik nog even naar de gekeken. De nieuwe 626 kost €649,- en het oude model wat ze daar hebben staan kost €428,-.Het verschil tussen oud en nieuw konden ze niet noemen dus het oude model zou voor mij ook prima zijn. Dat scheelt toch weer heel wat. Of ik kijk tweedehands naar een 616.

Voor nu twijfel ik dus heel erg tussen de volgende opties:
- 4x Boston Acoustics A25
- 2x Bosten Acoustics A26 en 2x A25
- 2x Zensor 5 en 2x Zensor 1

En dan later maar eens kijken of ik een centerspeaker mis in mijn beleveing. In pakketvorm schelen de Zensors wel, maar zit ik met een grote centerspeaker

W.Otter

wat is dat toch met die onkyo 616/626? je kunt veel betere receivers kopen voor het geld.

bediening van de receiver kun je met externe IR oplossen.

a26 is niet heel veel beter dan de a25, gewoon even wachten tot ze weer 99 euro kosten. scheelt je toch weer 100 euro in totaal.
als je toch gaat verhuizen, waarom niet de hele set kopen en de center even laten voor wat het is? als dat in de totaalprijs scheelt..

je kunt gewoon je tv op de center zetten, of aan de muur bevestigen..

ik denk dat je er wel uitkomt zo. en ik ben wel even klaar met adviezen je reageert toch niet echt  :nowink:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

danny373

Hallo binnetje,

Vanaf morgen of maandag zet ik mijn Pioneer VSX-921 in de Markt voor waarschijnlijk €225 . Reciver is 1,5 jaar oud en gebruikt voor de aansturing van mijn KEF speakers. Ik denk een mooie instapmodel 7.1 reciever voor weinig geld om mee te beginnen. Hij staat nu voor prijs bepaling in de markt.
Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon

HenkJan

Quote from: W.Otter on April  6, 2013, 18:26:44
wat is dat toch met die onkyo 616/626? je kunt veel betere receivers kopen voor het geld.

bediening van de receiver kun je met externe IR oplossen.

a26 is niet heel veel beter dan de a25, gewoon even wachten tot ze weer 99 euro kosten. scheelt je toch weer 100 euro in totaal.
als je toch gaat verhuizen, waarom niet de hele set kopen en de center even laten voor wat het is? als dat in de totaalprijs scheelt..

je kunt gewoon je tv op de center zetten, of aan de muur bevestigen..

ik denk dat je er wel uitkomt zo. en ik ben wel even klaar met adviezen je reageert toch niet echt  :nowink:
Sorry... lastig de wereld van de audio ;D
Ja dat scheelt zeker als de prijzen dalen. Wel vreemd dat dat elke maand kan verschillen.
Is dit wat uit de Markt: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132563.0