[Advies] Mijn eerste zelf aangeschafte homecinemaset

Started by HenkJan, April 2, 2013, 23:56:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HenkJan

De volgende set heb ik ooit eens gekregen van mijn ouders (zij kochten een andere set en ik mocht deze hebben omdat ik op mezelf ging).

Ik heb momenteel een Yamaha RX-V357 reciever: http://asia.yamaha.com/en/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-v357_asia/



Deze komt uit 2005 en heeft geen HDMI aansluiting en dat geeft beperkingen. Op de reciever zitten deze Yamaha boxen aangesloten:

De 2 frontboxen zijn vervangen voor 2 boxen van het merk Cat, zie onder:





Nu vind ik het wel tijd worden dat er een nieuwe reciever komt (en iets later andere boxen, ivm geld ervoor vrijmaken) om mijn randapparatuur via HDMI aan te sluiten. Momenteel heb ik een TV (Samsung UE40D6200) en mediaspeler (zojuist een Dune HD TV-303D besteld) die ik beide via HDMI wil aansluiten.
Ik zoek dus een reciever die tijdelijk met de bestaande boxen overweg kan en daarna kan voorzien van nieuwe boxen

Mijn wensen:
- goede geluidskwaliteit i.c.m. mediaspeler en tv (ik kijk films en series en luister niet veel naar muziek)
- HDMI upscaling naar 1080P, weet niet of dit altijd zinvol is?
- voorzien van mogelijkheid tot streamen van muziek via Android devices
- ook bedienbaar via Logitech Harmony
- budget maximaal 375 euro voor de reciever

Ik hoor veel over Onkyo en Marantz recievers, deze schijnen goed te zijn. Maar misschien er voor dit bedrag wel betere recievers te vinden?

Dan nog het moeilijkste... de boxen. Ik ben bij de Mediamarkt geweest en ging daar wat setjes luisteren. Er kwam al snel een verkoper en deze probeerde me al snel een Bose 123 systeem te verkopen, iets waar niet mijn voorkeur naar uitging. Hier was ik snel klaar mee...

Wensen:
- budget maximaal 700 euro
- Kleur: zwart
- mooiste vind ik 2 vloerzuilen als frontboxen en kleinere achter, maar weet niet of dit voor mijn budget haalbaar is
- de rearboxen, zou ik in eerste instantie het liefst op een standaardje hebben en later misschien ophangen. Dit i.v.m. het betrekken van een ander huis in de toekomst.
- waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Dit setje leek me wel wat (maar geen idee of dit een juiste set is), heeft een vriend van me en vond ik goed klinken: http://hificorner.nl/s-608-hcs-3.html
Zit helaas geen subwoofer bij... welke subwoofer zou hier bijpassen?

Kunnen jullie mij met dit lijstje een beetje op weg helpen? Dan heb ik een beetje het idee in welke richting ik moet gaan zoeken.

warcow

Die Jamo set gaat van zichzelf al vrij laag, je kan het eerst ook zonder sub doen en zien hoe dat bevalt.
Als versterker is de Onkyo 608 wel een leuke optie als je hem goedkoop kan vinden. (Had hem zelf bij Correct voor 229 geloof ik een tijd terug, weet niet of ze die prijs nog hebben.)
Die combinatie staat bij mijn ouders ook en dat bevalt vrij goed, zeker voor het geld.

HenkJan

#2
Bedankt voor de info, Warcow! Weer wat geleerd. Ik keek al zo raar tegen de 5.0 aan.
De 608 is een ouder model als ik het goed heb? Is dat beter dan al in een nieuwer model neem?

remcor

Denk dat je nu de meeste winst haalt uit andere luidsprekers.
En zou dan zeker op de tweede hands markt gaan kijken. levert je gewoon meer op voor het zelfde geld.
eigenlijk met de reciever het zelfde verhaal. nieuw voor 375 mag en kan je niet zo veel verwachten.
gebruikt is er voor dat geld wel wat leuks te vinden van een paar jaar oud.

HenkJan

#4
Daar zeg je me wat... Ik koop normaal nooit echt dingen via van Marktplaats :-X
Probleem is dat je door de bomen het bos niet meer ziet aan advertenties... aan wat voor soort boxen moet ik dan gaan denken? Dan kan ik iets gerichter zoeken naar een setje. Denk dat ik toch in eerste instantie voor boxen van 1 merk ga, later kan ik altijd nog dingen veranderen. Maar dan heb ik in elk geval een basis.

Edit: deze reciever zag ik op marktplaats staan: http://link.marktplaats.nl/655188688
Is volgens mij een leuk modelletje, alleen heeft hij geen netwerkaansluiting en 3x HDMI in. Dat wordt denk ik wel krap. Heb er nu 2 apparaten via HDMI aangesloten en wanneer glasvezel wordt opgeleverd hier dan heb ik eventueel ook nog een decoder van het tv-signaal via HDMI. Dan is het apparaat al vol...

Of een compleet setje met een Denon reciever en Eltax 5.0 boxen: http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/avr-2113-eltax-experience-5-0-pack.html de boxen vind ik persoonlijk er goed uitzien.

Jorgmom

kijk ook eens naar de Boston Acoustics A25 met bijbehorende center A225C.  Deze heb ik zelf nog geen maand geleden aangeschaft heb ze echter nog niet aangesloten gehad in verband met aanschaf nieuw huis waar nog in geklust wordt. maar beluister ze eens in de winkel, zijn goedkoop en komt heel goed geluid uit!

HenkJan

Dat setje zag ik ook langskomen en ziet er leuk uit... Daar ga ik even eerder info over zoeken.

HenkJan

Ik zat een beetje te snuffelen naar prijzen en ik kan de Marantz SR5007 voor €549,- kopen.
Nu lees ik ook veel over de NR1603. En probeer de verschillen een beetje te zoeken.

De NR1603 heeft t.o.v. de SR5007:
- 3 ipv 5 hdmi ingangen
- 50 Watt ipv 100 Watt

Maar omdat er nogal een prijsverschil inzit als ik kijk bij hificorner vraag ik me af wat nog meer een groot verschil kan zijn. Hier een vergelijking: http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk?product%5B%5D=1061015&product%5B%5D=1059766&ps=60

W.Otter

mooie tweedehands receiver hier in de markt kopen. en dan een BA a25/a225 kopen en later nog een subje
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

HenkJan

@w.otter, wat kan jij me aanraden? Ik zag namelijk dat mijn mediaspeler een HDMI 1.4 heeft voor 3D. Dus zou ik graag wel een 1.4 HDMI ingang willen hebben, tenzij ik het anders kan aansluiten allemaal.

W.Otter

met jouw budget zit je toch bij: Onkyo/Pioneer/Marantz/Yamaha/Denon even op kieskeurig kijken en je wensen invullen en dan heb je eigenlijk je eigen vraag al wel beantwoord.. qua luidsprekers raad ik je van harte de BA's aan. Qua receiver maakt het vrij weinig uit met dat budget, ga af op je wensen en wat je mooi vind
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

HenkJan

#11
Oke qua reciever kom ik daar dan wel uit! Dankjewel!
Ik zit nog wel in dubio wat ik qua speakers wil gaan doen. Opzich kan ik iets over mijn budget gaan...

Boston Acoustics:
De BA's zien er goed uit en heb ik al meer mensen over gehoord: http://hificorner.nl/speakers/home-cinema/boston-acoustics-home-cinema-set.html, als dit dan qua bass niet heel sterk is kan ik altijd nog een subje nemen
Prijs: €859,-

Jamo:
Ook zijn voor het oog dit ook hele mooie speakers incl subwoofer
http://hificorner.nl/speakers/home-cinema/s-606-hcs-5.html
Prijs €568.-

Of iets duurder
http://hificorner.nl/speakers/home-cinema/s-608-hcs-3.html
Prijs: €599,- en daar later een subwoofer bij kopen als ik bass misschien

Ik zit alleen wel met de plek voor mijn centerspeaker, zoals ik hem nu heb is het een laag model:

Indien de centerspeaker uiteindelijk hoger is is er dan nog een alternatieve plek om de centerspeaker neer te zetten?

Overigens kreeg ik nog een helder advies van een audiozaak die ik met jullie wil delen:

Hoewel ik mij goed kan voorstellen dat u een budget aan zowel de receiver als de speakers hangt, is het misschien toch wenselijk om hier iets mee te schuiven. Tenslotte vraagt uw situatie eigenlijk in zijn geheel om een Onkyo-receiver: dat is het beste surround-merk en dat is toch waar u naar zoekt. Tenslotte is stereo (voor muziek, waar Marantz beter in is) nauwelijks relevant voor u. Ik zou het dan ook zeker in de Onkyo-hoek zoeken, bijvoorbeeld bij de nieuwe TX-NR626: http://hificorner.nl/tx-nr626-zwart-pre-order.html. Deze voldoet aan bijna al uw eisen: hij is zwart, heeft een uitstekende geluidskwaliteit in surround, heeft HDMI-upscaling (zeker een mooie aanwinst), biedt allerlei streaming mogelijkheden en kan met de Harmony worden bediend. Hij is alleen iets duurder.

In dat kader zou ik u aanraden voor de receiver wat meer geld uit te trekken (deze ligt 150 euro buiten uw budget), en daarbij de S606 HCS 5 te bekijken: http://hificorner.nl/s-606-hcs-5.html. Deze ligt weer zo'n 150 euro onder uw maximumbudget, en gaat geweldig samen met de Onkyo-receiver. Bovendien heeft u dan een bijna even goede set als de S608 HCS 3 (die heeft nog iets krachtiger vloerstaanders maar geen subwoofer) tegen een beperkte prijs. Persoonlijk vind ik dat u met deze set veel goedkoper af bent, aangezien het kwalitatief echt geen stap terug te noemen is.


Wat vinden jullie hiervan? Ik heb de Mediamarkt maar naast me neergelegd qua advies, telkens geef ik ze met een aanschaf een kans maar loopt het toch anders af.

W.Otter

De Jamo's.. ik heb nog nooit zoiets lelijks gehoord. Met alle respect voor de mensen die deze luidsprekers hebben, het is schel i  het hoog wollig/boomerig in het laag, het middenstuk is een grote rotzooi. Vrijwel alles wat er in film/muziek zit wordt met deze luidsprekers weggemoffeld. Ik heb ze gehoord op een marantz 5xxxen onkyo 6xx (model weet ik niet precies meer). Geen hele slechte receivers dus!
Aan de ruimte lag het in ieder geval niet. Ik ben overigens wel benieuwd wat ze op duurdere versterkers doen, maar dan trek je het hele budget uit verband.

hoe dan ook ik zou toch echt voor de BA's gaan en dan 4 keer de A25. De zuilen voegen vrijwel niets toe behalve een leuke look. als je daar meer geld aan wilt besteden prima maar de A25's zijn minstens even goed voor jouw doeleinden. probeer het eerst eens zonder sub, hier zou ik namelijk ook niet op bezuinigen. Bevalt de sound je? dan kun je altijd nog een sub aanschaffen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

als ik zie waar je vandaan komt (dat yamaha al bespaard op de overige 3 kanalen door er een klemmetje achterop te maken :D) dan ga e met de BA's een geweldige stap vooruit!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

squeek

Hey,

In dit budget lijkt onkyo me echt wel een goeie keuze, je krijgt net dat ietsje meer aan aansluitmogelijkheden en ik heb ooit een instapmodel ervan gehad (250euro) en ik was blown away van de geluidskwaliteit. Goedkoop hoeft dus niet per sé slecht te zijn weet ik nu. Ik vond/vind dat ik erg veel meer heb moeten betalen om degelijk verschil te horen.

Qua speakers heb ik niet zo'n idee, maar ik heb jamo nooit echt een fijne klank vinden hebben. Ook weer erg persoonlijk want er zijn mensen die er tevreden van zijn. Maar in dat budget bestaat beter. De eerder genoemde boston acoustics hebben behoorlijke naam en faam gemaakt sinds enkele jaren vanwege hun prijs/kwaliteit verhouding. En hier op het forum lees je niet zo vaak over goedkopere hardware.

Maar als ik nog één advies mag geven, laat niet enkel de sub, maar ook de center vallen dan. En speel met een phantom center. De fronts geven het center kanaal weer en als je in het midden zit dan klinkt het vaak nog beter als met center, omdat de center vaak niet exact hetzelfde klinkt als de fronts. Mijn eigen center koste me 600 euro en heb em er ook tussen uitgelaten na een tijdje omdat ik toch merkte dat het niet perfect overeenkwam. (zelfde merk en reeks nochtans) Spendeer je geld mss beter aan je fronts, rears en als het nog kan een subwoofer eerst. En als je echt een center wilt spaar je die bij elkaar nadien.

Succes!
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

W.Otter

ja die 'center' die je nu hebt liggen kan eigenlijk niet he ;)
het idee van squeek is zo slecht nog niet! je kunt altijd (later als je daar aan toe bent) een bijpassende center kopen. met 4 keer de BA A25 zit je onder de 400 euro (met korting) dan die BK xxls400DF die hier in de markt staat voor €400 en een leuke onkyo erbij.. dan heb je een prachtige set!!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

HenkJan

Heerlijk zo'n forum! Ik was zelf nog niet op dat idee gekomen. Als ik de center kan laten vallen dan heb ik in eerste instantie genoeg aan 4 boxen... later kan ik altijd nog verder kijken.

De BK xxls400DF is een subwoofer neem ik aan, ik zag er foto's van en dat ziet er heel mooi uit!

Welke 'korting' bedoel je?

W.Otter

nooit van afdingen gehoord? ;)
veel winkels geven wel een korting van zo'n 10%
je kunt ook bijvoorbeeld een rol gratis luidsprekerkabel erbij vragen, dat is helemaal niet verkeerd om naar te vragen. De meeste ondernemers hebben het vrij lastig en zien omzet altijd zitten, ook al is het wat minder dan begroot.

de BK is wel een van de beste subs die je kunt kopen voor het geld, zeker tweedehands. Ik zou er wel snel bij zijn want ze gaan als warme broodjes hier op het forum.
denk er wel aan dat het een DF is -> downfire en dus moeilijker te plaatsen in je kamer.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Jorgmom

ik had de BA A25 per stuk voor 99 euro gehaald, even zoeken op internet op een zaak uit rotterdam dan heb je het zo correct!  :coffee: ook daar uit de koopjeskelder heb ik me onkyo gehaald voor 225 euro, is een refurbished model. De A225c heb ik besteld via hificorner, die was daar het goedkoopst.  :clapping: maar ga wel even luisteren naar wat je het beste vind klinken! ;)

HenkJan

@W. Otter, wat moet ik me voorstellen bij downfire? Ik wil de afmetingen wel eens weten van dat ding haha. Het is zeker niet mogelijk dat vriendin lief er een bloemetje opzet ofzo? Afdingen ken ik... dat bedoel je dus met korting.

@Jorgmom, ik ken 2 winkels in Rotterdam die erg goede prijzen hebben. Maar weet niet of jij die ook bedoeld. Jammer dat ik daar dan weer kleine 2 uur rijden vandaan woon. Tevens deed 1 van die winkels offertes per e-mail en die hadden hem volgens mij ook een A25 voor 99 euro, maar sinds deze week ineens 129 euro per stuk...

W.Otter

prijzen van de A25 schommelen met de maand tussen de 99 en 130 euro.
als jij naar elke willekeurige winkel gaat dan kun je als je daar 4xBA A25 + een receiver besteld altijd wel 10 procent korting krijgen. gewoon je poot stijf houden. je kan het aantrekkelijk maken voor een winkelier door de korting om te zetten in bekabeling (komt wel vaker voor) dus bijvoorbeeld een rol luidsprekerkabel van 25meter en een subwoofer kabel oid.

Je kan prima een plantje op de sub zetten, alleen heeft mijn vriendin dan een verbaal blauw oog als ze dat doet  :police:
maar met wat viltjes voorkom je krassen. Met hogere volumes weet ik niet hoe het plantje gaat reageren overigens  :D

de exacte afmetingen van een BK kun je opzoeken (ik ga je niet alles voorkauwen)
maar denk aan een kubus van 40 a 45 cm

Downfire is dat een sub naar beneden richt en daardoor zeer specifiek is in waar je 'm neerzet. een frontfire kun je op de gewenste plek richten in de woonkamer en is dus makkelijker wat te draaien. Als je een downfire draait dan richt ie uiteraard nog steeds naar beneden.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

squeek

De hierboven voorgestelde set gaat erg vetjes klinken lijkt me. De BK sub is in zen prijsklasse echt top, vier monitors erbij, receivertje... je gaat niet weten wat je gaat meemaken denk ik  :D

Vanwaar ben je ergens dan als Rotterdam al twee uur rijden is?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

HenkJan

@W.Otter, de combinatie lijkt me heel mooi. Ik heb de afmetingen even opgezocht (mijn excuses): 400D x 460H x 400W
Vraag me allen af waar je hem dan precies neer moet zetten, is dit normaal gesproken een heel andere plek dan een frontfire... m.a.w. gewoon naast het tv-meubel? De prijzen van de A25's zal ik goed in de gaten houden. Ik zag dat die nieuwe Onkyo reciever bij Hificorner een prijs van €649,- heeft maar las in een nieuwsbericht dat de adviesprijs €549,- dus ik neem aan dat Hificorner de prijs daar wel op zal aanpassen.

@Squeek, ik kom onderuit Drenthe. Zeg maar zo tegen Hoogeveen aan.

Dus met 4 A25's en een BK 'bonkende paddestoel' heb ik een hele mooie set in huis? En ben ik in eerste instantie geen centerspeaker nodig (dat zal ruimte geven op de tv-meubel). Zal alleen nog moeten kijken naar de eventuele standaardjes voor de speakers. Wil namelijk nog niet direct de boel aan de muur boren. Kan je de A25's (front) gewoon op de grond zetten of moeten ze echt 'op hoogte'. Eventueel zit ik dan aan goedkope stands te denken: http://hificorner.nl/meubels/stands/finn-stand.html

Jorgmom

ik ben ze van plan op het tv meubel te plaatsen, ze zijn niet heel klein maar ook niet echt groot, direct op de grond lijkt me dan ook niet ideaal.
ik zie inderdaad dat ze naar 129 per stuk zijn gegaan, dan heb ik geluk gehad dat ik ze nog gewoon voor 99 euro had per stuk! even goed zoeken en anders gewoon gaan luisteren voor die 129 is ook nog een mooie prijs ervoor!


HenkJan

Het zou een optie kunnen zijn om ze op het meubel te zetten, maar dan moet ik een andere plek voor de reciever bedenken.
Moet wel zeggen dat die Onkyo TX-NR626 wel hoog is: 29,7 centimeter!