Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Started by Bas Akkerman, March 31, 2013, 22:48:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Kwabbernoot

@Bas: als ik jou was zou ik eerst eens uitzoeken welk soort geluid je wilt. Ben je opzoek naar het "warme" analoge geluid of wil je dat de draaitafel ongeveer hetzelfde moet klinken als de cd-speler. Als je dat weet kun je wat gerichter gaan zoeken en een groot gedeelte van de mogelijkheden wegstrepen.

Groeten...

Rob_Dingen

Dag Bas

In jou planning zou ik de platen speler voor de streaming zetten.
Streaming verbeterd de cd niet en een LP gaat daar makkelijk overheen dus een echte upgrade.

Rob

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on April  1, 2013, 11:01:04
:D :D Het zijn van die langdradige verhalen die meer gaan over de lp dan de betreffende tafel. En inderdaad duits leest gewoon niet lekker ;) Technische meetgegevens zijn net zo belangrijk.

Het prettige van dat blad vind ik nou juist dat zij de beleving beschrijven en niet verzanden in geleuter over technische gegevens.

Deleted Member 2

#28
Quote from: Kwabbernoot on April  1, 2013, 11:32:57
@Bas: als ik jou was zou ik eerst eens uitzoeken welk soort geluid je wilt. Ben je opzoek naar het "warme" analoge geluid of wil je dat de draaitafel ongeveer hetzelfde moet klinken als de cd-speler. Als je dat weet kun je wat gerichter gaan zoeken en een groot gedeelte van de mogelijkheden wegstrepen.

Groeten...

Quote from: Rob_Dingen on April  1, 2013, 12:01:26
Dag Bas

In jou planning zou ik de platen speler voor de streaming zetten.
Streaming verbeterd de cd niet en een LP gaat daar makkelijk overheen dus een echte upgrade.

Rob

Helemaal eens

garmtz

Bij analoog maakt ALLES uit en maak je vaak door ogenschijnlijk eenvoudige (of niet zo eenvoudige) ingrepen grote stappen.

garmtz

Quote from: LPlover on April  1, 2013, 11:02:06
Noem mij eens een draaitafel met echt veel slam?

Alle massaloopwerken, maar bijv. (ook) de grote VPI's...

Martin!!!

#31
Ik zou eerst is een low-budget platenspelertje aanschaffen die je wellicht al heel snel op een beter niveau kan brengen door middel van een beter element/phonotrapje/voeding en wat plaatjes aanschaffen om te zien of het plaatjes draaien wel echt iets is voor je is. De Pioneer PL-etjes bijvoorbeeld zijn leuke draaitafeltjes die je voor echt lage prijzen zo her der nog wel kunt scoren........

Je kan nu natuurlijk een zoektocht van een jaar gaan inplannen stad en land afreizen, eindeloos dealers bezoeken om er vervolgens na het uitgeven van € 3.500,00 achter te komen dat je het toch niets vind.


mainly British stuff

Bas Akkerman

Wow, wat een reacties zeg! Echt heel gaaf! :withstupid:

Ik ben zo vrij geweest de berichten te ordenen naar onderwerp.

Verschillende draaitafels

Quote from: Erwin B on March 31, 2013, 23:22:30
Hallo Bas,

Michell Gyro met techno arm en Benz Micro Ace element.

Rega P9 met Benz Micro Ace

Thorens TD 2035 met Benz Micro Ace

Om maar meteen 3 mooie combinaties te noemen.

Erwin B
Dank je! Kan en wil je van elke combinatie een bondige beschrijving geven hoe ze onderling verschillen in klankeigenschappen? Dat blijft altijd listig en ik zal er nooit blind op vertrouwen, maar het geeft mij een beetje een idee.

Quote from: LPlover on April  1, 2013, 08:40:44
Nieuw:
Bijv. een Rega RP8 met Alpeta MC elementen + de nieuwe volledig instelbare Rega phonoversterker die binnenkort op de markt komt. De RP8+Alpeta is nu nog te koop voor 3100 euro. De nieuwe phonoversterker gaat iets van 600 euro kosten. De RP8 heeft nu nog wat kinderziektes maar tegen de tijd dat jij eindelijk tot aankoop overgaat zijn die verzwunden. 

2e hands:
Tja genoeg keus. Hou je van een vol en robuust laag dan is VPI jou ding. Hou je van swing en boogie dan een LP12 of ander merk geveerd geval. Hou je van precies en eerlijk dan over het algemeen een Duitse tafel (Clearaudio, Acoustic Signature, Clearaudio enz.).
Hou je van levendig dan een Rega. Genoeg te lezen op het internet. 

Elementen:
Altijd weer het dilemma MM/MI of MC??? Koop bij voorkeur geen 2e hands gebruikt element! Er is genoeg te lezen over de voor- en nadelen van beide. In het algemeen heeft een goede MC meer resolutie in het laag en hoog. Een MM een meer pakkend klankbeeld en betere tracking. MC kan scherp klinken, MM zelden. Het kan van redelijk goedkoop tot zeer duur.

Toonarm, phonoversterkers, bekabeling enz...
Voortbordurend op de vorige post, het is voor mij zelf goed om in kaart te brengen wat ik in de weergave zoek. Daar kom ik later op terug.

Quote from: garmtz on April  1, 2013, 09:39:59
Zijn al veel goede suggesties gegeven... Rega maakt heel muzikale en levendige/dynamische tafels met lichte neiging naar warm. Probleemloos en stabiel ook in de tijd (geen subchassis etc).

Wilson Benesch Full Circle heeft een heel magisch middengebied (denk ik onverslaanbaar in die prijsklasse), ziet er ook erg mooi uit en vrij compact. Geen uitblinker op andere specifieke gebieden, hoewel hij ook geen duidelijke zwakke punten heeft. En dat middengebied... :inlove:

LP12 is inderdaad zeer aanstekelijk en 'stabiel' in zijn weergave. Laat zich door geen enkele opname uit het veld slaan. Veel PRaT. Oneindig upgradeable. Neigt gelang de uitvoering naar een wat warmer klankbeeld (wat steeds meer afneemt als je 'groeit' naar een full-blown LP12, wat ik beschouw als het beste wat je kunt krijgen < 20K).

Michell is enorm neutraal en transparant, misschien wel de meest neutrale decks voor normaal geld. Moet je dus zo combineren dat er wat leven en warmte in de arm/cartridge combinatie zit. Kun je dus alle kanten op 'tweaken'.

Clearaudio vind ik technisch ondermaats en heb daar zo mijn redenen voor. Ga ik niet hier op het forum uit de doeken doen.

VPI ken ik niet goed genoeg om aan te bevelen, maar is volgens mij erg fraai (Scout).
Idem, alle genoemde punten hebben wel "iets". Goed om dit voor mezelf in kaart te brengen.

Quote from: LPlover on April  1, 2013, 09:54:55
hmmm je maakt me nieuwsgierig :D
Quote from: garmtz on April  1, 2013, 10:43:43
Hun elementen en phono-trapjes zijn overigens uitstekend... Gaat om de loopwerken en toonarmen...
Waarvan acte! ;)

Quote from: Jumping Jack on April  1, 2013, 10:01:27
Ik heb de VPI gekozen boven een Michell net omwille van de drive en het laag, zoals LPlover al aangaf. In combinatie met een element die de nodige verfijning en resolutie levert, een mooie combi voor mijn muzieksmaak (hoofdzakelijk jazz)...
Dank je.

Quote from: garmtz on April  1, 2013, 10:47:02
Een Michell is inderdaad strak en schoon in het laag (veel resolutie), maar echt veel 'slam' zit er niet in. Overigens is er op dat punt een groot verschil tussen de Gyro en de Orbe. Maar Orbe is buiten budget... ;)
Ik heb even gekeken, maar dan zit je inderdaad boven de €5000,-. Tweedehands is altijd een optie, maar ook hier geldt dat ik niet wil luisteren in een winkel en tweedehands ga shoppen.

Quote from: LPlover on April  1, 2013, 11:02:06
Noem mij eens een draaitafel met echt veel slam?
Quote from: garmtz on April  1, 2013, 12:23:20
Alle massaloopwerken, maar bijv. (ook) de grote VPI's...
Waarvan acte, deel II. ;)


Informatie

Quote from: Onder013 on March 31, 2013, 23:51:24
Niet direct een rijtje aanbevolen draaitafels wil ik je geven, maar wel een advies voor literatuur. Het Duitse blad LP is geheel gericht op alles wat met vinyl temaaken heeft. Prettig leesbaar en goede tips voor muzikaal en technisch goed klinkende LP's.

Via http://www.hifitest.de/# kan je voor niet al te veel vele audiobladen lezen en downloaden waaronder LP.
Quote from: Onder013 on March 31, 2013, 23:54:13
via deze link https://www.hifitest.de/allyoucanread.php zie je all you can read met o.a. LP
Quote from: LPlover on April  1, 2013, 08:27:50
Wat betreft LP Ben ik het niet zo met je eens. Het is veel lullen en weinig tot geen bruikbare technische informatie. Geen enkele draaitafel is slecht, ze zijn allemaal goed. Dat kan wel wat kritischer. Neem dan Hifinews, best of both worlds.
Quote from: Rowdy on April  1, 2013, 08:33:54
Misschien is dit boek iets.
Quote from: LPlover on April  1, 2013, 11:01:04
:D :D Het zijn van die langdradige verhalen die meer gaan over de lp dan de betreffende tafel. En inderdaad duits leest gewoon niet lekker ;) Technische meetgegevens zijn net zo belangrijk.
Quote from: Onder013 on April  1, 2013, 12:03:47
Het prettige van dat blad vind ik nou juist dat zij de beleving beschrijven en niet verzanden in geleuter over technische gegevens.
Bedankt voor de leestips! Maar...

Quote from: Onder013 on April  1, 2013, 10:52:38
Is je Duits wel goed genoeg? :P
Nee! Het is een antwoord op een andere quote, maar mijn Duits is niet erg goed. Het lezen en goed interpreteren van Duitse recensies gaat me dus ook lastig af. Helaas... :(

Quote from: Christiaan S on April  1, 2013, 02:15:29
Ah leuk.

Weer een langlopend diepgravend onderzoek naar draaitafelwalhalla.

Hopelijk wordt dit weer net zo boeiend als je vorige aankooptopic 8)
Wie weet! Ik zie een draaitafel als een kleine set waar je naar harte lust van alles aan kan tweaken en upgraden. Dat moet toch wel genoeg leesvoer opleveren. ;)

Prioriteiten

Quote from: Maro on April  1, 2013, 00:28:38
Loop jij inmiddels niet in 7 sloten tegelijk?
Ja! :laugh:

Ik ben me er bewust van dat ik het zoveelste topic open waar ik een vraag stel. Zoals gezegd wil ik eerst de andere zaken op orde hebben voordat ik begin met het beluisteren van draaitafels. Anders zie ik het al gebeuren dat de akoestiek en streamingmogelijkheden weer op de achtergrond raken. Ik houd me liever aan mijn plan van aanpak mits er echt goede argumenten zijn om het anders te doen. De nieuwsgierigheid naar informatie wint het nu even, vandaar dat ik dit topic alvast geopend heb.

Quote from: chansig on April  1, 2013, 10:14:45
Ik zou eerst beginnen met het aanschaffen van platen... :D

Zonder dollen..Ik denk eerst bepalen wat je wil qua uiterlijk. Ik vind de vintage uitziende dt helemaal te gek. De moderne dus helemaal niet. Misschien is een mooi Micro Seiki dan een optie. Revisie beurtje, mooi element erop (af laten stellen door iemand met verstand ervan), mooie phonotrap en klaar ben je.

Gr Hans
Quote from: LPlover on April  1, 2013, 10:30:13
die moderne materialen hebben natuurlijk ook een functie ;) De moderne draaitafel is met stappen vooruitgegaan op het gebied van met name transparantie en dynamiek, mede te danken aan de CD.
Quote from: chansig on April  1, 2013, 10:40:04
Dat kan...alleen vind ik een Micro Seiki mooier dan een VPI plastic fantastic. Dat is puur smaak..Daarom denk ik ook dat dat de eerste keus is die je kan maken.

Gr Hans
Quote from: LPlover on April  1, 2013, 11:04:30
VPI plastic fantastic, waar dan?

Quote from: chansig on April  1, 2013, 11:11:10
Sorry ws niet goed uitgelegd...het zit hem niet zozeer in het gebruik van de materialen. Ik vind ze er plastic fantastic uitzien....maar nogmaals dat is puur smaak. Ik ben een enorme liefhebber van bv de oude micro seiki's, Thorens, Pioneer PL 570



Zet hier een heel mooi element in en je bent het mannetje.

Gr Hans
Quote from: LPlover on April  1, 2013, 11:18:27
toegeven dit is wel een erg fraaie MS.
Uiterlijk... Net als in mijn zoektocht naar apparatuur en luidsprekers speelt dit een ondergeschikte rol. Hoewel ik veel draaitafels dusdanig mooi vind dat ik er mijn vingers bij af wil likken, vind ik geluidskwaliteit nog vele malen belangrijker.

Quote from: Kwabbernoot on April  1, 2013, 11:32:57
@Bas: als ik jou was zou ik eerst eens uitzoeken welk soort geluid je wilt. Ben je opzoek naar het "warme" analoge geluid of wil je dat de draaitafel ongeveer hetzelfde moet klinken als de cd-speler. Als je dat weet kun je wat gerichter gaan zoeken en een groot gedeelte van de mogelijkheden wegstrepen.

Groeten...
Helemaal mee eens! Ik moet dat voor mezelf nog uitdokteren om eerlijk te zijn. Dat klinkt wat raar daar ik al een mooie set heb staan waar ik zeer tevreden ben als het gaat om de weergave (het uiterlijk ook hoor!). Het lastige vind ik dat ik nog niet goed weet wat in mijn budget mogelijk is. Er is nooit een perfect systeem en er zal altijd wel sprake zijn van keuzes die je moet maken. Tegelijkertijd geloof ik graag dat draaitafels en vinyl dusdanig ver doorontwikkeld zijn dat ze de cd met gemak verslaan.

Voor nu kan ik het vloeiende en vanzelfsprekende erg waarderen in mijn set die niet strikt neutraal is door zijn spoortje warmte maar waarbij ik toch duidelijk elke opname goed kan inschatten. Het vloeiende en vanzelfsprekende is overigens niet sloom en er is voor mijn gevoel genoeg dynamiek en PRAT om ook pittiger muziek (Nirvana, Prodigy) goed weer te geven. Naast het vloeiende en vanzelfsprekende vind ik dat eigenlijk ook erg belangrijk, het kunnen weergeven van alle muziekstijlen en geen voorkeur voor een bepaald genre. Moest ik kiezen tussen laagweergave, het middengebied of hoogweergave, dan zou ik kiezen voor het middengebied. Tegelijkertijd wil ik niet dat dat middengebied het laag en hoog "weg duwt". Lastig, al houd ik me vast aan de gedachte dat ik tijdens mijn speurtocht ook door veel te luisteren haast als vanzelf op het punt kwam dat alles "klopte". Dat gevoel heb ik nog steeds, dus op die intuïtie durf ik wel te vertrouwen.

Quote from: Rob_Dingen on April  1, 2013, 12:01:26
Dag Bas

In jou planning zou ik de platen speler voor de streaming zetten.
Streaming verbeterd de cd niet en een LP gaat daar makkelijk overheen dus een echte upgrade.

Rob
Dat geloof ik graag. De grote reden waarom ik een draaitafel wil is juist om de beste albums in optima forma te kunnen beluisteren. In die zin zal de draaitafel de functie van de cd-speler in gaan vullen. Streaming zal van een andere kwaliteit zijn, maar heeft ook een andere functie. Het snel selecteren en wisselen van media en het maken van playlists, nog steeds op een (naar mijn idee) hoog niveau. Ik heb simpelweg teveel albums om op vinyl te kopen, waarbij ik ook minder waarde hecht aan de kwaliteit.

Kortom:
- De draaitafel voor de allerbeste albums die ik graag ongestoord, in hun geheel en op hun best beluister om me volledig in te verliezen
- Streaming voor alle andere muziek, nog steeds op hoog niveau maar meer nog dan bij de draaitafel ook als achtergrondmuziek

Quote from: Martin!!! on April  1, 2013, 12:38:43
Ik zou eerst is een low-budget platenspelertje aanschaffen die je wellicht al heel snel op een beter niveau kan brengen door middel van een beter element/phonotrapje/voeding en wat plaatjes aanschaffen om te zien of het plaatjes draaien wel echt iets is voor je is. De Pioneer PL-etjes bijvoorbeeld zijn leuke draaitafeltjes die je voor echt lage prijzen zo her der nog wel kunt scoren........

Je kan nu natuurlijk een zoektocht van een jaar gaan inplannen stad en land afreizen, eindeloos dealers bezoeken om er vervolgens na het uitgeven van € 3.500,00 achter te komen dat je het toch niets vind.
Mag ik dit "mijn grote dilemma" noemen? Enerzijds ben ik nog groen en weet ik helemaal niet hoe het is om een draaitafel te bezitten en te gebruiken. Anderzijds heb ik nu een paar keer gehoord dat zelfs een "simpele" draaitafel van onder de €1000,- de cd-speler voorbij speelt als het gaat om detailweergave en dynamiek. Dat alleen is voor mij al een reden om een draaitafel te willen hebben staan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Quote from: Maro on April  1, 2013, 15:02:59
Plaatjes draaien is ook gewoon leuk... :worship:
Ja zeg, had ik me al die reacties dus kunnen besparen!? ??? :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Quote from: Maro on April  1, 2013, 15:42:27
Soms zijn dingen gewoon simpel Bas... :D
Maar het is zo leuk ze moeilijk te maken! :pompom:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

tompj

Wat een berg reacties. Leuk om te lezen en dan vooral de reactie van Bas in 1 post op de gegroepeerde reacties. Je bent weer lekker op tijd begonnen met je orientatie Bas.

Ik kan me vinden in de tip van Martin!!! Begin met een wat eenvoudiger draaitafel om te 'oefenen'. Heb ik ook gedaan. Een ProJect RPM 5 gekocht en vervolgens LP's gaan zoeken. Blij dat ik het heb gedaan. Mooie platen gescoord. Ik ben vooral qua LP's gericht op klassiek. Erg makkelijk om op dat vlak aan mooie gebruikte LP's te komen. Heerlijk om het kleine platen ritueel af te lopen en dan naar analoog te luisteren.

Ik merk dat ik niet erg bezig ben met de geluidskwaliteit, maar meer met het sfeertje dat de analoge klank neerzet. Heel fijn. Na een aantal maandjes weet ik dat ik het lekker bij deze draaitafel houd. Ik heb eigenlijk geen behoefte aan iets beters of duurders. Daarom ook een aanrader wat mij betreft om eenvoudig te beginnen.

Have fun!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

raindog

Quote from: Bas Akkerman on April  1, 2013, 14:59:08
Mag ik dit "mijn grote dilemma" noemen? Enerzijds ben ik nog groen en weet ik helemaal niet hoe het is om een draaitafel te bezitten en te gebruiken. Anderzijds heb ik nu een paar keer gehoord dat zelfs een "simpele" draaitafel van onder de €1000,- de cd-speler voorbij speelt als het gaat om detailweergave en dynamiek.

Leuk topic, ik ben zelf inmiddels sinds een jaar vinyl herintreder. Qua budget heb ik me toen een beetje ingehouden en achteraf ben ik daar heel blij om. Mijn hele draaitafel setup heeft me (deels tweedehands) €1.300 euro gekost en na wat getweak ben ik nu echt supercontent over het geluid. Op het gebied van vloeiendheid en natuurlijkheid is er al een duidelijke meerwaarde ten opzichte van mijn Linn DS. Hierdoor speel ik tegenwoordig steeds vaker met LP's en iets minder met streaming.

Natuurlijk kan het altijd beter maar het heeft mij oprecht verrast hoe goed een LP al kan klinken op een relatief eenvoudige set. Ik zou dus aanraden om zeker ook naar de eenvoudigere modellen te gaan luisteren.


Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Oud lid

Ik zou niet een budget speler kopen. Zonde van het geld. Dan liever een 2e hands speler die wat duurder was, bv Rega P25 of P5 om maar iets te noemen. Die kun je vaak ook wel weer verkopen.

Erwin B

Deleted Member 2

Als budgetspeler toch nog maar even de Rik Stoet complete draaitafel van €500,- noemen. Deze draaitafel verrast iedereen om de kwaliteit en de beleving. Mooie phono pre er bij en je kan beginnen!
Hij zit bij jou in de stad achter de duineh.

Deleted Member 2

Je kan natturlijk ook een rondje ronde maken langs de bezitters van de diverse draaitafels met de eerder genoemde specifieke sound.

Je kan dat doen door van je meest geliefde cd ook de LP aan te schaffen en deze refentie set laten draaien en spelen.

hatfylld

ik denk dat je je niet zozeer blind moet staren op de platenspeler zelf en de hieraan gekoppelde klankeigenschappen (voor zover die er al zijn). 
de element/naaldcombinatie en de arm waar deze aan gemonteerd wordt zijn vele malen belangrijker.
de belangrijke eigenschappen van een platenspeler zijn eerder o.a. een stabiel toerental, gebruiksgemak en de looks.
dus mij lijkt het belangrijkste: zoek een tafel die je mooi vindt, die prettig is in het gebruik en waarop je eventueel in de toekomst de 'beste' arm en element op kunt (laten) monteren.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

Bas Akkerman

Quote from: tompj on April  1, 2013, 16:35:33
Wat een berg reacties. Leuk om te lezen en dan vooral de reactie van Bas in 1 post op de gegroepeerde reacties. Je bent weer lekker op tijd begonnen met je orientatie Bas.

Ik kan me vinden in de tip van Martin!!! Begin met een wat eenvoudiger draaitafel om te 'oefenen'. Heb ik ook gedaan. Een ProJect RPM 5 gekocht en vervolgens LP's gaan zoeken. Blij dat ik het heb gedaan. Mooie platen gescoord. Ik ben vooral qua LP's gericht op klassiek. Erg makkelijk om op dat vlak aan mooie gebruikte LP's te komen. Heerlijk om het kleine platen ritueel af te lopen en dan naar analoog te luisteren.

Ik merk dat ik niet erg bezig ben met de geluidskwaliteit, maar meer met het sfeertje dat de analoge klank neerzet. Heel fijn. Na een aantal maandjes weet ik dat ik het lekker bij deze draaitafel houd. Ik heb eigenlijk geen behoefte aan iets beters of duurders. Daarom ook een aanrader wat mij betreft om eenvoudig te beginnen.

Have fun!
Quote from: raindog on April  1, 2013, 16:36:36
Leuk topic, ik ben zelf inmiddels sinds een jaar vinyl herintreder. Qua budget heb ik me toen een beetje ingehouden en achteraf ben ik daar heel blij om. Mijn hele draaitafel setup heeft me (deels tweedehands) €1.300 euro gekost en na wat getweak ben ik nu echt supercontent over het geluid. Op het gebied van vloeiendheid en natuurlijkheid is er al een duidelijke meerwaarde ten opzichte van mijn Linn DS. Hierdoor speel ik tegenwoordig steeds vaker met LP's en iets minder met streaming.

Natuurlijk kan het altijd beter maar het heeft mij oprecht verrast hoe goed een LP al kan klinken op een relatief eenvoudige set. Ik zou dus aanraden om zeker ook naar de eenvoudigere modellen te gaan luisteren.
Quote from: Onder013 on April  1, 2013, 16:49:13
Als budgetspeler toch nog maar even de Rik Stoet complete draaitafel van €500,- noemen. Deze draaitafel verrast iedereen om de kwaliteit en de beleving. Mooie phono pre er bij en je kan beginnen!
Hij zit bij jou in de stad achter de duineh.
Ok, volgens jullie dus beginnen met een budgetspeler?
Het komt bij mij een beetje hetzelfde over als de adviezen van mijn stereoset. Eerst goedkoper beginnen en van daaruit opbouwen. Nu kan ik dat bij een platenspeler nog wat beter voorstellen. Evengoed zie ik ook dat als een gehele set waarin de synergie (het samenspel tussen de onderdelen) van wezenlijk belang is. Vandaar ook de voorkeur om in één keer een goede draaitafel te kopen. Probleem is een beetje dat ik niet goed weet wat ik kan verwachten. Maar dat heb ik met mijn huidige set ook niet geweten. Zelf veel luisteren was voor mij de juiste manier om daarachter te komen.

Quote from: Erwin B on April  1, 2013, 16:41:28
Ik zou niet een budget speler kopen. Zonde van het geld. Dan liever een 2e hands speler die wat duurder was, bv Rega P25 of P5 om maar iets te noemen. Die kun je vaak ook wel weer verkopen.

Erwin B
Hoezo dat Erwin?

Quote from: Onder013 on April  1, 2013, 16:58:10
Je kan natturlijk ook een rondje ronde maken langs de bezitters van de diverse draaitafels met de eerder genoemde specifieke sound.

Je kan dat doen door van je meest geliefde cd ook de LP aan te schaffen en deze refentie set laten draaien en spelen.
Dat is eigenlijk wel steeds meer de manier waarop ik het liefst te werk ga. Zo kan ik een beetje doorkrijgen hoe de verschillende draaitafels zich onderling verhouden. Ook al besef ik goed dat de akoestiek en de set van de eigenaar een grote rol daarbij spelen. Niet veel anders dan de omstandigheden van mijn eerdere luisterbezoeken. Het is natuurlijk ook gewoon leuk om weer nieuwe mensen te ontdekken! ;)

En wat betreft het budget, dat blijft altijd een beetje natte-vinger-werk. Ik heb het nu zo gesteld naar aanleiding van wat mijn cd-speler nieuw kostte. Daarnaast vind ik het een mooi bedrag om er voor uit te trekken.

Quote from: hatfylld on April  1, 2013, 17:43:24
ik denk dat je je niet zozeer blind moet staren op de platenspeler zelf en de hieraan gekoppelde klankeigenschappen (voor zover die er al zijn). 
de element/naaldcombinatie en de arm waar deze aan gemonteerd wordt zijn vele malen belangrijker.
de belangrijke eigenschappen van een platenspeler zijn eerder o.a. een stabiel toerental, gebruiksgemak en de looks.
dus mij lijkt het belangrijkste: zoek een tafel die je mooi vindt, die prettig is in het gebruik en waarop je eventueel in de toekomst de 'beste' arm en element op kunt (laten) monteren.
Ik heb misschien wat onduidelijkheid gecreëerd door het consequent een draaitafel te noemen. Ik bedoel met draaitafel de complete platenspeler, dus inclusief draaitafel, arm, element en phonotrap.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Koop een gereviseerde Thorens mk1 bij Jaap Pees uit zijn prive collectie.
Compleet e2500.
Waardevast voor de toekomst :D
En als je dan die van mij hoort met een Stax cp1 electrostatisch element met cp1 equalizer ben je meteen verkocht 8)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Oud lid

Bas, even als voorbeeld. Ik heb eens ale toen leverbare Rega draaitafels gehoord. Allen met hetzelfde element. P2 en P3 hadden veel te weinig rust. Bij P25 kwam er muziek. De P9 is echt goed.

De P7 heb ik ook vaak gehoord en dat is ook een hele goede draaitafel.

Erwin B

Pjotr27

Quote from: Onder013 on April  1, 2013, 16:49:13
Als budgetspeler toch nog maar even de Rik Stoet complete draaitafel van €500,- noemen. Deze draaitafel verrast iedereen om de kwaliteit en de beleving. Mooie phono pre er bij en je kan beginnen!
Hij zit bij jou in de stad achter de duineh.

Kost alleen 599, maar goed met een "beter" element zit je al snel op het dubbele, een beetje redelijke phonotrap kost tussen de 600 en 1000 euro, betere netkabel voor de phonotrap, nog twee interlinks (1 van platenspeler naar phonotrap en 1 van phonotrap naar versterker) , platenwasser en borstel + naaldreiniger en het budget loopt aardig snel op.
Ga er maar eens naar luisteren... ik was echt onder de indruk vorig weekend... ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Deleted Member 2

Quote from: Pjotr27 on April  1, 2013, 23:07:20
Kost alleen 599, maar goed met een "beter" element zit je al snel op het dubbele, een beetje redelijke phonotrap kost tussen de 600 en 1000 euro, betere netkabel voor de phonotrap, nog twee interlinks (1 van platenspeler naar phonotrap en 1 van phonotrap naar versterker) , platenwasser en borstel + naaldreiniger en het budget loopt aardig snel op.
Ga er maar eens naar luisteren... ik was echt onder de indruk vorig weekend... ;)

Vandaar mijn aanbeveling.

raindog

Quote from: Bas Akkerman on April  1, 2013, 20:48:59
Ok, volgens jullie dus beginnen met een budgetspeler?

Tja, als alles onder de €3.500,- als een budget-oplossing gezien wordt dan is dat inderdaad mijn advies. Even voor de goede orde, ik heb het niet over een Rega P1 of Project Debut met een instap MM elementje maar over een goede middenklasse draaitafel met een mooi MC element en bijpassende phono versterker.

Je hebt een prachtige set met Audio Resolution, Harbeth en Cardas maar maak jezelf nou niet bij voorbaat al wijs dat je minimaal een dure draaitafel set-up nodig hebt om tot een mooie synergy te komen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)