kleine HTPC bouwen maar, welke

Started by mijkie, March 29, 2013, 19:24:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mijkie

wil ipv. een mediaspeler een kleine HTPC bouwen maar, waar op te letten.....ben maatgebonden, 20x20x40 cm is max.

eisen of wensen zijn: XBMC evt.icm. Openelec en een bluray-speler, geen apps etc. moet SNEL en probleemloos zijn, mooi beeld geven op mijn Samsung 46" led-tv en niet onbelangrijk HD-audio door kunnen geven.....

iemand tips ?? zijn zeeeeeeeeer welkom!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoD

Dat is wel een erg klein beetje ruimte als je het mij vraagt, zeker gezien de eis dat er ook nog een bluray speler in moet.

Ben je van plan om een mini itx mobo te gaan gebruiken?

Ik denk dat je snel een kastje als dit nodig bent.
http://tweakers.net/pricewatch/171143/antec-new-solution-nsk1380/specificaties/

Als je handig bent zou je zelf iets kunnen bouwen met een externe voeding ofzo?

mijkie

heb ff de maten aangepast, 20 x 20 cm mag het front zijn, diepte maakt niet zoveel uit.....

@WilcoD, zo'n kastje had ik in gedachte maar nu welk moederboard en processor/beeldkaart, wil weinig concessies meer doen in beeld en geluid!!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoD

#3
Wat je wilt hangt een beetje af van je budget en tussen de keuze AMD of Intel.

Het idee van een videokaart in deze zou ik laten vliegen, denk niet dat het gaat passen.

Kijk maar eens in volgende link, hoe snel dit kastje vol zit  ;D

http://tweakers.net/productreview/12003/antec-new-solution-nsk1380.html

mijkie

budget ongeveer 3,4 0f 500 euro, als het iets meer wordt en het is "veel" beter is dat ook prima.....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoD

Mijn persoonlijke keuze zou als volgt zijn:

- AMD A6 of A8 processor
- Micro-ATX Mobo Asrock of Asus
- 4GB DDR3 Ram geheugen
- SSD Crucial M4 of OCZ Vertex 3/4 (voor lekker snel opstarten)
- HDD voor opslag van media
- Bluray speler naar keuze
- Kast zoals reeds aangegeven

Dan ben je al een heel eind.

Waar ga je het systeem voor gebruiken, alleen voor het afspelen van media of ook games?

mijkie

#6
ben deze ook nog tegengekomen, ben alleen niet zo te spreken over de AMD radeon.....heb ik al gehad in een macmini met 2,5 i5 , geen succes, de ene na de andere hapering....misschien was het wel de combi Apple en HDMI....


http://mymediaexperience.com/hardware-for-xbmc/

ennuh, wordt alleen gebruikt voor media, games niet mijn ding en hoeft ook geen grote HD te hebben, heb daarvoor een Qnap 469 met 5,5 TB....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoD

Zelf heb ik ook een mediacenter en gebruik een Asrock A75M Mobo in combinatie met een AMD A6-3670K en heb nog geen enkele hapering o.i.d. gehad.

Ik opper AMD omdat de onboard graphics beter zijn als die van Intel in verhouding gezien.
Natuurlijk moet je die keuze voor jezelf maken echter een videokaart zie ik niet zitten in deze kast.

mijkie

zal me eens in gaan lezen, thnx so far
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

dennism

Quote from: mijkie on March 30, 2013, 14:58:20
ben deze ook nog tegengekomen, ben alleen niet zo te spreken over de AMD radeon.....heb ik al gehad in een macmini met 2,5 i5 , geen succes, de ene na de andere hapering....misschien was het wel de combi Apple en HDMI....


http://mymediaexperience.com/hardware-for-xbmc/

ennuh, wordt alleen gebruikt voor media, games niet mijn ding en hoeft ook geen grote HD te hebben, heb daarvoor een Qnap 469 met 5,5 TB....

Ligt er ook aan wat voor Radeon dat was. De huidige generatie presteerd erg goed naar mijn mening in HTPC's. Apple heeft in de Mini vaak budget kaarten gestopt van een vaak al wat oudere generatie. Het kan goed zijn dat die generatie nog niet 100% voorbereid was op HD afspelen, de huidige en komende generaties zijn dat wel.

Als ik echter naar je eisen kijk zou ik voor een goede media player gaan ipv een HTPC. Een HTPC is helaas vaak geen "inpluggen en werken" apparaat, naar mijn ervaring is het verkrijgen van goed beeld en alle instellingen optimaliseren bij een HTPC veelal veel getweak. Nu is dit uiteraard ook een van de charmes van een HTPC dat je alles kan instellen exact zoals jij het wil, echter als je hier de tijd en/of zin/kennis niet voor hebt zou ik een goede media speler aanraden.

Ik ben zelf een behoordelijke enthousiast op PC gebied, echter juist om bovenstaande reden heb ik mijn HTPC ingeruild voor een Dune. Ik was gewoon teveel tijd kwijt met het steeds weer optimaliseren en tweaken van instellingen omdat het gewoon altijd nog weer wat beter kan, of nieuwe HTPC software aan het testen dat ik soms amper meer aan kijken toekwam, maar meer bezig was met de settings. Toen de Dune neergezet (ong 1,5 jaar geleden) en zou zelf zo 1,2,3 echt niet weer terugwillen naar een HTPC. Het is echt mooi spul, meer vereist toch meer aandacht, en als je de hele dag al professioneel met PC's e.d. bezigbent ben je soms blij dat je sávonds gewoon lekker een film/serie kan starten zonder omkijken naar allemaal tweaks en optimalisaties ;-)

mijkie

heb ik ook aan gedacht, om weer een Dune te kopen, een smart B1 bijvoorbeeld....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

dennism

Ik heb zelf een D1, omdat ik al een BluRay player had staan.

mijkie

heb ik ook gehad, met een BE ernaast, tot ik mijn NAS kocht met HDMI aansluiting .....is het nog niet, XBMC is wel top!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoD

Een Smart D1 heb ik ook gehad, dat was een hele fijne player maar zoals gezegd een HTPC heeft zo ook zijn charmes :pompom:

Ik wil geen Dune speler weer  ;)

Zo zie je ook maar weer, zoveel mensen zoveel wensen.

mijkie

ben me rustig aan het oriënteren, HTPC heb ik nog geen ervaring mee en wil ik eigenlijk wel een keertje doen.....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

#15
vandaag toch een Dune gekocht, de MAX deze keer......dan maar mijn stand voor mijn center aanpassen, zodat ik ruimte maak voor de max .......
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoD

Altijd goed een speler van HDI Dune  :D

mijkie

dat klopt, doet het zeer goed!!!!en zeker voor die prijs, had mazzeltje.....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Yasin

Mocht je ooit nog over willen stappen op een bluray speler en een htpc, dan raad ik de Intel NUC als htpc aan.
Kleiner dan dat vind je ze niet.(alhoewel de Rikomagic kleiner is...).
Stereo/HT combi: Denon AVC-X8500H | Marantz PM-10 | Marantz SA-10 | Focal Diablo Utopia | Focal Electra CC 1008 BE | Focal Electra 1007 BE | Focal Aria SR900 | Focal Electra IC1002 | Antimode Dual Core | 2x Klipsch RS115W | Panasonic TX-65HZ1000E

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

mijkie

ben ook nog steeds aan het twijfelen, XBMC vind ik top, vind alleen dat de NUC prijzig is, moet nog werkgeheugen,ssd etc. in, dan kost ie snel 400 excl. blurayspeler

tis dat ik de Dune MAX voor een sch**tprijs kon kopen, kocht m nieuw goedkoper dan dat de meeste 2de hands aangeboden worden, incl. bon en dus 2 jaar garantie...
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Yasin

Stereo/HT combi: Denon AVC-X8500H | Marantz PM-10 | Marantz SA-10 | Focal Diablo Utopia | Focal Electra CC 1008 BE | Focal Electra 1007 BE | Focal Aria SR900 | Focal Electra IC1002 | Antimode Dual Core | 2x Klipsch RS115W | Panasonic TX-65HZ1000E

wst

Interessant zo'n NUC!

Enig idee waar deze te verkrijgen zijn? En dan vooral het top model: Next Unit of Computing Board D33217GKE

velothrux

Vorig jaar heb ik een computertje gebouwd op basis van deze kast. http://www.streacom.com/products/fc8-fanless-chassis/
Volstrekt geruisloos vanwege het ontbreken van ventilatoren. Het ding koelt perfect en ziet er best aardig uit. Ik heb hem uitgerust met een intel moederbordje, een i3 processor en een SSD. Streacom heeft nog meer leuke kastjes zag ik net. Een geheel stille computer is voor weergave van geluid en video wel een aanrader.

Yasin

Quote from: velothrux on May 14, 2013, 11:51:22
Vorig jaar heb ik een computertje gebouwd op basis van deze kast. http://www.streacom.com/products/fc8-fanless-chassis/
Volstrekt geruisloos vanwege het ontbreken van ventilatoren. Het ding koelt perfect en ziet er best aardig uit. Ik heb hem uitgerust met een intel moederbordje, een i3 processor en een SSD. Streacom heeft nog meer leuke kastjes zag ik net. Een geheel stille computer is voor weergave van geluid en video wel een aanrader.

Bijzonder fraai kastje inderdaad!
Heb je er ook een bluray drive in? Hoe werkt dat precies met zo'n slim slot? Moet je daar een aparte speler voor hebben?
Stereo/HT combi: Denon AVC-X8500H | Marantz PM-10 | Marantz SA-10 | Focal Diablo Utopia | Focal Electra CC 1008 BE | Focal Electra 1007 BE | Focal Aria SR900 | Focal Electra IC1002 | Antimode Dual Core | 2x Klipsch RS115W | Panasonic TX-65HZ1000E