Rob dikke HT :)

Started by Syphon, March 24, 2013, 17:31:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Syphon

Welkom in mijn bescheiden HT topic.

Als eerste een stukje geschiedenis.  Op dit forum ben ik al een aantal jaar aangemeld. Heel veel gelezen en gevraagd. Mijn eerste setup was een Mardaunt short carnival 5.1 met een Marantz SR4002 wat ik voor 1000e heb kunnen kopen bij HOBO in Apeldoorn icm een 42 inch LCD.

Afgelopen maand is de inrichting van mijn appartement verandert waardoor de TV ineens een stuk kleiner leek. Tijd voor een nieuwe setup.
Bij vrienden kwam ik een 55 LED tegen van Panasonic erg mooi maar in mijn ogen nog iets te veel licht. Na een lange zoektocht op internet was de keus 55VT50 of 65ST50 voor dezelfde prijs. De keus was snel gemaakt. De TV is besteld voor maar 1799e, echt geen geld voor zo'n grote TV. Als de TV de 200 uur heeft bereikt wordt de TV gekalibreerd.

De TV stond en mijn oude setup was verkocht via marktplaats. Vervolgens heb ik mijn computerboxen aangesloten, AudioEngine A5.
De leek bij een goede oplossing maar het geluid viel me vies tegen in de woonkamer. Vervolgens heb ik een subwoofer gekocht van AudioEngine.
Als nog viel het erg tegen. De power van het geluid werd erg gemist. Na lang denken en twijfelen ben ik opzoek gegaan naar een volwaardige audioset.
Mijn keus viel op Canton, Dali, B&W en Modern Audio. Na een kleine berekening bleef alleen de Dali over. Een set van B&W kan ik wel betalen maar in een flat vind ik het zonde van het geld.
De Dali heb ik bekeken in de winkel en het uiterlijk beviel me wel. Qua receiver heb ik gekeken naar Denon, Pioneer en Yamaha. De laatste beviel me het beste. Veel opties, phono ingang, pre-out voor de actieve sub, DNLA en de app werkt super. Als aanvulling heb ik een Dune Base 3D gekocht om alles af te spelen, vooral veel 3D materiaal. Toen alles aangesloten was heb ik direct een 3.5 inch 2TB besteld die ik in de Dune heb gestopt. Op deze manier kan ik alles via het netwerk afspelen en kopiëren. Als laatste heb ik gekeken voor een platenspeler. Via dit forum kreeg ik een mogelijkheid om een mooie project debut 3 over te nemen wat ik gedaan.

Hier een aantal foto's van oude setu.




Foto van de TV in een 2.0 setup



De huidige setup











De setup bestaat uit:

Pansonic 65ST50
Yamaha RX-V771
Dune Base 3D
Project Debut 3
Dali Zensor 7
Dali Volkal
Dali Zensor 1
AudioEngine S8

3 jaar geleden ben ik begonnen met een set van 2500e. Mijn nieuwste setup is ongeveer 4500/5000e. De volgende stap wordt een eigen HT in mijn nieuwe huis met een dikke beamer. Voorlopig is het max genieten in mijn flat. Het mooiste is al vrienden binnen komen en ze zien mijn nieuwe TV/audio setup. Echt machtig mooi om alle reacties gezien. Het geluid in combinatie een mooie 3D is werkelijk prachtig. Iedere avond speel ik wel wat moois af om de set optimaal te benutten.

De volgende punten vind ik het vetste van mijn setup

3D
Audio
Het streamen vanaf mijn telefoon, ideaal!
Plaatjes draaien :)
Formaat TV

Rob

R

Size aub even je foto's, dit kijkt erg lastig.

Syphon

Merk het, hoe doe ik dit? Bij de meeste forums wordt dit automatisch gedaan.
Heb ze geupload via tinypics.com

Exxar

Dan zul je best bij jouw tinypics account kijken hoe je het formaat kan aanpassen.

Syphon

Dat dacht ik al. Ga ze even opnieuw uploaden, moment.

Exxar

Kun je ze niet gewoon aanpassen van in jouw account?

Syphon

#6
Nee want k heb geen account. Nu is alles klaar  :worship:

Heb een vraag over mijn subwoofer.

De crossover staat op max. 50HZ-130HZ. Het volume staat op de helft.
Tijdens de test van Yamaha hoor ik de subwoofer goed echter in alle films tot nu toe is de subwoofer helemaal stil.
Wat doe ik verkeerd? De treble staat ook op max.

Het gaat om de AudioEninge S8 http://www.hifi123.nl/nl/audioengine-s8-subwoofer.html

R

Gebruik

{img width=800} .URL van je plaatje.. {/img}

Vervang {} door []

LuPo

Quote from: Syphon on March 24, 2013, 17:58:49
Nee want k heb geen account. Nu is alles klaar  :worship:

Heb een vraag over mijn subwoofer.

De crossover staat op max. 50HZ-130HZ. Het volume staat op de helft.
Tijdens de test van Yamaha hoor ik de subwoofer goed echter in alle films tot nu toe is de subwoofer helemaal stil.
Wat doe ik verkeerd? De treble staat ook op max.

Het gaat om de AudioEninge S8 http://www.hifi123.nl/nl/audioengine-s8-subwoofer.html

Staat de subwoofer in het menu van je Yamaha wel aan? Je kunt hem aan en uit zetten.

Wat bedoel je met crossover staat op max. 50hz-130hz. Staat hij op standje max? Of staat hij op standje 50hz? Of staat hij op 130hz?
Je moet hem op max zetten als dat kan. Dan regel je in de receiver welke crossover je wilt. :)

Syphon

Quote from: LuPo on March 24, 2013, 20:05:43
Staat de subwoofer in het menu van je Yamaha wel aan? Je kunt hem aan en uit zetten.

Wat bedoel je met crossover staat op max. 50hz-130hz. Staat hij op standje max? Of staat hij op standje 50hz? Of staat hij op 130hz?
Je moet hem op max zetten als dat kan. Dan regel je in de receiver welke crossover je wilt. :)

Wilde aangeven wat er staat bij crossover, 50hz-130hz maar hij staat op max. Ga gelijk even kijken of de subwoofer aan staat in het menu.
Volgens mij wel want op het scherm doet die het gewoon. Als dit niet werkt pas ik de volumeknop aan.

Patje4

-Onkyo TX-NR709-Kef Q11-Kef IQ6C-Samsung UE55D7000- Epson TW-3200- Optoma 92 inch-HTPC-PS4-Wii U-Dreamcast

Syphon

#11
Thnx!

Heb net de subwoofer ingesteld van -8db naar 1+db en het werkt beter.
Nu kan ik de bass crossover instellen van 40hz tot 200hz. Waar moet die op staan?

Mijn crossover gaat van 50hz tot 130hz.

De frontspeakers stonden op large, dit heb ik verandert naar small. Mijn woonkamer en de speakers zijn vrij normaal dus dit lijkt mij beter.

W.Otter

mooie set! wat een tv ook  :clapping: pff

en ik ben echt weg van je bank  :popcorn:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

LuPo

Quote from: Syphon on March 24, 2013, 22:21:33
Thnx!

Heb net de subwoofer ingesteld van -8db naar 1+db en het werkt beter.
Nu kan ik de bass crossover instellen van 40hz tot 200hz. Waar moet die op staan?

Mijn crossover gaat van 50hz tot 130hz.

De frontspeakers stonden op large, dit heb ik verandert naar small. Mijn woonkamer en de speakers zijn vrij normaal dus dit lijkt mij beter.

Je moet even opzoeken wat het laagste is wat je speakers af kunnen spelen. Waarschijnlijk is dat rond de 40-60 hz en daar kun je dan de bass crossover op instellen in het menu van je yamaha.

de crossover op de sub moet je zoals ik al eerder aangaf op max zetten omdat je anders twee keer het signaal zit te beknotten. 1 x in de receiver en vervolgens 1 x op de subwoofer. Dat is niet de bedoeling!

Syphon

Helemaal duidelijk, de crossover op de subwoofer heeft altijd op max gestaan.
Frequentiebereik -3dB: 40 Hz - 26.500 Hz dus de bass crossover zet ik op 40hz

Vanmorgen heb k even snel de subwoofer getest en hij werkt nu perfect. Dat wordt weer leuk film kijken.

Martijnst1990

Erg gaaf hoor :) Hopelijk krijg je die vlekken er snel af.

En wat de crossover betreft, probeer deze ook eens op 60-70. Vaak word het laagste bereik van de speakers (40) maal 1.5 gedaan, maar dit is een beetje testen wat het beste klinkt.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Syphon

De bass crossover staat op 80hz echter is die te overheersend. Heb de de level terug gebracht naar -1db. Het volume van de sub staat op max.

Luister nu naar een LP van Daft Punk, erg vet! Alleen geven de frontspeakers nu om de zoveel tijd een vage piep, wat kan dit zijn? Heb gisteren de frontspeakers op small ipv large gezet. Kan net hiermee te maken hebbe? Heb net een LP gedraaid van Prodigy en daar hoorde ik ook een piep.

LuPo

Quote from: Syphon on March 25, 2013, 19:29:48
De bass crossover staat op 80hz echter is die te overheersend. Heb de de level terug gebracht naar -1db. Het volume van de sub staat op max.

Luister nu naar een LP van Daft Punk, erg vet! Alleen geven de frontspeakers nu om de zoveel tijd een vage piep, wat kan dit zijn? Heb gisteren de frontspeakers op small ipv large gezet. Kan net hiermee te maken hebbe? Heb net een LP gedraaid van Prodigy en daar hoorde ik ook een piep.

Ik weet niet waar die piep vandaan komt. Maar het lijkt me niet de bedoeling dat je je sub op max zet. Die moet wat lager.

Syphon

De platenspeler werkt weer goed. Donderdag ben ik afgestudeerd en mag ik voor 250e iets uitzoeken van me ouders.
Ik zit er aan te denken om het element van mijn project debut 3 te vervangen. Wat zeggen de kenners ervan? Zou dit een goede aankoop zijn?

Of weten jullie iets anders wat ik zou kunnen toevoegen aan mijn setup?

ProXius

Gefeliciteerd!
Persoonlijk zou ik voor dat soort gebeurtenissen toch iets 'blijvends' aanschaffen als bijvoorbeeld een mooi horloge of wat dan ook. Ik ben iemand die meestal na een jaar weer van alles verkoopt, en dan is het zo zonde als dat cadeau een bijzondere waarde heeft gehad.  O0

Verder geen verstand van draaitafels dus daar kan ik je niet mee helpen. :D Vind het een mooie set die je zo hebt neergezet! Lekker smaakvol en strak hoor!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

LuPo

Da's waar ook. Als ik m'n bachelor haal krijg ik ook een cadeau. Dus dat moet ik maar even snel gaan doen dan. Goede tip! :D

Syphon

Quote from: ProXius on March 26, 2013, 13:37:14
Gefeliciteerd!
Persoonlijk zou ik voor dat soort gebeurtenissen toch iets 'blijvends' aanschaffen als bijvoorbeeld een mooi horloge of wat dan ook. Ik ben iemand die meestal na een jaar weer van alles verkoopt, en dan is het zo zonde als dat cadeau een bijzondere waarde heeft gehad.  O0

Verder geen verstand van draaitafels dus daar kan ik je niet mee helpen. :D Vind het een mooie set die je zo hebt neergezet! Lekker smaakvol en strak hoor!

Dat is wel een goeie van het horloge, thnx. Je wordt er dan aan herinnert. Ga donderdag is kijken.
Element wacht ik nog wel even mee. Eerst de platenspeler een tijd gebruiken.

LuPo

Het is wel het mooiste om iets te kiezen wat je jaren gebruikt. Een horloge is inderdaad een bekend cadeau met afstuderen. :)

Syphon

#23
Quote from: LuPo on March 24, 2013, 23:11:18
Je moet even opzoeken wat het laagste is wat je speakers af kunnen spelen. Waarschijnlijk is dat rond de 40-60 hz en daar kun je dan de bass crossover op instellen in het menu van je yamaha.

de crossover op de sub moet je zoals ik al eerder aangaf op max zetten omdat je anders twee keer het signaal zit te beknotten. 1 x in de receiver en vervolgens 1 x op de subwoofer. Dat is niet de bedoeling!

Ben weer bezig geweest om de subwoofer goed in te stellen. Ik ben nu hier op uit gekomen

Crossover op subwoofer max
Phase op subwoofer max
Volume subwoofer op de helft

Bass crossover 40hz. De dali 7 begint op 40hz-26.500hz / subwoofer 50hz-130hz
betekent dit dat alle geluiden onder de 40hz naar de subwoofer gaan?
Verser staat de 5.1 ingesteld op small, dit is toch goed?

LuPo

Quote from: Syphon on March 29, 2013, 09:55:38
Ben weer bezig geweest om de subwoofer goed in te stellen. Ik ben nu hier op uit gekomen

Crossover op subwoofer max
Phase op subwoofer max
Volume subwoofer op de helft

Bass crossover 40hz. De dali 7 begint op 40 hz.
betekent dit dat alle geluiden onder de 40hz naar de subwoofer gaan?
Verser staat de 5.1 ingesteld op small, dit is toch goed?

Je moet de 40hz van de Dali x 1,5 doen en die waarde instellen in je bass-crossover. Dat moet je voor alle speakers even opzoeken. De center en surrounds hebben weer een ander laagste 'hz'. ;)

Bij mij (BA A25 x 4) is het na de regel van 'x 1,5' 80hz en 100 hz voor de center. Maar 100 vond ik te hoog en dan ging er teveel naar de sub. Dus toen heb ik die ook op 80 gezet.