10-bits/kleur probleem

Started by Kingpin, March 21, 2013, 14:25:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Ik kom er niet meer uit (en dat zeg ik niet gauw :)).
Ook de support van de diverse producten waar het om gaat verwijzen naar elkaar, dus daar wordt ik ook niet wijzer van.

Waar het om gaat is dat ik nu een compleet pc systeem heb die volgens de requirements volledig 30-bits kleuren ondersteund (10-bits/kleur, RGB).
Om daar aan te voldoen heb ik het volgende als configuratie:
- Windows 7 (of hoger)
- AMD Firepro Wserie videokaart
- Eizo ColorGraphic monitor
- Displayport versie 1.2 kabel
- pc is verder een 6core 8Gb ddr3 etc etc.

Al met al werkt dit goed ... maar niet op 10-bits !

Wie kan mij helpen? Ik heb in 8 bits colorcalibratie gedaan alsook in 10-bits, geen oplossing.
Windows calibratie, windows cleartype en zelfs met diverse gamma instellingen proberen op te lossen, geen oplossing.

Zie het verschil wat niet zou mogen.
Het grootste verschil in 10-bits is dat je meer kleuren tot je beschikking hebt en geen last meer hebt van banding (4k), dat werkt moet ik zeggen met een test psd file die je kan downloaden.
Maar bij mij wordt ALLES veels te donker, het gehele beeld is niet om aan te zien, zelfs letters zijn niet scherp meer zoals in 8-bits ....

Startscreen 8-bits


Startscreen 10-bits


Desktop 8-bits


Desktop 10-bits


Wie weet raad?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

dennism

Hoe zijn de kleuren als je de monitor reset naar default instellingen, en windows (standaard color profile e.d.) /Ati Catalyst control center ook reset naar default instellingen. En dan enkel switchen tussen 10 en 8 bit. Check ook even of er geen updates zijn voor de monitor qua drivers en of je de laatste Ati drivers hebt. Als je dan het probleem niet hebt lijkt het mij mogelijk dat de calibratie software 10 bit mogelijk niet correct ondersteund.

Kingpin

Quote from: dennism on March 21, 2013, 16:57:38
Hoe zijn de kleuren als je de monitor reset naar default instellingen, en windows (standaard color profile e.d.) /Ati Catalyst control center ook reset naar default instellingen. En dan enkel switchen tussen 10 en 8 bit.
Dat heb ik gedaan maar hielp niet, het verschil zoals boven blijft.
Eigenlijk mag alleen de desktop en alle andere apps die geen 10-bit ondersteunen geen kleurverschil geven tov de 8-bits.
Zoals je ziet is alleen de desktop al 'verkleurd'.

Quote
Check ook even of er geen updates zijn voor de monitor qua drivers en of je de laatste Ati drivers hebt. Als je dan het probleem niet hebt lijkt het mij mogelijk dat de calibratie software 10 bit mogelijk niet correct ondersteund.
Monitor heb ik geupdate met de laatste firmware, Eizo geeft ook aan dat het daar niet aan ligt :-X Ze hebben mijn probleem nu bij eizo Japan neergelegd, ben benieuwd, maar misschien ligt het wel niet aan het scherm maar aan een ander onderdeel.
Wbt calibratie, deze zit hardware matig in het scherm. Eerst calibreer je 'm daarna hoeft dat niet meer want er floept na een ingestelde waarde (200 uur) een 'oogmeter' uit het scherm die daarna het scherm zelf hardware matig corrigeerd.



Wat ik nog even kan doen is dit profiel weggooien en dan in 10-bits opstarten, kijken of dat helpt.
Doe ik vanavond even.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Erik

Domme vraag misschien, maar is het niet zo dat die 10bits alleen maar werkt in Photoshop en zo? En niet in de desktop, heb er tenminste nog nooit iemand over gehoord.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kingpin

#4
Quote from: Erik on March 21, 2013, 19:05:27
Domme vraag misschien, maar is het niet zo dat die 10bits alleen maar werkt in Photoshop en zo? En niet in de desktop, heb er tenminste nog nooit iemand over gehoord.
Dat klopt, de 10 bits behoord alleen te werken met applicaties die dit ook daadwerkelijk ondersteunen, in dit geval voor mij Photoshop.
Daarom bevreemd het mij dan ook dat wanneer ik 10-bits aanvink in de Catalyst dat dit mijn Windows omgeving aantast.



Van AMD krijg ik doodleuk alleen linkjes met verwijzingen waar ik aan moet voldoen terwijl ik dit al tig keer aan hun heb medegedeeld * zucht *.
't is nu niet bepaald een 'goedkoop' systeempje om het er maar bij neer te leggen, want ik heb dit bewust zo samengesteld om hier gebruik van te kunnen maken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#5
Tjonge jonge heb het gevonden ...

Heb vanavond m'n profielen weggegooid en met een schone lei begonnen.
Gelijk 10-bits aangevinkt en opnieuw opgestart met uiteraard het gevolg dat het overall image te donker is.
Bij Eizo hebben ze net de firmware vernieuwd dus die heb ik geinstalleerd (vorige week al een update gedaan, maar er was er alweer 1 vrijgegeven).
Tijdens de update springt het scherm naar een uit stand om vervolgens weer aan te gaan en ja hoor ... ineens het juiste beeld  :)

Eenmaal de monitor te hebben geinstalleerd met de nieuwste firmware werkte alles zoals het moest.
Ik dacht, laat ik eens opnieuw opstarten en kijken of het zo blijft, helaas, weer dat donkere beeld.
Aangezien ik zag dat bij de firmware update het juiste beeld naar voren kwam doordat windows al geladen was en de monitor uit/aan was gegaan heb ik dit herhaald, en jawel ... het werkt !
Ik kan alleen concluderen dat de firmware van de nieuwste Eizo modellen 10-bits via displayport niet goed detecteerd wanneer Windows nog niet is geladen.

Om zeker te weten of 10-bits ook daadwerkelijk is geactiveerd heb ik een HD image gemaakt in Photoshop op 16bits pixel (met 10bit optie aan natuurlijk) en deze een verloop van zwart naar wit gegeven.
PRACHTIG, totaal geen banding, super strak. Deze heb ik geexporteerd naar tif en geopend in Windows Photo Viewer en daar is duidelijk de gradaties van banding te zien, dus het werkt.

Premiere werkt nu ook mooi in 10 bit color depth, zeker voor exports en lcd/plasma's die deep color ondersteunen een best pluspunt.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack