SevenCinema: gaat 4K met een JVC RS49 (foto's pag. 1 werken weer)

Started by frankp, March 19, 2013, 21:16:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Mooie strakke ruimte Frank!  :headbanging:

Zijn al je speakers 'plaatsbaar' of vooral je surrounds omdat je er best dichtbij zit?
Mogelijk kun je ze hoger plaatsen zodat ze niet direct in je oor 'schreeuwen'?
Elders las ik dat wij dit i.i.g. met onze dipoles moeten gaan doen, want wij zitten met een soortgelijk probleem en nu hangen ze nog op oorhoogte.

Misschien dat je de fronts dichter bij je scherm kunt plaatsen, dan lijkt het geluid links en rechts ook meer uit je scherm te komen, misschien klinkt dat natuurlijker in combinatie met het beeld...

Niet dat ik er verstand van heb hoor, ik schrijft gewoon wat ik denk, af en toe kan daar een goed idee bij zitten... :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MLCinema

Is Atmos niet ook iets voor in deze ruimte?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

frankp

Misschien wel voor de toekomst. Ik kan geen gebruik maken van reflectie voor de atmos-speakers ivm mijn plafond, dus ik moet ze dan inbouwen in het plafond.
Maar aangezien het plafond vrij hangt zal ik voor iedere speaker een constructie moeten maken waaraan deze komt te hangen en dat is me nog iets te veel werk.
Zal dan ook een nieuwe receiver moeten aanschaffen. Misschien even de staatsloterij winnen?

MLCinema

Quote from: frankp on May 23, 2017, 12:18:07
Misschien wel voor de toekomst. Ik kan geen gebruik maken van reflectie voor de atmos-speakers ivm mijn plafond, dus ik moet ze dan inbouwen in het plafond.
Maar aangezien het plafond vrij hangt zal ik voor iedere speaker een constructie moeten maken waaraan deze komt te hangen en dat is me nog iets te veel werk.
Zal dan ook een nieuwe receiver moeten aanschaffen. Misschien even de staatsloterij winnen?

Denk in de eerste plaats vooral genieten[emoji4]!

Maar als ik je ruimte zo zie leent deze zich er wel voor. Mijn hoogte kanalen zitten hoog op de muur. Dat drukt de kosten aanzienlijk en ik vond de toegevoegde waarde behoorlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

frankp

Hoog op de muur zou een beter optie zijn inderdaad. Ach...wie weet als er weer eens een mooie aanbieding langs komt.
Maar nu gaan we zeker eerst genieten. Heb van het weekend Allegiant gekeken met 7.1 track en dat klinkt toch wel mooi vol, beter
dan een 5.1 track heb ik het idee.

frankp

Het is al even geleden dus tijd voor een update:

Ik was niet tevreden met het stereo/surround geluidsbeeld van de ruimte en omdat ik het zelf niet voor elkaar kreeg heb ik gisteren bezoek gehad
van Bjorn van Beter Beeld & Geluid.
Na 2 uurtjes schuiven, instellen, schuiven, luisteren en nog meer schuiven kan ik alleen maar zeggen.........wow, wat een verbetering!!!
Helaas zijn er ook wel wat akoestiek probleempjes gesignaleerd die niet makkelijk (lees: goedkoop) op te lossen zijn. Ik ben wel heel erg tevreden met de open en eerlijke adviezen
van Bjorn, waarbij hij ook aangaf dat de investering in akoestiek ook wel in verhouding moet staan met de apparatuur en de ruimte.
Als tussen/goedkope oplossing zou het aanpakken van de eerste reflectiepunten een goed begin zijn.

Voor de komende tijd wordt het in ieder geval even lekker genieten van de verbeterde geluidservaring en gaan bedenken wat we als eerste gaan aanpakken.
De opties zijn: akoestiek, subwoofer, receiver of surround-speakers.

Bjorn, bij deze nogmaals bedankt voor de verbetering in de ruimte en al je adviezen.

bmateijsen

Hoi Frank,

Het was heel graag gedaan! Overigens is de ruimte best goed in balans en ik zou het te zwaar vinden om het akoestiek problemen te willen noemen. ;). Je kan er wel flinke stappen mee maken, wanneer een aantal punten goed worden aangepakt! ;).

Voor nu.. gewoon lekker verder genieten en veel plezier ermee!

Groet,

Bjorn

frankp

Quote from: bmateijsen on September 13, 2017, 10:35:42
....en ik zou het te zwaar vinden om het akoestiek problemen te willen noemen. ;). ....

Daarom heb ik er ook maar probleempjes van gemaakt  :D
Ik heb gisteravond nog wat scenes bekeken en wat muziek geluisterd en het klinkt echt veel en veel beter. Genieten gaat dus zeker lukken!

frankp

Na een lange tijd maar weer eens een update.

Nog steeds genieten we van onze SevenCinema in de garage. Niet alleen mijn vrouw en ik, maar ook de kinderen vermaken zich er prima met vooral Disney+ content  ;D. Helaas ging een aantal weken geleden de Epson TW2900 moeilijk doen (auto iris error). Ik heb nog de irismotor vervangen als mogelijke oplossing, maar ook dat mocht helaas niet baten.
Maar gelukkig kon ik van forumlid Valkyrie zijn JVC RS49 over nemen. Zo veranderde een vervelend defect een mooie upgrade :pompom:

Helaas kom ik er nu achter dat mijn Marantz SR6004 niet meer voldoet, aangezien ik er op geen enkele manier 4K beeld uitgeperst krijg.
Ik heb in de Marantz de HDMI output resolution op "Through" staan, tussen de Marantz en de JVC zit de HDCP converter die door Valkyrie bij de beamer werd geleverd en de kabel naar de beamer kan wel 4k aan, want het werkt wel als ik de beamer rechtstreek op de Shield aansluit.

Heeft iemand nog een goede suggestie om het toch werkend te krijgen of gaat mijn volgende upgrade een nieuwe/tweedehands receiver worden die om kan gaan met HDMI2.2?

Valkyrie

De Marantz heeft HDMI 1.3 en daarmee kan hij geen 4K aan. :nopompom:

Optie 1: nieuwe receiver met minimaal HDMI 1.4 (wat de projector zelf heeft)
Optie 2: HDMI-splitter achter de Shield, om zowel de Marantz als de JVC op de Shield aan te sluiten

Welke HDMI-versie heeft de Shield?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

frankp

De Shield heeft HDMI 2.0b met HDCP 2.2. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik had inmiddels ook al de oplossing met een splitter bedacht. Voor een paar tientjes is dat voor nu de beste oplossing lijkt mij.

Valkyrie

Voor een paar tientjes lijkt mij een splitter wel de juiste oplossing. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

frankp


mr.crash

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

frankp

Helaas geen enkele 4K film gekeken  :nopompom:
Splitter stuurt op geen enkele manier 4K beeld uit, enkel 1080p. Gaat dus retour en ik ga op zoek naar een andere splitter.

Jep

Quote from: frankp on February 11, 2022, 23:20:29
Helaas geen enkele 4K film gekeken  :nopompom:
Splitter stuurt op geen enkele manier 4K beeld uit, enkel 1080p. Gaat dus retour en ik ga op zoek naar een andere splitter.

Als ik het goed begrijp stuurt de Shield 4k uit via de splitter naar de JVC en ook een video/audio signaal naar een receiver, de geen 4k aankan? Zou het kunnen zijn dat de handshake tussen Shield en receiver de boel terug zet naar 1080p en de Shield hierdoor sowieso geen 4k uitstuurt? M.a.w. het hoeft niet persé aan de splitter te liggen dat de JVC geen 4k ontvangt, maar meer aan de gehele setup?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Valkyrie

Oww balen Frank! Jammer dat de splitter niet werkt zoals je hoopte.

Zoals Jep al aangeeft lijkt dit op een handshake probleem. Mogelijk dat de Shield middels de splitter een handshake doet met de receiver en daarmee "kiest" voor HDMI 1.3? Je kan dat testen door de HDCP-converter tussen de splitter en de receiver te doen:

Shield —> Splitter —> HDCP-converter —> Receiver

Aan de kleuren (rood/blauw) kan je zien wat het signaal is vanaf de splitter. De JVC moet je dan even niet aansluiten.
Daarna kan je de JVC aansluiten en krijg je mogelijk wel een HDMI 1.4 signaal?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

frankp

Uiteraard heb ik uitgebreid verschillende scenario's getest. Als ik enkel de JVC aansluit middels de splitter, dus zonder de receiver aan te sluiten, dan wordt er ook nog steeds 1080p uitgestuurd. JVC rechtsreeks aan de shield geeft netjes 4k. Conclusie: het moet wel de splitter zijn.

StarScreaM90

Hey Frank, ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb zojuist je topic doorgespit. Heel interessant om te lezen hoe jij je garage hebt omgetoverd tot een "SevenCinema". Daar kan ik veel van leren! Als ik ooit ga verhuizen hoop ik ook zoiets te kunnen bouwen. Alleen op één of andere manier doen alleen je foto's het op de eerste pagina. Is het voor jou mogelijk om een aantal foto's opnieuw te uploaden, zodat ik een beter beeld heb hoe dit alles tot stand is gekomen en wat het uiteindelijke resultaat is?
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

frankp

Helaas zijn alle gehoste foto's verloren gegaan. Heb ook niet zo heel veel foto's van de ombouw zelf, maar mocht je er nog een aantal willen zien om een indruk te krijgen laat het me maar even weten.

StarScreaM90

Ja graag, alles om een betere impressie te krijgen zou fijn zijn  :angel:
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

frankp

Pfff...wat een lijdensweg om 4K werkend te krijgen zeg. Drie verschillende splitters geprobeerd en tot nu toe nog geen enkel succes.
Allteq HDMI splitter -> geen 4K beeld
Nedis HDMI plsitter -> geen 4K beeld
Puretools Audio Extractor -> wel 4K beeld, maar enkel stereo geluid

Ik overweeg als laatste poging nog een HDFury 4K Splitter Pro te proberen. Iemand daar ervaring mee? Of ervaring met een soorgelijk probleem in z'n setup?

scoc

Sorry maar je kan toch ook gewoon je receiver vervangen door een recenter exemplaar anders blijft het maar wat rommelen in de marge ...
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

frankp

Dat zou op den duur wel de beste oplossing zijn, maar vind het verschil in investering (factor 10) wat te groot, kijkend naar het reeds moeten vervangen van de beamer en wat andere geldverslindende investeringen die op stapel staan.

Daarom kijk ik naar een oplossing die betaalbaar is.