Moeite waard om Dune Prime 3.0 te vervangen?

Started by Starred, March 18, 2013, 17:55:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik heb de Dune nu een paar jaar en eigenlijk niet meer zo naar de markt voor mediaplayers gekeken afgelopen tijd. De Dune doet het nog redelijk, maar merk wel dat ie toch wat problemen heeft met afspelen van bepaalde files, mn MKV files die of geheel niet afspelen of waar de Dune de subs niet laat zien.

Is de huidige generatie players weer een stuk beter dan deze Dune? Op welke fronten?
Welk model is een echte aanrader?

CoSo

Ik heb al jaren een Dune Base 3.0 en sinds kort ook een Prime 3.0 erbij maar ervaar deze problemen niet, heb zelfs nog nooit een bestand gehad die hij niet afspeelt en ook geen problemen met ondertiteling zowel ingebakken als srt.

WilcoL

Quote from: CoSo on March 18, 2013, 18:04:21
Ik heb al jaren een Dune Base 3.0 en sinds kort ook een Prime 3.0 erbij maar ervaar deze problemen niet, heb zelfs nog nooit een bestand gehad die hij niet afspeelt en ook geen problemen met ondertiteling zowel ingebakken als srt.

X2!

@Starred: firmware updates doe je wel gewoon neem ik aan?

Volgens mij zijn de Dunes qua beeld en geluid onder de mediaspelers nog steeds de "referentie"...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Starred

Ik heb al een tijdje geen firmware update gedaan omdat er destijds sprake was van verminderde functionaliteit dacht ik? Geen volledige BD iso meer kunnen afspelen ofzo...
Klopt dat niet?

WilcoL

Nee, dat klopt niet (meer?)!

BD-ISO's worden hier probleemloos afgespeeld  ;)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Roksan

Hier speelt ook alles prima. Maar ik ben ook wel benieuwd of vervanging veel zal brengen. Bijvoorbeeld meer mogelijkheden met het bedienen via een Ipad? Maar ook betere beeldkwaliteit e.d.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

quattronl

Ik zou zeggen: als 3d je niks doet dan gewoon bij je huidige Dune blijven.
Firmware even updaten en je bent weer helemaal bij.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Starred

Ok, dan zal ik FW updaten.
Enige andere wat me soms wat stoort is geluid vd drive, terwijl er geen cd/dvd in zit

papaleo

Ik sluit me bij de laatste post aan...is 3D niet aan je besteed,houden dat oude beesje.
Ik ('heb') had zelfs, met de nieuwste telg van Dune,wat probleempjes welke mijn 'oude' 3.0 Prime niet/nooit heeft gehad.
De beeld(kwaliteit) van mijn nieuwe Base/Zappiti player is dan wel weer (wat) beter dan het oude exemplaar.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Starred

Huidige FW is 111122_0159_beta.

Upgraden dus?

Starred

Upgrade uitgevoerd. So far so good.

Had alleen de settings niet opgeschreven  :confused:
Iemand nog een lijstje met geadviseerde video settings op de 3.0 Prime?

Rens

Zelf ik heb ook de base 3.0 (3 stuks) en spelen moeiteloos alles af.
Zoals eerdere posters ook zeggen wel je updates bijhouden..

riwi

Quote from: Starred on March 18, 2013, 18:26:14
Ik heb al een tijdje geen firmware update gedaan omdat er destijds sprake was van verminderde functionaliteit dacht ik? Geen volledige BD iso meer kunnen afspelen ofzo...
Klopt dat niet?

Dat klopt absoluut niet. Oppo doet dat met firmware updates, maar Dune maakt er alleen mooie dingen bij met nieuwe firmware.

Ik heb mijn prime3.0 vervangen door een Base3D. Gewoon omdat ik het leuk vond, verder afgezien van 3D en dat ie sneller is geen toegevoegde waarde. Ook doet de base3D geen full bluray menu's meer. Dat doet de prime 3.0 wel. Maakt me niet zo uit, ik heb liever dat de film snel start dan dat ik het menu te zien krijg.

MaxxMark

De verwarring van de verminderde functionaliteit zou kunnen zijn ivm de andere Dune apparaten. De non-BluRay-disc spelers (dus waar je niet fysiek een BR schijfje in kan doen) hebben geen BluRay licentie. En zonder deze licentie is het niet mogelijk om het de BR folderstructuur te ondersteunen.

Voor alle non-bluray apparaten (inclusief de dune producten!) geld dus dat alleen het BR Lite formaat wordt ondersteund. Feitelijk houd dit in dat op basis van wat er bekend is over het formaat (namelijk waar de streams staan, wat de filenames zijn en dus welke streams er waarschijnlijk zijn en hun mogelijke volgorde) een playlist wordt gemaakt welke gebruikt wordt om de streams af te spelen.

Het zou van de zotte zijn als HDI de BR fucntionaliteit er uit zou halen omdat er geld wordt afgedragen voor een licentie.


Omdat de non-br-disc varianten zeer populair zijn en de overhand hebben in hun productportfolio is de native BR support (die dus ook toepasbaar is op iso's!) een ondergeschoven kindje geworden. Ik kan de verwarring dan ook zeker voorstellen. Maar is absoluut ongegrond!

Voor mij is het niet supporten van native BR structuur eigenlijk een deal breaker voor een afspeel apparaat. Ik zou dan ook bij het vervangen van mijn prime 3.0 zeker kijken naar de opvolger daarvan.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

#14
Quote from: MaxxMark on March 26, 2013, 18:56:14
Voor mij is het niet supporten van native BR structuur eigenlijk een deal breaker voor een afspeel apparaat. Ik zou dan ook bij het vervangen van mijn prime 3.0 zeker kijken naar de opvolger daarvan.

Ik snap niet precies wat je bedoeld met de native BR structuur. De Base3D speelt alle BDMV folders en ISO files (inc. 3D)  af dmv het playlist lijstje. Dus ook de disks met seamless branching. m.a.w. ze lezen gewoon de mpls playlist van het formaat zelf en voeren die uit. Dus de ondersteuning is er wel degelijk. Alleen worden de orginele menu's niet weer gegeven.

De 'optische schijf' versie met bluray license wordt waarschijnlijk een speler op basis van een nieuwe Intel Atom + in de CPU ingebouwde videochip en een XBMC implementatie. Mijn voorkeur heeft een PC based speler niet, maar wie weet gaat dat apparaat verrassen.

WilcoL

Mijn Smart is qua firmware helemaal bij en toont gewoon het volledige BR-menu. Ik heb dan onder de knop eveneens de "Play BD-Lite"-optie...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Bass

Ik gebruik al 2 jaar de Dune Smart D1 en ben niet geïnteresseerd in het afspelen van 3D (daarvoor ga ik wel naar de bioscoop) en allerlei andere features zoals youtube, internet browsen, leuke apps, supermooie user interface e.d. Gewoon alleen films en series afspelen en daar blinkt dit apparaat in uit.

Ik verwacht dus nog vele jaren te kunnen genieten van deze mediaspeler. Hiervoor heb ik diverse andere gehad, maar de Dune is de enige die vrijwel alle mediaformaten aan kan. Er zijn in deze 2 jaar slechts 3 gedownloade films die ik niet of slecht af kon spelen (en het zou mij niet verbazen wanneer dit gewoon slecht gecodeerde bestanden waren).
Samsung UE55HU7500LXXN | Dune Smart D1 | W7-NAS | Logitech Squeezebox Receiver / Boom / Radio |  Samsung Galaxy S3 Remote | Harmony 895 Remote | Humax iHD-5050c | NAD C372 | Newtronics Speakers (stereo).

MaxxMark

#17
Quote from: riwi on March 26, 2013, 20:43:46
Ik snap niet precies wat je bedoeld met de native BR structuur. De Base3D speelt alle BDMV folders en ISO files (inc. 3D)  af dmv het playlist lijstje. Dus ook de disks met seamless branching. m.a.w. ze lezen gewoon de mpls playlist van het formaat zelf en voeren die uit. Dus de ondersteuning is er wel degelijk. Alleen worden de orginele menu's niet weer gegeven.

Dat is dan toch meteen je antwoord :-)

Al had ik misschien niet 'folderstructuur' moeten zeggen maar 'menustructuur'.

Daar is de br licentie voor nodig. Dit wordt zover ik weet door geen enkele mediaplayer (of softwareplayer ala XBMC) ondersteund.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

quattronl

#18
Quote from: Bass on March 27, 2013, 00:03:49
Ik gebruik al 2 jaar de Dune Smart D1 en ben niet geïnteresseerd in het afspelen van 3D (daarvoor ga ik wel naar de bioscoop) en allerlei andere features zoals youtube, internet browsen, leuke apps, supermooie user interface e.d. Gewoon alleen films en series afspelen en daar blinkt dit apparaat in uit.

Ik verwacht dus nog vele jaren te kunnen genieten van deze mediaspeler. Hiervoor heb ik diverse andere gehad, maar de Dune is de enige die vrijwel alle mediaformaten aan kan. Er zijn in deze 2 jaar slechts 3 gedownloade films die ik niet of slecht af kon spelen (en het zou mij niet verbazen wanneer dit gewoon slecht gecodeerde bestanden waren).
+1  :withstupid:
Precies mijn gedachte!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

riwi

Quote from: MaxxMark on March 27, 2013, 15:17:45
Al had ik misschien niet 'folderstructuur' moeten zeggen maar 'menustructuur'.

Je moet bij mij altijd precies schrijven wat je bedoeld. En niet het een schrijven en wat anders bedoelen :) Daar heb ik geen medelijden mee ;) We kunnen immers jouw gedachten niet lezen  :hehe:

MaxxMark

Het was een beetje te specifiek voor het topic om in de eerste reactie in detail te gaan.

Om het dan kort samen te vatten:

"De blu-ray specifications zoals die zijn opgesteld en gebruikt worden op blu-ray discs (menu structuur, directory structuur, gebruikte codecs, etc. etc. etc) zijn (blijkbaar) deels propriatary en kunnen dus, ondanks dat een disc compleet (al dan niet illegaal) decrypted is niet zonder meer door ieder afspeelapparaat (danwel hardware danwel software) worden afgespeeld en vereisen een Blu-ray licentie. Deze licentie wordt bij Dune apparaten alleen verschaft en gebruikt in de gevallen dat er een fysieke Blu-ray speler aanwezig is. Door de afwezigheid van deze licentie op non-blu-ray apparaten is alleen de "BD Lite" functionaliteit bruikbaar."

De zin van 'Starred': "Het apparaat kan geen volledige BR-Iso's meer afspelen, ofzo" triggerde  in mijn hoofd daarheen. Er van uitgaande dat hij het niet letterlijk bedoelde (dat hij wel de eerste helft maar niet de 2e helft kan afspelen ;)) maar dat de dune oa  het afspelen van BR menu's niet kan. Maar ook in-movie popup-menu etc, interactieve dingen en de (java) BR applicatie's.

Duidelijk genoeg? :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Quote from: MaxxMark on March 28, 2013, 09:02:00
Duidelijk genoeg? :D

OK. Ik snapte wel wat je bedoelde. Maar de vluchtige lezer had kunnen interpreteren dat uberhaupt bluray iso niet af te spelen zou zijn en dat werkt dus zeker wel.

Over de inhoud van de bluray licentie. Ik kan begrijpen dat de directory en menu structuur 'beschermd' is.
Echter ze kunnen het niet zo dichttimmeren dat je geen files mag lezen als de hoofd folder BDMV heet of iets dergelijks.
Ook de codec H.264 [email protected] is gewoon een open standaard die niet alleen op blurays gebruikt wordt.

Het grootste manco aan gekochte bluray schijfjes en spelers is dat deze NIET de mogelijkheid voor zo'n lite menu hebben...

WilcoL

@MaxxMark: ik snap jouw hele BR-licentie verhaal toch nog steeds niet. Ik open ISO's met -in mijn beleving althans- volledige menu's, krijg vragen voor 2D of 3D film kijken, menu's met overlays, BD-live, etc, etc. Is dat dan geen volledige BR-disk menu-ondersteuning?

Nog effe wat screenshots om mijn woorden wat kracht bij te zetten  ;D ;D ;D





Enlighten me  :clapping:

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

riwi

#23
Quote from: WilcoL on April  3, 2013, 21:19:12
Enlighten me  :clapping:

Groeten, Wilco

Volgens je sig heb je een Dune Smart. Die kan nog wel full bluray inc menu spelen. De nieuwere Sigma based spelers (zoals de base3D en de zappiti) hebben niet langer de Bluray license en moeten het dus met het Lite menu doen.
Je smart zal na het kiezen van 3D in het menu niet in staat zijn om 3D MVC af te spelen naar een 3D TV.

WilcoL

Quote from: riwi on April  3, 2013, 21:34:05
Volgens je sig heb je een Dune Smart. Die kan nog wel full bluray inc menu spelen. De nieuwere Sigma based spelers (zoals de base3D en de zappiti) hebben niet langer de Bluray license en moeten het dus met het Lite menu doen.
Je smart zal na het kiezen van 3D in het menu niet in staat zijn om 3D MVC af te spelen naar een 3D TV.

Ooooh! Ik zit me dus met mijn gedateerde player te mengeling een discussie waar ik beter buiten kan blijven  ;D

Excuses en Riwi: bedankt voor de "Verlichting"  :D :D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear