Beginner subwoofer bouw

Started by Bastergun, March 16, 2013, 00:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Quote from: Bastergun on June 20, 2013, 13:15:27
Dus het beste zou zijn om 2 compartimenten te maken van ong. 100 liter zodat ik later misschien nog kan uitbreiden?
Ja, dat lijkt me het beste.
Quote from: Bastergun on June 20, 2013, 13:15:27Moet ik bracing maken als ik 25mm mdf gebruik?
Als je toch zoveel plaats hebt zou ik zeker bracing toevoegen. Eigenlijk moet je dat bij een subwoofer altijd doen.
Zeker bij een kast van 100 liter.

rho

Ik heb net eens in WinISD gekeken en die woofer mag best 200 liter hebben hoor.
Niet dat WinISD echt super betrouwbaar is wat dit soort woofers betreft, maar het geeft een redelijke indicatie.

Ik kreeg het vermoeden al toen ik een Qts van 0,5 zag en een Vas van 113 liter.

Hij zal het beste spelen in een gesloten kast. Maar dan mag je nog naar 120 tot 200 liter gaan. Bij 110 a 115 liter zit je op een totale Q van 0.707. Een totale Q van 0,5 is met deze sub uiteraard niet mogelijk (de sub zelf heeft al een Q van 0,5), of je moet 'm gewoon los in een plank schroeven, zonder kast.
Met wat boost in het uiterste laag kan je zo heel erg diep gaan met een mooie klank.
Misschien is die boost niet eens nodig als de sub ergens in een hoek komt te staan. Dan boost de kamer vanzelf als een stuk in het gewenste gebied.

Als je echt een BR kast wil bouwen dan zou ik 'm de volle 200 liter geven. Afgestemd op 20Hz ziet dat er nog niet zo slecht uit.

Bastergun

Ik heb alleen geen 20 hz filter, dus het zou dan 30hz of 5 hz zijn, wat ook niet goed is denk ik.

rho

Ik gebruik ook geen HP filter. Ik heb een 12"sub met 20mm xmax in een ~50 liter gesloten kast zitten. Ik boost zelfs nog 6dB bij 20Hz. Die sub staat in de woonkamer.
Als je een beetje normaal doet bij een gesloten kist is dat geen probleem.
Bij een BR kast die laag afgestemd is zal het ook wel meevallen.

Een 15" sub zal het nog minder moeilijk hebben.
Geluidsdruk is namelijk recht evenredig met Sd x X, waarbij X de slag is die de woofer op dat moment maakt. Om even luid te spelen moet een grotere woofer dus een kleinere uitslag maken.

Bastergun

Ik ben ook niet van plan om luider dan +- 80 db te spelen, maar van andere heb ik gehoord dat ik daar niet mee moet rekenen?

rho

En wat was hun reden om daar niet mee te rekenen?

Persoonlijk zou ik ook een deftige reserve incalculeren en 80dB is ook redelijk weinig, dus houdt maar met wat extra rekening.
Een film bevat ook aardig wat extra laag t.o.v. een stukje muziek. In verhouding is dat laag ook een stuk luider. (dus dieper EN luider)

Maar als ik met een 12" redelijk wat herrie kan maken in een woonkamer (zonder in de buurt van zijn maximum te komen) moet jij toch ook wel wat druk kunnen genereren met een 15" sub, lijkt me toch.

Bastergun

Ik luister ongeveer 99% muziek, 1% film. Bij de simulatie had ik 60 watt nodig voor 100db, wat voor mij echt te luid is, maar er werd gezegd dat je meer power nodig had voor controle en een beter klank (als ik het goed heb). mijn kamer is ongeveer 15m2 en de subwoofer komt in de hoek te staan

rho

Waarom zou je meer power nodig hebben voor controle?
Je hebt een lage DF nodig voor controle.

Natuurlijk heb je voldoende vermogen nodig om de gewenste geluidssterkte te bereiken en dan wat headroom om veilig te zitten.
Maar hoe groter je sub en hoe groter de gebruikte kast, hoe groter de kans dat de efficiëntie van je sub hoog genoeg ligt om geen krachtcentrale nodig te hebben voor voldoende geluidsdruk.

Met 60W 100dB genereren in het laag lijkt me straf, maar het kan. Dan zou ik die simulatie wel eens willen zien.

Met een 15"sub in een kamertje van 15m² heb je echt geen 500W nodig hoor. Met een versterker van 200W kom je zeker wel toe, als je nooit luid luistert. (trouwens,  250W speelt maar 3dB zachter dan 500W ;) )

Als je vooral muziek wil spelen lijkt me een gesloten sub ideaal.

morca

Heb je de Xmax dan bekeken Rho,is die veilig?
Vind 100 liter erg veel,maar heb de unit nog steeds niet ingevoerd.........druk en nu nog

200 watt op deze jongen......gaat ie imo niet strak op spelen,en dan spreek ik uit ervaring met te lichte amp,s....

Bastergun


morca

1400 is weer een beetje veel,Inuke toch?
700 rms bij 4 ohm is zat,nu kan je hem overbelasten,das ook weer niet goed eigenlijk.

ps die Xmax is bij 60 watt,niet bij 1400  :D

Bastergun

Ja in bridged mode doet mijn versterker (theoretisch) 1400w (Behringer ep1500). Als ik de volume knop een kwart open doe, dan geeft hij toch wel minder dan 1400w?

rho

#62
Quote from: morca on June 20, 2013, 17:36:35
Heb je de Xmax dan bekeken Rho,is die veilig?
Vind 100 liter erg veel,maar heb de unit nog steeds niet ingevoerd.........druk en nu nog

200 watt op deze jongen......gaat ie imo niet strak op spelen,en dan spreek ik uit ervaring met te lichte amp,s....

Vertel me dan eens wat vermogen met strak spelen te maken heeft. Niks.
Als het waar zou zijn dat een versterker veel vermogen moet leveren om strak te spelen dan zou een sub die niet voluit de versterker zou belasten nooit strak spelen.

Het probleem is dat jij JL subs gebruikt. Die zijn gemaakt om in kleine kastjes te spelen. De meeste van die subs hebben hoge mechanische verliezen (een gevolg van de noodzakelijke afwegingen bij het design om een sub in een klein kastje lage tonen te laten weergeven bij een hoge geluidsdruk = fysica ). Een sub met grote mechanische verliezen speelt met weinig vermogen niet strak. Dat komt omdat die verliezen niet echt lineair zijn. Je steekt een hoop vermogen in warmte, in het overwinnen van mechanische weerstand.
JL is zeker niet het enige merk met dit probleem hoor. En ik ga ook niet beweren dat mijn CSS echt superieur is op dat vlak.

Wat van belang is, is de mogelijkheid van de versterker om een impedantie aan te sturen. Stroom in de spoel steken en stroom, die door de beweging van de spoel in het magnetische veld, terug in de versterker wordt gepompt afvoeren. Bij een hoge DF is de uitgangsimpedantie van de versterker laag t.o.v de impedantie van de last (de subwoofer in dit geval). Dat is zowel een voordeel als je wil stroom naar buiten sturen en wanneer je last er terug in je versterker pompt. Wat het maximale vermogen van die versterker ook is.

[edit]
Je zou het zo kunnen bekijken:
Als een versterker een maximale voedingsspanning van +/- 40V mag hebben en je stuurt met die versterker een signaal uit met een amplitude van 10V dan genereert je sub een bepaald geluidsniveau.
Laat nu de voedingsspanning zakken naar +/-30V. Er is op zich niets veranderd aan de versterker en hij is nog steeds in staat om die spanning met een amplitude van 10V op je sub te zetten.
Wat is er voor je sub nu anders? Waarom zou de sub "strakker" spelen in het eerste geval? Hij hangt aan identiek dezelfde versterker en krijgt er identiek hetzelfde signaal van. Alleen is het maximaal af te geven vermogen door die versterker in het eerste geval een heel stuk groter. En dan?[/edit]
Zolang je de versterker niet overstuurt is dat toch geen probleem.

morca

euh ...zo,n CCS SDX 15 heb ik ook gebouwd,met een DS4 erop,zou volgens de theorie mensen hier zoals jij genoeg zijn voor een strakke aanstuuring.

Ik kan je verzekeren dat die SDX op een Inuke 3000 het nu vele malen beter doet,veel strakker speelt.
Rifje,s zijn totaal anders klinkend,ook met een paar andere merken die ik gebouwd heb.

Dus aan die JL ligt het niet,want imo heeft jouw CCS het dan zekers ook.
En nog wat merken die ik in me handen gehad heb  ;)

Wat wel kan is dat we het anders ervaren,mensen zijn het wel vaker niet met me eens op dat punt.
Sommige ook weer wel,die hadden het Jeroen ook a;l goed op ze hart gedrukt.
Het toen niet meteen de goeie amp kopen heeft hem 2 keer geld gekost.

Maar goed we mogen best 2 meningen hebben,ik vind de mijne veel beter klinken.  :music:

rho

Ahja, de theoretici kunnen weer geen gelijk hebben. Alleen vreemd dat het die zijn die de subs en versterkers ontwikkelen.

Daarbij heb ik geen SDX15. Dat is een compleet ander ontwerp dan mijn Trio12. Dat kan compleet andere resultaten opleveren.

Een groot deel hangt ook af van het design van de behuizing bij de gebruikte sub.
Maar het maximaal af te leveren vermogen van je versterker heeft weinig invloed op "strakheid" van je sound.

rho

Quote from: Bastergun on June 20, 2013, 17:44:11
Volgens mijn simulatie zou het moeten kunnen. Ik heb een 1400w versterker, dus dat moet lukken  ;)

https://www.dropbox.com/s/nnkd20ujm8gel5l/mtx%201.png
https://www.dropbox.com/s/q9mardal7gy5zox/MTX%202.png
https://www.dropbox.com/s/8vl8u07vxuoel61/MTX%203.png

Als dit een beetje met de werkelijkheid overeen komt moet dat lukken ja.

Kan je eens zien hoeveel vermogen je nodig hebt om 'm tegen de x-max aan te laten gaan?
Probeer het ook eens met een beetje boost in het uiterste laag. Probeer eerst een curve te creeren die een beetje vlak loopt maar een lager -3dB punt geeft.

morca

#66
Quote from: rho on June 20, 2013, 18:05:30
Ahja, de theoretici kunnen weer geen gelijk hebben. Alleen vreemd dat het die zijn die de subs en versterkers ontwikkelen.


Maar het maximaal af te leveren vermogen van je versterker heeft weinig invloed op "strakheid" van je sound.
Dat zijn we niet eens dan,maar dat kan,heb ik vaker gehad.
Het eerste punt wat je aanhaald is een beetje krom imo....... wat wil je daar mee zeggen.


Jeroen moest ook 95 liter aanhouden..........van mij 65,resultaat is dat ze Xmax te snel gehaald word zo op papier.
Dus ik kijk niet alleen naar de totale Q van 0.707,maar houd de Xmax ook ferm in de gaten
Menig sub gaat stuk in een kist van totale Q van 0.707,op de Xmax...........op papier dan he .


Aanvulling,zie Arjan ze MTXen 2 stuks op 1 Inuke 3000,dat gaat net,bij extreem geweld zelf 1 keer protection.
Mijn JL,s van 600 rms gaan hier op de Inuke ook net tot de max,ik krijg de amp net niet in protection.
Dat zou je een idee kunnen geven hoeveel de sub nodig heeft.

Bastergun

Ik beschik alleen over een geluidskaart, en deze kan boosten tot 30 hz, in die grafiek zit al een boost van 6 db op 30hz. Met boost en 200w gaat hij bij 30hz net tegen de xmax aan.

morca

Beter gewoon eruit halen wat erin zit,en daarna vlakken met dsp.
Als je gaat boosten clipt je amp weer aardig snel op bij hoge belasting.

rho

Quote from: morca on June 20, 2013, 18:12:49
Dat zijn we niet eens dan,maar dat kan,heb ik vaker gehad.
Het eerste punt wat je aanhaald is een beetje krom imo....... wat wil je daar mee zeggen.
Ik wil zeggen dat als de theorie geen steek zou houden, hoe ontwerpen ze die subs en versterkers dan? Zo'n beetje uit de losse pols?
Quote from: morca on June 20, 2013, 18:12:49
Jeroen moest ook 95 liter aanhouden..........van mij 65,resultaat is dat ze Xmax te snel gehaald word zo op papier.
Dus ik kijk niet alleen naar de totale Q van 0.707,maar houd de Xmax ook ferm in de gaten
Wat bedoel je met te snel aan de xmax komen?
Gaat het hier over bas reflex of gesloten behuizingen? Omdat je het over een Q van 0,707 heb neem ik aan dat het over een gesloten sub gaat.
Een kleinere kast beschermt inderdaad iets tegen een te grote xmax. Het -3dB punt schuift dan wel op naar boven en het gevraagde vermogen om een bepaalde geluidsdruk te genereren wordt hoger.
Daarnaast schuift de impedantie-piek wat op naar boven (de afstemming van het systeem schuif op naar boven).
Quote from: morca on June 20, 2013, 18:12:49
Aanvulling,zie Arjan ze MTXen 2 stuks op 1 Inuke 3000,dat gaat net,bij extreem geweld zelf 1 keer protection.
Mijn JL,s van 600 rms gaan hier op de Inuke ook net tot de max,ik krijg de amp net niet in protection.
Dat zou je een idee kunnen geven hoeveel de sub nodig heeft.
Wat wil je hiermee zeggen?
Dat de kortstondige powerhandling van een sub hoger ligt dan de opgegeven vermogens?
De belasting op de versterker is ook frequentieafhankelijk. Dat heb je nogal eens met spoelen. Dat je versterker aan zijn limiet zit wil niet zeggen dat ie zijn maximale vermogen afgeeft. Als je net op de afstemfrequentie van de gesloten behuizing speelt is de impedantie veel hoger dan de DC weerstand van de spoel. Dat wil dus zeggen dat de stroom door de spoel veel lager is als de maximale uitgangsspanning van de amp bereikt is. Bij een impedantie minimum zal het afgegeven vermogen bij de maximale uitgangsspanning veel hoger zijn.
Het ligt er dus maar aan in welke situatie je alles bekijkt. 't Is wat complexer dan effe kijken waar de volumeknop staat.
Je bevestigd met je JL verhaal op de Inuke net wat ik eerder over de JL vertelde. Sub voor klein kastje, dat laag moet gaan en luid = veel vermogen nodig.

Maar wat heeft dat met controle te maken. Dat heeft enkel iets met efficiëntie te maken.
Quote from: morca on June 20, 2013, 18:12:49
Menig sub gaat stuk in een kist van totale Q van 0.707,op de Xmax...........op papier dan he .
Die kan ik niet volgen.
Als je sub met een Q = 0,707 gaat ie stuk op xmax en als ie een hogere Q heeft gaat ie niet stuk op xmax? Of hoe bedoel je dat?

Je moet je niet vergeten dat een simulatie een simulatie is en geen werkelijkheid. Het is een benadering van de werkelijkheid en die benadering is maar zo nauwkeurig als het model dat gebruikt wordt voor de simulatie. En WinISd is niet echt nauwkeurig bij moderne subs. Zoals ik al eerder vertelde, het is slechts een indicatie. Er bestaan veel betere simulatie pakketten. Maar die zijn alles behalve gratis.

morca

Je hebt ook gelijk met bepaalde dingen,die Inuke geeft geen 680 rms bij 20 hz,daar heb ik wel testen van gezien op andere fora.
Dus die geeft op dat moment dat ook niet vermoed ik,maar de Xmax word dan net gehaald/ net overschredenzonder mokken.

Met mijn woofers werkt dat idd prima,sommige andere woofers reageren idd heel anders in een sim.
Dat van een JL is maar half waar imo,een trio ga ik zo simmen.
Maar bv een sdx15 of een lab 12 simmen erg gelijk aan een JL,en ik denk dat ze zo inzetbaar zijn,en dan ook ong zo klinken.

Het vermogen verhaal klopt ook ,kleine kist  heeft meer vermogen nodig.
Dat is op veel merken van toepassing.


Over de Xmax,idd ik bedoel dat je met een uiteindelijke berekening van het systeem een Q 0,7 als waarde hebt.
Maar dan is de Xmax ver over de limit op en onder 20 hz.......dat kan je met bv Pulse aardig in de problemen helpen  ;D
Want die doet hier op een berekende Xmax tot 16 one way,net binnen de limit.



rho

Die frequentie plots trekken op niet veel vrees ik. Die BR behuizing zou ik niet boosten, zeker niet op 30Hz. 30Hz is veel te hoog. Heb je enkel een vaste boost frequentie tot je beschikking?
Power handling is bij de BR wel goed maar bij de gesloten behuizing valt die ook best mee. Waarom zou je meer vermogen in je sub willen steken als je 'm met minder even luid kan laten spelen, he? Dat zit dus wel goed bij jou.

Nogmaals: Dit is WinISD. Het geeft enkel een indicatie. De werkelijke resultaten durven wel eens fors afwijken. Met duurdere/betere software zijn de resultaten nauwkeuriger.
Ik merk nu wel dat je met de T615-22 aan het simuleren bent. Ik had met de T615-44 gesimuleerd. Of daar veel verschil tussen zit weet ik niet. Ik heb de specs nog niet nagekeken.

De poort van je BR kast is wel erg lang. Je eerste poortresonantie ligt ergens bij 214Hz. Dat is nog te doen. Het ligt er een beetje aan waar je de main speakers wilt laten overnemen.
Zo'n lange poort gaat zich bijna als een TL gedragen.

"End correction" heeft te maken met de afronding van de poort aan de uiteindes. Als je een rechthoekige poort gebruikt en je gebruikt een wand van de behuizing als een wand van de poort dan moet je ook wat gaan corrigeren. Je poort mag dan wat korter worden.

Bastergun

Mijn corssover heeft maar 3 standen: 60, 100 en 150hz. 100hz leek mij het best. Dit is mijn eerste DIY en heb ook niet veel ervaring met klussen, is dan zo'n BR wel verantwoordelijk?

rho

Natuurlijk kan je er een BR van maken als je dat echt wil. Ik denk dat bij jouw toepassing er totaal geen probleem zal optreden wat beschadiging betreft.
Maar voor muziek zou ik persoonlijk een gesloten sub bouwen.

Het ligt wat aan je main speakers wat het beste is als x-over punt. Als je best wel degelijke mains hebt kan je het x-over punt beter op 60Hz nemen.