Beginner subwoofer bouw

Started by Bastergun, March 16, 2013, 00:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Former member 78

Ik heb een hele tijd gespeeld met 2x de MTX T615-44 in een gesloten behuizing.
Hadden geen enkel probleem om mijn woonkamer (ongeveer 45m2) te vullen met druk.

Speel er nog steeds mee, maar worden aangevuld met 2x een 18''

morca

Daar komen meer zaken bij kijken,heb je ze beide ingevoerd op WINisd?
Kan je de wrd bestanden even posten van beide,ga ik ook effe stoeien.

Luchtsnelheid in de poort moet je mooi afstemmen tesamen met de tuning,terwijl je dan ook net de Xmax niet overschrijd.
Idd een filter zou misschien handig zijn,wat voor amp komt erbij,een Inuke toevallig?
Die heeft een LS filter als je die op 20 hz zet en dempt druk je het niet meer hoorbare iets weg.
Daar zal je Xmax aardig van indammen

Bastergun

#27
Ik heb laatst een Behringer EP1500 overgenomen van iemand van het forum. Er zit gelovensmij een 30hz filter op, maar dat is waarschijnlijk te hoog? deze kan wel uitgeschakeld worden. Ja, ik heb ze beide ingevoerd in WINisd, zodat ik ze kon vergelijken. Hoe verstuur ik de .wrd bestanden? Ik kan ze niet als attachment plaatsen. Voor geinterreseerden de handleiding van mijn versterker:

http://www.behringer.com/assets/EP2500_P0183_M_EN.pdf

Bastergun


Raymond187

JL is toch specifiek gemaakt voor kleine behuizingen?

Spekkie99

Quote from: Raymond187 on May 30, 2013, 09:43:51
JL is toch specifiek gemaakt voor kleine behuizingen?

ze komen uit de car hifi dus echt groot zal die sub nooit worden denk ik  ;)
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Bastergun

Dan wordt het waarschijnlijk de MTX, als die wel in een grote behuizing kan  :)

Former member 78

Ik speel met ongeveer 90liter per MTX, gesloten.

Spekkie99

Quote from: Bastergun on May 30, 2013, 09:58:54
Dan wordt het waarschijnlijk de MTX, als die wel in een grote behuizing kan  :)

Ik zeg niet dat het niet kan, vraag Morca anders even, die heeft veel ervaring met JL
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

morca

JL gaat over ze Xmax bij teveel inhoud,40 liter is zat.Optimaal beter gezegd  :)
De MTXen moet ik invoeren,
PS grote behuizing zweert bijna iedereen bij,een woofer die zo gebouwd is speelt beter in die kleine kist als menig andere woofer,de F112 en 113 zijn niet voorniks zo goed getest.

Dat wil ik een ander merk nog wel eens na zien doen in die kleine behuizing,en zo strak snel en muzikaal.
Binnenkort gaat Jeroen ze SDX15 ook uit die 95 liter kist,die gaat vet teveel Xmaxen bij lage tonen.
65 liter word de nieuwe kist,dat lijkt mij beter.



Bastergun

kan het zijn dat ik een oudere versie heb of dat ik ze speciaal moet opslaan? Bij mij doen ze het wel namelijk. Voordat ik het heb opgelost hier in ieder geval de linkjes naar de specs:

http://www.mtxaudio.eu/products/subs/t6000/item/t615-22

http://mediacdn.jlaudio.com/media/mfg/9013/media_document/live_1/15W0v2_MAN.pdf?1305783844

Bastergun

Weet er iemand een site waar ik MDF kan kopen en gelijk op maat kan laten zagen? Ik heb de handvaardigheid en gereedschap niet die nodig is om dit precies te doen :)

Spekkie99

Quote from: Bastergun on May 31, 2013, 20:27:23
Weet er iemand een site waar ik MDF kan kopen en gelijk op maat kan laten zagen? Ik heb de handvaardigheid en gereedschap niet die nodig is om dit precies te doen :)

bouwmarkt?
meestal zagen ze ook en betaal je alleen m2 prijs mdf
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Bastergun

#40
Beste mensen,

Ik ben onderhand weer wat verder. De MTX is binnen en morgen komen ook de terminals. Ik heb een kast in mijn kamer die ik niet gebruik en mijn vader had het idee om daar de subwoofer in te bouwen. Zijn idee was om gaten te maken in de dwarsplanken die er al in zitten en de rest van de kast in te vullen met mdf. Mij leek het een beter idee om de bestaande dwarsplanken er uit te halen, omdat het ander hout is, en dan de kast in te vullen met mdf. In beide gevallen worden uiteraard de deurtjes verwijdert en vervangen door een plaat mdf en ook de wieltjes gaan weg. welk idee vinden jullie het beste? Als ik de doos ga bouwen, moet ik dan alleen lijm gebruiken of ook schroeven en hoe bevestig ik de woofer het best?

Hier wat plaatjes van de kast:
https://www.dropbox.com/s/l81g4f2cxqcdgbp/20130619_130416.jpg
https://www.dropbox.com/s/6t615g2wy0511cl/20130619_130402.jpg

rho

Ik zou de woofer met bouten en inslag moeren bevestigen. M6 zal wel volstaan.

Als je de kast echt wil hergebruiken zou ik enkel de buitenkant behouden en er gewoon een volledige MDF behuizing in bouwen.

Ik vind het trouwens een goede keuze om voor een woofer te gaan die een iets grotere kast vraagt. Je hebt minder vermogen nodig om 'm aan te sturen. Het is makkelijker om er echt lage tonen uit te krijgen. In de meeste gevallen hebben ze kleinere mechanische verliezen. Hierdoor laten ze op lager geluidsniveau meer details horen.
Als je de plaats dus hebt is dat naar mijn idee de beste keuze.

Bastergun

Misschien een domme vraag, maar hoort een woofer zonder kast veel geluid te maken? Ik heb de mijne aangesloten, je ziet hem ook duidelijk bewegen en de vloer rammelt, maar je hoort hem alleen als je je hoofd er boven houd.


Bastergun

Dit zou dan rond de 200 liter uitkomen. kan dat echt niet?

rho

Dat kan wel, maar is niet ideaal.
200 liter is wel erg groot. Je gaat een hele lage afstemming kunnen maken en je woofer gaat weinig vermogen vragen om in beweging te komen. Maar hij gaat ook makkelijk over zijn grenzen gaan.

Deel de kast op in 2. Dan heb je plaats  om later eventueel een 2 sub er in te bouwen en nu heb je ruim plaats om lekker dikke wanden te maken.

morca

Wilde je nou een gesloten of gepoorte kist,want bij een gesloten draai je hem wel heel gauw over ze Xmax heen met 200 liter.
En daar gaat ie stuk van  ;)

Bastergun

Mijn idee was om hem gesloten te maken, omdat me dat makkelijker leek. In het geval dat ik met een gepoorte kist een beter resultaat kan behalen met die 200 liter dan zou ik dat best willen proberen  :smile:

rho

Quote from: morca on June 19, 2013, 17:51:52
Wilde je nou een gesloten of gepoorte kist,want bij een gesloten draai je hem wel heel gauw over ze Xmax heen met 200 liter.
En daar gaat ie stuk van  ;)

Het is net bij een bas reflex kast dat je erg makkelijk over de x-max gaat bij zo'n grote kist. Van het moment dat je onder de afstemming van de poort gaat geeft de kast geen demping meer en speelt je woofer dus eigenlijk alsof ie helemaal niet in een behuizing zit.
Het luchtvolume achter de woofer (in de kast dus) werkt als een veer. Beweegt de woofer naar buiten dan trek de veer de woofer weer naar binnen (of houdt de beweging naar buiten wat in bedwang). Beweegt de woofer naar binnen dan drukt de veer de woofer naar buiten (of houdt de inwaartse beweging in bedwang). Zo blijft je speaker gecontroleerd spelen. Neem je die veer weg en zet je een redelijke hoeveelheid vermogen op de woofer dan knalt ie ofwel te ver naar buiten of naar binnen.

Hoe groter de kast, hoe slapper de veer. Dat heeft bepaalde voordelen. Je moet minder vermogen gebruiken om de conus in beweging te brengen. De imperfecties die die luchtveer veroorzaakt zijn kleiner. Het afstemmen op een lage frequentie is makkelijker (lage frequenties vragen veel luchtvolume).
Dat laatste is natuurlijk wel voordelig bij een bas reflex behuizing omdat je dan ook minder snel onder de afstemfrequentie van de kast gaat spelen, zodat de luchtveer zijn werk zal blijven doen.
Bij een gesloten kast zal die veer altijd werken omdat er geen gat naar de buitenwereld bestaat, dat bij een bepaalde frequentie zijn veerwerking verliest.

Ook is het bij een hele grote gesloten kast makkelijker om een egale frequentie curve te verkrijgen. (eentje waar geen pieken of dalen in voorkomen)
Maar vanaf een bepaald punt zal er nog weinig winst te halen zijn uit het vergroten van het volume.

Bastergun

Dus het beste zou zijn om 2 compartimenten te maken van ong. 100 liter zodat ik later misschien nog kan uitbreiden? Moet ik bracing maken als ik 25mm mdf gebruik?