Beginner subwoofer bouw

Started by Bastergun, March 16, 2013, 00:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bastergun

Beste mensen,

Sinds vorig jaar ben ik me erg gaan verdiepen in DIY subwoofers. Eerst keek ik naar auto subwoofers zoals bijvoorveeld die van kicker. Niet lang gelden heb ik dit forum gevonden en heb ik wat zelfbouw projecten bekeken. Toen had ik besloten dat ik zelf een subwoofer wou maken.

De subwoofer die gebruikt was in een van de projecten die ik bekeken heb was een Exodus audio tempest X.Ik had gelijk een mail gestuurd naar bassmasters heaven maar helaas was die uitverkocht. Nergens anders kon ik hem vinden. Zou iemand mij een redelijk goedkope (+-150 euro) subwoofer (voor beginners) kunnen adviseren? Ik was van plan om een gesloten behuizing te maken. Er is ruimte zat dus ik heb geen limiet gesteld op de grootte van de kast.

Verder heb ik gekeken naar versterkers. Ik zou een reciever krijgen van mijn vader, deze heeft een sub-out poort. Als 16 jarige heb ik niet veel geld dus keek ik vooral naar goedkope versterkers. De Skytec SPL series viel mij het meest op, voor 120 euro was er de Skytec spl 1500eq verkrijgbaar, met 2x 750 watt op 4 ohm. Ik verwacht hier niet veel van maar zou dit een optie kunnen zijn, of heb ik een speciale sub versterker nodig? ook heb ik gekeken naar plaat versterkers, deze kon ik jammergenoeg nauwelijks vinden in nederland.

Het zou me erg helpen als iemand mij hier wat advies over zou kunnen geven.

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Alex

knubbe

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131584.0

Er staan ook nog Behringer amps in de marktsectie te koop voor een beperkt budget!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Je bent op de goeie plek RA heeft de laatse Tempest.
Idd kijk eens voor een Inuke rond bv,lieft met dsp.

Had Juriaan de Shiva,s ook niet meer?

Anders weet ik nog wel wat anders denk ik,JL audio maakt een hele mooie 15W0,die is alleen 50 euro boven buget.
Amp zou ik even voorzichtig bij de woofer zoeken ,zodat de vermogens een beetje overeen komen.

yorkie13

Zit geen garantie op omdat deze inmiddels 3de hands is  8)

Bastergun

Ik heb een mail gestuurd naar Juriaan of hij de Shiva's nog heeft.
bedankt voor uw suggesties, ik zal even rondkijken in de markt

yorkie13


morca

Quote from: Bastergun on March 16, 2013, 10:02:32
Ik heb een mail gestuurd naar Juriaan of hij de Shiva's nog heeft.
bedankt voor uw suggesties, ik zal even rondkijken in de markt
Nog vorderingen met Juriaan?

Bastergun

Nee,Juriaan heeft nog niks terug gestuurd. En Ralf, u heeft ook PM

yorkie13

De exodus woofer kan wel op werking getest worden door eenvoudig aan een plate amp te hangen.

Bastergun

Heeft u die of moet die meegenomen worden?

Juriaan

Ze zijn echt uitverkocht ,

heb er wel nog een paar shiva's  maar die kunnen pas weg als ik zeker weet dat niemand nog gebruik gaat maken van de gegeven garantie.

mvg,

Juriaan

nielvm

Bijhouden die handel!   :D
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Juriaan

Quote from: nielvm on March 20, 2013, 11:06:26
Bijhouden die handel!   :D

zulke woofers aanbieden tegen die prijs lukt me geen tweede keer (denk ik)

yorkie13

heb je een handeltje dan ?

misschien een powerbuy doen  8)

AbZ

Adire bestond toch niet meer?   http://www.adireaudio.com/

hoewel er ook ergens sprake was van een doorstart...

knubbe

Dit gaat over de Exodus Shiva.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

yorkie13

Exodus Audio Shiva om precies te zijn  :google:

Spekkie99

Quote from: Juriaan on March 19, 2013, 23:36:51
Ze zijn echt uitverkocht ,

heb er wel nog een paar shiva's  maar die kunnen pas weg als ik zeker weet dat niemand nog gebruik gaat maken van de gegeven garantie.

mvg,

Juriaan

en wanneer loopt de garantie af  ;)
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

AbZ

Quote from: knubbe on March 20, 2013, 20:07:33
Dit gaat over de Exodus Shiva.
Quote from: RA SUBS on March 20, 2013, 20:11:36
Exodus Audio Shiva om precies te zijn  :google:
oeps dacht dat het dezelfde maker was  :-[

Bastergun

Aangezien de Shiva niet meer verkocht wordt, heeft er iemand nog een suggestie voor een subwoofer van rond de 150 euro? Die JL Audio 15W0v2 ziet er wel goed uit, maar dan zou ik wat langer door moeten sparen.


Juriaan

Quote from: Spekkie99 on March 20, 2013, 20:15:08
en wanneer loopt de garantie af  ;)

04-02-2013 zijn de laatsten met garantie verkocht .

Spekkie99

Quote from: Juriaan on March 21, 2013, 20:28:15
04-02-2013 zijn de laatsten met garantie verkocht .

pf, ff 2 jaar wachten .....

anders schroef ik hem er wel uit als er nog iemand komt voor garantie  :xmas:
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Juriaan

ik hoop zelf dat ze de woofer zelf testen binnen een jaar dat ze m gekocht hebben (heb ik overigens ook gedaan ) .

Ik denk dat we de topicstarter beter een ander woofertje kunnen adviseren .
dit forum telt een hoop donateurs , er is er vast wel een met een passend advies .

Bastergun

Beste mensen,

Ik ben een lange tijd niet online geweest en heb weer uw hulp nodig :)

Een maand geleden had ik mijn lijst van mogelijke woofers ingekort tot 3: JL audio 15w0v2, MTX t615-22 en de Xfire audio EFX 15. Uiteindelijk ben ik voor de Xfire audio gegaan, omdat hij goedkoper was dan de andere, maar wel van even goede qualiteit was. Echter werd de levering vertraagd en kreeg ik te horen dat het nog een maand kon duren voordat hij binnen was. Ik wil toch wel iets eerder beginnen dus heb ik nu nog de keuze uit de JL en de MTX. Zoals eerder gezegd, kan ik mijn behuizen (erg) groot maken, 250+ liter, dus werd mij een gepoorte behuizing aangeraden. Nu heb ik wat simulaties gedaan en heb ik problemen met de excursie. Als ik de woofer op 10hz afstel dan blijft de excursie onder de Xmax, eenmaal op 20 hz afgesteld krijg ik grote pieken, die boven de Xmax uit gaan. Nu is mijn vraag: welke woofer moet ik kiezen en wat voor behuizing? Ik heb gehoord dat je met een sub sonisch filter deze pieken kan bestrijden maar weet ik niet hoe deze werken. Hierbij een paar plaatjes van mijn simulaties:

http://imageshack.us/a/img824/7456/subwoofer4.png
http://imageshack.us/a/img18/9468/subwoofer3.png
http://imageshack.us/a/img856/9561/subwoofer2.png
http://imageshack.us/a/img4/1792/subwoofer1.png

Alsvast bedankt voor uw advies,

Alex