Beginner subwoofer bouw

Started by Bastergun, March 16, 2013, 00:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bastergun

Ik heb 2 speakers van een Canton Movie LE 125 set. Was die 200 liter sealed uiteindelijk wel goed of moest ik voor de 100 liter gaan?

rho

#76
Bij een gesloten sub kan je best ergens rond 115 liter gaan volgens WinISD.
Dan blijft je xmax in de laagste frequenties ook iets meer binnen de perken bij hetzelfde vermogen. Dat wil dan natuurlijk ook zeggen dat de geluidsdruk lager ligt.

Bij een low-pass filter op 60Hz en een boost van 7dB bij 20Hz kan je nog 100W op je sub zetten, volgens WinISd.

... nu stel ik me de vraag ... is die 7dB boost genomen t.o.v. 100W of is die 100W het resultaat na 7dB boost.
Ik denk het eerste. Dan ga je toch een amp van ongeveer 500W moeten gebruiken om er het maximum uit te halen. Dan zou ie, weer volgens WinISD, toch ongeveer 105dB moeten halen bij 20Hz.

En ja, ik heb weer de fout gemaakt om met de T615-44 te simuleren ...  :withstupid:
Maar zo heel veer verschil gaat dat niet maken hoop ik.

Bastergun

Als ik dan 1 grote kast bouw, en die dan in 2en deel door 1 of 2 planken mdf kom ik op 95 liter per kast, dit is zonder woofer en bracing. zou dit werken of neemt een woofer veel volume in beslag?

rho

#78
Ik heb net de T615-22 eens gesimuleerd en die geeft toch verrassend grote verschillen met de T615-44!!!

De kast kan een heel stuk kleiner. Ideaal ligt hier rond de 70 liter. De sub neemt ongeveer 1,6 liter in volgens MTX. Als je echt stevig gaat bracen dan kom je met 80 liter totaal wel toe. (binnen afmetingen!!)

[edit]Dan moet je wel een stuk meer gaan boosten bij 20Hz om het vlak te krijgen. 9dB gaat al een pak versterker vermogen vragen als je'm tot het uiterste wil drijven. Je zou 'm dus toch iets groter kunnen maken, maar ik denk dat het niet zo heel veel gaat helpen. De T615-22 is ook iets beter geschikt voor bas reflex. De Qts ligt net dat tikkeltje lager dan bij de T615-44.[/edit]

Bastergun

Okay, dan doe ik dat wel, morgen ga ik naar de bouwmarkt hout halen. Heel er bedankt voor jullie hulp  ;D Een laatste vraag, wat voor lijm en of schroeven moet ik gebruiken voor de behuizing?

rho

Zie even mijn edit van hierboven!


Bastergun

#82
Ik zou best BR willen doen, maar ik heb geen idee hoe lang die poort moet worden. ik zou hem dan graag rechthoekig willen maken zodat ik niet nog een baspijp moet kopen  ;) Tenzij iemand mij daar mee kan helpen doe ik toch die 95 liter (zonder bracing en woofer volume meegerekend).

Bastergun

De woofer is 221,2 mm diep, kan ik de kast dan 25 cm diep maken (intern)?

rho

Quote from: morca on June 21, 2013, 17:29:00
75 liter gesloten is ook waar Jacco ze zelf inbouwd .

Ik was dus met de verkeerde sub aan het simuleren. Ik dacht dat de 2 x 2ohm niet echt aanzienlijk zou afwijken van de 2 x 4ohm, maar dat bleek dus een fout te zijn. Dat beperkte verschil in Q factor scheelt duidelijk wel wat.

Blijkt maar weer dat het nooit goed is voor te gaan op aannames.

rho

#85
Quote from: Bastergun on June 21, 2013, 17:34:18
Ik zou best BR willen doen, maar ik heb geen idee hoe lang die poort moet worden. ik zou hem dan graag rechthoekig willen maken zodat ik niet nog een baspijp moet kopen  ;) Tenzij iemand mij daar mee kan helpen doe ik toch die 95 liter (zonder bracing en woofer volume meegerekend).

Je kan ook gewoon een regenpijp gebruiken hoor. Gewoon effe een PVC pijp in de bouwmarkt halen en die gebruiken. Je kan dan zelfs bochten gebruiken moest dat nodig zijn.

Quote from: Bastergun on June 21, 2013, 19:21:53
De woofer is 221,2 mm diep, kan ik de kast dan 25 cm diep maken (intern)?

Is de kast niet dieper?
Als het kan zou ik 'm iets dieper maken, maar het zou ook moeten lukken met een interne diepte van 25cm. Mijn eigen sub is ook niet zo heel diep en ik merk er niets van. Maar ik heb denk ik wel iets meer plaats als jij zou hebben bij een diepte van 25cm.

CaptainJack

Ik Ga even inhaken op dit topic.
Zag het topic nu pas...

Even als eerste begin met je x-over frequentie op 60Hz. Watvoor steilheid heeft het x-over op je geluidskaart?

Ik zou voor HT beginnen met een 75L kast ik heb die al meerdere keren toegepast met heel goede resultaten.

Wil je gepoort dan moet de kast groter worden 75L


morca

Gepoort een litertje of 100 a 120 met een poort van 80 a 90 lang en een diameter van 10 cm ong denk ik?
Ik heb geen zin om hem in te gaan voeren en kan de wdr niet vinden. ;)

rho

Volgens WinISD loopt ie het mooiste in 150 liter gepoort naar 23Hz.
Dat zou een 10cm poort van 22cm lang zijn.

Je zou ook 200 liter kunnen poorten naar 18Hz. Dan gaat ie leker laag met een ongeveer EBS -3dB afstemming.
Poort van 10cm en zo'n 30cm lang.

Maar het blijft WinISD.
Met dit soort woofers (grote woofers met veel x-max en een betrekkelijk hoge L) werkt dat niet heel erg goed meer.

morca

22 cm lang maar  :blink: kijken of ik hem ingevoerd krijg vd week,dat is wel erg kort.
Niet dat ik je niet geloof hoor,maar denk graag even mee,hoe is de luchtsnelheid op 20 hz bij die lengte?

rho

Grote kast = korte poort. Da's nog zo'n voordeel van een grote kast.
De eerste resonantie van je poort ligt ook veel verder van het werkingsgebied van je woofer op die manier.

Bastergun

#91
Beste mensen,

Ik ben onderhand al weer wat verder. De kast zit bijna in elkaar, het is uiteindelijk een gesloten kast geworden. Nu gebruik ik die slag moeren voor de woofer en ik wou vragen of ik die ook kan gebruiken voor de terminals die ik heb. deze: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2666
als er iemand interesse heeft kan ik ook wat plaatjes va nde bouw plaatsen


rho

Pictures please!!!

Ik gebruik dezelfde terminals. Persoonlijk zie ik geen reden om ze vast te zetten met inslag moeren. Ik weet ook niet of de draad overeen komt. Maar het kan best zijn van wel.

Bastergun

Ik wou ze vooral gebruiken zodat ik ze er later uit kan halen als ik de kast wil verven o.i.d

rho

Dat is een goed punt. Je kan het proberen. Lijkt me eigenlijk geen slecht plan. :)

Bastergun

Ik zal kijken of het past, heb nu namelijk m5 en m6 slagmoeren. schaadt dat dan niet het signaal? ik zal later vandaag even wat foto's plaatsen

rho

Nee. Waarom zou dat schaden?

Bastergun

ik dacht, misschien geleidt die moer het signaal en verstoort het. Slaat waarschijnijk nergens op, maar voor de zekerheid  ;)

rho

Er is geen signaal-weg door de moer naar ergens anders. De moer zit gewoon in het MDF. Het signaal gaat gewoon door je terminal.