Beginner subwoofer bouw

Started by Bastergun, March 16, 2013, 00:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bastergun

Zou iemand mij kunnen helpen met de volgorde van de onderdelen van de terminal? is het: moer - plaatje - connector/soldeerpunt - plaatje - moer?
https://www.dropbox.com/s/xd729ibeua15adx/20130705_150833.jpg

Hier een paar plaatjes van hoe de subwoofer er nu uit ziet, de bracing zit nog niet vast:
https://www.dropbox.com/s/6xryffm8aidwloi/20130630_131950.jpg
https://www.dropbox.com/s/571bfjoj5bo0lkv/20130625_184829.jpg
https://www.dropbox.com/s/11fy2sb4skf7rcu/20130625_214118.jpg

rho

#101
Ik zou de inslag-moer aan de binnekant van de kast zetten.

De gaten in de bracing zouden best een totale oppervlakte hebben gelijk aan of groter dan de Sd van de woofer.

Bastergun

#102
Ja de inslagmoer komt aan de binnenkant, dit is alleen voor het idee  ;) dat met die bracing ga ik even checken. de gaten zijn gemaakt met een 92 mm

rho

Quote from: Bastergun on July  5, 2013, 15:24:12
is het: moer - plaatje - connector/soldeerpunt - plaatje - moer?
Ja. :)

Bastergun

#104
Beste mensen,

Ik heb onderhand mijn subwoofer (bijna) afgemaakt. ik moet de schroef gaten nog opvullen en de kast nog verven. Nu heb ik alleen een probleem, ik heb niet het gewenste effect. De subwoofer staat in een hoek en de versterker staat helemaal open maar de bas vult niet de hele kamer, ik heb het gevoel alsof er iets mist. Ik heb nog niet geschoven met de subwoofer en mijn speakers staan ook nog niet in hun definitieve positie, kan dat hieraan liggen? hierbij een primitieve tekening van mijn kamer, de blauwe cirkel is mijn luister positie en de rode vierkant is de subwoofer, de pijl is de richting van de woofer.

https://www.dropbox.com/s/cvppjiw3gw36qky/subwoofer%20in%20kamer.png


Bastergun

tussen mij en de subwoofer staat een kast, maakt dat uit?

mijkie

is beter van niet maar, soms is het niet anders!!

kun je de sub een andere plek geven?? zet hem dan is op je luisterplek en ga de kamer rond op je knieƫn en ga luisteren waar je hem goed hoort, dat zou ongeveer de beste plek zijn !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Bastergun

ik kan hem nu niet hard aanzetten i.v.m ouders, ik zal morgen proberen om hem een ander plekje te geven. ik ben ook vergeten de binnenkant te kitten, ik had gelezen dat bij een goede geslote behuizing de woofer bijna niet in te drukken is en bij de mijne kan dat gemakkelijk. zou dit het probleem kunnen zijn? Het probleem zit vooral in de lage bassen, 30hz hoor ik nauwelijks, kan het zijn dat ik toch een soort dsp nodig heb?

Bastergun

ook heb ik mijn crossover op 60hz en kan ik toch horen waar de bass vandaan komt, hoor niet toch?

mijkie

t mooiste zou zijn als je je sub niet kan lokaliseren!!

dsp is vaak wel een opknapper voor je sub, heb hier een Anti-mode en wil niet meer zonder een vorm van DSP !!het verschil is dat dsp de pieken afvlakt en als je het in een grafiek zou ziende response vlakker is ...
ik hoor dus ongeveer in het hele bereik van de sub 1 geluidssterkte en niet meer ,op bepaalde frequenties, de pieken!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

morca

Quote from: Bastergun on July 14, 2013, 21:32:16
ik kan hem nu niet hard aanzetten i.v.m ouders, ik zal morgen proberen om hem een ander plekje te geven. ik ben ook vergeten de binnenkant te kitten, ik had gelezen dat bij een goede geslote behuizing de woofer bijna niet in te drukken is en bij de mijne kan dat gemakkelijk. zou dit het probleem kunnen zijn? Het probleem zit vooral in de lage bassen, 30hz hoor ik nauwelijks, kan het zijn dat ik toch een soort dsp nodig heb?
Ja zonder dsp zal het niet echt klinken.


De woofer is aardig soepel,mijn JL kan ik met de hand niet bewegen,is de ophangiing te stijf voor.
Als ik me goed herinder ,is jouw unit makkelijker te bewegen,maar in een gesloten kist.....
Heb je de kist goed gelijmd?

Bastergun

Dat zou wel prettig zijn maar ik heb op het moment weinig geld en het zou dan een 2e-handsje worden. Is er een dsp die goedkoop is/te krijgen is 2e hands? Ik heb onderhand mijn geluid sterkte (tijdelijk?) opgelost door de subwoofer 10 db harder te zetten op mijn receiver. Ik heb mijn kast wel goed gelijmd maar toch was het niet helemaal vlak, ik kan nu nog proberen kit aan de binnenkant te doen?

morca

Niet goed vlak giet ik vol met houtlijm,word je kistje ook goed stevig van.
Kitten kan daarna,apart je denk dat ie lekt ik zou hem vanbinnen een met houtlijm nalopen als je naden ziet.

Bastergun

Zal ik binnenkort doen, hopelijk kan ik er nog bij met die bracing in de weg   ???

Former member 78

Quote from: morca on July 14, 2013, 22:14:11
Ja zonder dsp zal het niet echt klinken.


De woofer is aardig soepel,mijn JL kan ik met de hand niet bewegen,is de ophangiing te stijf voor.
Als ik me goed herinder ,is jouw unit makkelijker te bewegen,maar in een gesloten kist.....
Heb je de kist goed gelijmd?

De woofer is zelfs buiten de kist amper te bewegen.

Former member 78

Quote from: morca on June 20, 2013, 18:12:49
Aanvulling,zie Arjan ze MTXen 2 stuks op 1 Inuke 3000,dat gaat net,bij extreem geweld zelf 1 keer protection.
Mijn JL,s van 600 rms gaan hier op de Inuke ook net tot de max,ik krijg de amp net niet in protection.
Dat zou je een idee kunnen geven hoeveel de sub nodig heeft.

Heb je het al eerder gezegd,
Het was toen een test, en het stond HEEL veel harder dan zoals ik normaal een film kijk.
Logisch dat het een keer in de protectie springt, daar is dat ding namlijk voor. 2x zo'n MTX
op een iNuke 3000 gaat prima.

Stoppen dus om dat verhaal elke keer maar weer te gebruiken, want dit is de zoveelste keer.

Dank u.

morca

Quote from: ArjanR1 on July 15, 2013, 03:06:08
Heb je het al eerder gezegd,
Het was toen een test, en het stond HEEL veel harder dan zoals ik normaal een film kijk.
Logisch dat het een keer in de protectie springt, daar is dat ding namlijk voor. 2x zo'n MTX
op een iNuke 3000 gaat prima.

Stoppen dus om dat verhaal elke keer maar weer te gebruiken, want dit is de zoveelste keer.

Dank u.
Ik vind het niet logisch,want hier gebeurd het niet, je mist net vermogen imo voor optimaal gebruik bij heel hard draaien,maakt verder niet uit.
Ik bedoelde er verder niks mee,alleen dat je zo niet de hele avond vol gas kan draaien.....

Ik zal je naam niet meer noemen ,geen dank  ;)

Bastergun

Ik kan nu heel goedkoop een Behringer Feedback destroyer kopen, is dat goed? Heb ik er nog een microfoon voor nodig?

morca

#119
Welke amp had je ook al weer? Zonder dsp?
Behringer Feedback destroyer is een goed ding,gebruik ik ook ,moet ie kosten?

Oh ja om hem in te stellen heb je een meetset nodig,en een midisnoer om de meting makkelijk over te zetten.
Anders moet je hem manueel leren bedienen.
Meetset kost ook gauw 100 euro,UMIK mic 80 of 90 dacht ik,dan heb je verder niks nodig.

Bastergun

Ik heb een behringer ep 1500, de feedback desyroyer is 36 euro



morca

Dat is zo te zien de 1124 onder een ander type,
je hebt nu de 1000 en dat is eigenlijk dezelfde als deze en die ik heb  ;)
prijs is te doen denk ik

Former member 78

Quote from: morca on July 15, 2013, 17:51:04
Ik vind het niet logisch,want hier gebeurd het niet, je mist net vermogen imo voor optimaal gebruik bij heel hard draaien,maakt verder niet uit.
Ik bedoelde er verder niks mee,alleen dat je zo niet de hele avond vol gas kan draaien.....

Ik zal je naam niet meer noemen ,geen dank  ;)

Morca, jij praat over mijn systeem terwijl je het nog nooit hebt gehoord.
Met andere woorden, je praat over iets waar je geen weet van hebt.

Wie draait er nou een complete avond vol gas? NIEMAND!