OSX Lion compatible netwerkschijf gezocht

Started by Douma, March 15, 2013, 09:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Ik ben al een tijde bij mijn oom aan het proberen een Lacie Network Space 2 fatsoenlijk aan de praat te krijgen met meerdere gebruikers, maar dit lijkt een onmogelijke taak. Het is een erg wispelturig apparaat wat gewoon niet fijn werkt. Ook niet na de laatste updates.

Mijn vraag is wat wel een goede netwerkschijf zou zijn. 2TB opslag is ruim voldoende en de schijf wordt puur gebruikt voor de opslag van documenten en foto's. Tips iemand?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Pjotr

#1
Bij gebruik door meerdere gebruikers denk aan:
- Apple Time Capsule (heb je gelijk een snelle wireless router en printserver)
- Apple Airport Extreme i.c.m. een USB harddisk werkt net zo goed, zo niet beter als een Time Capsule volgens forumlid Audiofiel
- NAS (bijv. Synology of QNAP). Afhankelijk van hoeveel schijven erin gaan, kun je dit zo duur maken als je wilt.

Ik heb zelf een 1TB Time Capsule gehad en die heeft ruim 3 jaar probleemloos gewerkt. I.c.m. Macs werkt dit super! Supereenvoudig in te stellen en je Time Machine back-ups gaan als een zonnetje. Hoef je niet meer naar om te kijken. Daarnaast kun je een USB-printer delen binnen je netwerk. Mijn oudere Brother laserprinter werkte ook prima via een verloopkabeltje van parallel naar USB. Mappen aanmaken en delen ook geen probleem.

Heb nu een Synology DS213 nas met 2x 2TB erin. Dat werkt wel beter, sneller en je kunt er veel meer mee. Maar goed, een echte NAS kun je ook niet vergelijken met een Time Capsule.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Douma

Quote from: Pjotr on March 15, 2013, 11:54:01
Bij gebruik door meerdere gebruikers denk aan:
- Apple Time Capsule (heb je gelijk een snelle wireless router en printserver)
- NAS (bijv. Synology of QNAP). Afhankelijk van hoeveel schijven erin gaan, kun je dit zo duur maken als je wilt.

Een Apple time-capsule vinden we eigenlijk te duur. We hebben geen printserver nodig en er is al een snelle wireless router aanwezig. Aan de andere kant, als ik kijk naar een single bay Synology of QNAP inclusief een harde schijf, dan zitten we ook al op een 200 euro. De stap naar de 285 euro kostende time-capsule is dan ook niet meer heel groot. Nadeel kan zijn dat deze niet verkrijgbaar is bij de leverancier van de Lacie Network Space. Dit i.v.m. met een eventuele omruil regeling.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

CineSmurf

NAS werkt uitstekend. Als het goedkoper moet kan je desnoods een Dune of ander product in je netwerk gebruiken.

Waarom sla je je foto's op het netwerk op? Juist een mac leent zich geweldig om het op het apparaat zelf op te slaan en een backup op een netwerkschijf (ik heb een netgear NAS, die ook time-machine doet)

Als je foto's gaat delen zou ik kijken naar een NAS die ook automatisch backups draait, of in elk geval in raid kan draaien. 
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Pjotr

Quote from: Douma on March 15, 2013, 11:59:56
Een Apple time-capsule vinden we eigenlijk te duur. We hebben geen printserver nodig en er is al een snelle wireless router aanwezig. Aan de andere kant, als ik kijk naar een single bay Synology of QNAP inclusief een harde schijf, dan zitten we ook al op een 200 euro. De stap naar de 285 euro kostende time-capsule is dan ook niet meer heel groot. Nadeel kan zijn dat deze niet verkrijgbaar is bij de leverancier van de Lacie Network Space. Dit i.v.m. met een eventuele omruil regeling.

Ja zo'n Synology of QNAP is duurder inderdaad. Maar je kunt dit eigenlijk niet vergelijken met die Lacie schijf. Met een NAS kun je zoveel meer (Media Server, Video Server, Download Server, VPN Server, iTunes Server en nog veel meer).
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Douma

Quote from: Pjotr on March 15, 2013, 12:05:38
Ja zo'n Synology of QNAP is duurder inderdaad. Maar je kunt dit eigenlijk niet vergelijken met die Lacie schijf. Met een NAS kun je zoveel meer (Media Server, Video Server, Download Server, VPN Server, iTunes Server en nog veel meer).

Tja, het enige wat we nodig hebben is een betrouwbare opslag voor data waar 2 gebruikers hun mappen op kwijt kunnen. Meer hebben we niet nodig.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Pjotr

Dan zou een Western Digital My Book Live 2TB iets kunnen zijn.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Douma

Quote from: Pjotr on March 15, 2013, 12:14:56
Dan zou een Western Digital My Book Live 2TB iets kunnen zijn.

Een kort rondje internet betreffende de apple compatibiliteit van de WD schept geen vertrouwen. Ik denk dat ik mijn oom een time-capsule of een Synology/QNAP aan ga raden. Beter wat meer betalen en een goed werkend product hebben, dan voor een dubbeltje op de eerste rang een frustratietraject starten. :)

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Pjotr

Quote from: Douma on March 15, 2013, 13:11:37
Een kort rondje internet betreffende de apple compatibiliteit van de WD schept geen vertrouwen. Ik denk dat ik mijn oom een time-capsule of een Synology/QNAP aan ga raden. Beter wat meer betalen en een goed werkend product hebben, dan voor een dubbeltje op de eerste rang een frustratietraject starten. :)
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Let er bij een Synology of QNAP wel op dat het model Time Machine ondersteunt.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+