Review DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core

Started by Staaled, March 13, 2013, 17:36:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Al  eens van REW gehoord, je in verdiept, ja zelfs mee gemeten?
Zo niet, mis je een hoop.
REW is namelijk een krachtig instrument om de invloed van een ruimte op geluidsweergave te meten.
Die invloed,ofwel de akoestiek, is in staat om de geluidsweergave te maken of te breken.
En het laatste is vaker het geval dan het eerste.
De akoestiek van een ruimte wordt bepaald door de afmetingen van de ruimte en de objecten in die ruimte.
Vorm , omvang, materiaal van de ruimte zijnde wanden, vloeren en plafonds maar ook van de objecten en hun positie, alles doet mee.
Dat meedoen bestaat uit drie processen: absorbtie, reflectie, diffusie.
Het voert hier nu wat te ver om uitvoerig op in te gaan, maar die drie processen vermengen zich (interfereren) met het oorspronkelijk signaal en beinvloeden zo de weergave.
Die weergave zou op de luisterplek het liefst een redelijk gelijkmatige frequentierespons
moeten geven en uitsterftijd (galm) speelt ook een belangrijke rol.
Vaak is de respons echter onregelmatig. Je ziet dan pieken en dalen in een frequentie vs amplitude meting en hoort dus versterking,verzwakking ja zelfs uitdoving van het oorspronkelijk signaal.
Ongunstig voor de weergave derhalve.
Er valt echter wat aan te doen.

1 De positie van de luidsprekers of subwoofer(s) in de ruimte.
Optimaliseren en dat tov de luisterplek.
Zo beinvloed je rechtstreeks het interferentie-patroon dat ontstaat bij een gegeven akoestiek.
Is de positie van de luidsprekers of subwoofer(s) (eenmaal) een gegeven , valt de luisterplek te varieren.
Deze verplaats je dus in het patroon.

2 Ingrijpen in de akoestiek.
Meubilair , zoals reeds gemeld, heeft invloed. Maar ook gordijnen, tapijt of vloerkleed.
Verplaatsen of plaatsen verandert de akoestiek rechtstreeks.
Ook zijn er specifieke producten voor de akoestiek: absorbers, diffusors , basstraps ,spanplafonds etc.
Zeer effectief , maar vallen deze te plaatsen en te accepteren, gezien het feit dat de meeste sets in een woonkamer staan?

3 Signaalcorrectie middels DSP (digital signal processing)
Bij een gegeven akoestiek en gegeven luidspreker- en luisterpositie, vindt er een correctie langs elektronische weg plaats in het oorspronkelijk signaal nog voordat het de luidsprekers bereikt.
Een filter  ,dat corrigeert voor de akoestiek van de ruimte.
Je gebruikt hierbij een microfoon om te meten,de afwijkingen in kaart te brengen en vervolgens deze middels het filter te (laten) corrigeren.
Soms is deze functie reeds aanwezig in audio-apparatuur ,automatisch of handmatig ,en anders is het een los apparaat.
(Let wel DSP biedt geen oplossing voor het bestrijden van een diep dal , null genaamd.
Het opvullen van deze middels versterking is zinloos aangezien dit niet leidt tot meer output in desbetreffend gebied.
Hier helpt slechts een andere keuze van positie(s) en/of ingrijpen in de akoestiek).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#1
In het laatste pulletje valt de DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core.

Was DSPeaker reeds bekend van de eerdere Anti-Mode's , die geschikt zijn voor correctie van één of twee subwoofers, de DC is een recent product met meer functies en opties.
DC kan namelijk zowel luidsprekers als subwoofers corrigeren
,bij gebruik van een externe crossover zelfs als combinatie.
Meet en corrigeert automatisch, maar staat tevens handmatige instellingen toe.
Ook delay tussen kanalen is mogelijk.
Heeft een display waarop menu ,instellingen maar ook respons en correctie weergegeven kan worden.
Die resultaten zijn te exporteren naar een PC of notebook om zo nog eens
beter te analyseren.
Maar DC biedt nog meer dan DSP alleen.
In het bezit van meerdere inputs en een volumeregeling kan DC ook als voorversterker en DAC met of zonder DSP dienen en is per afstandsbediening te gebruiken.
En heeft als klap op de vuurpijl ook nog 4 geheugenslots ,profielen, ,om eventueel verschillende metingen en/of settings in op te slaan.

Sinds enige tijd in het bezit van een DC voor 2 subwoofers in de grote set werd het voor mij tijd om een hardnekkig probleem in de kleine set te aan te pakken.
Enter een tweede DC.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#2
Levering en uitvoering.

In de doos zit:
DC
afstandsbediening
meetmicrofoon ( snoerlengte 5 meter)
stroomadapter 12V  (snoerlengte 1.5 meter)
USB naar mini-USB kabel  (lengte 1.5 meter)
handleiding (nederlandstalig)

De DC is uitgevoerd in een zwarte aluminium behuizing ter grootte van een stevig boek.
235 x145 x 60mm (bxdxh)
Aan de voorzijde zit het display, 4 bij 3 cm groot, een IR sensor en de aansluiting voor de meetmicrofoon, mini jack type.
De achterzijde is drukker:
analoog in en uit XLR gebalanceerd
analoog in en uit RCA ongebalanceerd
ingang voor 12V voeding
USB mini aansluiting
digitaal in en uit Toslink S/PDIF
DSPeaker datalink aansluiting (nog niet te gebruiken en bedoeld om meerdere DC's te koppelen)

Ik voeg er onmiddellijk aan toe dat er maar één type analoge ingang tegelijkertijd mag worden aangesloten.
Of  XLR- of RCA-ingang dus !


DC met daaronder Toshiba HD DVD speler ter vergelijk grootte.


De meetmicrofoon ,compact , is direct gemonteerd aan de kabel die aan de andere zijde een mini jack plug heeft.
De afstandsbediening is ,85 x 40 x 6 mm, iets kleiner dan een creditcard dus.
Wat te klein indien de DC regelmatig bediend moet worden,maar "set and forget" voldoet ie prima.
Voeding is het standaard "zwart blokje-stekker" type.
Display is helder en van nabij goed afleesbaar.



Meetmicrofoon en afstandsbediening.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#3
De aansluitmogelijkheden
Analoog in → analoog uit.
XLR naar RCA of omgekeerd maar natuurlijk ook RCA-RCA of XLR-XLR.
Analoog in → digitaal uit. XLR of RCA naar Toslink S/PDIF.
Digitaal in → digitaal uit.  Toslink S/PDIF of USB naar Toslink S/PDIF
Digitaal in → analoog uit.   Toslink S/PDIF of USB naar RCA of XLR

De DC kan zo tussen bron(en) en (voor)versterker of tussen voor- en eindversterker.
Ook kan DC rechtstreeks op actieve luidsprekers aangesloten worden.
Op de Toslink ingang vindt jittercorrectie plaats en de USB ingang werkt asynchroon.
Eea houdt in dat het digitale signaal "reclocked" wordt in de DC en dit resulteert vaak in een
betere D/A omzetting en daarmee weergave.
De USB aansluiting dient overigens niet alleen voor audio maar ook als PClink voor firmware updates en data-export van response en correctie.
DC is gebalanceerd opgebouwd.
Indien de rest van de componenten van een set dit ook zijn valt dus de XLR aansluiting te prefereren ivm noise rejection.

Al met al een opmerkelijk compleet en veelzijdig scala aan mogelijkheden in zo een klein kastje.
Instellingen voor DSP  kom ik bij gebruik nog op terug.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#4
De set
Linn Klimax DS/1 netwerkspeler.
Toshiba HD-EP35  HD DVD speler.
Cisco settopbox
Notebook (varieert)

Linn Akurate /0 voorversterker, Dynamik voeding
Linn Klimax Chakra Twin eindversterker, non-Dynamik.

Panasonic TX-P42ST50 plasma TV.
Xavian XN250 EVO luidsprekers.
BK XXLS400 actieve subwoofer, front fire

Bekabeling:
Nordost Frey interlinks
Shunyata Gemini luidsprekerkabels.
Furutech netsnoeren

Stroom:
Psaudio Dectet power center






"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#5
De ruimte

2x 4x 2.5 meter (bxdxh)
De set staat in de lengte opgesteld, luidsprekers en sub op 70 cm van de voorwand (glas/pui/lamellen)
In de ruimte bevinden zich een buro , burostoel, bed en wat wandplanken.

Ook is de ruimte akoestisch behandeld in de vorm van:
2 GIK 242 panelen ,aan de zijwanden.
1 GIK 244 Bass trap, aan de achterwand.
2 Primacoustic Cumulus panelen , in de hoeken achterwand-plafond.

Er zijn twee luisterplekken
De eerste is nearfield ,aan het buro. Afstand tot de speakers en sub is ongeveer 1 meter.
Voornamelijk in gebruik bij muziek.
Positie twee  is op het bed.
Afstand tot de rechterspeaker is 1.8 m ,tot de linker- en subwoofer 2.1 meter.
Is geen punt aangezien deze positie voor TV of  film is en
delays en levels in te stellen zijn op de Akurate Kontrol indien de digitale inputs van deze worden gebruikt.
(Om DC met muziek te beoordelen heb ik nog een 3de positie toegevoegd.
Hierover meer bij metingen)

Ik heb in deze ruimte en met de akoestische aanpassingen al eens gemeten met REW.
Aan het buro was de frequentierespons redelijk gelijkmatig.
Wel was er wat te weinig laag onder de 100 Hz. Ongeveer – 4 dB van 20 -100 Hz
Dit is redelijk gemakkelijk op te lossen middels de subwoofertrim functie die de Akurate Kontrol
min of meer "on the fly" biedt.
Nadeel is dan wel dat dieper in de ruimte (en de rest van het huis  ;) ) het laag weer te prominent wordt.
Op het bed is een zorgenkindje.
Deze laat een sterke piek , +10 dB maar liefst , zien rond 125 Hz.
En een piek bij 42 Hz, minder prominent +6 dB.
Verplaatsen van de speakers of subwoofers is geen optie.
De luisterplek evenzeer niet.
Middels extra panelen heb ik nog even geprobeerd maar dit bracht niet het gewenste resultaat.
Bovendien is de gehele respons, buiten deze twee pieken, redelijk gelijkmatig.
Gehóórmatig is het geluid vaak boemerig en schel.
Te druk en rommelig,waardoor ik al snel geneigd ben het volume naar beneden aan te passen.
DSP ligt voor de hand derhalve.

Aansluiting

DC is als volgt aangesloten:

Toslink/SPDIF uit van Cisco settopbox naar Toslink/SPDIF in op DC.
Vervolgens Toslink/SPDIF uit naar één van de  Toslink/SPDIF in op Akurate Kontrol voorversterker.
Hier vindt de A/D conversie plaats.
Akurate Kontrol gebruikt een crossover op 80 Hz, past delay toe en stelt levels in tussen luidpsprekers en subwoofer.
Dit nog in het digitale domein.
Akurate Kontrol is vervolgens aangesloten op Klimax eindversterker en BK subwoofer.
Dit analoog RCA.


USB uit van notebook naar DC.
Vervolgens RCA analoog uit naar Akurate Kontrol.
Deze past in het analoge domein een crossover toe op 80 Hz ( StereoSub setting).
Analoog RCA uit naar Klimax eindversterker en BK subwoofer.
Buiten het subwooferlevel vinden er geen aanpassingen plaats in delay of levels in Akurate Kontrol.

In de eerste situatie corrigeert DC dus in het digitale domein en doet Akurate Kontrol D/A omzetting.
Bij de tweede situatie doet DC correctie en D/A omzetting.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#6
In gebruik nemen en meten.


Zodra DC op de netstroom is aangesloten komt deze uit standby.
Allereerst is er de keus uit de taal en nederlands wordt ondersteund.
Vervolgens wordt het menu zichtbaar.
Dit op Kalibratie.
Er zijn nog 3 andere keuzes:Instellingen ,Metingen en Profielen.
Instellingen biedt een aantal opties mbt handmatige DSP aanpassing, te weten: housecurve,
infrasoon filter, tilt curve,high/low pass en parametrische EQ.
Ook vindt je hier de PClink , fabrieks-reset, taalkeuze,informatie en invoer instellingen.
Metingen laat de meting en correctie van het gekozen profiel zien.
Geluidsprofielen is voor het beheer , aanmaken ,kopieren en wissen van de profielen.

Om te meten plaats je eerst de meetmicrofoon op de luisterpositie en wel gericht naar het plafond.
Dit kan wat lastig zijn aangezien de microfoon zeer klein is , direct gemonteerd aan de kabel,
en vasthouden of klemzetten met bijvoorbeeld kussens de meting kan beinvloeden.
Ik gebruik hiervoor een microfoonstandaard van K&M waarbij ik de kabel zo'n 10 cm onder de
microfoon in de spleet van de microfoonhouder , gemonteerd op de standaard, klem.
De mini jack aan het andere uiteinde van de kabel gaat nu aan de voorzijde in de MIC aansluiting van de DC.
Zoals gezegd start deze op bij Kalibratie en anders kies je deze in het menu.
Dan is er keus uit standaard en geavanceerd.
Ik kies altijd geavanceerd.
Er volgt : 2.0 Stereo, 0.2 Stereo Subs, 0.1 Mono Sub of Dual Mono Subs.
Aangezien ik hoofdluidsprekers en sub wil gebruiken is de keus 2.0 Stereo.
Comps. norm verschijnt en biedt de keus om DC een extra versterking van het berekende low shelf filter te laten toepassen.( het aftoppen van pieken in de basrespons zorgt voor een algemene volumeverlaging en het low shelf filter dient ter compensatie)
Het scherm kalibratiebereik biedt de mogelijkheid het frequentiebereik waarop DC een
correctie toepast in te stellen. Standaard loopt deze tot 160 Hz met als ondergrens 80 ,echter in te stellen tot 500 Hz als bovengrens.
De pieken bij 125 en 41 Hz van de ruimte in het achterhoofd, pas ik tot 200 Hz toe.
Als laatste ,alvorens te meten, het volume instellen.
Er klinkt roze ruis uit de luidsprekers en/of subwoofer.
De balk en tekst in het display geven aan wanneer het volume voldoende is voor een meting.

De meting bestaat uit een aantal luide frequentiesweeps van laag naar hoog.
Gaandeweg wordt ,ook door te luisteren, duidelijk waar versterking en uitdoving in het frequentiebereik optreedt.
Na elke sweep past DC de respons aan . Ook dit hoor je duidelijk.
De respons wordt telkens gelijkmatiger.
Het geheel duurt hier zo'n 8 minuten, maar varieert naar gelang DC correctie moet toepassen.
Zodra DC klaar is met meten verschijnt op het scherm het resultaat met zowel de oorspronkelijke
respons als de gecorrigeerde.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#7
De metingen

(te exporteren en gebruiken op PC middels REW)







Bovenstaande afbeelding is de respons en correctie op positie 2, bed.
De pieken bij 41 en 125 Hz zijn duidelijk zichtbaar in de respons zonder DSP.
Met DSP is de correctie duidelijk, beide pieken zijn gladgestreken.
De dip bij 60 wordt niet gecorrigeerd.

Om ook muziek en DC als DAC te beoordelen, heb ik nog een meting toegevoegd.
De meet/luisterplek ,positie 3 , is hier op 1 meter van de achterwand ,op gelijke afstand van de zijwanden.
Zo'n 2 meter van luidsprekers en sub dus.
(Akurate Kontrol past hier een analoge crossover zonder delay toe en regelt het niveau van de subwoofer)



Groen is zonder, rood met DSP.
Hier corrigeert DC nog meer te weten 41, 125 en een gebied rond 180 Hz.
Ook is nu duidelijk de low shelf lift te zien.

Luisteren

TV en film (positie 2,op bed )
Bronnen zijn de Cisco settopbox en Toshiba HD-DVD speler.
Het valt direct op dat mét de DSP van DC er rust is opgetreden.
Weg zijn het boemerig ,rommelige geluid en de schelheid.
Het laag is nu strak en gedefinieerd en diepe bas (<40 Hz) komt naar voren.
Spraak heeft veel minder borst en meer keelklank, zodat de verstaanbaarheid sterk verbetert.
Nu de schelheid ook weg is komt het middengebied zeer transparant door.
Het hoog heeft een zijdiger karakter gekregen, mede een gevolg van het nu coherente laag.
Door de opgetreden rust gaat de volumeregeling met gemak een stuk hoger.
Waar voorheen stand 53-55 op Akurate Kontrol gold als luid begint het nu pas bij 65 luid te worden.
En er kan nog bij zonder echt te storen.
Zeer herkenbaar dit, aangezien ik reeds geruime tijd in de grote set met een Lyngdorf TDAi
2200 met Roomperfect module speel. Ook hier komt luid zelden als te luid over en heerst er rust in het geluid.
(dit wordt door sommigen als wat saai omschreven, maar dit is mijns inziens een gevolg van gewenning aan onregelmatigheden in de weergave
Het kan wat minder spannend of spectaculair overkomen bij lineaire respons)

De rust is tegelijkertijd bedrieglijk want DC laat de dynamiek van het geluid intact.
Sterker ,deze stijgt aanmerkelijk zowel op micro- als macroniveau
Er zijn meer details waarneembaar, het klinkt puntiger, directer.


Muziek (positie 3)
Hier is DC via USB aangesloten op een notebook  met Jriver mediacenter.als player.
Ook hier weer de rust in de weergave.
Strak laag dat tempo en ritme in de muziek moeiteloos volgt.
In vergelijk met bypass lijkt het wat trager te spelen. Een goed teken aangezien dit één van de kenmerken van goede weergave is.
(volgen van instrumenten ,stemmen en geluiden kost nl. minder inspanning waardoor het wat trager overkomt)
Vocalen en instrumenten klinken directer ,sterven evt. langer uit en zijn beter te plaatsen.
Er is meer coherentie ,transparantie en dynamiek.
De volumekraan gaat tot vol genot ver open. :)
Zonder DSP in bypass en dus puur als DAC valt DC zeker niet tegen maar de
toegevoegde waarde van DSP is zeer evident.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#8
Conclusie

Mijn ervaring met akoestische correctie middels DSP beslaat inmiddels al meerdere systemen.
Lyngdorfs Roomperfect ,DSPeaker  Anti-mode S, Behringer FBQ 2496, Pioneers MCACC,
Audyssey MultEQ XT en JL Audio's A.R.O.
Sommige alleen geschikt voor subwoofers andere ook voor luidsprekers.
De één beter dan de ander maar geen perfect.
Ja ook Roomperfect niet , dat ondanks de naam vaak een flinke steek laat vallen.
Desondanks ken ik geen ruimte waar een goed DSP systeem de weergave niet verbetert
of zou kunnen verbeteren.
Zelfs in een ruimte die akoestisch is aangepast en de posities van luidsprekers en luisteraar
optimaal zijn valt vaak nog iets glad te strijken.
Laat staan in woonkamersituaties waar aanpassingen afwezig zijn en posities een compromis vormen ivm esthetiek en leefbaarheid.

Tot op heden ken ik geen beter en fijner systeem dan de DC in deze.
Onregelmatigheden in respons worden trefzeker gelokaliseerd en gecorrigeerd.
Zeer consistent.
De kalibratie heb ik op beide posities 2 en 3 meermaals herhaald en telkens wist DC een voorbeeldige respons te realiseren. ( gelijke ervaring in de grote set waar alleen subwoofers bediend worden).
Dit op een gebruiksvriendelijke manier via de automatische kalibratie-procedure , te volgen op het display ,met ook nog een groot aantal zeer bruikbare handmatige opties.
Zo is met name de housecurve een fijne tool.
Ook de aanwezigheid van meerdere geheugenslots,de profielen, om meerdere settings of posities
te kunnen gebruiken is uitgesproken praktisch.
En dan zijn er nog de diverse inputs die DC tot meer dan alleen DSP correctie in staat stellen,
namelijk ook als voorversterker en tevens DAC te fungeren.


Al deze functionaliteit gekoppeld aan kwaliteit in een voor audiobegrippen m.i. zeer redelijke prijs.
Een fijn product.

Plus:
DSP correctie !!!
gebruiksgemak
zinvolle handmatige opties
meerdere geheugenslots, profielen
functionaliteit/veelzijdigheid
prijs

Min:
kleine afstandsbediening
meetmicrofoon plaatsen kan lastig zijn
lengte kabel meetmicrofoon kan voor de grootste ruimtes te kort zijn.
Een interne crossover zou het geheel compleet maken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


yorkie13

Goed onderbouwde review, ik gebruik nu een SMS-1 van Velodyne maar die heeft toch ook zo zijn nadelen.

Toch eens kijken wat een Antimode 2.0 brengt.(de 8033  B, C en S ken ik al )

Ga je deze test nog van metingen voorzien met REW ? Dat is namelijk altijd interessant.

Staaled

Quote from: morca on March 13, 2013, 18:36:05
Hey heb je een nieuwe DSP ?  :)

Al een tijdje ,maar nu een tweede in de kleine set. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: RA SUBS on March 13, 2013, 18:56:53
Goed onderbouwde review, ik gebruik nu een SMS-1 van Velodyne maar die heeft toch ook zo zijn nadelen.

Toch eens kijken wat een Antimode 2.0 brengt.(de 8033  B, C en S ken ik al )

Ga je deze test nog van metingen voorzien met REW ? Dat is namelijk altijd interessant.

Bovenstaand heb ik inmiddels eea toegevoegd middels export van DC naar REW.
Mogelijk nog eens een aparte REW sessie, maar nu even te druk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on March 13, 2013, 21:49:37
Al een tijdje ,maar nu een tweede in de kleine set. :)
Haha hij blijft goed,nog steeds 2 set,s ,en 2 van deze mooi DSP,s goed bezig weer  :)

Mooi omschreven weer  :thumbs-up:

Je hebt wel een naar dipje op 80 hz.

Staaled

#14
Quote from: morca on March 13, 2013, 23:21:40
Haha hij blijft goed,nog steeds 2 set,s ,en 2 van deze mooi DSP,s goed bezig weer  :)

Mooi omschreven weer  :thumbs-up:

Je hebt wel een naar dipje op 80 hz.

Zal een gevolg zijn van de crossover in de Akurate Kontrol, op 80 Hz.
Ik kan met de fase op de sub vermoedelijk wel eea verbeteren maar op die positie zit ik bijna nooit. :)

Van echt belang voor mij is de curve in de eerste grafiek.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Staaled

Quote from: RubenV. on March 14, 2013, 13:04:26
Mooie en uitgebreide review  :thumbs-up:
Thanx, ik kan idd ook wat langer van stof zijn. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on March 14, 2013, 08:48:46
Zal een gevolg zijn van de crossover in de Akurate Kontrol, op 80 Hz.
Ik kan met de fase op de sub vermoedelijk wel eea verbeteren maar op die positie zit ik bijna nooit. :)

Van echt belang voor mij is de curve in de eerste grafiek.
Oh ja nou zie ik die erboven,die ziet er wel goed uit  ;)

Joppietersen

Quote from: Hipster on March 13, 2013, 21:52:11
Bovenstaand heb ik inmiddels eea toegevoegd middels export van DC naar REW.
Mogelijk nog eens een aparte REW sessie, maar nu even te druk.

Hoi!

Super review, mooi gedaan.

Paar vraagjes:

- kan je "zien" wat de DC voor aanpassingen doet? : op welke centrefreq, bandbreedte en level de filters worden gezet na de meting?

- kan je ook handmatig deze parameters (evt na de meting) aanpassen?

- hoe integreert DC met REW? Je schrijft  "toegevoegd middels export van DC naar REW" Hoe gaat dat, kent REW de DC als equalizer (om zo de freq's van de DC te laten berekenen?)

-  en welke meetmic gebruik je met REW?

- wat is je mening over het verschil in geluid tussen een FQB2496 met REW en de DC?

Bedankt voor je review.....interessant!

Staaled

#19
Quote from: Joppietersen on March 20, 2013, 12:24:13
Hoi!

Super review, mooi gedaan.

Paar vraagjes:

- kan je "zien" wat de DC voor aanpassingen doet? : op welke centrefreq, bandbreedte en level de filters worden gezet na de meting?

- kan je ook handmatig deze parameters (evt na de meting) aanpassen?

- hoe integreert DC met REW? Je schrijft  "toegevoegd middels export van DC naar REW" Hoe gaat dat, kent REW de DC als equalizer (om zo de freq's van de DC te laten berekenen?)

-  en welke meetmic gebruik je met REW?

- wat is je mening over het verschil in geluid tussen een FQB2496 met REW en de DC?

Bedankt voor je review.....interessant!

De afzonderlijke filters met gegevens als Fc ,level  en Q zijn niet zichtbaar/beschikbaar.

Handmatig kun je ontzettend veel doen.
PEQ, shelves, high en low pass filters ,niets ontbreekt op x-over na dan.

Je sluit DC aan middels USB kabel op laptop of PC.
Vervolgens kies je in settings op DC "pclink".
Dan zie je op het DC display als het goed is verbonden verschijnen.
DC kun je dan gewoon vinden op laptop of PC als extern opslag apparaat.
Klik en je ziet de "voor" en "na" meting  van desbetreffend profiel als .txt file.
Kopieer naar laptop of PC ,open REW ,kies" import frequency response" en de opgeslagen file(s)
et voila . 8)


Met REW gebruik ik een door Cross spectrum  gekalibreerde Behringer ECM 8000.

Is geen vergelijk.
DC werkt en klinkt beter en kan zoveel meer. 8)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joris1971

De anti-mode 2.0 heeft een ingebouwde dac toch?

Schakelt hij dus de dac vd bron uit? Wat als de dac vd bron beter is dan de dac vd anti-mode?
MOET je via de anti-mode dac spelen?

Staaled

Quote from: Joris1971 on May 23, 2013, 12:58:20
De anti-mode 2.0 heeft een ingebouwde dac toch?

Schakelt hij dus de dac vd bron uit? Wat als de dac vd bron beter is dan de dac vd anti-mode?
MOET je via de anti-mode dac spelen?

ad 1 Ja

ad 2 Dat kan als je hem via Toslink aansluit.

ad 3 Analoog in analoog uit. RCA of XLR. Er is dan wel A/D en D/A conversie.
Afhankelijk van hoe groot de afwijking in de ruimte is kan dit voor- of nadelig zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

sion

Zijn er hier ook mensen die een DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core als voorversterker gebruiken? Wat zijn dan de ervaringen mbt volumeregeling en bedieningsgemak?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Staaled

 :pompom: :nopompom:
Quote from: sion on June  4, 2013, 21:15:41
Zijn er hier ook mensen die een DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core als voorversterker gebruiken? Wat zijn dan de ervaringen mbt volumeregeling en bedieningsgemak?

Niet als VV maar ik schakel regematig tussen inputs op fixed volume.
De remote ervaar ik als te klein.
Zou prettig zijn indien ze een upgrade remote aanbieden , inhet geval van VV gebruik.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Ik kan berichten dat een BOTW voeding de Dual Core beter doet spelen. :music:

Minder versmeerd en minder in your face met de BOTW.
Het laag wordt strakker het hoog minder pissig het mid heeft meer souplesse ,expressie en variatie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)