Hoe ben jij bij jouw speakers uitgekomen?

Started by a-tewinkel, March 12, 2013, 13:14:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

a-tewinkel

Speakers zijn m.i. het belangrijkste component in je systeem. En er is tegenwoordig een enorme veelheid aan speakers! Er zijn veel smaken qua klank en design. Grote en kleine fabrikanten. Uiteindelijk wil je denk ik gewoon zo goed mogelijk geluid. Wat ik me wel eens afvraag is hoe je door de bomen het bos nog ziet? Er zijn veel meningen en lovende reviews en ik vraag me af op welke dingen je dan afgaat...

Voor veel mensen is het denk ik een voortdurend verhaal van luisteren en weer iets nieuws proberen. Of gaan sommigen misschien wat gerichter op zoek?

Ik ben benieuwd hoe mensen hier bij hun huidige speakers zijn uitgekomen? Heb je reviews gelezen? Ben je gewoon de locale Hifi-winkel binnen gelopen? Heb je via via gehoord wat de moeite waard is? Ben je er op een mooie dag toevallig tegenaan gelopen?  8)

W.Otter

eerst veel research gedaan op het internet over wat er allemaal mogelijk is binnen het budget, zowel tweedehands als nieuw. daarna reviews gelezen en adviezen/ervaringen gevraagd.

Uiteindelijk een selectie gemaakt op prijs/reviews/ervaringen/design/behoefte(monitor/zuil). Daarnaast was voor mij ook de uitbreidingsmogelijkheid een grote factor. Sommige merken hebben bijvoorbeeld geen surround/center's binnen het assortiment.

daarna met deze informatie een hifizaak opgezocht en daar een luister afspraak gepland. met deze informatie nog even een nachtje geslapen en tot een conclusie gekomen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

kooba

Ik kon mijn Jamo S506 speakers verkopen voor een redelijk bedrag en zag een hele goeie aanbieding voor een setje Tannoy Revolution Signature DC4's.

Ik wilde boekenplankers omdat ik een breder TV meubel ga kopen en daar geen zuilen meer naast passen.

10 minuutjes luisteren en vervolgens heb ik mn shortlist overboord gegooid en ze direct meegenomen. De overige op mn shortlist heb ik dus niet meer beluisterd (onder andere B&W, Dali Lektor en Zensor, Monitor Audio BX2 en nog een paar).


LuPo

Quote from: kooba on March 12, 2013, 13:31:53
Ik kon mijn Jamo S506 speakers verkopen voor een redelijk bedrag en zag een hele goeie aanbieding voor een setje Tannoy Revolution Signature DC4's.

Ik wilde boekenplankers omdat ik een breder TV meubel ga kopen en daar geen zuilen meer naast passen.

10 minuutjes luisteren en vervolgens heb ik mn shortlist overboord gegooid en ze direct meegenomen. De overige op mn shortlist heb ik dus niet meer beluisterd (onder andere B&W, Dali Lektor en Zensor, Monitor Audio BX2 en nog een paar).

Grappig, bij mij hetzelfde verhaal. Ik wilde ook boekenplank speakers omdat ik een breder tv-meubel had gekocht. De zuilen (Klipsch RF-52) konden daar niet meer naast. Aangezien ik toch wel zin had in een andere speaker heb ik mijn complete Klipsch set verkocht (behalve de subwoofer) en ben toen veel gaan lezen op internet.
Aangezien ik op een studentenbudget zit heb ik vooral gezocht naar de beste 'bang for the buck'. Na veel reviews lezen ben ik uiteindelijk gaan luisteren in de luisterruimte. Daar kwam ik tot de conclusie dat de Boston Acoustics A25 het beste op mijn wensen, budget e.d. aansloten. Zodoende een complete A25 set gekocht (4x) en de bijbehorende A225 center.

Bas Akkerman

Lang verhaal:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112884.0

Kort verhaal:
Vooral veel zelf luisteren en luidsprekers wegstrepen tot je tot een selectie komt en daar mee gaat combineren met versterking, bron en kabels. Meningen van anderen kunnen zeker een hulpmiddel zijn, maar zijn nooit een vervanging voor je eigen oren en smaak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

#5
Mijn zoektocht begon in 2008, via het internet.
Was op zoek naar een grote vloerstaander, welke een volwassen sound neer kon zetten.
Zaken als plaatsing, diepte, details etc waren mij onbekend. Tijdens het zoeken naar mijn speakers
heb ik erg veel gelezen, en snapte totaal niet waar mensen het over hadden :)

Mijn eerste speaker is iig de BNS Elevation EL-TA geworden. Een forse speaker die deed aan mijn verwachtingen.
Daar heb ik een tijdje mee gespeeld, en daarna is het heel snel gegaan :P


Klipsch

Ik had mijn klipsch RF-83 naast veel duurdere B & W's , Heco's en Dynaudio's gehoord. Deze werden door de Klipsch finaal de grond in geboord, persoonlijke smaak!.
Een korte luisterstest gaf voor mij al de doorslag en secundair de prijs/kwaliteitsverhouding. 499 E per stuk en ik was "verkocht"
marantz SR7007  , RF-83, Advance Acoustic Maa 405, RCA Tyralabs en Asus Laptop
LG 350 pk

KayaRahnee

#7
Zo'n 10 jaar geleden wist ik het al, ooit komt er hier een buizenversterker en zo geschiede.
Dus, ik op zoek naar "geschikte" speakers zowel voor mijn gehoor als goeie "match" voor dit soort versterkers.
Cijfertjes zegde me weinig (rendement enz...) dus algemene info gezocht via allerlei kanalen.
Wat ik zeker wist was dat ik liefst vloerstaanders wilde, oké, moest blijken dat het echt niet anders kon vanwege de  beperkte grote van de luister ruimte zou ik toch bereid zijn om toe te geven aan monitor speakers.
Belangrijk voor de selectie was het criteria  plaatsing.
En zo hoorde ik per toeval de ideale speaker die voor wat zowel de gewenste klankkleur betrof, niet erg moeilijk m.b.t. plaatsing (baspoort onderaan) en een mooie match voor de buizenamp. bleken te zijn  .............. ProAc D18 is hun naam.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

chansig

Tjemig....gespot op MP...wezen luisteren en gekocht.. Inmiddels al een jaar of 5/6 geleden. Inmiddels behoorlijk gemodificeerd.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Heel vroeger ooit eens extreem goede speakers gebouwd, 3 weg actieve Celestions met elk kanaal een eigen versterker (6 dus) die ook nog eens elk apart werden gevoed, Linkwitz filter dual mono uitgevoerd met alleen precisie componenten ook apart gevoed, beide met een totaalgewicht van rond de 200kg. Dit was tot nu toe nog steeds mijn referentie. Door het gewicht en zeer WAF onvriendelijk uiterlijk belanden ze op zolder tot een paar jaar geleden ik deze in onderdelen heb verkocht. In de jaren daarna diverse speakers gehad totdat ik via via eens naar goed uitgerichte Audio Physic speakers ging luisteren, gelijk viel het kwartje, dit waren mijn speakers die mijn zelfbouw misschien wel overtroffen, maar ook gelijk 1 uit de Reference lijn en dat wilde ik er niet voor uitgeven, zeker niet in een multikanaal systeem. Heb als compromis de AP Sparks/Celsius/Step als surround genomen en die heb ik nog steeds naar volle tevredenheid in m'n HT Zolder.

Voor m'n te samenstellen stereo systeem was ik op zoek naar goede speakers die matchen met m'n buizenversterker. Na lang zoeken en veel hebben beluisterd viel opeens m'n oog op een stel Audio Physics Brilon2.0 speakers nog ontworpen door Joachim Gerhard. Zonder dat ik wist welke/wat voor speaker het betrof heb ik een afspraak gemaakt en de gehele avond wezen luisteren naar deze monitoren uit de Reference lijn. Eigenlijk bij de eerste noten van mijn test cd wist ik het al.
Nu kwam alleen de moeilijkheid om de bijbehorende sub te vinden aangezien de verkoper deze niet had, en ik wilde de set wel graag compleet zoals de designer het ooit heeft ontworpen.
Deze vond ik in Duitsland met garantie nog wel.
De speakers blijken een soort prestige object voor J.G. te zijn geweest want ze zijn zeer zeldzaam.
Het is een Virgo 3 ingekort als monitor met de units uit de Avanti. Volledig gematched zowel uiterlijk als elektronica zodat over het gehele frequentiebereik tussen de linker en rechterspeaker nog geen .5dB verschil in zit.
De match met mijn aangepaste buizenversterker klinkt in mijn oren geweldig, dit is voor het eerst in jaaaaren dat ik totaal geen upgrade drang meer heb, eindelijk rust en genieten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Via Audiofiel kennis gemaakt met oa de Acoustat model one.
Dit was destijds op een Mark Levinson 331 eindversterker.
Ik was meteen verkocht. Ik moest ze hebben.
Ik heb er sinds die tijd een 8-tal gehad, waarvan 2 x de model one en 1 paartje daarvan staat bij mijn ouders en 1 paartje bij mij. Het ander 4-tal is verkocht (model one + one en de spectra 1100).
Mijn paartje is op 19 juni 2008 gekocht in Baarle Nassau en nu nog blij mee...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Jumping Jack

PMC leren kennen tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe versterker om mijn B&W's aan te sturen, de Roksan Caspian gehoord op een PMC Fb1i. Ik kende het merk niet maar het had een indruk gemaakt... Na een poos kwamen er een paar Fb1i's Signature Ed. op mijn pad, weekje thuis gehad om te vergelijken naast de B&W CM8 die ik had en ze zijn dan ook gebleven! In september vorig jaar dan een mooie aanbieding van een set PMC Fact.8, het topmodel in hun hifi-lijn en veelvuldig bejubeld in reviews. Die heb ik dan eigenlijk blind gekocht en nog geen microseconde spijt van gehad  :inlove:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

VlisChris

Eigenlijk niet via een plan afgezien van het feit dat als ik vervang ik danig wil in/verkopen dat ik daarna weer een stapje hoger kan gaan.
En in het verleden een keer prachtige elektrostaten gehoord en toen wist ik dat dit mijn sound was. Jaaaaren later via een aantal omwegen eindelijk de set die ik toen wilde.
Mijn enige "nadeel" is dat het zaakje samen wat warmer klinkt dan ik bedoeld had. Dus ooit een andere pre neerzetten. Dan heb ik het gekuid waarvoor ik mijn speakers gekocht heb 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

twani

Quote from: ArjanR1 on March 12, 2013, 14:27:28
Mijn zoektocht begon in 2008, via het internet.
Was op zoek naar een grote vloerstaander, welke een volwassen sound neer kon zetten.
Zaken als plaatsing, diepte, details etc waren mij onbekend.

Heerlijke tijd was dat :P

Wijx wondere wereld

Verliefd op een bepaald geluid, maar nooit kunnen vinden bij een betaalbare commerciële luidspreker dus zelf een mooie 2-weg gebouwd. Toen ben ik verhuisd en was een twee-weg net te klein. Toen na lang sparen mijn droom kunnen verwezenlijken met een semi zelfbouw drieweg
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

vanzomereng

Nieuwe Sonus Faber Liuto
Gewoon 3 goede recensies gelezen, veel waarde aan Waf-factor, vertrouwen in het merk en lekker makkelijk een dealer op de hoek

Speaker zelf niet gehoord, demo was toen niet voorraadig (was wel te regelen) en gewoon snel een deal gemaakt met een korting.
Geen demo,  niks thuis proberen , opbellen + bestellen, voorschotje overgemaakt,  na ca. 1,5 week opgehaald, aansluiten, draaien
en klaar is Kees.   No problem, moet kunnen toch  :D 

Geen spijt van gehad,  bij een volgende speaker, (na wat papieren recherche werk) zo het zo weer kunnen gebeuren!

Maar dames en heren, forumbezoekers, gasten, meelezers, doe dit vooral niet zelf    :butbut: 

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

garmtz

Quote from: VANZOMERENG on March 12, 2013, 21:17:50
Maar dames en heren, forumbezoekers, gasten, meelezers, doe dit vooral niet zelf    :butbut: 

:D

R


abbcdcg

Ik zocht gewoon een goede set, mijn eerste set.
Veel research gedaan, eigenlijk te veel, want de geschreven letten heb je niet veel aan, je moet het horen. Uiteindelijk met mijn research eerst bij een audio / video in de buurt geweest, maar die had te weinig keus, niet de set die ik zocht.

Vervolgens nog wat research gedaan, en daarmee naar Hobo. Ik had mijn zinnen gezet op een deftige Maranz bron en amp, en verschillende weergevers, zoals Elac.
Bij het luisteren,allemaal net niet. Ik heb geen half uur gezeten, of ik even in het andere kamertje wilde gaan zitten.
Audio Physic beluisterd, die vond mijn vrouw te groot. :-(   De B&W 805 vond ze kleiner. Toen maar even overgehaald dat die net zo veel ruimte in beslag nemen.

De B&W804D ook nog beluisterd, met Rotel en Primare er voor. Het klankverschil werd voor mij bepalend, uiteindelijk de Primare set met de B&W804D meegenomen.

De manier van plaatsing met de poort aan de voorzijde is voor mij bepalend geweest, i.v.m. de beperkte ruimte voor opstelling.
Tot nu toe absoluut geen spijt, alleen zin in uitbreiding.....

Lazybird

@vanzomereng, een gevalletje van "Don't try this at home. This guy is a trained professional" :D
Ik heb de Liuto nog nooit mogen beluisteren, maar lijkt mij een fijne speaker
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

vanzomereng

#20
Quote from: Lazybird on March 12, 2013, 21:31:42
@vanzomereng, een gevalletje van "Don't try this at home. This guy is a trained professional" :D
Ik heb de Liuto nog nooit mogen beluisteren, maar lijkt mij een fijne speaker

Ik kan met vele soorten speakers/klanksignaturen leven en ben dus vrij makkelijk.
Wel wat van te voren inlezen, informeren en vooral nagaan of de speakers makkelijk plaatsbaar zijn en voor welke ruimtes
ze geschikt zijn, is natuurlijk wel zeer handig en helemaal een sprong in het duister is het dus niet.
Verder imago v/h merk en wat eigen Intuïtie doen de rest..

Uiteraard, zelf luisteren, is en blijft de beste optie !

Als ik speakers zou kopen van > 10.000 euro (wat ik niet ambieer) zou ik wel gaan luisteren maar die
SF-Liuto heb je toch met 1 avondje overwerken bij elkaar gescharreld  :D   
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

twani

Quote from: VANZOMERENG on March 12, 2013, 21:49:25
Ik kan met vele soorten speakers/klanksignaturen leven en ben dus vrij makkelijk.
Wel wat van te voren inlezen, informeren en vooral nagaan of de speakers makkelijk plaatsbaar zijn en voor welke ruimtes
ze geschikt zijn, is natuurlijk wel zeer handig en helemaal een sprong in het duister is het dus niet.
Verder imago v/h merk en wat eigen Intuïtie doen de rest..

Uiteraard, zelf luisteren, is en blijft de beste optie !

Als ik speakers zou kopen van > 10.000 euro (wat ik niet ambieer) zou ik wel gaan luisteren maar die
SF-Liuto heb je toch met 1 avondje overwerken bij elkaar gescharreld  :D   
Jij klust s'avonds bíj in het donkere bos met je broek op je knieën begrijp ik? :D

Marvin....

In een duistere Engelse-club vond ik het wel erg lekker klinken allemaal.
Had nog nooit van Tannoy gehoord, laat staan van een Dual-Concentric.
Nu, jaren later, zou het zomaar eens kunnen zijn dat het uiteindelijk, na wat modellen te hebben geprobeerd, precies dezelfde PA-speakers zijn geworden als die daar hingen. 

katwax

Quote from: R on March 12, 2013, 21:29:11
Ik ben bij Garmt gaan luisteren... ;)

Ongeveer hetzelfde verhaal hier.

Bij een eerder bezoek, ophalen van Linn DS was mijn vrouw verliefd op de looks van de cremona m.
Dan was er een sponsor advertentie van BB&G-> luisteren -> gekocht :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

remcor

Al weer een 15 jaar gelden, op zoek naar redelijke luissprekers kwam ik het merk Visaton tegen.
Zelfbouw leek mij wel wat, nog redelijk betaalbaar  was toen 1200 gulden kwijt voor de drivers en filter.
En kwam er in de revieuws niet bepaald slecht vanaf.
Ze staan er nog steeds een setje  visaton casablanca. ik vind het nog steeds een mooi ontwerp.